Jump to content

Justere forgasser på Merc 5.7LX


Sequoia

Recommended Posts

Halla!

 

Som topic sier så har jeg en Mercruiser 5.7LX som jeg skulle justert forgasseren på.

Forgasseren satt på den gamle motoren min som var på 250 hk.

Etter et lite motorras :headbang: så ble det en ny motor på 325 hk.

 

Jeg regner da med at det trengs en liten justering. :confused:

 

Jeg kjørte forøvrig ca 8 timer ifjor på stort sett moderat turtall (2800 rpm)

med noen episoder av 4000 rpm og noen litt mindre, med denne forgasseren.

Merket vel ikke noe spesielt. Motor går pent men så har jeg jo ikke vært

opp mot maks turtall (4800) enda, der det kanskje merkes mest ??

 

Noen som har en oppskrift på hvordan man justerer en forgasser? :crazy:

 

hilsen scubadiver :diving:

Link to post
Share on other sites

Så vidt jeg vet er det ikke noe å justere på annet enn ett par nåler for tomgangen (luftskruer)

Ellers er innsug, forgasser m/dyser og diameter på porter nøye avstemt til rett effekt.

Får den ikke nok bensin kan du brenne stemplene. Hvite plugger er ett tegn på mager blanding.

En forgasser som ikke er matchet innsuget kan fungere feil på enkelte turtall.

Kan hende du kan bruke den forgasseren men jeg tviler på at du får rett effekt.

 

Finn ut hvilken forgasser som satt på 325hk motoren. Hvis vanlig 4-porter kanskje det holder å bytte dyser på den du har.

Noen 250hk kom med 4 porter mener jeg....

Link to post
Share on other sites

Okey. Da er det nok svært liten sjanse for at det stemmer da.

 

Motoren kjøpte jeg som en basis-motor. (om det var dette det het. Manglet starter,

dynamo, remhjul, forgasser, tenningsystem) Den hadde imidlertid

marine-kam, syrefaste toppakninger og topper. Mariniseringen og de andre delene

ble flyttet over fra den gamle motoren.

 

Det gamle innsuget passet ikke så jeg kjøpte et nytt Edelbrock innsug fra samme leverandør.

Forgasseren er den fra 250-hesteren. Ser at firmaet selger motoren komplett med en 4-port

Holley forgasser. Skulle kanskje hatt tak i denne jeg da..

Jeg kjøpte motoren ny hos et firma som driver med amerikanske bildeler.

 

Skjønner at jeg har litt å sjekke opp i nå ja...

 

Den fungerte fint ifjor.. men som jeg skrev i første innlegget så var jeg jo aldri over

4000 rpm. Mulig det kommer litt tenningsbank når den blir presset mer?

Edited by diax (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...