nab Startet 8.April.2007 Del på Facebook Startet 8.April.2007 Hei. Ved inspeksjon av eksos-røret på vår gamle Tresnekke så så jeg til min forskrekkelse at eksos-røret var fullstendig oppspist av rust (se bilde). Det var egentlig ikke så rart, da eksos-røret går under dørken nesten helt bak i båten, og hvis det er litt for mye vann i kjølen så trekker dette inn i skjøtene mellom isolasjons-stykkene, og ligger der og koser seg ... Mitt spørsmål er da : Hvordan skal jeg installere nytt rør (er det noen måte å forhindre at det samme skjer på nytt). Hvilke rør kan brukes, og hvem har slikt (eller enda bedre : er det noen av dere som kjenner noen som kan utføre jobben, da dette egentlig er utenfor mitt kompetanseområde ...). Båten har en SABB 2G med ferskvannskjøling og tørr eksos. Sitér dette innlegget Link to post
nab Svart 10.April.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.April.2007 Er det ingen "gamle" SABB-guruer som har noen gode tips? Jeg har sjekket med SABB i Bergen, Sleipner og et par lokale Diesel/båt-verksteder, uten å bli noe klokere. Bastard30000, Walter_S eller andre ??? Sitér dette innlegget Link to post
M/S Bastard Svart 10.April.2007 Del på Facebook Svart 10.April.2007 Guru er jeg vel ikke akkurat, men et eksosverskted kan nok hjelpe. Ellers får du jo kjøp eksos deler på Biltema etc.. Jeg skal også ha tørr eksos og kommer til og lage dette sjøl, men i rustfritt. Ikke så mye dyrere egentlig. Ta en titt her Sitér dette innlegget Link to post
Sleipner93 Svart 10.April.2007 Del på Facebook Svart 10.April.2007 For og forhindre det kan du vel få eksosen ut litt høyere vel? Og spraye på tektyl maling eller hva det heter Sitér dette innlegget Link to post
nab Svart 10.April.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.April.2007 For og forhindre det kan du vel få eksosen ut litt høyere vel? Og spraye på tektyl maling eller hva det heter Problemet er at eksos-røret må ligge under dørken (ikke særlig pent eller praktisk å ha det oppå), og da kan det bli VÅTT, særlig ved sjøsetting før den har trutnet, eller hvis lensepumpa skulle svikte. Tektylen tåler vel ikke eksos-temperatur Finnes det annen maling som tåler både saltvann og sterk varme, eller er rustfritt et bedre alternativ ? Sitér dette innlegget Link to post
skibsplast ohoi Svart 10.April.2007 Del på Facebook Svart 10.April.2007 Holder på med å resturere en Sabb 2g i Skorgenesen, jeg har tenkt å bruke våt eksos selv om jeg her ferskvannskjøling. Vet ikke hvordan det er på din motor, men hos meg er det en pumpe på styrbord side som skal brukes til våt eksos med sjøvann, og en pumpe på babord side som skal drive ferskvannskjølingen. Alternativt kan det være en dobbeltmontert pumpe på babord side. Ved saltvannskjølt eksos kan du bruke armert eksosslange i gummi, og dermed unngå alle rustproblemer. Sitér dette innlegget River 350 med 10 hk mercury Suzumar 320 med 6 hk Suzuki Motor stjålet. Link to post
Allan E Svart 10.April.2007 Del på Facebook Svart 10.April.2007 På notbåten vi hadde var det en 2 sylindret Marna diesel med tørr eksos. Der brukte vi galvaniserte rørdeler på hele anlegget. Det blir svært varmt så vær obs på avstand til treverk. Isolasjon holder på fuktighet og gjør at anlegget ruster raskere. Det finnes også et flexibelt rustfritt rør som kalles anakonda som jo kan brukes. Tror at det blir en litt dyr løsning. Sitér dette innlegget Link to post
TMe Svart 10.April.2007 Del på Facebook Svart 10.April.2007 Et hvert mekanisk verksted som har en rørbøyer bør kunne lage et slikt rør. Velg et rør med 4 til 5mm godstykkelse slik at det er litt å ruste på. Eksosrør for bil er ingen løsning da godstykkelsen er for liten til at røret får noe særlig levetid. Ikke sikkert du trenger "asbestisolasjon" overalt, varmeskjold kan gjerne gjøre like bra nytte. Rustfritt rør er abs. et godt alternativ. Spørs hvor mye penger du vil legge i det. I stedet for å bøye kan røret bygges med ferdigkjøpte sveisebend som kuttes til ønskede vinkler. Sitér dette innlegget Link to post
nab Svart 11.April.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.April.2007 Takker for svar! Jeg fant følgende hos vangbo som jeg fikk link til fra Bastard30000. Er det noen som kjenner til disse eller har noen formening om disse er egnet til båt-bruk ? Jeg trenger også en skrog-gjennomføring som tåler varmen, noen som vet hvor jeg kan finne det ? På forhånd takk ! Bilde av rustfri slange : Link : Fleksibel Rustfri slange Bilde av SaveGuard isolasjon : Link : SaveGuard Sitér dette innlegget Link to post
M/S Bastard Svart 12.April.2007 Del på Facebook Svart 12.April.2007 På Aurora var det en gjennomføring i jern (meierikobling?), og jeg hadde ett strakt rør uten isolasjon rett ut i skutesia. Ble ikke særlig varmt det røret heller, men er usikker på om du kan bruke gjennomføringer som selges i båtsjapper. Sitér dette innlegget Link to post
Dalton Svart 12.April.2007 Del på Facebook Svart 12.April.2007 Hvor langt er det fra motor til eksos-utløp? Jeg har utløpet på styrbord side akter, og der blir ikke røret mer enn håndvarmt selv på full gass over lang tid. Det er derfor ikke sikkert at du trenger noe varmeskjold ved utløp. Ellers ville nok jeg også anbefalt rustfritt under dørk. Det er ikke noe snilt miljø under der. Sitér dette innlegget I am the Captain of this ship, and I have my wifes permission to say so... Kragerø 26 med Sole SM616 Link to post
nab Svart 12.April.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.April.2007 Hvor langt er det fra motor til eksos-utløp? Jeg vil anslå at det er ca. 3 meter. Det ser ut til at forrige eier har brukt samme utløpet som ble brukt ved våt eksos (han har bygd om fra våt til tørr), og det er svart-brent rundt utløpet, så det blir tydeligvis ganske varmt. Sitér dette innlegget Link to post
Dalton Svart 12.April.2007 Del på Facebook Svart 12.April.2007 Da blir nok eksosen fra 2G'en varmere enn G'en. Jeg har den 1 sylidrede typen, og omtrent like langt rør. Sitér dette innlegget I am the Captain of this ship, and I have my wifes permission to say so... Kragerø 26 med Sole SM616 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.