Jump to content

Forbruk innenbords kontra outboard? (ca 250hk)


ola dunk

Recommended Posts

Kommentar fra moderator:

Emnetittelen er endret, var opprinnelig forbruk?.

 

Emnetittelen skal fortelle hva emnet handler om. Produktnavn skal være med og CAPSLOCK skal unngås. For informasjon, se dette innlegget samt Etikette

Er det forressten noen her som har noen formening eller erfaring med forbruk av bensin innenbords kontra en utenbords. hk antall ligger på rundt da 250......

Link to post
Share on other sites

Litt eldre motorer fra 90 tallet bruker ca:

 

250 hk volvo penta oppgitt i tester til rundt 85 liter full spiker, rundt 40-45 minus 1000 rpm.

Tviler på at de nyere innenbords bensinmotorene bruker så mye mindre....??

 

 

200 hk utenbordsmotorer rundt 90-100 liter full spiker rundt 60 liter minus 1000 rpm.

De nye firtakter utenbordsmotorene og de nye direkteinsprøyta totakterene bruker kanskje 10/15% mindre en de gamle totakterne? og også mindre totaktsolje

Link to post
Share on other sites

SÅ MED ANDRE ORD SÅ ER DET IKKE SÅ EKTREME SKILLER PÅ FORBRUKET....... MEN DET KOSTER VEL MER I VEDLIKEHOLD FOR HVER SESONG DA. ER IKKE SÅ KJENT MED BENSINMOTORER I BÅT. BARE DIESEL. OG DET ER IKKE STORT Å SMMENLIGNE MED. NOEN SOM VET HVA FORBRUK PÅ EN 350EFI INNENBORDSMOTOR DA???? OG ER DET LIKE MYE MED ZINKANODER OG SLIKT SOM MÅ BYTTES. BARE SPØR JEG. FØR JEG GÅR TIL INNKJØP.......

Link to post
Share on other sites

det må du vel gjerne spørre en forhandler om hva som anbefales av vedlikehold. tror uansett at forskjellen vil bli meir på det praktiske plan enn på total kostnad. skjønner ei heller problemstillingen siden en båt gjerne er beregnet for kun et av alternativene.. en innombordsmotor stjeler gjerne plass midt på dørken om ikkje båten er så stor den går under dørken. men så får du varme og varmevann fra en innombords til gjengjeld om det er av interesse..

Link to post
Share on other sites

Er det forressten noen her som har noen formening eller erfaring med forbruk av bensin innenbords kontra en utenbords. hk antall ligger på rundt da 250......

Etter oppgave fra bl. a. Motordoktoren o.a.:

En gammeldags to-takter bruker 0,431 liter/Hk/time.

En firetakter i/b eller o/b bruker 0,312 liter/Hk/time.

En dieselmotor bruker 0,211 liter/Hk/time.

Dette er data JEG bruker i et regneark for å se på forbruk / økonomi....

Og dataene er ved fullt effektuttak...

 

Men NÅR bruker du DET? Og hva betyr Liter/Time egentlig? JEG foretrekker å se på Liter / Nm, og DA blir kanskje svarene anderledes;

En dieselmotor veier mere enn de andre to, hvilket betyr litt lavere fart ved samme effektforbruk hvis alle øvrige faktorer (skrogform, arealet av våt flate +++) er like. Ved innenbordsmotorer og drev blir det uansett tyngre båt enn ved utenbordsmotor. (Som er det sterkeste motoren pr. kg motorvekt!)

Setter jeg disse tallene inn i regnearket mitt og tenker økonomi (f.eks. at jeg bruker 200 av de disponible 250 Hk) og at båten da gjør 30 knop, blir resultatet (ved 11kr./liter bensin, 12 kr. pr. liter oljeblandet bensin (gammel to-takter) og kr. 6,80 for en liter diesel):

Påhengsmotorer:

To-takteren: 2,87 L/Nm, kr. 34,48 / Nm, 86,20 Liter / Time. På 100 Nm bruker du da kr. 3448,- Fart 30 knop. Kjøretid 3,33 timer.

Fire-takteren: 2,08 L/Nm, kr. 22,88 / Nm, 62,40 Liter / Time. På 100 Nm bruker du da kr. 2288,- Fart 30 knop. Kjøretid 3,33 timer.

(NB. Moderne to-taktere o/b bruker det samme som firetaktere.)

 

Innenbordsmotorer: (Lavere fart p.g.a. tyngre motor)

Bensin: 2,23 L/Nm, kr. 24,51 / Nm, 62,40 Liter / Time. På 100 Nm bruker du da kr. 2451,- Fart 28 knop. Kjøretid 3,57 timer.

Diesel: 1,56 L/Nm, kr. 10,63 / Nm, 42,20 Liter / Time. På 100 Nm bruker du da kr. 1063,- Fart 27 knop. Kjøretid 3,70 timer.

 

Men det er mange andre faktorer som også spiller inn ved valg av motor...

Kjører du mye og langt, er dieselmotoren å foretrekke. Den gamle påhengeren er på vei ut; Forurenser mere, støyer mere er dyrere å kjøre og etterhvert også å vedlikeholde muligens.

PRISEN på en dieselmotor er vesentlig høyere enn påhenger. Salgsprisen på båt med dieselmotor er noe høyere enn med påhenger. Den går lengre før overhaling behøves, men DEN "fornøyelsen" er mye dyrere.

Å ta en påhenger til verksted er enklere; Du trenger ikke å ta med hele båten...

 

Håper at jeg ikke har gjordt FOR mange feil i tallene mine. Er sikker på at jeg vil få korreksjon hvis DET er tilfelle :blush:

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Men det er mange andre faktorer som også spiller inn ved valg av motor...

Kjører du mye og langt, er dieselmotoren å foretrekke. Den gamle påhengeren er på vei ut; Forurenser mere, støyer mere er dyrere å kjøre og etterhvert også å vedlikeholde muligens.

Hva mener du med at den gamle påhengeren er på vei ut? Tenker du på de gamle 2-takterne - de er jo ute allerede.

 

PRISEN på en dieselmotor er vesentlig høyere enn påhenger. Salgsprisen på båt med dieselmotor er noe høyere enn med påhenger. Den går lengre før overhaling behøves, men DEN "fornøyelsen" er mye dyrere.

Å ta en påhenger til verksted er enklere; Du trenger ikke å ta med hele båten...

Her snakker vi vel om litt større utenbordsmotorer, så å demontere en 100-200 kg påhengsmotor er ikke bare bare. De fleste tar nok opp båten og tar med båt og motor til serviceverksted.

Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet.

Link to post
Share on other sites

Hva mener du med at den gamle påhengeren er på vei ut? Tenker du på de gamle 2-takterne - de er jo ute allerede.

Her snakker vi vel om litt større utenbordsmotorer, så å demontere en 100-200 kg påhengsmotor er ikke bare bare. De fleste tar nok opp båten og tar med båt og motor til serviceverksted.

Mente at deleutvalget etterhvert vil bli manko. Dessuten er det jo mange som kjøper brukte motorer da... :rolleyes:

Å ta av en slik motor krever selvsagt noe assistanse (motorløfter fra Biltema el.l.). Men du slipper å ta med HELE båten... (Det var da fanden åsså noe å henge seg opp i... ) :smiley: :smiley:

 

den utregningen der syns jeg var flott å få. den skal jeg ta vare på. og takker så mye.....

Bitte. :yesnod:

Hvis du vil kan jeg godt sende deg hele regnearket...

(Men det må bli etter onsdag. Skal på jobbreise...)

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Her snakker vi vel om litt større utenbordsmotorer, så å demontere en 100-200 kg påhengsmotor er ikke bare bare. De fleste tar nok opp båten og tar med båt og motor til serviceverksted.
Uansett er det lettere å skru opp fire bolter og så hekte av motoren enn å (som man i noen tilfeller må) demontere halve båten for å få ut motoren.

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

Etter oppgave fra bl. a. Motordoktoren o.a.:

En gammeldags to-takter bruker 0,431 liter/Hk/time.

En firetakter i/b eller o/b bruker 0,312 liter/Hk/time.

En dieselmotor bruker 0,211 liter/Hk/time.

Dette er data JEG bruker i et regneark for å se på forbruk / økonomi....

Og dataene er ved fullt effektuttak...

 

Men NÅR bruker du DET? Og hva betyr Liter/Time egentlig? JEG foretrekker å se på Liter / Nm, og DA blir kanskje svarene anderledes;

En dieselmotor veier mere enn de andre to, hvilket betyr litt lavere fart ved samme effektforbruk hvis alle øvrige faktorer (skrogform, arealet av våt flate +++) er like. Ved innenbordsmotorer og drev blir det uansett tyngre båt enn ved utenbordsmotor. (Som er det sterkeste motoren pr. kg motorvekt!)

 

To-takteren: 2,87 L/Nm, kr. 34,48 / Nm, 86,20 Liter / Time. På 100 Nm bruker du da kr. 3448,- Fart 30 knop. Kjøretid 3,33 timer.

Fire-takteren: 2,08 L/Nm, kr. 22,88 / Nm, 62,40 Liter / Time. På 100 Nm bruker du da kr. 2288,- Fart 30 knop. Kjøretid 3,33 timer.

(NB. Moderne to-taktere o/b bruker det samme som firetaktere.)

 

Innenbordsmotorer: (Lavere fart p.g.a. tyngre motor)

Bensin: 2,23 L/Nm, kr. 24,51 / Nm, 62,40 Liter / Time. På 100 Nm bruker du da kr. 2451,- Fart 28 knop. Kjøretid 3,57 timer.

Diesel: 1,56 L/Nm, kr. 10,63 / Nm, 42,20 Liter / Time. På 100 Nm bruker du da kr. 1063,- Fart 27 knop. Kjøretid 3,70 timer.

 

 

 

Håper at jeg ikke har gjordt FOR mange feil i tallene mine. Er sikker på at jeg vil få korreksjon hvis DET er tilfelle :blush:

 

Dette syntes jeg var veldig generelt, forbrukstallene må jo henvises til hvilken båt du har.

Jeg har sett på flere tester med outboard 250 HK 4 takter, og der ligger de fleste motorene på 1 til 1,3 liter pr.nm og da marsjer de på rundt 30+.

 

Så de tallene du har Marwin er nok for eldre motorer, eller for svært tungdrevne båter. Selv på maks turtall ligger f.eks Yamaha F250 på 82 liter i timen testet på en Buster Magnum, og da var farten 55 knop dvs 1,5 L/NM. Trekker du av godt og vel 1000rpm så ligger forbruket på 41 liter pr. time og farten på 39,8 knop, så regnestykket kan fort forandres. :wink:

Link to post
Share on other sites

i utgangspunktet så er det motorer som skal tilhøre cobra 28. den er vel ikke så tungrodd vil jeg tro. så er det noen som har opplysninger om slik båt så kom igjen. men maxpris på ca 250". og gjerne erfaringer ang forbruk ang motorer fra250 hk+++ takker for alt jeg får inn... :-)

Link to post
Share on other sites

Hva er vekten på den båten? Har selv kjøpt en Yamarin på 7,60 meter veier 1500kg uten motor, den skal man kunne cruise på 1,1 liter i 31 knop, maks fart fra fabrikk er 47 knop, men har selv ikke prøvd enda, skal sjøsettes senere i april.

 

Eneste jeg vet om Cobra 28 er at den har dyp V bunn, og vil nok kreve litt motor ja. Men du kan få outboard på 300 og 350 HK også, men ville tro en 250 gjør susen, hvis ikke du stiller svært høye krav til fart, da :wink:

 

Vekt fordelingen blir annerledes med outbard kontra inboard motor.

Link to post
Share on other sites

  • 4 måneder senere...
...Dette syntes jeg var veldig generelt, forbrukstallene må jo henvises til hvilken båt du har.

Jeg har sett på flere tester med outboard 250 HK 4 takter, og der ligger de fleste motorene på 1 til 1,3 liter pr.nm og da marsjer de på rundt 30+.

 

Så de tallene du har Marwin er nok for eldre motorer, eller for svært tungdrevne båter. Selv på maks turtall ligger f.eks Yamaha F250 på 82 liter i timen testet på en Buster Magnum, og da var farten 55 knop dvs 1,5 L/NM. Trekker du av godt og vel 1000rpm så ligger forbruket på 41 liter pr. time og farten på 39,8 knop, så regnestykket kan fort forandres.

Tallene er basért på det virkelige effekt-uttaket du har.

Eks.: Har du en motor på 100 Hk men for lett propell, klarer du ikke å ta ut alle hestene før turtallsperra slår inn...

Og FARTEN på båten er en annen historie. Avhengig av skrogform, vekt, arealet av våt flate osv.osv.

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...