Jump to content

Yamaha 20 HK som fusker


RasMan

Recommended Posts

Jeg har et problem med en 1992 Yamaha 20 HK Autolube. Problemet er som følger: motoren går stort sett fint på tomgang men med ujevne mellomrom kveles den nesten. Når motoren har gått litt skjer det sjeldnere, men problemet forsvinner ikke og kan fremprovoseres ved å gi et raskt gasspådrag.

 

Kan dette f.eks. skyldes kondens i bensinen eller rusk i bensinfilteret? Hva kan dette være?

Redigert av RasMan (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Kan dette f.eks. skyldes kondens i bensinen eller rusk i bensinfilteret? Hva kan dette være?

To teorier

1 - dritt i forgasser/bensin, løses utrolig ofte med "forgasserrens" kjøpt på bensisnstasjonen (et slikt additiv). Eksempel på dette er marineren min på lettbåten - gikk ikke uten choke tilslutt, kjørte et par tanker med rens og vips - motor ble som ny...

2 - slappe tennpluggkabler/hetter som lekker strøm. Slik nysing som beskives her er veldig likt 25-hesteren til svigerfar, han ville jeg skulle ta ut forgasser og rense den, men ved en inspeksjon i mørke (mens motor gikk), kunne konstateres at det gikk like mange gnister på utsiden som innsiden av kablene... Løsning: nye kabler og hetter og motoren ble som ny. En diagnose i dagslys: hold på kablene mens motor går - får du støt må de byttes...

Link to post
Share on other sites

Det er to forgassere på denne. Kan være som Droll sier at den får litt for mager blanding på tomgang. Men jeg har vært borti at det kan være en lekkasje i bensinlinja fra tank til motorens pumpe. Problemet ble bare værre og værre til motoren ikke gikk på tomgang lengre. I dette tilfellet var det en pakning innvendig på bensinslangen der den kobles til motoren som var sprukket. Sjekk først at denne linja i fra tank til forgasser er i orden og ikke har mulighet for å suge falsk luft.... Nå har du fått noen tips og jobbe med :smash: Lykke til :flag:

....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO...

Link to post
Share on other sites

I dette tilfellet var det en pakning innvendig på bensinslangen der den kobles til motoren som var sprukket.

Har forsøkt med to ulike bensinslanger uten merkbar forskjell -dessverre...

 

Juster opp forgasseren så den får "litt" fetere blanding .

Er litt usikker på hvordan jeg gjør dette. Er det noen som kan forklare dette litt nærmere?

Link to post
Share on other sites

partimage.gif

-Skruen på snittet som er betegnet 16. Dette er eneste justerbar dyse, de andre er faste. Skruen sitter likt på begge forgasserne. Skru de forsiktig inn og tell "kvarttørn" til du kjenner at den er i bunn. Ikke trekk hardt til. Den skal ha et gitt antall kvarttørn utover i grunninstilling +/- Har ikke de data tilgjengelig før onsdag.

-Blir blæra hard når du pumper? Det kan også være en mindre defekt i bensinpumpa. Har du sjekket at forgasserne sitter fast og ikke suger falsk luft mellom denne og reed-inntak?

....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO...

Link to post
Share on other sites

-Blir blæra hard når du pumper?

Ja.

 

Har du sjekket at forgasserne sitter fast og ikke suger falsk luft mellom denne og reed-inntak?

Nei, det har jeg ikke, men skal det nå :smiley:

 

Skruen på snittet som er betegnet 16.

Knallbra! Takk! :flag: Var det her du fant del-kartet? Jeg finner det nemlig ikke... :confused:

 

Den skal ha et gitt antall kvarttørn utover i grunninstilling +/- Har ikke de data tilgjengelig før onsdag.

Står dette i manualen?

Link to post
Share on other sites

1. Da er nok linja tett fram til pumpa på forgassere.

2. ---

3. Ja men det er tatt fra ´97 modell. Den ble ikke tilbudt i USA som 20hk i ´93

4. Nei. Jeg har en servicedatabok på dette, kommer tilbake på dette imorgen....

....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO...

Link to post
Share on other sites

Jeg har prøvd meg fram litt, og nå går motoren som en klokke! :flag: Jeg er dog ikke sikker på hva som var utslagsgivende...

 

Bra det ordnet seg. Antar at det har vært noe skitt eller en liten vannperle i en av forgasserne som nå har fått en tur gjennom sylinderene og ut av eksosen... :wink: - Ta og drener forgassene ved opplag, og start sesongen med frisk bensin. Jeg anbefaler alle idag og montere et 10-micron fuelfilter mellom motor og tank.....

....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO...

Link to post
Share on other sites

- Ta og drener forgassene ved opplag, og start sesongen med frisk bensin. Jeg anbefaler alle idag og montere et 10-micron fuelfilter mellom motor og tank.....

 

Hadde alle tatt disse forholdsreglene så hadde man vært spart for mange problemer...! Ifølge verkstedet hos forhandleren min så er sikkert 70-80% av det de får inn relatert til bensintilførselen...

 

Montro om bensinen idag er mer utsatt for forurensninger og har dårligere holdbarhet enn tidligere..? Syns det virket som at det var mindre slike problemer før...?

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Som skaffes hvor ?

 

De fleste båtsjapper har slike, viktig å få et som er rett dimensjonert for motorstørrelsen og er tiltenkt bensin - med vannutskiller. Personlig har jeg valgt et Racor-filter til ca 1000.-, men ser at b.la Yamaha har et 10-micron filter som er dimensjonert for mindre motorer. Har du i tillegg en EFI-motor, er dette et must....

....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO...

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...