Jump to content

Anbefaling kartplotter og ankervinsj viksund 925


Viksund Bravo

Recommended Posts

Trenger råd og tips ang. kartplotter og ankervinsj som jeg "må" ha til den nye båten.

Den er 30 fot og 4200kg. Fart opp til 20 knop.

Har noen sett noen greie tilbud/ kjøp på dette? Trenger alt av info da jeg ikke har hatt slikt utstyr på mine tidligere båter.

Prisklasse plotter maks 10.000,-

Ankervinsj- har ikke peiling på pris ennå.

 

Håper noen har erfaringer, eller har sett seg ut noen nye greie modeller!

Jeg er veldig impulsiv bare jeg får tenkt meg om....

Link to post
Share on other sites

Nesten umulig å gi deg noe annet råd når du skal ha plotter enn å ta en tur i båtbutikkene selv å sjekke hva som passer deg. Smaken er som baken, og det er en jungel av fabrikater. Det finnes også flere kartleverandører, og du bør se hvilke kart du liker best.

 

Så idag en Garmin plotter som var ny med bluechart. Den hadde også flyfoto som kunne velges. Kikka på havna vår og bildet over den var tatt i høst. Kunne tydelig se bilen min og at jeg var ute med båten. Artig sak som jeg ikke vet prisen på, den var ikke av de dyreste.

 

Ankervinsj: Jeg ville valgt PowerIL. Årasken er at jeg har meget god personlig arfaring med flere av disse vinsjene. I tillegg har jeg fra tidligere god erfaring med salg av disse vinsjene. De er enkle og meget driftsikre.

 

Ekkolodd: Mitt inntrykk er at du får mest for pengene ved å velge Eagle hvs det er snakk om ekkolodd til fritidsbruk. Har imidlertid også hatt Humminbird som fungerte bra.

Link to post
Share on other sites

Tenkte nok å primært bruke plotter, og ha papirkartene som reserveløsning, ja. Det er vel uansett det som i praksis blir gjort. 10" hadde vært fint, men har inntrykk av at en betaler enormt mye for hver ekstra tomme :confused:

Jeg er veldig impulsiv bare jeg får tenkt meg om....

Link to post
Share on other sites

Tenkte nok å primært bruke plotter, og ha papirkartene som reserveløsning, ja. Det er vel uansett det som i praksis blir gjort. 10" hadde vært fint, men har inntrykk av at en betaler enormt mye for hver ekstra tomme :confused:

:nonod: hos meg er kartplotteren lite i bruk. Gode papirkart og radar bruker jeg. har en Simrad cx 44 og selv denne skjermen gir ikke meg god nok oversikt over hele leia når vi marsjer i 25-30 knop. Kartplotteren er for meg et ekstra hjelpemiddel ved navigasjon i trange farvann der jeg vil se hvor båten er i forhold til detaljer.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

10" plotter - her kommer du opp i ganske snacksy greier der bare lommeboka setter begrensninger. Raymarine og Simrad er vel anerkjente merker. Koster fort noen titusen for en plotter. Og npr du først da er i gang - hiv på en radar også - så har du alt du trenger.

 

Garmin har jeg erfaring med for mange år siden. I dag har jeg Simrad elektronikk ombord og er fornøyd med det. Og ikke glem VHF om du ikke har det ombord. Det er ditt viktigste sikkerhets utstyr

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har selv båt i ca samme størelse/vekt. Monterte vinsj i fjor, og valget falt på PowerIL. Innebygd.

Tror jeg betalte ca 15-16 tusen for en komplett pakke uten anker. Fordelen med IL kontra Engbo er at IL stopper på moment, mens Engbo benytter stoppmerker på tauet/kjettingen. Dramomentet kan justeres. Dersom stoppmerkene på en engbo faller av risikerer du å dra hele badeplattformen opp i hekken. (Kan du forsåvidt også med IL om momentet er justert for høyt). Monteringen og anvisningen var også grei, men det er den sikkert også for Engbo.

Husk bare å bestill med fjernkontroll. Utrolig praktisk når den skal opp, eller du trenger en ekstra meter for å hoppe i land/komme ombord.

Har ikke angret et sekund på min innvestering i vinsj.

Link to post
Share on other sites

Hei!

Endte opp med en Navman 5607 med 6,4" skjerm. Fornøyd stort sett, men på kartet fra Lindesnes og til kristiansand kunne jeg ikke zoome helt inn... Trøblete. Får ta en tur til leverandøren, må være noe galt med plotter eller kart.

Jeg er veldig impulsiv bare jeg får tenkt meg om....

Link to post
Share on other sites

Leverte plotteren inn til leverandør idag. Fikk låne en annen så lenge, så jeg greier meg da.

Det er jo en ganske ny modell, så det er kanskje noe software-greier....

 

Håper jeg får den tilbake snart, så jeg kan få montert den permanent i båten. Tar dere med dere plotteren hjem, eller lar dere den stå fastmontert?

Jeg er veldig impulsiv bare jeg får tenkt meg om....

Link to post
Share on other sites

Har selv båt i ca samme størelse/vekt. Monterte vinsj i fjor, og valget falt på PowerIL. Innebygd.

Tror jeg betalte ca 15-16 tusen for en komplett pakke uten anker. Fordelen med IL kontra Engbo er at IL stopper på moment, mens Engbo benytter stoppmerker på tauet/kjettingen. Dramomentet kan justeres. Dersom stoppmerkene på en engbo faller av risikerer du å dra hele badeplattformen opp i hekken. (Kan du forsåvidt også med IL om momentet er justert for høyt). Monteringen og anvisningen var også grei, men det er den sikkert også for Engbo.

Husk bare å bestill med fjernkontroll. Utrolig praktisk når den skal opp, eller du trenger en ekstra meter for å hoppe i land/komme ombord.

Har ikke angret et sekund på min innvestering i vinsj.

 

Hei.

Hvor kjøpte du denne?? Kjenner noen til forhandler nær Kristiansand?

Jeg er veldig impulsiv bare jeg får tenkt meg om....

Link to post
Share on other sites

Hei.

Da var IL-vinsjen bestillt, håper å få den før helga :-)

Bestillte med fjernkontroll som anbefalt. Takk for tipsene!

 

Hvor mye bygger "tau-haugen" i høyden inne i båten? Skal ha den innvendig montert på akterspeilet.

Har dere egen kasse til tauet med drenering ut?

Står kanskje noe om dette i monteringsanvisningen, men fint om noen har litt erfaringer.

Jeg er veldig impulsiv bare jeg får tenkt meg om....

Link to post
Share on other sites

Innvendig plass står beskrevet i bruksanvisningen. Jo mer jo bedre for tauet bygger en hel del. Om jeg husker sånn ca på øyemålet mitt er vel høyden på kassa mi ca 50-60 cm. Skal se om jeg ikke har et bilde av kassa. Der fant jeg det :smiley:

 

w37__motorrom_under_bygging.jpg

 

Blir høyden for liten vil vinsjen begynne å slure på tauet.

 

Tauet er festet i en skikkelig krok i bunnen av kassa og kassa har dreneringshull slik at vannet fra tauet renner ned i bunnen av båten

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Henger meg på her... hvor mye plass trenger en innvendig til tau?

 

Nordan: hva koster herligheten(vinsj), montasje??

 

Hei.

Havner på ca 18.000,- inkl. tau, anker og fjernkontroll (trådløs).

Jeg er veldig impulsiv bare jeg får tenkt meg om....

Link to post
Share on other sites

5" display er for lite hvis du vil ha både ekkolodd og plotter framme samtidig, vil da anbefale minimum 7".

 

Lowrance importert fra USA er det jeg anbefaler, LCX-27C er 7" løsningen med 640x480 oppløsning, LCX-37C har 8,4" skjerm med 800x600 oppløsning mens LCX-112C har 10,4" skjerm med samme opløsning som LCX-37C.

 

Kjøper du fra tigergps.com kan du få kjøpt 3 års internasjonalt garanti for ca 10% av verdien av instrumentet.

 

Lowrance bruker Navionics Gold kart. Garmin G2 Vision og Navionics Gold har de fancy funksjonene med satelittbilder og 3D dybdekart som er nevt tidligere i tråden. Raymarine E-serien, Geonav og noen Northstar modeller (ikke M serien som egentlig er en Navman) bruker Platinum.

 

Kommer selv til å kjøpe enten LCX-27C eller LCX-37C fra tigergps i sommer, har også kjøpt et nytt Furuno ekkolodd da jeg foretrekker to seperate instrumenter.

 

Northstar M84 eller M121 kan også være et interesant alternativ.

 

 

Northstar kan tilkobles nyere Mercury, Mariner eller Mercruiser for å vise motordata og drivstofforbruk. Lowrance kan tilkobles nyere Suzuki, Yamaha og Johnson/Evinrude for det samme.

Link to post
Share on other sites

Hei, jeg setter min båt ut om noen dager. Fikk montert inn en vinsj med fjernkontroll,tau,anker og montering for ca 24.000,- Montering kan være lett, eller vanskelig, kommer litt an på båten.

 

Jeg valgte en Garmin plotter 2106, med blackboks til NMEA signal, kobler inn ekkolodd og vanntemp giver. Plotteren har 6" skjerm, og er større en den gamle jeg hadde på 4" tror jeg det var.

 

Vet det er som å banne i kjerka her, men jeg bruker aldri papirkart lenger,(har de med). Det er en hurtiggående båt og jeg klarer ikke å bruke kart til navigering i god fart, da er det 2 ting som gjelder.

1. Se ut og lese sjømerker

2. Se på plotteren hvor du er, og om det er noen skjær foran deg.

 

Noen mener dette er fryktelig galt, men jeg har kjørt båt i 30 år, og de siste 6 med plotter, aldri følt meg usikker etter plotteren kom ombord. Vet at skal man ta lange havstrekk så er papir greit for å stake opp kursen, da plotter med liten skjerm ikke ser så langt foran deg, hvis du skal ha noen nytte av den(lesbarhet).

 

Bruk av plotter forutsetter at man setter seg inn i funksjonene og måten plotteren virker på, man må være fortrolig med utstyret.

 

PS. Før du kjøper så husk at mange kartsystem ikke gir deg loddskudd i meter på skjær uten å måtte holde en cursoren over skjæret. Det gjør det hele mye mer komplisert, jeg vet at Garmin med bluchart gir det dybden direkte, men de nye modellene med flyfoto (G2). har jeg tilgode å få dette bekreftet. Derfor kjøper jeg den gamle modellen med nye kart så klart.

 

Prisen ligger vel på 12-14000+tilkoblingsboks giver og kart, så regn med ca.20.000,-

 

Skal du ha dette rimeligere så finnes det mindre plottere i 5" som du kan få til rundt 10.000,-

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Hei igjen!

Tenkte jeg kunne oppdatere tråden nå som utstyret har vært i bruk litt.

Av ankervinsj kjøpte jeg altså en ILAS 1000w inside med blytau, og dette var jo selvfølgelig noe annet enn å "hive dreggen" som tidligere. Opplevde 1 gang at ankeret ikke skled ut, var liksom litt "låst" i bøylen. Tror jeg har løst dette med å gi den hengslede bøylen større vandring. Dvs at når ankeret er oppe står bøylen ca 45grader oppover. Når jeg så kjører ut vil bøylen vandre ned til vannrett stilling, derav en bråstopp som gjør at ankeret tar ut. Flyttet også bolten på rulle-hjulet slik at det ikke var så trangt mellom hjul og bøyle. Kan legge til at bøylen er festet på badeplattformen. Ville ha den montert inne siden jeg har noen "tauluker" på plattformen.

Skulle hatt noen bilder å vise til her, men det har jeg dessverre ikke.... Ennå.

 

Fikk tilbake plotteren som jeg strevde med, og nå var alt perfekt! En Navmann5607.

Var visstnok noen innstillinger, men jeg fikk den ferdig oppsatt fra leverandør, så det overasket meg litt. Plotteren har en veldig god, klar skjerm, og er rask til å oppdatere ved zooming. Bruker C-map.

 

Fortsatt god 17 mai! :flag:

Jeg er veldig impulsiv bare jeg får tenkt meg om....

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...