Jump to content

Kjetting fra biltema


kurth

Recommended Posts

Jeg kom til skade og kjøpe en vaskekost på biltema med justerbart ala båtshake med en fin og en grov bust til og bytte på -den så skikkelig fin ut,og jaggu holdt den ikke til nesten et stk komplett vask av båten før den brakk tvers av HEIA BILTEMA -kjøpte polish og maskin der før påske og ble båten fin og blank??? NEI

Redigert av jab (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har heldivis ikke noe spesielt dårlig erfaring med Biltema... kjøpte samme kosten som jab skriver om, og det er nå tredje sesongen jeg har den... og den er fortsatt like god. Polish, vaskemiddel, voks er jeg kjempe fornøyd med, det samme er jeg med oljen som jeg har brukt i snart 10 år på bilene. Verktøyet av god kvalitetet (gjelder det med 10 års garanti)..

 

Men bevares, det finnes mye dårlig der også, og jeg plier å gjørde en vurdering før jeg handler, da sparer jeg som regel for mye dårlig... og erfaringen med Biltema blir positiv

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Min erfaring er at Biltemas kvalitet på varene varierer ganske mye. En del verktøy er bl.a. av ok kvalitet. Er også enig i at en del av båtpleieproduktene er bra. Når det kommer til sikkerhet, velger jeg produkter fra mer anerkjente produsenter.

 

Men ellers er det mye å spare ved å handle på Biltema. Ofte er det så overraskende billig at jeg nesten lurer på hvordan det er mulig å ha fortjeneste på varene. Så er det enkelte andre varer igjen som er billigere andre steder, hvis poenget er å handle absolutt billigst til enhver tid da :wink:

 

For øvrig tror jeg at Biltemakunder er litt mindre kravstore. En kjøper billig og tar ved dette en liten sjanse på at kvaliteten er "god nok for meg og mitt bruk".

Link to post
Share on other sites

Ifølge Biltemakatalogen er makslast på en 8 mm kortlenket kjetting 800 kg og 6 mm 400 kg. Hos Sea Sea er bruddstyrken på en halvlanglenket kjetting

på 8 mm 3670 kg og 6 mm 2040 kg. Hvordan kan dette henge sammen. :crazy:

 

Uff da en kjetting må vel kunne holde mer en ca.4 voksne mannfolk eller må jeg kjøpe meg en ny kjetting for jeg har en kortlenket 6 mm i fra Biltema :confused:

Link to post
Share on other sites

Vi hadde en gang en sak om kjettingstyrke og det viste seg at det var ganske ulike maalemetoder som var aarsaken til de ulike angivelser. Noen som husker?

Et kjapt søk ga meg dette svaret

 

I vår katalog anger vi rekommenderad maxlast(arbetsvikt) för lång ock säker användning. Brottsgränserna är 4-6 ggr maxlasten. För 8mm är brottsgränsen 3285kg. Allt enligt DIN 766.
Link to post
Share on other sites

Jeg kom til skade og kjøpe en vaskekost på biltema med justerbart ala båtshake med en fin og en grov bust til og bytte på -den så skikkelig fin ut,og jaggu holdt den ikke til nesten et stk komplett vask av båten før den brakk tvers av HEIA BILTEMA -kjøpte polish og maskin der før påske og ble båten fin og blank??? NEI

Så har man to typer mennesker, de som lærer av feila sine og de som fortsetter å kjøpe på samme sted :lol:

Link to post
Share on other sites

De som har kjøpt kjetting fra Bilrema kan ta det med ro, i og med at de oppgir maks last 800 kg og bruddstyrken er minst 4 ganger større , så skulle tallene stemme overens. Forøvring er prisene ca de samme Jeg tenker bare å kjøpe noen meter med kjetting og en 10 kg bruce til forkatting.

Link to post
Share on other sites

Jeg kom til skade og kjøpe en vaskekost på biltema med justerbart ala båtshake med en fin og en grov bust til og bytte på -den så skikkelig fin ut,og jaggu holdt den ikke til nesten et stk komplett vask av båten før den brakk tvers av

 

Tja - jeg kjøpte et tilsvarende (tror jeg) - betalte 179,- og da var det med en liten båtshakekrok til å skru på også. Sette fungerte i hele fjor - båtshaka som "hovedbåtshake" dvs i bruk flere ganger på hver eneste tur. Har ikke hatt problemer med verken hake eller kost. Men så hadde jeg ikke mer enn 204 motortimer i fjor da.

 

Så fant jeg tilogmed samme settet på marinaen hjemme (og det er ikke så ofte med Biltemaproduktene) - bortsett fra at de skulle ha 279,- for settet da, og det med en slik gul hakkete stor prislapp - som vanligvis skal indikere at det er skikkelig billig.

 

Men som det tidligere er nevnt - ikke alt er like bra, så det må til en vurdering - impeller, olje og filtre kjøper jeg feks andre steder.

 

-koh

Link to post
Share on other sites

Angående impellere fra Biltema så brukte jeg det i flere år til min TAMD 30 A. Impelleren fra Biltema var like fin og myk hver vår(200 timer), men når den kostet kr. 99,- var det ikke vanskelig å bytte. Jeg tror Volvo tok kr. 349 for impeller til samme motor. Etter 44 timer på min splitter nye D1-20 motor(motorene hadde kun 44 timer totalt) så var det bare 2 blader igjen på impelleren. Impelleren virket som om den var laget av en blanding av papp og gummi. Helt stiv og sprö. Volvo har nå erkjent at deres egenproduserte impellere ikke har värt bra og bytter kostnadsfritt de seriene som har värt dårlige. Volvo kjöpte vistnok sine impellere för, men begynte egenproduksjon for å spare penger. Hadde jeg fått tak i impeller til min motor fra Biltema hadde jeg kjöpt med en gang. Min konklusjon er at alt må pröves för man faktisk vet om det er bra eller dårlig. Derfor er denne siden så bra slik at vi ikke behöver å teste alt selv

Link to post
Share on other sites

DIN 766 sier ikke noe om kjettingens styrke, kun om størrelsen på lenkene. Derfor kalles den for kalibrert, det betyr i praksis at alle lenkene ligger innefor de tillatte avvik som DIN 766 setter.

 

Styrken i kjettingen er det materialet som avgjør... om en ser på linken som roaldbj la ut så ser en at den oppgitte styrken gjelder for St35.13 som nok er en lokal avvart av normalt "svartstål" i St 35 familen, der ser en at nytte lasten er ca. 25% av bruddlasten. Dermed er kanskje ikke Biltema så aller verst de heller.... ganger en de 800 med fire så er vi på 3200 kg som bruddlast hos Biltema

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Tilbake til Biltemas kjetting:

 

Det er naturligvis stor forskjell på en kjettings "maxlast" og dens "bruddstyrke".

Her ser det for meg ut som det kan være en sikkerhetsfaktor på ca 4-5 på det vi kan kalle tillatt nyttelast i forhold til kjettingens bruddstyrke. Sikkert fornuftig.

 

Når det gjelder kjetting generelt, og galvanisert kjetting spesielt, er det grunn til å være på vakt. Kjettingen kan få herding under produksjonen og bli sprø. Enda verre kan det bli ved oppvarming under galvaniseringsprosessen. Dersom materialet ikke er egnet, kan en få såkalt elding ved kalddeformasjon og etterfølgende oppvarming. Kjettingen kan da plutselig ryke uten nevneverdig belastning. Dette er et teknologisk stadium som ble tilbakelagt i vesten for rundt 40 - 50 år siden. Men nå er det er kommet mange nye produsenter på banen fra tideligere kommunist- og østblokkland som ikke har vært vant til å kunne stille de samme kravene som oss. Derfor burde en helst sjekke hvor kjettingen er laget, ikke hvem som selger den.

 

Når det gjelder Biltema, er jeg ganske overbevist om at de fleste varene kommer fra Kina og tideligere østblokkland. Men det gjelder også for de fleste såkalte "seriøse leverandører". Spør hos båtforhandleren din hvor kjettingen er produsert og om det er brukt eldningsbestandig materiale. Du få helt sikker ikke noe klart svar der. Kanskje vil han henvise til en standard, hvilket er helt uten verdi.

Redigert av NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Herrene NilsPils og Sydvesten traff hodet med spiker'n igjen, som vanlig.

Fasit er at det er ikke mulig med noen sikkerhet å vite om kjettingen har feil. Da må i såfall hver enkel lenk sjekkes. Det er ikke umulig, men svært kostbart. I tillegg til det NilsPils anfører vedr. elding, vil samme effekter opptre ved overlast. Story: Jeg jobbet på Frigg med vedlikehold av livbåter. Når vi skulle ombord var prosedyren at båtene skulle sjakles til sikkerhetskjettingene og låres et stykke ned slik at de hang både lårewirene og i kjettingene. Winchene var noe uberegnelig rakkel, slik at når vi slapp bremesn, falt båten den første halvmeteren før sentrifugalbremsen tråkket til. Slik sett fikk sikkerhetskjettingene et saftig røkk når de stoppet båten i 'fritt fall'. Veritas skulle overvåke hva vi drev med ved en anledning. Båten ramla ned, bråstoppet i kjettingene og ble hengende og svaie. Fyren fra Veritas fikk nærmest anfall. Hele davitarrangementet ble sjekket. Kjettingene tålte bråstoppen. Men det var en drøss med hva vi kaller 'kritiske sprekker' i selve daviten (i HAZ for dem som er inne i det). Men det samme, alstså start av kornvekst og svekking av materialet, kunne like gjerne skjedd i kjettingene. Nå er jo Frigg stort sett plukket ned, så at man skriver om denslags, har ingen betydning.

 

Dette er også en av grunnene til at man har slike 'vanvittige' sikkerhetsfaktorer, kjettingen skal ikke nærme seg den kritiske belastningen ved bruk. Det er også en av grunnene til at Hulda har 10 mm kjetting, kunne sikkert greid meg med 8 mm. Og skulle jeg komme ut for harde forhold, har jeg 50 meter ankertau, daumann og en 20 kg Bruce-kopi som avlasting. Forkatting eller ikke, det får være opp til hver enkelt, som i en annen tråd. Huldas resept er to separate systemer.

 

Når det gjelder Biltema, så produserer de stort sett ingenting. De selger det som finnes på verdensmarkedet til stort sett hyggelige priser. Noe er dritt, noe er til og med meget bra. Bilene mine har gått mange hundre tusen på motoroljen derfra, tildels med Biltemas 'innmari dårlige' filtere. Jeg har masse verktøy derfra som til mitt bruk er helt ok. Støydempingsmattene demper motorduren min helt utmerket. Lyspærene dems er noe dritt.

Redigert av Hulda (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei!

 

Biltema igjen.

Det er som et innlegg over her skriver en lurer på hvordan de kan produsere det så billig.

Det er fordi varene med få hederlige unntak er av så dårlig kvalitet at det ikke er verdt bryet.

Kjøp kvalitet så har du en vare som holder og vi slipper å tillføre "Moder Jord" mer unødvendig søppel.

Pluss jeg vil jo helst ikke bli sett død i en båt som er prydet med Biltema`s artikkler.

 

En enkel sjekk på kvalitet kontra Biltema: Elektrisk sak av et eller annet slag. Kvalitet er som regel utstyrt med 1-2 meter gummikabel.

Biltema 50 cm plastkabel.

Hva er da på innsiden??????????

Link to post
Share on other sites

Mye bla bla.. om biltema. Det går ikke bare å avfeie alle produktene som dårlig kvalitet. De har 10 års garanti på mye av verktøyet, og det holder svært høy kvalitet er min erfaring. Har en 13mm nøkkel jeg har benyttet flittig i 15 år, den er like god enda.

 

Deres låsekjetting med løpering er produsert av Gunnebo Lifting - og det ER kvalitet. Annen kjetting vet jeg ikke noe om så det tør jeg ikke å uttale meg om. Elektriske installasjonskabler er produsert av AMO produksjon i Sverige, og de er kjent for meget høy produksjonskvalitet. Oljen er nå levert av Statoil og tidligere Esso. Når det gjelder f.eks bremseskiver produseres de i en av Brembo`s fabrikker i Italia. Alt mye billigere enn samme produktene kjøpt andre steder.

 

Har kjøpt skitkvalitet på Biltema også, så en må være istand til selv å bedømme kvaliteten på det man kjøper.

Link to post
Share on other sites

er seasea på nettet? kommer ikke inn på den svenske siden.

 

http://www.seasea.no/

 

Har kjøpt skitkvalitet på Biltema også, så en må være istand til selv å bedømme kvaliteten på det man kjøper.

 

Men hvordan skal en enkel sjel som meg ved kjøp kunne bedømme kvaliteten på f.eks. motorolje, kjetting, sandpapir, fastnøkkel. impeller osv kjøpt hos Biltema? Vel, hvordan skal jeg kunne bedømme kvaliteten på disse produkter kjøpt hvorsomhelst? :confused:

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

http://www.seasea.no/

Men hvordan skal en enkel sjel som meg ved kjøp kunne bedømme kvaliteten på f.eks. motorolje, kjetting, sandpapir, fastnøkkel. impeller osv kjøpt hos Biltema? Vel, hvordan skal jeg kunne bedømme kvaliteten på disse produkter kjøpt hvorsomhelst? :confused:

 

:sailing:

 

Ved å bruke det :rolleyes:

 

Ryker fastnøkkelen ved vanlig bruk er den dårlig osv... :wink:

Link to post
Share on other sites

Vel, hvordan skal jeg kunne bedømme kvaliteten på disse produkter kjøpt hvorsomhelst? :confused:

Ved din egen eller andres erfaring. Du kan derved bedømme tilsynelatende materialkvalitet, design og pris opp mot konkurentene.

 

Slike forum som dette vil altså være gull verdt...

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...