Jump to content

Scand 25 classic, batteri spørsmål


Øyvind_Blunk

Recommended Posts

Det er tre baterier i båten min.

Jeg lurte på hvilke som er startbatterier og hvilke som er forbruksbatterier.

 

Alle batteriene er koblet til hver sin bryter, to av bryterene er koblett sammen. Når jeg forlater båten eller slukker for kvelden vipper jeg alle bryterene i av posisjon.

 

Lurte på om det var mulig å la ett eller flere batterier stå på over natta, tenker da på kjøleboksen og vifte for varme.

 

Forslag og råd utover mine spørsmål mottas med stor takk.

 

Fortsatt god påske :easter:

 

batteriereletriskjd5.jpg

Edited by Øyvind_Blunk (see edit history)
Link to post
Share on other sites

er alle koblet til en bryter..... eller er alle koblet til 3 uvahengige brytere. kan du ikke prøve deg fram?

få med noen til å svitsje på brytere mens du ser hva som skjer med lys, kjøleskap eller hva det måtte være.

prøv ett og ett batteri opp i mot å starte. det batteriet som gjør at du starter er jo start batteri. de 2 andre er da forbruksbatteri.

:yesnod:

Link to post
Share on other sites

er alle koblet til en bryter..... eller er alle koblet til 3 uvahengige brytere.

 

De er koblet til hver sin bryter og to av bryterene er koblett sammen.

Link to post
Share on other sites

Hvordan får du ladet batteri A ? :confused: Ser ingen kabel som går til motoren (dynamoen).

Dessuten er det vel mer vanlig med ett startbatteri og to forbruksbatterier, da startmotoren ikke tapper så mye

Ah av batteriet under start. Hvis ikke motoren er tregstartet da..

Edited by Merlin10 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Takk Merlin10, jeg har nå rettet opp tegningen. Det manglet en kobling fra bryteren til batteri a til bryteren for batteri c.

 

Skal ut i båten å teste slik litt pilig foreslo.

 

Men kom gjerne med flere innspill eller kanskje forslag til forandringer.

 

 

:easter:

Link to post
Share on other sites

Hei. har sett på tegningen din og er ganske sikker på at

batteri A og C er forbruksbatterier, batteri B er startbatteri.

øverste bryter er til startbatteri, nederste bryter er forbruksbatteri. den midterste bryteren er til å sammenkoble batteribankene ved lading eller nødstart.

Vil anbefale å montere et skillerele til lading, og ta ut nøkkelen til den midterste bryteren.

Timex

Link to post
Share on other sites

... kan du ikke prøve deg fram?

Lettere å se på tegningen!

 

Hei. har sett på tegningen din og er ganske sikker på at

batteri A og C er forbruksbatterier, batteri B er startbatteri.

øverste bryter er til startbatteri, nederste bryter er forbruksbatteri. den midterste bryteren er til å sammenkoble batteribankene ved lading eller nødstart.

Helt korrekt Timex. :wink:

 

Dette så helt tullete ut, til å begynne med, Men:

 

A og C er sammenkoblet i paralell. Alså forbruksbatteri.

Bryter 3 (nederst) er hovedbryter for forbruket ombord.

Bryter 1 (øverst) er "hovedbryter" for startbatteriet. OG er den bryteren som gir lading til startbatteriet.

Batteri B er startbatteri.

Bryter 2 (i midten) gir lading til forbruksbatteriene.

 

Bruksmåte:

Slå inn bryter 1 og start motoren. Når den går, legg inn bryter 2.

Skal du BRUKE strøm ombord, legg inn bryter 3.

Når du stopper motoren, legg ut bryter 1, slik at du ikke drar strøm fra startbatteriet (til forbruk).

Legg også ut bryter 2, ellers bruker du forbruksbatteriene til start...

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Mntaaa... Med vettug bruk av bryterne OG et voltmeter (som du svitsjer mellom batteriene), TRENGER du strengt tatt ikke DET.

Men det var nå min mening. Sikkert mange som er uenige om dette.

Lykke til.

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Mntaaa... Med vettug bruk av bryterne OG et voltmeter (som du svitsjer mellom batteriene), TRENGER du strengt tatt ikke DET.

Men det var nå min mening. Sikkert mange som er uenige om dette.

Lykke til.

 

Er forsåvidt enig i det, men det er så lett å glemme å slå av sammenkoblingen for ladingen når en stopper motoren. har selv hatt denne løsningen, men valgte etter en tid og montere et rele styrt av ladelampa, slik at jeg ikke trengte å betjene hovedbryterene i det hele tatt. Glemte ganske ofte sammenkoblingen, og lå gjerne det første døgnet og tappet av start og forbruk sammenkoblet. og noen ganger glemte jeg å slå på sammenkoblingen, og kunne kjøre timesvis uten å lade forbruksbanken. Er vel bare udsedvanlig distre, så da løste jeg det med teknikk :wink:

 

Timex

Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...