Fred Startet 8.April.2007 Del på Facebook Startet 8.April.2007 Sitter å funderer litt på hvordan jeg skal utvide og forbedre elsystemet i båten. Maxi77 med md5 og 60amp 1 år gammelt startbatteri plassert ved siden av drev. Gode tykke kabler som går frem til høyre klesskap hvor strømmen blir fordelt til lamper og lanterner. Målet er å kjøpe et ekstra batteri og koble det slik at det vil fungere som forbruk, og at man kan koble startbatteri helt ut slik at man skåner dette og ikke får problemer med starten. Samtidig må begge batteriene lades under kjøring. Det skal også monteres litt 12v spotter med 10w, samt legges opp et opplegg for landstrøm. Hvordan kobles dette og hva trenger jeg å kjøpe inn i tillegg? Hvor stort forbruksbatteri bør jeg kjøpe? ikke rare strømforbruket det vil bli... lurer på gel batteri fra biltema.. 30amp? 40? 60? Sist jeg startet båten hadde jeg ikke lading lenger. Hvordan kan jeg feilsøke dette? kan det være et dårlig rele? eller har generatoren takket for seg? står en gammel generator på 35amp i båten. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Gunga Din Svart 8.April.2007 Del på Facebook Svart 8.April.2007 Sist jeg startet båten hadde jeg ikke lading lenger. Hvordan kan jeg feilsøke dette? kan det være et dårlig rele? eller har generatoren takket for seg? står en gammel generator på 35amp i båten. nu kan jag ikke Md5'n men om den har samme generator som Md11an så kan det vare diodbryggen på generatorn som er slutt.......(ikke hele generatorn ) skruva loss generatorn o ta den med till en bilelektisk firma....så kjör dom generatorn i benk o tester den......o ev. skifter denne bryggen! på Md11an gick bryggen om man stengde startnykkeln för man drog i stoppen til motorn! Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post Share on other sites More sharing options...
Fred Svart 8.April.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.April.2007 Diodbryggen.. skal sjekke opp den.. er en Marshall 35amp som står i båten... er ikke vanskelig å få ut en generator vel? et par bolter og ta av reima litt.. andre som har tips rundt ladeproblemer? hva med størrelse på forbruksbatteri? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
lano2 Svart 8.April.2007 Del på Facebook Svart 8.April.2007 Sjekk først og fremst batteriene som skal lades. Her er batteriet jeg kjøpte 4 stk av: ( Haze MR12-230 ) http://www.gylling.no/hazebaat.htm Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Fred Svart 9.April.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.April.2007 Ja.. det var nytt av fjoråret, men har vært ute i vinter, og det kan ha vært nok kanskje.. Har 12-12,2 v når jeg ikke bruker det.. og mellom 12,3 og 12,5 når motoren går.. det er altfor dårlig! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
loffern Svart 9.April.2007 Del på Facebook Svart 9.April.2007 Selv om ikke du har det største forbruket av strøm ville jeg gått for et stort fritidsbatteri feks 115Ah av vanlig type. Det får du fra 800kr mange steder. Husk at batteriet ikke skal lades ut mer enn 50% før det må lades opp igjen. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Fred Svart 9.April.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.April.2007 hvor mye er 50% utladning da? ned til 12 volt? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Espen C Svart 9.April.2007 Del på Facebook Svart 9.April.2007 hvor mye er 50% utladning da? ned til 12 volt? Har du f.eks et 110 a batteri så kan du bruke ca.55 a av dette, kjøper man et nytt vedlikeholdsfritt SMF batteri så tåler vel dette en del mer utladning en et standard syre\blybatteri. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Lars H. Svart 9.April.2007 Del på Facebook Svart 9.April.2007 Som Espen C sier, du kan forbruke 55Ah. Det kan f.eks. bety at du har på en TV som trekker 3A i 18 timer, eller 2 stk. 15W lamper på i 23 timer, et kjøleskap i ca. 2 døgn eller. . . Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post Share on other sites More sharing options...
Nemo Svart 9.April.2007 Del på Facebook Svart 9.April.2007 Sist jeg startet båten hadde jeg ikke lading lenger. Hvordan kan jeg feilsøke dette? kan det være et dårlig rele? eller har generatoren takket for seg? står en gammel generator på 35amp i båten. Når det gjelder dynamo og hvordan du skal feilsøke vil jeg vi til denne linken. Her står beskrevet det meste om dynamo og hvordan den virker. Er det fortsatt noe du er i tvil om er det lettere å være konkret når du har dette å vise til. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sail S Svart 9.April.2007 Del på Facebook Svart 9.April.2007 Det er mange måter å gjøre dette på, men hvis du skal ha kjøleboks e.l. som bruker mye strøm ville jeg satset på minst et 115ah batteri. Hvis du bare skal ha nien spotter som du skriver ville jg vurdert å kjøpt et stort bruksbatteri og ikke nødvendighvis kjøpt skilledioder og alt som hører med. En veldig enkel variant som jeg seilte rundt med i mange år er å kjøpe en manuell vender og bruke forbruksbatteriet også til start. Startmotoren på en så liten båt bruker minmalt med strøm så du trenger ikke ha et eget batteri på den. Så har du det andre i reserve. En gang i blant når du kjører på motor eller ligger på ladestrøm slår du over til reservebatteriet å topper opp dette. Veldig enkelt og billig. Hvis du er spesielt interessert i hvos mye du kan ta ut vil jeg anbefale å kjøpe en amperteller feks en Batmann da et voltmeter er veldig upresist. Så det koker litt ned til hvilket nivå du vil legge deg på. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Fred Svart 12.April.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.April.2007 Noen bilder av den grønne "klumpen". Takk for mange bra tips. Jeg må si jeg har lyst til å gå for en manuell vender. Imorgen går dynamoen ut ihvertfall og sendes på service. Håper den kan fikses. Om ikke har jeg lest at en Valeo 70 amp kan tilpasses og fungere. Mulig man må skifte ut endel da.. For ikke å snakke om at man må ha en bryter for å "slå på ladningen" når motoren er startet og går rent. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Fred Svart 12.April.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.April.2007 Jeg koblet fra batteriet istad med motoren igang, og målte dynamoen. Null komme niks ladning fra den.. Og spenningen ligger på 12,5 uavhengig om motor er igang eller ikke. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
nab Svart 13.April.2007 Del på Facebook Svart 13.April.2007 Jeg koblet fra batteriet istad med motoren igang, og målte dynamoen. Dette er den beste måten du kan "drepe" en dynamo på. Den må ALDRI kobles fra batteriet mens motoren går, da dette medfører at spenningen blir så høy at du ødelegger diodene i likeretteren. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Fred Svart 13.April.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.April.2007 Hm! Altså jeg vred bare på hovedstrømbryteren. Kan det ha vært drepen altså... hm.. Jeg har nemlig lest at man fint kunne gjøre det.. men da måtte man bare huske på at kontroll panelet og oljetrykk/temp ikke vil varsle... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Arvid_A Svart 13.April.2007 Del på Facebook Svart 13.April.2007 På innlegg #1 i denne tråden kan du "lese deg litt opp" på Ingars utmerkede dynamo-beskrivelser: https://baatplassen.no/i/index.php?showtopi...p;hl=hjemmeside Som det sies foran her, så er det fare for at du har tatt knekken på likeretterdiodene da du koblet fra batteriene mens motoren gikk. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Gunga Din Svart 13.April.2007 Del på Facebook Svart 13.April.2007 nejda ingen fare Fred....din generator var redan halvdöd som du skrev i ditt förste inlegg i tråden att du hade ingen lading.......... det beror på diodbryggen.....den er kass....... dette beror på att noen har stengt startnykkeln innen man stannade motorn, med stoppwiren, som stenger dieseltilförseln.......(för jag antar att MD5an er samme som MD11an) du tar med generatorn till en bilelektrisk firme så kjörer dom den i benk........ o skifter denne diodbryggen....sen har du en fullt fungerande generator igen!!!! be dom oxo kolla kolen.....o ev. skifte dem så har du en "ny" generator sen! Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post Share on other sites More sharing options...
Fred Svart 13.April.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.April.2007 Ja glimrende... generatoren er ute, og på vei til noen som driver med slike. vikleverksted.. om jeg ikke tar feil.. Litt dumt egentlig at det er slik at generatoren går i stykker når man vrir tilbake nøkkelen. Det er jo fort gjort å gjøre dette. Ja md5 er lik som md11 der. Må dra i stoppwiren først. Det burde vært slik at dette ikke lot seg gjøre! Har lest litt på den linken ja! Veldig bra! Er på vurderingsstadiet å sette inn en valeo 70amp som svensken gjorde i sin md5.. Men får se om det går å fikse den gamle først! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Gunga Din Svart 13.April.2007 Del på Facebook Svart 13.April.2007 ja det låter sig gjöres......kostade mig noen hundring.....men det er ca 12-15 år sedan...... Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post Share on other sites More sharing options...
Ingar Svart 13.April.2007 Del på Facebook Svart 13.April.2007 dette beror på att noen har stengt startnykkeln innen man stannade motorn Går ladestrømmen gjennom "tenningsbryteren" på den motoren?? Jeg må si jeg har lyst til å gå for en manuell vender. Kan jeg spørre hvorfor du har lyst på denne løsningen? (Som det vel går frem av den artikkelen er det en gåte for meg hvorfor så mange har manuell vender..) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Fred Svart 13.April.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.April.2007 Hm... vet ikke.. jeg har ihvertfall en sort ledning direkte fra batteri til dynamo. Så har jeg 3-4 røde som vist dårlig på bilde over som går mot tenning og motor, samt til en hovedstrømbryter og videre til batteri. Noen som kan se det på de dårlige bildene? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Fred Svart 24.April.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.April.2007 (redigert) Da er båten i orden igjen! Har hatt dynamoen på verksted å skiftet litt småtteri, renset børster og rengjort. Koblet den på igjen istad. Har ladet bateriet litt med lader mens dynamoen var ute, slik at jeg hadde god startstrøm. 12,6V hadde batteriet. Før dynamoen var på service var det ingen forskjell på om motoren gikk eller ikke på spenningen fra batteriet. Idag målte jeg gledelige 14,3 V når motoren gikk rett over tomgang. Varmkjørte motor og dro hjem igjen.. Glimrende!! Så kommer innkjøp av et ekstra batteri som skal være forbruk. Har også bestemt meg for å kjøpe en manuell vender. Håper dette blir bra.. Ekstra trygghet med 2 batterier.. Redigert 24.April.2007 av Fred (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Fred Svart 24.April.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.April.2007 Noen som har erfaring med landstrøm opplegg? Har tenkt på muligheten for å sette en vedlikeholdslader direkte på landstrøm opplegg og på batteriet, så når landstrøm er påkoblet er det også en svak ladning til batteriene.. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Fred Svart 25.April.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.April.2007 Noen som har noen ideer til hvilken type lysbrytere som finnes og som kan passe? Hvor får man tak i slikt? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Gunga Din Svart 26.April.2007 Del på Facebook Svart 26.April.2007 hej Fred surfe runt lite på desse sider....o du finner svar på mye båtelektriskt http://www.skyllermarks.se Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.