Jump to content

Yamaha 20 HK som fusker


RasMan

Recommended Posts

Jeg har et problem med en 1992 Yamaha 20 HK Autolube. Problemet er som følger: motoren går stort sett fint på tomgang men med ujevne mellomrom kveles den nesten. Når motoren har gått litt skjer det sjeldnere, men problemet forsvinner ikke og kan fremprovoseres ved å gi et raskt gasspådrag.

 

Kan dette f.eks. skyldes kondens i bensinen eller rusk i bensinfilteret? Hva kan dette være?

Edited by RasMan (see edit history)
Link to post
Share on other sites

"Nyser" den før den kveles?

....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO...

Link to post
Share on other sites

Det kan nok beskrives som et lite "nys" ja. Motoren kveles/stopper ikke helt, men nesten.

 

Juster opp forgasseren så den får "litt" fetere blanding .

 

En rens av forgasser hadde sikkert ikke skadet heller, tar max 1 t :smiley: .

 

Arne Kjetil

Link to post
Share on other sites

Kan dette f.eks. skyldes kondens i bensinen eller rusk i bensinfilteret? Hva kan dette være?

To teorier

1 - dritt i forgasser/bensin, løses utrolig ofte med "forgasserrens" kjøpt på bensisnstasjonen (et slikt additiv). Eksempel på dette er marineren min på lettbåten - gikk ikke uten choke tilslutt, kjørte et par tanker med rens og vips - motor ble som ny...

2 - slappe tennpluggkabler/hetter som lekker strøm. Slik nysing som beskives her er veldig likt 25-hesteren til svigerfar, han ville jeg skulle ta ut forgasser og rense den, men ved en inspeksjon i mørke (mens motor gikk), kunne konstateres at det gikk like mange gnister på utsiden som innsiden av kablene... Løsning: nye kabler og hetter og motoren ble som ny. En diagnose i dagslys: hold på kablene mens motor går - får du støt må de byttes...

Link to post
Share on other sites

1 - dritt i forgasser/bensin, løses utrolig ofte med "forgasserrens" kjøpt på bensisnstasjonen (et slikt additiv).

Tenkte jeg skulle prøve denne.

 

2 - slappe tennpluggkabler/hetter som lekker strøm.

Jeg har vært inne på tanken selv. Skal ta en sjekk på dette.

Link to post
Share on other sites

Det er to forgassere på denne. Kan være som Droll sier at den får litt for mager blanding på tomgang. Men jeg har vært borti at det kan være en lekkasje i bensinlinja fra tank til motorens pumpe. Problemet ble bare værre og værre til motoren ikke gikk på tomgang lengre. I dette tilfellet var det en pakning innvendig på bensinslangen der den kobles til motoren som var sprukket. Sjekk først at denne linja i fra tank til forgasser er i orden og ikke har mulighet for å suge falsk luft.... Nå har du fått noen tips og jobbe med :smash: Lykke til :flag:

....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO...

Link to post
Share on other sites

I dette tilfellet var det en pakning innvendig på bensinslangen der den kobles til motoren som var sprukket.

Har forsøkt med to ulike bensinslanger uten merkbar forskjell -dessverre...

 

Juster opp forgasseren så den får "litt" fetere blanding .

Er litt usikker på hvordan jeg gjør dette. Er det noen som kan forklare dette litt nærmere?

Link to post
Share on other sites

partimage.gif

-Skruen på snittet som er betegnet 16. Dette er eneste justerbar dyse, de andre er faste. Skruen sitter likt på begge forgasserne. Skru de forsiktig inn og tell "kvarttørn" til du kjenner at den er i bunn. Ikke trekk hardt til. Den skal ha et gitt antall kvarttørn utover i grunninstilling +/- Har ikke de data tilgjengelig før onsdag.

-Blir blæra hard når du pumper? Det kan også være en mindre defekt i bensinpumpa. Har du sjekket at forgasserne sitter fast og ikke suger falsk luft mellom denne og reed-inntak?

....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO...

Link to post
Share on other sites

-Blir blæra hard når du pumper?

Ja.

 

Har du sjekket at forgasserne sitter fast og ikke suger falsk luft mellom denne og reed-inntak?

Nei, det har jeg ikke, men skal det nå :smiley:

 

Skruen på snittet som er betegnet 16.

Knallbra! Takk! :flag: Var det her du fant del-kartet? Jeg finner det nemlig ikke... :confused:

 

Den skal ha et gitt antall kvarttørn utover i grunninstilling +/- Har ikke de data tilgjengelig før onsdag.

Står dette i manualen?

Link to post
Share on other sites

1. Da er nok linja tett fram til pumpa på forgassere.

2. ---

3. Ja men det er tatt fra ´97 modell. Den ble ikke tilbudt i USA som 20hk i ´93

4. Nei. Jeg har en servicedatabok på dette, kommer tilbake på dette imorgen....

....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO...

Link to post
Share on other sites

Forgasserkode 6L300, 2 1/2 tørn ut +/- 3/4 tørn. Flottørhøyde skal være 14,5mm +/-0,5mm.

....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO...

Link to post
Share on other sites

Jeg har prøvd meg fram litt, og nå går motoren som en klokke! :flag: Jeg er dog ikke sikker på hva som var utslagsgivende...

 

Bra det ordnet seg. Antar at det har vært noe skitt eller en liten vannperle i en av forgasserne som nå har fått en tur gjennom sylinderene og ut av eksosen... :wink: - Ta og drener forgassene ved opplag, og start sesongen med frisk bensin. Jeg anbefaler alle idag og montere et 10-micron fuelfilter mellom motor og tank.....

....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO...

Link to post
Share on other sites

- Ta og drener forgassene ved opplag, og start sesongen med frisk bensin. Jeg anbefaler alle idag og montere et 10-micron fuelfilter mellom motor og tank.....

 

Hadde alle tatt disse forholdsreglene så hadde man vært spart for mange problemer...! Ifølge verkstedet hos forhandleren min så er sikkert 70-80% av det de får inn relatert til bensintilførselen...

 

Montro om bensinen idag er mer utsatt for forurensninger og har dårligere holdbarhet enn tidligere..? Syns det virket som at det var mindre slike problemer før...?

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Som skaffes hvor ?

 

De fleste båtsjapper har slike, viktig å få et som er rett dimensjonert for motorstørrelsen og er tiltenkt bensin - med vannutskiller. Personlig har jeg valgt et Racor-filter til ca 1000.-, men ser at b.la Yamaha har et 10-micron filter som er dimensjonert for mindre motorer. Har du i tillegg en EFI-motor, er dette et must....

....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO...

Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...