Jump to content

Kjøp av gummibåt?

kirkes

Recommended Posts

Jeg har hittil erfaring med RIBer med fast kjøl og spilebunn. Jeg skal ha ny RIB til våren og vurderer RIB med oppblåsbar kjøl. Båten ligner litt på denne:

pla_serifos.gif

RIB med spilebunn var ikke noe greit valg for vår del. Fungerte bare på flatt vann. Den beste vi har hatt var en Narwal, men den var tung. Nåværende RIB har dobbel bunn men det har blitt vanninntregning i bunnen, uten at jeg klarer å finne lekasjestedet. Jeg synes RIB med oppblåsbar kjøl ser interessant ut og har lyst til å prøve den med mindre at medlemmer her på BP kommer med sterke moltargumenter. Jeg har RIBen liggende på overdekket hvor det er mye plass. Jeg har også luftkompressor ombord slik at det er fort gjoprt å pumpe den opp.

Tidligere i vinter gikk jeg til innkjøp av en ny Selva Rib T 285 V (292 lang), og en ny 9,9 hk Selva 2-takt. Totaltpris inkl. jolleovertrekk kr. 20.000.- Utstyret skal henge i davitere.

Håper og tror kvaliteten er såpass god at det holder i noen år. Det ser i hvert fall bra ut det hele. # års garanti på både båt og motor.

Les mer om Selva her:

http://marineequipment.frydenbo.no/Default.aspx?tabid=607

Det virker til å være et bra kjøp til 20', men til seilbåt bruk ville jeg holdt en knapp på lettest mulig båt når den skal av og på fordekk. Selva oppblåsbar dørk er 7 kg tyngre enn zodiac. Jeg kjøpte Tohatsu 8hk, men ville kanskje i dag heller gått for Selva 6hk - fordi den er lettere og har intern tank (i tillegg til mulighet for ekstern)

Redigert av bjorngb (see edit history)

Det finnes jo mange typer mindre gummijoller. Gjør et søk på finn.no så finner du sikkert noen som kan passe både mht størrelse og pris. De fleste tilbakemeldinger fra eiere av ulike båter er jo det selvopplevde og kanskje ikke så objektive.

Ellers har jo Seatronic i Moss noen som kan være bra. (seatronic.no)

• 1 måned senere...

Har blitt ufrivillig jolleløs.

Nå går jeg for min 3. jolle på 3 år. Vi har en AL320 med styrekonsoll og 10 hk. Den har vi IKKE tenkt å bruke til sleping, så derfor må det bli noe annet.

SIste var en Aquaquick MS300, ikke noe galt å si om den. Utenom at den var litt tung.

Nå ser jeg etter en som rundt 3 M, 2+2 (V+B), og en skipshund. Har en nesten ny 8 hk som vi skal bruke. Har lest om

Suzumar, samt jeg har fått et tilbud fra(BP ) om dette. Har også mulighet for en Quicksilver med et lappet slitehull pga heising ned/opp på dekk. Men båten er nesten ny.

Eller rett og slett kjøpe ny. AL brukes lite, men såpass pop at den ikke skal selges. Ellers hadde jeg kjøpt en RIB. Men

ungene ønsker den fortsatt.(egen båtplass)

kom med tips.

Vi sees!

• 1 måned senere...
  • 1 måned senere...

Hallo Sydvesten.

Hvordan er din erfaring med Suzumaren nå etter ett års bruk?

Har en Zodiac fastroller fra 1997 som bunnen løsnet på. Den har gått som et skudd bare jeg hadde luft nok i bunnen. Det kunne jeg ikke klare med håndpumpe og kjøpte derfor en som klarer 11 psi fra maritim . Den pumpen er genial. Du stiller inn trykket du ønsker og den stopper selv ved riktig trykk. Anbefales på tross av prisen.

• 4 år senere...

Skal bytte ut gummibåten vår. Har tilbud om følgende: Quick silver 240 (tror jeg det var) zodiac 260 og en zodiac serie z 305. Prismessig er det omtrent hipp som happ, alle tre er brukte båter. Er jo litt størrelseforskjell på disse, men det spiller heller ikke store rollen da den bare skal brukes som slepejolle, og litt fisking for meg alene mens madammen sitter og leser på kveldstid. Hva hadde dere valgt?

Reder og Captain's bitch på M/S Fars Vilje Østfoldtreffet 2017

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...