eivindeh Startet 7.April.2007 Del på Facebook Startet 7.April.2007 Jeg har en 60 hk Evinrude fra omtrent 1980. Det året jeg kjøpte den gikk den som en kule på min Sunwind 13 fot med dekk og vindskjerm! Så begynte motoren å tulle. Den starta og gikk, men reagerte ikke på at jeg gassa, så det gikk veldig tregt. Senere døde hele greia. Det skjedde ingen ting når jeg vrei på nøkkelen. For en uke sia tenkte jeg at jeg slkulle prøve meg på å få den i orden igjen, og nå kan det hende noen av dere kan hjelpe meg. Når jeg vrir på nøkkelen går det rundt, men motoren tenner ikke. Har prøvd med startgass, men den tenner fortsatt ikke.Jeg har helt ny bensin+olje, og det er gnist på tennpluggene. Jeg har prøvd å koble startkabler på batteriet i håp om et "boost" i strømmen, men det forandrer ingenting. Det kan virke som om motoren ikke får bensin, men når jeg pumper for hånd mens jeg prøver å starte den hjelper det ingen ting. Faren til kjæresten min kan en del motor, så han har tatt et par sjekker med meg. Vi tror kanskje at starteren er for dårlig. Jeg har et 12 volt batteri, men når vi målte effekten til starteren fikk vi 6 volt! Vi tror kanskje det er grunnen til at motoren ikke starter. Den snurrer veldig sakte når jeg vrir på nøkkelen. Vi tenker at hvis starteren er svak, så får den heller ikke pumpa opp bensin, og det virker sannsynlig. Motoren snurrer, men går sakte rundt og mangler tenninga! Vi har også tenkt at det kan være rusk i forgasserne som gjør at bensina ikke kommer frem. Dette kan jo også forklare hvorfor båten bare gikk på halv effekt en stund. Men vi synes at motoren snurrer for sakte når jeg vrir på nokkelen, og da tenker vi starteren. SÅ: hvordan kan man teste om starteren fungerer som den skal? finnes det noen enkel måte? gidder jo ikke å bytte den hvis den ikke er ødelagt, og vi gidder ikke skru oss frem til forgasseren hvis det er starteren som er problemet. Så nå avhenger ting litt av starteren før vi kommer oss videre. OK, ble mye forklaring, men håper noen kan komme med noen synspunkter! Blir veldig takknemelig i hvertfall! Nå vil jeg på sjøen igjen!!! Sitér dette innlegget Link to post
xGoRD Svart 7.April.2007 Del på Facebook Svart 7.April.2007 I og med forklaringen din på hvordan den døde så ville jeg vel ikke tro sånn umiddelbart at det er starteren som er problemet. Når du i tillegg har gnist på pluggene så kan du jo også sjekke om de er våte eller tørre. Tror jeg ville gått for å sjekke forgasserne og fått sjekket ut om den i det hele tatt får bensin. Sitér dette innlegget Link to post
Droll Svart 7.April.2007 Del på Facebook Svart 7.April.2007 (redigert) **Når jeg vrir på nøkkelen går det rundt, men motoren tenner ikke. Har prøvd med startgass, men den tenner fortsatt ikke.Jeg har helt ny bensin+olje, og det er gnist på tennpluggene. Jeg har prøvd å koble startkabler på batteriet i håp om et "boost" i strømmen, men det forandrer ingenting. Det kan virke som om motoren ikke får bensin, men når jeg pumper for hånd mens jeg prøver å starte den hjelper det ingen ting. Faren til kjæresten min kan en del motor, så han har tatt et par sjekker med meg. Vi tror kanskje at starteren er for dårlig. Jeg har et 12 volt batteri, men når vi målte effekten til starteren fikk vi 6 volt gidder ikke skru oss frem til forgasseren hvis det er starteren som er problemet. Så nå avhenger ting litt av starteren før vi kommer oss videre. Punkt 1 : Rengjør ALLE koblinger på kablene som har med starteren å gjøre, kan høers ut som om det er dårlig kontakt( irr ), har du kjent på kablene etter litt kjiming på starteren ??, blir de varme ?? Hvis du tar ut pluggene, får du riktig turtall på starteren da ?? . Har du mulighet til å bruke et tau til å starte motoren ?? ( tau med en knute ( til hakk på svinghjul )i den ene enden ) Finn deg ei flaske som du har bensin/olje blanding i, sprut inn litt bensin i forgasserene, dra i snora, noe liv ( selvsagt med pluggene i )?? Startgass på en 2-takter er FY FY, er NULL smørning. Ang forgasserene, ta dem av og RENS dem !!!, du må antagelig rense dem uansett. Arne Kjetil Redigert 7.April.2007 av Droll (see edit history) Sitér dette innlegget Deler søkes... Link to post
eivindeh Svart 7.April.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.April.2007 når jeg tar ut pluggene går turtallet opp noe veldig ja! Jeg har ikke merket meg om kablene til starteren blir varme, men starteren blir i hvertfall ganske varm. Pluggene blir litt fuktige, og det lukter bensin av dem. MEN: jeg kobla fra bensinslangen som gikk in i forgassern og vrei på nøkkelen, da skal det vel pumpes frem bensin.. det skjedde ikke. Men så hjelper det ikke å pumpe for hånd heller da så.. Når det gjelder å dra den i gang med tau. Det har jeg ikke prøvd, men er jo absolutt en mulighet, men tror det er veldig tungt. Uansett: det skader jo ikke å prøve. Tusen takk for all hjelp! Sitér dette innlegget Link to post
Droll Svart 7.April.2007 Del på Facebook Svart 7.April.2007 Starteren sliter hvis den ikke får nok strøm, går forsakte = prøver å dra enda mere strøm... Du må ha et visst turtall på motoren før det blir gnist på pluggene. Det skal pumpes frem bensin når du drar motoren på starteren, men her kommer muligens det lave turtallet på starteren inn igjen. Har du sjekket bensin pumpa ??, hvis du har fått et lite hull i membranen, kan/vil den sylinderen som pumpa er koblet til få ALT formye bensin. Det med å dra igang motoren med tau var et forslag på hvordan du kune prøve å starte UTEN starteren. Hva jeg ville gjort : Rense ALLE elektriske koblinger ( pusse rent med smergel papir ), hele veien ifra batteri > start rele > starter + det samme med (-) kablen . Tatt av og renset forgasserene ( spander gjerne et ( 1 pr forgasser ) forgasser kit også ), demoter helt ,vask og blås rent med trykkluft . Tatt av og innspisert bensinpumpe ( gjerne med ett overhaling kit her også ) + sjekket alle slanger ( ifra tank til forgasser) for lekkasje . Du må få starteren til å spinne med korrekt turtall for å få ordentelig gnist, det samme gjelder med bensin pumpa. Hvis du ikke får opp turtallet på starteren etter rengjøringen kan det være påtide med en sjekk av børstene på den, der har jo spunnet noen ganger de siste 27 årene.... Har en 50hk ifra tidlig 70, trenger bare å knipse på nøkkelen for at den skal starte . Arne Kjetil Sitér dette innlegget Deler søkes... Link to post
eivindeh Svart 7.April.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.April.2007 da har jeg litt å drive med fremover!! takk så mye for hjelpen! Så håper jeg at motoren min blir like fin som din 50 hk fra '70-tallet!! hehe Takk igjen. Eivind. Sitér dette innlegget Link to post
Droll Svart 7.April.2007 Del på Facebook Svart 7.April.2007 Den 50hk motoren ser ut some en dass, hvis du så i signaturen så er det en 90hk ifra 1964 Arne Kjetil Sitér dette innlegget Deler søkes... Link to post
krl Svart 8.April.2007 Del på Facebook Svart 8.April.2007 Har selv hatt en 85HK fra -76 som er bygget opp fra smådeler. Her var også turtall ved start for lav. Kablene var begynt å bli stiv og da er det tegn på at de er defekte. Skiftet kabler til starteren og turtallet ble da så høyt som ønsket. Mye lettere start på en gammel motor. Problemet ditt er nok noe annet også siden det fjusket mens den var igang. Lag en falltank med en slange direkte inn til forgasserne. Fungerer choken? Har du sjekket for vann på pluggene? Overslag i tennkabler? Hvis pluggene er druknet i bensin kan de være defekte, prøv med et annet sett plugger også. Kan det være tæret hull i blokka? Sitér dette innlegget Link to post
o.b.lix Svart 8.April.2007 Del på Facebook Svart 8.April.2007 Overslag i tennkabler? Dette er også meget sannsynlig, ser det veldig lett om natta at gnisten "går på utsiden", eller at du får støt ved å ta i kabelen (når du kinner). Nye kabler/hetter koster minimalt og anbefales byttet! Sitér dette innlegget Link to post
Daffy Svart 9.April.2007 Del på Facebook Svart 9.April.2007 Jeg har et 12 volt batteri, men når vi målte effekten til starteren fikk vi 6 volt!Hvordan har du målt dette? på + og - på starter? Har du også målt batteriet? Hva viste det? Kan jo hende det er defekt? når jeg tar ut pluggene går turtallet opp noe veldig ja! Bra. Det tyder iallefall på at du har noe kompresjon Sitér dette innlegget Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk. 2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5. Link to post
eivindeh Svart 9.April.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.April.2007 (redigert) Målte på + og - på starter ja.. Har ikke målt batteriet, men det stod kobla til bilbatteri i bil med startkabler og bilen gikk, så strømmen skulle ikke være problemet. Prøvde også å kjøre startkablene rett på starteren, men det skjedde ikke noe nytt. Jeg la merke til at du sa at gnisten gikk på utsiden "O.B.LIX". "Overslag i tennkabler". På den ene pluggen gnistrer det litt rart ja. Ikke mellom der det skal gnistre, men ut fra den tappen i midten og mot siden. Jeg vet ikke om choken funker. Tror det. Motoren reagerer i hvertfall når jeg bruker chok. Vann på pluggene? Om pluggene blir våte/er tørre? eller..? De blir litt fuktige/oljete, men ikke mye. Og som Daffy nevner er det noe kompresjon. Når tennpluggene er ute går turtallet veldig opp, og man hører tydelig at stemplene går som bare det. Igjen: tusen takk for innspill! Eivind Redigert 9.April.2007 av eivindeh (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
ok67 Svart 9.April.2007 Del på Facebook Svart 9.April.2007 Har du byttet plugger? Om det gnister fra senterelektroden og ut til siden og ikke til buen under elektroden så er vel ikke det akkurat som det bør være. Sitér dette innlegget Link to post
eivindeh Svart 9.April.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.April.2007 Har ikke byttet plugger, men skjønner at båte plugger og kablene til dem kanskje bør byttes. Som nevnt i et tidligere innlegg her koster vel ikke det alverdens. PS: Vi (jeg og faren til kjæresten min) har ikke kommet noe lenger. Vi holdt på litt i går, men siden butikkene var stengt ++ så ble det ingen fremgang. Vi renset noen kabeloverganger og prøvde å sprute bensin rett i forgasserne, men turtallet er fortsatt lavt, og det er ingen tenning. Nå skal Jan høre med en kamerat fra jobb som har mye mer peiling på båt enn oss, og han kan forhåpentlig vis sette fingern på hva som er galt og hva som må/kan gjøres. Regner med jeg kommer til å kjøpe nye kabler til tennpluggene og nye tennplugger i morgen. Tidligere var det nevnt at hvis ledningene til starteren var stive var ikke det noe godt tegn. Det mener jeg å huske at de er (båten står i fredrikstad, jeg bor i moss). Det skader jo ikke å bytte ledninger. Da får jeg eliminert enda en mulig feil. ...og enda en gang: Tusen hjertlig takk for hjelp! Hadde vært utrolig morro å få motoren i gang siden jeg ikke har fått kjørt noe båt på 2 år! Eivind Sitér dette innlegget Link to post
Daffy Svart 9.April.2007 Del på Facebook Svart 9.April.2007 Målte på + og - på starter ja.. Har ikke målt batteriet Dette tyder på at batteriet også målte 6 volt (som du målte på starteren)Hvis ikke må kablene være veldig dårlig. Kanskje du skal prøve noen andre? både kabel og batteri (båten står i fredrikstad, jeg bor i moss).se her ja Enda en Mossing her Hvor skal du bruke denne båten da? Sitér dette innlegget Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk. 2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5. Link to post
eivindeh Svart 9.April.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.April.2007 Hehe! Jeg har kjørt i vannsjø tidligere, men da hadde jeg 10 fot With med 9,9. Jeg studerer i Gjøvik så hadde vært morro å få kjørt på Mjøsa. Har båten på henger så kan kanskje bli både rundt moss og fredrikstad til sommern! Kan hende vi får prøve med annet batteri og ledninger da.. ...jeg laster opp noen bilder. vet ikke om det er noe å se på, men kan jo hende! Hehe Sitér dette innlegget Link to post
eivindeh Svart 13.April.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.April.2007 Jau! Det ser litt mørkt ut for båtsesongen min! Vi hadde båten ute hos en mekaniker som kunne fortelle at den ene sylinderen antakelig er ødelagt. Det andre alternativet er at toppakningen kan være gåen. Vi håper jo på det siste, men... Er det sylinderen går nok stipendet for noen måneder fremover.. huff. Vel vel.. Det årnær sæ!! Sitér dette innlegget Link to post
Droll Svart 13.April.2007 Del på Facebook Svart 13.April.2007 Du har tydligvis ikke noe valg her, vet ikke hvordan mekanikeren stilte diagonosen.....vil du være sikker...ta av toppen, da får du svaret iløpet av 20min. Et ødelagt stempel kan byttes, hvis sylinderen er skadet kan den borres . Stempel = ca $85.- Topp pakning = ca $15.- legg til $25.- + norsk Mva og du er fremdeles langt under norske priser. Men først, ta av toppen, du har ikke noe å tape, ta noen bilder og post dem her . Arne Kjetil Sitér dette innlegget Deler søkes... Link to post
eivindeh Svart 13.April.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.April.2007 Vi tenkte vi skulle åpne opp og titte. Så må vi ta det derfra. Skal huske å ta bilder å poste dem her ja! Skjønner at det kan være penger å spare ved å handle på nett.. kanskje jeg må komme tilbake til det.. vi får se hvordan det går når vi åpner opp i morgen. Takk for tips! Eivind Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 13.April.2007 Del på Facebook Svart 13.April.2007 Bet meg merke i et par ting her: Har prøvd med startgass, men den tenner fortsatt ikke.... og det er gnist på tennpluggene. Har du gnist på pluggene SKAL den tenne som et skudd med startgass. Det kan godt være at du har en liten gnist når pluggene er ute men under full kompresjon er det ikke så lett for gnisten å hoppe over gapet i pluggen. Tror jeg ville ha sjekket stifter og kondensator. MEN: jeg kobla fra bensinslangen som gikk in i forgassern og vrei på nøkkelen, da skal det vel pumpes frem bensin.. det skjedde ikke.Bensinpumpen drives av trykkendringer i veivhuset og før motoren starter tviler jeg på at der er noe futt i pumpa. Men så hjelper det ikke å pumpe for hånd heller da så..Hvis du mener at du ikke klarer å håndpumpe bensin fram til forgasseren når slangen er av forgasseren har du funnet feilen... Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle. Link to post
Droll Svart 13.April.2007 Del på Facebook Svart 13.April.2007 Tror jeg ville ha sjekket stifter og kondensator. Er IKKE stift/kondensator, er elektronisk tenning ( CDI ) Har du gnist på pluggene SKAL den tenne som et skudd med startgass Start gass på en 2-takter er FY FY. men hvis en sprøyter inn litt ferdig blandet bensin bør motoren idemindste tenne litt. Bensinpumpen drives av trykkendringer i veivhuset og før motoren starter tviler jeg på at der er noe futt i pumpa. Han får ikke noe særlig turtall på starteren av en eller annen grunn, HVIS har hadde fått normalt tutall på starteren VIL bumpa kunne pumpe frem LITT. Hvis du mener at du ikke klarer å håndpumpe bensin fram til forgasseren når slangen er av forgasseren har du funnet feilen... Kommer det ikke frem bensin??, blir håndpumpa hard ??, men igjen hvis forgasseren tetter ordentlig vil en ikke se om det kommer frem bensin..... Hvordan er pluggene, en alvorlig feil på en sylinder VIL synes på pluggene.....hvis du tar ut pluggene finner ei lommlykt og titter inn i hullet...hvordan ser det ut ??. En komp test vil også kunne avsløre mulige feil, men det letteste vil vel være å ta av toppen ( koster deg en ny pakning men...) Arne Kjetil Sitér dette innlegget Deler søkes... Link to post
SveinHa Svart 13.April.2007 Del på Facebook Svart 13.April.2007 Er IKKE stift/kondensator, er elektronisk tenning ( CDI )Ok, hadde en følelse av at Evinrude lå noen tiår etter alle andre med CDI, lærer stadig noe nytt.Start gass på en 2-takter er FY FY.En skvett startgass i feilsøkingsøyemed skader ikke. Startgass er langt bedre enn bensin da den ikke klarer å væte pluggene og tenner omtrent uansett blandingsforhold. En del startgasser inneholder også smøring. Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle. Link to post
eivindeh Svart 14.April.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.April.2007 Bensina kommer frem til forgassern, det virker bare som om starteren ikke klarer å dra den frem. Jeg tror den kom frem da jeg pumpa for hånd for blæra ble hard. Tror kanskje det var en komptest de gjorde. Det var utpå en marina/båtverksted de sjekka, og der sa dem at det ikke (eller nesten ikke) var kompresjon i den øverste sylinderen. De sa den var gåen, eller så var toppakninga det. Så det som står på dagsorden nå er først å fremst å få sjekka om det er sylinderen eller toppakninga, og så ta det derfra. Eivind Sitér dette innlegget Link to post
Droll Svart 14.April.2007 Del på Facebook Svart 14.April.2007 Så det som står på dagsorden nå er først å fremst å få sjekka om det er sylinderen eller toppakninga, og så ta det derfra. Er nok det beste det, ta med deg 13 mm og 11 mm, er de 13mm boltene som er til toppen ( fordel med både fast nøkken og pipe/skralle ). Du må løsne coilene så du komme til alle boltene. Lykke til, X fingerne for at det er pakningen Arne Kjetil Sitér dette innlegget Deler søkes... Link to post
ivar Svart 14.April.2007 Del på Facebook Svart 14.April.2007 Trodde det var Tomme bolter på disse? I så fall er det vel 1/2" og 7/16" man bør ha. De går om hverandre hvis det ikke sitter for godt, men når man skal ha løs slikt som har sittet en stund er det nok best med 100% riktig dim. på verktøyet. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Droll Svart 14.April.2007 Del på Facebook Svart 14.April.2007 Trodde det var Tomme bolter på disse? I så fall er det vel 1/2" og 7/16" man bør ha. De går om hverandre hvis det ikke sitter for godt, men når man skal ha løs slikt som har sittet en stund er det nok best med 100% riktig dim. på verktøyet. Helt enig det Ivar, men en 1/2" = 12,7mm og 0,3mm slark er vel ikke mere en det 1/2" nøkklene kommer med, og en 7/16" = 11.1125 mm ...... Og i noen tilfeller der mm verktøy er trangere, kan de faktisk være bedre egnet. 5/16" =7,94 mm her går en 8mm fint. 3/8" = 9,53 mm her passer en vanlig 10 mm dårlig. 7/16" = 11,11 mm her går de greit med en 11 mm, kan kansje bli litt trang på noen bolter. 1/2" = 12.7 mm her passer en 13 mm fint 9/16" = 14,29 mm en litt romm 14 mm passer, 15 passer IKKE. 5/8" = 15.88 her passer en 16 mm. 3/4" = 19,05 mm her passer en 19 mm. 7/8" = 22,23 mm her KAN en 22 mm passe, blir muligens litt trang . Dette gjelder fast nøkkler og pipe/ledd nøkkler, ved umbrako må en ha tomme verktøy . Arne Kjetil Sitér dette innlegget Deler søkes... Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.