rolf-eigil Startet 7.April.2007 Del på Facebook Startet 7.April.2007 Hei! Yanmar 1GM10.-86 mod. Mitt problem er at den ryker. Ikke av den typen røyklegge fjorden, men akterspeilet blir sotsvart. Båten er en Albin Vega. Den bruker nesten ikke olje. Tror ikke det er stempelringer eller ventiler da Albin er seilbåt og motoren går meget begrenset anntall timer pr. år. I fjor overhalte jeg dysa og renset toppen og kjølekanalene. Termostaten er renset og impelleren er ok. Det jeg tror er problemet er dieselpumpa. Problemet ble jeg klar over etter vinteropplag i fjor. Noen som har erfaring? Er meget kompetent på motorer men ikke særlig på dieselpumper. Noen som vet om en adr. med beskrivelse for overhaling av pumpe? MVH Rolf-Eigil Sitér dette innlegget Link to post
Gudrun Svart 7.April.2007 Del på Facebook Svart 7.April.2007 Får du det turtallet du skal ha på maks, eller mangler det litt? Sitér dette innlegget Link to post
rolf-eigil Svart 7.April.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.April.2007 Hei Gudrun! Turtall, det er jeg ikke sikker på da den ikke er utstyrt med turtallsmåler. Men det virker som den får turtalet den skal ha. prøver å kjøre den på max Men som jeg skrev, problemet kom på første turen etter sjøsetting Sitér dette innlegget Link to post
hifo Svart 7.April.2007 Del på Facebook Svart 7.April.2007 motor som blir brukt lite som din , står mye. kan vel stempelringene lettere sette \sote seg fast. men sangvik service i kristiansand bruker jeg til mine pumper og dyser.... rimelige og flinke folk.. Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
rogeri Svart 7.April.2007 Del på Facebook Svart 7.April.2007 Har du prøvd å skifte/rense luftfilteret?? Sitér dette innlegget Link to post
Odd Thomas Svart 7.April.2007 Del på Facebook Svart 7.April.2007 Har du turbo på denne? I såfall kan den sitte fast. Ring til Krogsrud marine service på Sjølyst i Oslo. De er eksperter på denne motoren, og gir deg noen hint på telefonen. Sitér dette innlegget Link to post
rolf-eigil Svart 7.April.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.April.2007 Hei! Luftfilter renset. 1GM10 er en encylindret "Snekke-diesel" uten turbo og annet fiks-faks Sitér dette innlegget Link to post
VortexSurfer Svart 7.April.2007 Del på Facebook Svart 7.April.2007 Overhalt dyse sier du.....er dette gjort skikkelig? Sitér dette innlegget Link to post
rolf-eigil Svart 8.April.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.April.2007 Hei! Overhalt dyse! Ja gjort av fagmann Lomek i Skien, dette har han peil på. Selv på min lille 10 hk gikk forbruket ned fra 0,9/time ti 0,6 /time. Har overhalt dyser for meg flere ganger til forskjellige biler, er sluttbruker av turbodieseler. Sitér dette innlegget Link to post
dione Svart 8.April.2007 Del på Facebook Svart 8.April.2007 Kan vere att den får for lite luft inn eller så er pumpa justert for høyt slik att den får for mye diesel Sitér dette innlegget Link to post
Cirkeline Svart 8.April.2007 Del på Facebook Svart 8.April.2007 (redigert) Kan du få sjekket maksturtall med en optisk turtallsmåler? Hva er rusningsturtallet på denne? Lomek i Skien er svært kompetent på dieselpumper og dyser. Ryker den svart ved 50% gasspådrag? Hva med ventiler, er de kontrollert? Eksosbendet, er det fritt og åpent? Sjekk at det er skikkelig åpent både vanngjennomgangen og eksossiden. Cirkeline Redigert 8.April.2007 av Cirkeline (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
bwh Svart 8.April.2007 Del på Facebook Svart 8.April.2007 Hadde samme problem med minforrige båt NB 870 Touring med Yanmar 222, den ble svart i "rompa" nesten med en gang. Kan dette ha noe med hvordan eksosen slippes ut?? Sitér dette innlegget Ingen for stor eller for liten det er trivselen som bestemmer. Link to post
olpi Svart 8.April.2007 Del på Facebook Svart 8.April.2007 Det har nok litt med det å gjøre, men Y 222 Hk har vel lett for å sote litt. Ser det ikke så godt med blotte øyet, men mest på akterspeilet. Sitér dette innlegget Link to post
Smaapala Svart 8.April.2007 Del på Facebook Svart 8.April.2007 Hei Forstår du har fersvannskjøling? Kan du trenge ren rengjøring av saltvannskretsen? Viss du har mindre vanngjennomstrømming i eksosen blir eksosen og vannet som slippes ut varmere. Da får du tendenser til damp rundt akterspeilet som har lettere for å henge seg på båten. Kjenner ikke akkurat din motor model, men vær spesielt på vakt for avleiring akkurat det hvor sjøvannett går inn i eksos bennet. Her kan det spesielt tette seg til. Motor behøver ikke gå seg varm, men ett tidlig stadium av for lite kjøling er at eksostempen øker. Hilsen Smaapala Sitér dette innlegget Link to post
La Digue Svart 9.April.2007 Del på Facebook Svart 9.April.2007 Vi som har VP er vant til "smoke on the water". Løsningen er å flytte eksosutslippet fra akterspeilet til siden på båten. Sitér dette innlegget Alle båter har sin egen sjarm - man må bare bruke litt fantasi for å finne den! Link to post
Slagskibet Svart 9.April.2007 Del på Facebook Svart 9.April.2007 Motoren soter vel like mye om du legger eksosen ut i siden ? Sitér dette innlegget Link to post
Jens_P Svart 9.April.2007 Del på Facebook Svart 9.April.2007 Kan legge ut denne igjen, de mest opplagte årsakene til røyk fra dieselmotor: Dette er noe jeg sakset fra en håndbok en gang i tiden. Dette er noen mulige "diagnoser" basert på eksosfarge. Hvit eller gråhvit røyk: Ved høyt turtall og lett belastning, mulig unormal lukt på eksos: For lav temperatur på motor. Ved høyt turtall og lett belastning, mest synlig ved kald motor. Farge skifter til sort ettersom temperatur stiger: Insprøytningstidspunkt for sent. Ved lett belastning og normal driftstemperatur, mulig bankelyd fra motor: Lekkasje i en eller flere dyser. Sort eller mørk grå røyk: Ved belastning, mest ved høyt turtall: Lufttilførsel/innsug blokkert. Ved belastning, mest ved høyt og middels turtall. Motor kan mangle kraft: Feil på innsprøytningsdyse. Ved belastning, mest ved høyt og middels turtall. Motor går mer stille (mykere) enn normalt: Innsprøytningstidspunkt for sent. Ved belastning, mest ved lavt og middels turtall. Motor støyer mer (går hardere) enn normalt: Innsprøytningstidspunkt for tidlig. Ved alle turtall, mest synlig ved lavt og middels turtall. Startvansker: Dårlig kompresjon. Periodevis røyk. Fusking eller banking kan forekomme: Feil på dyse. Mest ved lavt og middels turtall. Motor kan fuske: Feil ventilklaring. Ved alle turtall, merkbar mangel på kraft: For lavt trykk fra turbo. For Perkins type kaldstartanordning: Ved alle turtall, mest synlig ved lavt og middels turtall: Feil på kaldstarter, lekker diesel inn i luftinntak. Blå eller gråblå røyk: Ved akselrasjon etter tomgangskjøring: Lekkasje ved ventiltetninger, slitte ventilstyringer eller ventilstammer. Ved alle turtall, varierende belastning og varierende driftstemperaturer: Slitte stempelringer eller sylindere. Ved høy driftstemperatur og alle turtall og belastninger: Smøreolje for tyntflytende. Ved høyt turtall og middels til lavt turtall, uavhengig av belastning og turtall: Oljelekkasje i turbo. Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
rolf-eigil Svart 9.April.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.April.2007 Hei! Som jeg skrev over så oppstod problemet etter vinteropplag. Da fikk jeg overhalt dysa, tok av topp renset kanaler og selvsagt juster ventiler. Sitér dette innlegget Link to post
rolf-eigil Svart 9.April.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.April.2007 Hei! Etter at jeg la inn siste innlegg så ble jeg obs på side to med svar. Eksosen på Vegaen går ut bak og håper at den fortsatt kan være der. Jens_P tusen takk for "Diagnose-Skjemaet" nå kan "selv mor" jeg finne feilen. Ha en flott sommer. Mitt oppkall på VHFèn er "Rosa-Johanne" Om krisen oppstår i Telemark Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.