Øyvind_Blunk Startet 7.April.2007 Link til dette innlegget Startet 7.April.2007 (redigert) Det er tre baterier i båten min. Jeg lurte på hvilke som er startbatterier og hvilke som er forbruksbatterier. Alle batteriene er koblet til hver sin bryter, to av bryterene er koblett sammen. Når jeg forlater båten eller slukker for kvelden vipper jeg alle bryterene i av posisjon. Lurte på om det var mulig å la ett eller flere batterier stå på over natta, tenker da på kjøleboksen og vifte for varme. Forslag og råd utover mine spørsmål mottas med stor takk. Fortsatt god påske Redigert 8.April.2007 av Øyvind_Blunk (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
litt peiling Svart 7.April.2007 Link til dette innlegget Svart 7.April.2007 er alle koblet til en bryter..... eller er alle koblet til 3 uvahengige brytere. kan du ikke prøve deg fram? få med noen til å svitsje på brytere mens du ser hva som skjer med lys, kjøleskap eller hva det måtte være. prøv ett og ett batteri opp i mot å starte. det batteriet som gjør at du starter er jo start batteri. de 2 andre er da forbruksbatteri. Sitér dette innlegget Link to post
Øyvind_Blunk Svart 7.April.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.April.2007 er alle koblet til en bryter..... eller er alle koblet til 3 uvahengige brytere. De er koblet til hver sin bryter og to av bryterene er koblett sammen. Sitér dette innlegget Link to post
Merlin10 Svart 7.April.2007 Link til dette innlegget Svart 7.April.2007 (redigert) Hvordan får du ladet batteri A ? Ser ingen kabel som går til motoren (dynamoen). Dessuten er det vel mer vanlig med ett startbatteri og to forbruksbatterier, da startmotoren ikke tapper så mye Ah av batteriet under start. Hvis ikke motoren er tregstartet da.. Redigert 7.April.2007 av Merlin10 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Øyvind_Blunk Svart 8.April.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.April.2007 Takk Merlin10, jeg har nå rettet opp tegningen. Det manglet en kobling fra bryteren til batteri a til bryteren for batteri c. Skal ut i båten å teste slik litt pilig foreslo. Men kom gjerne med flere innspill eller kanskje forslag til forandringer. Sitér dette innlegget Link to post
peso Svart 8.April.2007 Link til dette innlegget Svart 8.April.2007 Hei. har sett på tegningen din og er ganske sikker på at batteri A og C er forbruksbatterier, batteri B er startbatteri. øverste bryter er til startbatteri, nederste bryter er forbruksbatteri. den midterste bryteren er til å sammenkoble batteribankene ved lading eller nødstart. Vil anbefale å montere et skillerele til lading, og ta ut nøkkelen til den midterste bryteren. Timex Sitér dette innlegget Link to post
Marwin Svart 8.April.2007 Link til dette innlegget Svart 8.April.2007 ... kan du ikke prøve deg fram? Lettere å se på tegningen! Hei. har sett på tegningen din og er ganske sikker på atbatteri A og C er forbruksbatterier, batteri B er startbatteri. øverste bryter er til startbatteri, nederste bryter er forbruksbatteri. den midterste bryteren er til å sammenkoble batteribankene ved lading eller nødstart. Helt korrekt Timex. Dette så helt tullete ut, til å begynne med, Men: A og C er sammenkoblet i paralell. Alså forbruksbatteri. Bryter 3 (nederst) er hovedbryter for forbruket ombord. Bryter 1 (øverst) er "hovedbryter" for startbatteriet. OG er den bryteren som gir lading til startbatteriet. Batteri B er startbatteri. Bryter 2 (i midten) gir lading til forbruksbatteriene. Bruksmåte: Slå inn bryter 1 og start motoren. Når den går, legg inn bryter 2. Skal du BRUKE strøm ombord, legg inn bryter 3. Når du stopper motoren, legg ut bryter 1, slik at du ikke drar strøm fra startbatteriet (til forbruk). Legg også ut bryter 2, ellers bruker du forbruksbatteriene til start... Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
Øyvind_Blunk Svart 8.April.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.April.2007 Takk for utfyllende svar Timex og Marvin. Et skillerele kommer jeg til og vurdere. Fortsatt God Påske! Øyvind Sitér dette innlegget Link to post
Marwin Svart 8.April.2007 Link til dette innlegget Svart 8.April.2007 Mntaaa... Med vettug bruk av bryterne OG et voltmeter (som du svitsjer mellom batteriene), TRENGER du strengt tatt ikke DET. Men det var nå min mening. Sikkert mange som er uenige om dette. Lykke til. Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
peso Svart 8.April.2007 Link til dette innlegget Svart 8.April.2007 Mntaaa... Med vettug bruk av bryterne OG et voltmeter (som du svitsjer mellom batteriene), TRENGER du strengt tatt ikke DET. Men det var nå min mening. Sikkert mange som er uenige om dette. Lykke til. Er forsåvidt enig i det, men det er så lett å glemme å slå av sammenkoblingen for ladingen når en stopper motoren. har selv hatt denne løsningen, men valgte etter en tid og montere et rele styrt av ladelampa, slik at jeg ikke trengte å betjene hovedbryterene i det hele tatt. Glemte ganske ofte sammenkoblingen, og lå gjerne det første døgnet og tappet av start og forbruk sammenkoblet. og noen ganger glemte jeg å slå på sammenkoblingen, og kunne kjøre timesvis uten å lade forbruksbanken. Er vel bare udsedvanlig distre, så da løste jeg det med teknikk Timex Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.