RasMan Startet 8.April.2007 Del på Facebook Startet 8.April.2007 (redigert) Jeg har et problem med en 1992 Yamaha 20 HK Autolube. Problemet er som følger: motoren går stort sett fint på tomgang men med ujevne mellomrom kveles den nesten. Når motoren har gått litt skjer det sjeldnere, men problemet forsvinner ikke og kan fremprovoseres ved å gi et raskt gasspådrag. Kan dette f.eks. skyldes kondens i bensinen eller rusk i bensinfilteret? Hva kan dette være? Redigert 8.April.2007 av RasMan (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
mitsu Svart 8.April.2007 Del på Facebook Svart 8.April.2007 (redigert) https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=17761 er det forskjell på pluggene/stemplene? Redigert 8.April.2007 av mitsu (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
RasMan Svart 8.April.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.April.2007 (redigert) https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=17761er det forskjell på pluggene/stemplene? Begge pluggene har en lyse-brun farge og sotbelegg på metallet, så dette tyder ikke på vannlekkasje i veivhus-bunnen, som lenken tar for seg. Redigert 8.April.2007 av RasMan (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hasla 26 Svart 8.April.2007 Del på Facebook Svart 8.April.2007 Hei ta og rengjør forgasseren sikker dritt i dysenen.mvhBjørn Sitér dette innlegget Jeg er også en klakkør og er stolt av dette. Link to post
ola dunk Svart 8.April.2007 Del på Facebook Svart 8.April.2007 HEI. VÆR OGSÅ SIKKER PÅ AT DU GIR DEN FERSK BENSIN. HAR VÆRT BORTI MASKINER SOM FUSKER MED FJORÅRETS BENSIN. Sitér dette innlegget Link to post
rago63 Svart 8.April.2007 Del på Facebook Svart 8.April.2007 "Nyser" den før den kveles? Sitér dette innlegget ....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO... Link to post
RasMan Svart 9.April.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.April.2007 "Nyser" den før den kveles? Det kan nok beskrives som et lite "nys" ja. Motoren kveles/stopper ikke helt, men nesten. Sitér dette innlegget Link to post
Droll Svart 9.April.2007 Del på Facebook Svart 9.April.2007 Det kan nok beskrives som et lite "nys" ja. Motoren kveles/stopper ikke helt, men nesten. Juster opp forgasseren så den får "litt" fetere blanding . En rens av forgasser hadde sikkert ikke skadet heller, tar max 1 t . Arne Kjetil Sitér dette innlegget Deler søkes... Link to post
o.b.lix Svart 9.April.2007 Del på Facebook Svart 9.April.2007 Kan dette f.eks. skyldes kondens i bensinen eller rusk i bensinfilteret? Hva kan dette være? To teorier 1 - dritt i forgasser/bensin, løses utrolig ofte med "forgasserrens" kjøpt på bensisnstasjonen (et slikt additiv). Eksempel på dette er marineren min på lettbåten - gikk ikke uten choke tilslutt, kjørte et par tanker med rens og vips - motor ble som ny... 2 - slappe tennpluggkabler/hetter som lekker strøm. Slik nysing som beskives her er veldig likt 25-hesteren til svigerfar, han ville jeg skulle ta ut forgasser og rense den, men ved en inspeksjon i mørke (mens motor gikk), kunne konstateres at det gikk like mange gnister på utsiden som innsiden av kablene... Løsning: nye kabler og hetter og motoren ble som ny. En diagnose i dagslys: hold på kablene mens motor går - får du støt må de byttes... Sitér dette innlegget Link to post
RasMan Svart 9.April.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.April.2007 1 - dritt i forgasser/bensin, løses utrolig ofte med "forgasserrens" kjøpt på bensisnstasjonen (et slikt additiv). Tenkte jeg skulle prøve denne. 2 - slappe tennpluggkabler/hetter som lekker strøm. Jeg har vært inne på tanken selv. Skal ta en sjekk på dette. Sitér dette innlegget Link to post
rago63 Svart 9.April.2007 Del på Facebook Svart 9.April.2007 Det er to forgassere på denne. Kan være som Droll sier at den får litt for mager blanding på tomgang. Men jeg har vært borti at det kan være en lekkasje i bensinlinja fra tank til motorens pumpe. Problemet ble bare værre og værre til motoren ikke gikk på tomgang lengre. I dette tilfellet var det en pakning innvendig på bensinslangen der den kobles til motoren som var sprukket. Sjekk først at denne linja i fra tank til forgasser er i orden og ikke har mulighet for å suge falsk luft.... Nå har du fått noen tips og jobbe med Lykke til Sitér dette innlegget ....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO... Link to post
o.b.lix Svart 9.April.2007 Del på Facebook Svart 9.April.2007 Tenkte jeg skulle prøve denne. sikkert grei den, jeg brukte den man får kjøpt på esso. Sitér dette innlegget Link to post
RasMan Svart 9.April.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.April.2007 I dette tilfellet var det en pakning innvendig på bensinslangen der den kobles til motoren som var sprukket. Har forsøkt med to ulike bensinslanger uten merkbar forskjell -dessverre... Juster opp forgasseren så den får "litt" fetere blanding . Er litt usikker på hvordan jeg gjør dette. Er det noen som kan forklare dette litt nærmere? Sitér dette innlegget Link to post
rago63 Svart 9.April.2007 Del på Facebook Svart 9.April.2007 -Skruen på snittet som er betegnet 16. Dette er eneste justerbar dyse, de andre er faste. Skruen sitter likt på begge forgasserne. Skru de forsiktig inn og tell "kvarttørn" til du kjenner at den er i bunn. Ikke trekk hardt til. Den skal ha et gitt antall kvarttørn utover i grunninstilling +/- Har ikke de data tilgjengelig før onsdag. -Blir blæra hard når du pumper? Det kan også være en mindre defekt i bensinpumpa. Har du sjekket at forgasserne sitter fast og ikke suger falsk luft mellom denne og reed-inntak? Sitér dette innlegget ....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO... Link to post
RasMan Svart 10.April.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.April.2007 -Blir blæra hard når du pumper? Ja. Har du sjekket at forgasserne sitter fast og ikke suger falsk luft mellom denne og reed-inntak? Nei, det har jeg ikke, men skal det nå Skruen på snittet som er betegnet 16. Knallbra! Takk! Var det her du fant del-kartet? Jeg finner det nemlig ikke... Den skal ha et gitt antall kvarttørn utover i grunninstilling +/- Har ikke de data tilgjengelig før onsdag. Står dette i manualen? Sitér dette innlegget Link to post
rago63 Svart 10.April.2007 Del på Facebook Svart 10.April.2007 1. Da er nok linja tett fram til pumpa på forgassere. 2. --- 3. Ja men det er tatt fra ´97 modell. Den ble ikke tilbudt i USA som 20hk i ´93 4. Nei. Jeg har en servicedatabok på dette, kommer tilbake på dette imorgen.... Sitér dette innlegget ....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO... Link to post
rago63 Svart 11.April.2007 Del på Facebook Svart 11.April.2007 Forgasserkode 6L300, 2 1/2 tørn ut +/- 3/4 tørn. Flottørhøyde skal være 14,5mm +/-0,5mm. Sitér dette innlegget ....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO... Link to post
Anonym Svart 11.April.2007 Del på Facebook Svart 11.April.2007 bråker den mye også? Isåfall tror den nok bare at den er en Skruzuki. Ellers tror den sannsynligvis at den er en Tohatsu. Sitér dette innlegget Link to post
RasMan Svart 18.April.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.April.2007 Jeg har prøvd meg fram litt, og nå går motoren som en klokke! Jeg er dog ikke sikker på hva som var utslagsgivende... Sitér dette innlegget Link to post
RasMan Svart 18.April.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.April.2007 Takk til rago63, o.b.lix, mitsu, Hasla 26, goffy, og Droll, for gode tips og innspill! Sitér dette innlegget Link to post
rago63 Svart 19.April.2007 Del på Facebook Svart 19.April.2007 Jeg har prøvd meg fram litt, og nå går motoren som en klokke! Jeg er dog ikke sikker på hva som var utslagsgivende... Bra det ordnet seg. Antar at det har vært noe skitt eller en liten vannperle i en av forgasserne som nå har fått en tur gjennom sylinderene og ut av eksosen... - Ta og drener forgassene ved opplag, og start sesongen med frisk bensin. Jeg anbefaler alle idag og montere et 10-micron fuelfilter mellom motor og tank..... Sitér dette innlegget ....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO... Link to post
Suzuki Svart 19.April.2007 Del på Facebook Svart 19.April.2007 Jeg anbefaler alle idag og montere et 10-micron fuelfilter mellom motor og tank..... Som skaffes hvor ? Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
ivar Svart 19.April.2007 Del på Facebook Svart 19.April.2007 - Ta og drener forgassene ved opplag, og start sesongen med frisk bensin. Jeg anbefaler alle idag og montere et 10-micron fuelfilter mellom motor og tank..... Hadde alle tatt disse forholdsreglene så hadde man vært spart for mange problemer...! Ifølge verkstedet hos forhandleren min så er sikkert 70-80% av det de får inn relatert til bensintilførselen... Montro om bensinen idag er mer utsatt for forurensninger og har dårligere holdbarhet enn tidligere..? Syns det virket som at det var mindre slike problemer før...? Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
rago63 Svart 19.April.2007 Del på Facebook Svart 19.April.2007 Som skaffes hvor ? De fleste båtsjapper har slike, viktig å få et som er rett dimensjonert for motorstørrelsen og er tiltenkt bensin - med vannutskiller. Personlig har jeg valgt et Racor-filter til ca 1000.-, men ser at b.la Yamaha har et 10-micron filter som er dimensjonert for mindre motorer. Har du i tillegg en EFI-motor, er dette et must.... Sitér dette innlegget ....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO... Link to post
Seilaren Svart 19.April.2007 Del på Facebook Svart 19.April.2007 Er det denne lille boksen som er litt oransj? Som sitter på slangen? Sitér dette innlegget God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse. Fritjof Brandt Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.