Jump to content

Forbedre elsystem


Fred

Recommended Posts

Sitter å funderer litt på hvordan jeg skal utvide og forbedre elsystemet i båten.

Maxi77 med md5 og 60amp 1 år gammelt startbatteri plassert ved siden av drev. Gode tykke kabler som går frem til høyre klesskap hvor strømmen blir fordelt til lamper og lanterner.

 

Målet er å kjøpe et ekstra batteri og koble det slik at det vil fungere som forbruk, og at man kan koble startbatteri helt ut slik at man skåner dette og ikke får problemer med starten. Samtidig må begge batteriene lades under kjøring.

 

Det skal også monteres litt 12v spotter med 10w, samt legges opp et opplegg for landstrøm.

 

Hvordan kobles dette og hva trenger jeg å kjøpe inn i tillegg?

 

Hvor stort forbruksbatteri bør jeg kjøpe? ikke rare strømforbruket det vil bli... lurer på gel batteri fra biltema.. 30amp? 40? 60?

 

Sist jeg startet båten hadde jeg ikke lading lenger. Hvordan kan jeg feilsøke dette? kan det være et dårlig rele? eller har generatoren takket for seg? står en gammel generator på 35amp i båten.

Link to post
Share on other sites

Sist jeg startet båten hadde jeg ikke lading lenger. Hvordan kan jeg feilsøke dette? kan det være et dårlig rele? eller har generatoren takket for seg? står en gammel generator på 35amp i båten.

nu kan jag ikke Md5'n men om den har samme generator som Md11an så kan det vare

diodbryggen på generatorn som er slutt.......(ikke hele generatorn :smiley: )

 

skruva loss generatorn o ta den med till en bilelektisk firma....så kjör dom generatorn i benk

o tester den......o ev. skifter denne bryggen!

 

på Md11an gick bryggen om man stengde startnykkeln för man drog i stoppen til motorn!

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Som Espen C sier, du kan forbruke 55Ah. Det kan f.eks. bety at du har på en TV som trekker 3A i 18 timer, eller 2 stk. 15W lamper på i 23 timer, et kjøleskap i ca. 2 døgn eller. . .

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Sist jeg startet båten hadde jeg ikke lading lenger. Hvordan kan jeg feilsøke dette? kan det være et dårlig rele? eller har generatoren takket for seg? står en gammel generator på 35amp i båten.

Når det gjelder dynamo og hvordan du skal feilsøke vil jeg vi til denne linken.

Her står beskrevet det meste om dynamo og hvordan den virker. Er det fortsatt noe du er i tvil om er det lettere å være konkret når du har dette å vise til.

:fishing:

Link to post
Share on other sites

Det er mange måter å gjøre dette på, men hvis du skal ha kjøleboks e.l. som bruker mye strøm ville jeg satset på minst et 115ah batteri. Hvis du bare skal ha nien spotter som du skriver ville jg vurdert å kjøpt et stort bruksbatteri og ikke nødvendighvis kjøpt skilledioder og alt som hører med. En veldig enkel variant som jeg seilte rundt med i mange år er å kjøpe en manuell vender og bruke forbruksbatteriet også til start. Startmotoren på en så liten båt bruker minmalt med strøm så du trenger ikke ha et eget batteri på den. Så har du det andre i reserve. En gang i blant når du kjører på motor eller ligger på ladestrøm slår du over til reservebatteriet å topper opp dette. Veldig enkelt og billig. Hvis du er spesielt interessert i hvos mye du kan ta ut vil jeg anbefale å kjøpe en amperteller feks en Batmann da et voltmeter er veldig upresist. Så det koker litt ned til hvilket nivå du vil legge deg på.

Link to post
Share on other sites

normal_Bilde082.jpg

normal_Bilde081.jpg

normal_Bilde087.jpg

normal_Bilde070.jpg

 

Noen bilder av den grønne "klumpen".

 

Takk for mange bra tips. Jeg må si jeg har lyst til å gå for en manuell vender. Imorgen går dynamoen ut ihvertfall og sendes på service. Håper den kan fikses. Om ikke har jeg lest at en Valeo 70 amp kan tilpasses og fungere. Mulig man må skifte ut endel da.. For ikke å snakke om at man må ha en bryter for å "slå på ladningen" når motoren er startet og går rent.

Link to post
Share on other sites

nejda ingen fare Fred....din generator var redan halvdöd :wink:

 

som du skrev i ditt förste inlegg i tråden att du hade ingen lading..........

 

det beror på diodbryggen.....den er kass....... dette beror på att noen har stengt startnykkeln innen man stannade motorn,

med stoppwiren, som stenger dieseltilförseln.......(för jag antar att MD5an er samme som MD11an)

 

du tar med generatorn till en bilelektrisk firme så kjörer dom den i benk........

 

o skifter denne diodbryggen....sen har du en fullt fungerande generator igen!!!! :smiley:

be dom oxo kolla kolen.....o ev. skifte dem så har du en "ny" generator sen! :wink:

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Ja glimrende... generatoren er ute, og på vei til noen som driver med slike. vikleverksted.. om jeg ikke tar feil..

Litt dumt egentlig at det er slik at generatoren går i stykker når man vrir tilbake nøkkelen. Det er jo fort gjort å gjøre dette. Ja md5 er lik som md11 der. Må dra i stoppwiren først. Det burde vært slik at dette ikke lot seg gjøre! Har lest litt på den linken ja! Veldig bra!

 

Er på vurderingsstadiet å sette inn en valeo 70amp som svensken gjorde i sin md5.. Men får se om det går å fikse den gamle først!

Link to post
Share on other sites

dette beror på att noen har stengt startnykkeln innen man stannade motorn

Går ladestrømmen gjennom "tenningsbryteren" på den motoren?? :confused:

 

Jeg må si jeg har lyst til å gå for en manuell vender.

Kan jeg spørre hvorfor du har lyst på denne løsningen? (Som det vel går frem av den artikkelen er det en gåte for meg hvorfor så mange har manuell vender..)

Link to post
Share on other sites

Hm... vet ikke.. jeg har ihvertfall en sort ledning direkte fra batteri til dynamo. Så har jeg 3-4 røde som vist dårlig på bilde over som går mot tenning og motor, samt til en hovedstrømbryter og videre til batteri. Noen som kan se det på de dårlige bildene?

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Da er båten i orden igjen!

 

Har hatt dynamoen på verksted å skiftet litt småtteri, renset børster og rengjort. Koblet den på igjen istad.

 

Har ladet bateriet litt med lader mens dynamoen var ute, slik at jeg hadde god startstrøm. 12,6V hadde batteriet.

 

Før dynamoen var på service var det ingen forskjell på om motoren gikk eller ikke på spenningen fra batteriet.

 

Idag målte jeg gledelige 14,3 V når motoren gikk rett over tomgang.

 

Varmkjørte motor og dro hjem igjen.. Glimrende!!

 

Så kommer innkjøp av et ekstra batteri som skal være forbruk. Har også bestemt meg for å kjøpe en manuell vender. Håper dette blir bra.. Ekstra trygghet med 2 batterier..

Redigert av Fred (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...