Jump to content

Evinrude 60 kh ca 1980 model -> prøver å fikse, noen tips?

eivindeh

Recommended Posts

Ja, da er motoren åpnet, og det var ikke noe pent syn som møtte meg. Det øverste stempelet er skikkelig kvesta! Det samme er den øverste "brønnen" i blokka. Dette betyr vel antakelig at både blokk og stempel må byttes, og noe sier meg at det ikke er så ille billig! Har tatt bilder, se på skadene selv.

bilde_002.jpg

Her er baksiden (eller forsiden, spørs hvordan du ser det) av blokka pluggene står i!

bilde_004.jpg

Her er stempelet. Ikke noe pent syn.

bilde_006_2.jpg

Hele denne løse blokka må vel byttes?

bilde_008.jpg

Enda et bilde av stempelet. Legg merke til en sprekk mellom klokka 12 og 1 i sylinderen som går utafor sylinderen rundt stempelet.

Hvis noen vet om en billig måte å fikse denne motoren (i hvertfall ikke 15 - 20 000 slik det vil koste hos verksted) er jeg veldig interessert i å høre hvoran. Hehe.

Vet noen om plasser der man eventuelt kan få kjøpt brukte deler? Arne Kjetil, du nevnte billigere deler på internett, hvor? Har du en LINK?

Jeg regner ikke med at det går, men jeg spør allikevel: Går det dventuelt an å sparkle over å glatte ut stempelet? (et skudd i mørke, men må jo spørre)

Takk for all hjelp. Jeg håper det ikke blir for dyrt å redde motoren min! :nonod:

Eivind

Det så trasig ut. En delemotor med ødelagt girhus hadde nok gjort susen...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.

Jeg så på modellnummeret på motoren min. E60ELCIA. Den er fra 1981.

Spesifikasjoner finnes på denne siden:

BRP parts catalogs

Er bare å søke under advanced på "E60ELCIA" eller bla seg frem til den ved å velge merke, 1981, 60 hk pog se etter E60ELCIA.

Vet ikke om denne siden er så relevant, men poster uansett. hehe

Eivind

Vet noen om plasser der man eventuelt kan få kjøpt brukte deler? Arne Kjetil, du nevnte billigere deler på internett, hvor? Har du en LINK?

Jeg regner ikke med at det går, men jeg spør allikevel: Går det dventuelt an å sparkle over å glatte ut stempelet? (et skudd i mørke, men må jo spørre)

Takk for all hjelp. Jeg håper det ikke blir for dyrt å redde motoren min! :nonod:

Eivind

Lista over deler blir laaang :nonod:

Du må ha:

Nye stempler

Ny blokk

Ny topp

Tørr heller ikke tenke på hvordan resten av det innvendige ser ut ( tenker på veiv, råder ++ )

Det billigste blir å lete på Finn.no og lignende sider, eneste saligjørende er ny motor.........

Stempler/lagre/pakninger kan kjøpes ifra statene, men blokka blir meget dyr å ta inn ( hk avgift + mva )

Det finnes ferdige kit på Ebay som hadde passe deg 100% HVIS blokka/råder/veiv var bra.

De bildene var slettes ikke pene :nonod: , kan se ut som en deffekt topp pakning ( vann har kommet inn og renset opp( steam cleaning )

Hvordan ser sylinder veggene ut da ???, har ikke noe å si da sprekken klassifiserer blokka som skrapmetal, men bare lurer...

Lykke til med letinga etter ny delemotor, var trist dette :nonod:

Arne Kjetil

Trist syn. Men det viser også hvor utrolig mye som skal til av vann før en motor skjærer seg. Synes også det kunne vært intr. å sett sylinderveggene.

For meg ser det ut som foringen fortsatt er hel. Er det ikke da mulig å få det tett på et eller annet vis? Og så kjøre motoren så lenge det går. Det er jo lett å følge med om det er tett ved å inspisere pluggen.

Hallo igjen.

Nå har jeg funnet noen som har deler. 750 kr for stempel og 1000 for topplokk. Det er jo ikke så galt hvis resten av motoren er fin. Men må jeg ha ny blokk også? eller kan den fikses på en eller annen måte? som sagt tror jeg stempelveggene er fine (se bilder).

Plan fremover: 1. Finne ut om jeg må ha ny blokk, eller om den kan være som den er eller fikses på en enklere måte. Går det ikke, tror jeg at jeg gir opp.

Går det, fortsetter jeg.

2. Går det an å fikse blokka, åpner vi den og sjekker at alt inni den er i orden (veiv, råder). Er det i orden bestiller jeg deler!

3. Delene kommer, vi monterer dem, setter båten på vannet og alt ordner seg! :lol: HURRA

Alt kommer altså an på om blokka ikke må skiftes, og om innmaten i den er ok. Så om noen har innspill om blokka: post dem her! :yesnod:

Hilsen Eivind

Skeptisk.....

Mulig sylinderene kan renses opp med litt honing,MEN den sprekken er IKKE bra, den får du ikke gjort noe med ( uten å måtte ta ut foringa, sveise sprekk, sette inn ny foring = mye penger... )

Tror jeg heller ville sattset på en dele motor, hva med denne ??

Ikke tenk så mye på om du får tak i en 50/55/60 hk motor, du setter over delene ifra din 60hk, eventuelle forseller i portinga kan du jo også kopiere over til den mindre blokka .

MEN sjekk status på resten av motoren FØR du gjør noe mere, ny veiv er dyrT ( men vi har EbaY :yesnod: )

HVIS du kommer over ei bra blokk/topp, har bra råder OG veiv......ville jeg vurdert et slikt kit som selges på Ebay ( $225.- + frakt $50.- =$275 = 1600 + postens gebyr og mva :yesnod: )

750,0 kr = NYTT stempel ?? = grei pris .

1000,- for en topp ER FOR DYRT .

Arne Kjetil

Redigert av Droll (see edit history)

Synes det virker omfattende, og jeg kan ikke sette i gang å flytte over deler og greier. Blir litt fro komplisert. I stedet for å bruke tia mi på å jobbe på motoren får jeg jobbe og tjene penger, og kjøpe ny brukt motor. Er en på Finn som er prikk lik min bare Johnson. Se her

Tror nesten noe sånt er det beste nå. Så hvis noen skal selge en rundt 50 hk med lang stamme billig er det bare å si ifra.. hehe.

Må kanskje spare litt, men men.

Takk for all hjelp jeg har fått!

Eivind

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...