Finn Erik Startet 9.April.2007 Del på Facebook Startet 9.April.2007 Hei! Hjelp!!!! Er det noen som kan gi meg et fornuftig svar på hvorfor lakken levrer seg? Jeg lakket en bordplate samtidig som jeg lakket en hel dørk (se: Windyklubben.com Finn Erik sitt dørkprosjekt) Dørken blei helt fin, men på en av klaffene på bordet så levret lakken seg. Jeg trodde da, at det var på grund av at lakklaget der måtte ha blitt for tykt, eller at lakken under ikke kunne være tørr nok, ( Dette var strøk nr:4 ).selv om det gikk 48 timer mellom strøkene. Jeg måtte fjerne all lakken på stedet for så å begynne og bygge det opp igjen. Den lakken jeg fjernet virket helt seig og tyggegummiaktig. Nå har jeg laget ny motorluke, samme problemet oppstår etter strøt nr: 3 Jeg er sikker på at lagene ikke er for tykke, passet meg for det, da jeg fikk problemet på bordplata. det har igjenn gått 48 timer mellom strøken. Jeg la idag videre merke til: Steder det var dryppet på gulvet så var det noen som hadde tørket helt slett mens andre hadde levret seg. Jeg bruker samme lakken nå som jeg brukte på dørken ( Epifanes blank teaklakk) jeg har ikke tykkere lag. Hva f!!!!!!!!! er det som skjer ? Sitér dette innlegget Link to post
Hasla 26 Svart 9.April.2007 Del på Facebook Svart 9.April.2007 Mulig den har begynt og koke.var nok en annen lakk på plata fra før som ikke tålte denn nye.Hvis det forsetter er det viktig og pusse plata så ren som mulig og mulig prime med ett eller annet lakk.Prøv først og rengjør årntlig eller så må du mulig bytte merke lakk til borde som tåler denne gamle lakk. Mvh Bjørn Sitér dette innlegget Jeg er også en klakkør og er stolt av dette. Link to post
Finn Erik Svart 9.April.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.April.2007 (redigert) Nei det er ikke noe annen lak under, så kokink er det ikke, dessuten er jo motorluka laget ny fra bunnen av. Som sagt over, er jobben på motorluka og dørken gjort på samme måten, Hvorfor skjer det på den ene og ikke den andre?? Redigert 9.April.2007 av Finn Erik Helberg (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
liberty Svart 9.April.2007 Del på Facebook Svart 9.April.2007 Koking i lakken kan komme av at det er kommet silikon på det området som skal lakkes etter du har pusset ned så tar du og sprayer på sitrus rens og tørker av da får du ikke koking i lakkan Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 9.April.2007 Del på Facebook Svart 9.April.2007 Jeg har opplevd det samme med Epifanes teaklakk. Mistenker at den behøver betydelig mer enn 48 timer mellom strøkene, særlig på slutten. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Finn Erik Svart 9.April.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.April.2007 (redigert) Koking og leving er ikke det samme, dette er levring og ikke koking. Mistenker nok også at den trenger lengere tørk, som jeg sa er det helt seigt under Redigert 9.April.2007 av Finn Erik Helberg (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
REM Svart 9.April.2007 Del på Facebook Svart 9.April.2007 Med Epifanes lakker er det avgjørende for godt resultat at du også bruker Epifanes tynner. Jeg har forsøkt med white spirit og Jotun tynner/lynol med svært dårlig resultat. Lakken ble skjoldete og stygg, og brukte laaang tid på å herde. Et annet tips. Ikke legg på for tykt, og tynn (alltid) ut lakken. Start med 50/50 lakk/tynner, og avslutt med 10-20% avhengig av temperatur. Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Finn Erik Svart 9.April.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.April.2007 Jeg har epifanes tynner i lakken, jeg står inne i god temperatur, 20 grader. Ingen steder har vært i nærheten av silikon. Jeg har jo i tillegg fått godt resultat på dørken, nei nå må dere lese innlegget ordentlig. Sitér dette innlegget Link to post
alidal Svart 9.April.2007 Del på Facebook Svart 9.April.2007 Tror nok jeg ville tatt en telefon til West System som er importør av Epifanes. Jeg bruker også Epifanes Teaklakk og i år har jeg blandet med Epifanes Easy Flow. Var lettere å få fin overflate ihvertfall. Jeg bruker skumrulle og skum fordriver. Har ikke opplevd noe levring av lakken. Sitér dette innlegget Link to post
møregutt Svart 9.April.2007 Del på Facebook Svart 9.April.2007 Hvis det er teak du lakker kan det være fettet i teaken som gjør at det levrer seg. Kjøpte ei teakplate av en lokal båtinnreder som anbefalte meg å olje pga at lakken kunne levre seg. Sitér dette innlegget Link to post
Finn Erik Svart 9.April.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.April.2007 Dersom det skulle være teaken som er årsaken så skjer det vel ikke i 3-4 strøket? Sitér dette innlegget Link to post
«Sjøbris» Svart 9.April.2007 Del på Facebook Svart 9.April.2007 Med Epifanes lakker er det avgjørende for godt resultat at du også bruker Epifanes tynner. Jeg mener å huske at det på Epifanes tynner står: «Inneholder 100 % White Spirit.» Det kan godt hende jeg husker feil, og er på dypt vann. Igjen Sitér dette innlegget Link to post
Herman Svart 10.April.2007 Del på Facebook Svart 10.April.2007 Levring kommer vel ofte av at det er lagt på for tykt lag lakk i samme strøket. Sitér dette innlegget All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post
Cirkeline Svart 10.April.2007 Del på Facebook Svart 10.April.2007 (redigert) Kan kokingen komme av at du har tilsatt noe tynner ( white sprite) i den ene og ikke til den andre lakkjobben? Har selv lakket, dog ikke med samme type lakk, men oljebasert var den, og der kokte det stedvis når siste strøket var tynnet et lite granne med white sprite. Tørketiden må være så lenge at lakken er gjennomherdet og ikke bare berøringstørr. Ufattelig surt å måtte begynne en slik jobb på nytt, fatt mot Cirkeline Redigert 10.April.2007 av Cirkeline (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Verrie Svart 10.April.2007 Del på Facebook Svart 10.April.2007 Omrøring er uhyre viktig mens man arbeider. Selvsagt ikke så mye at luftblærer oppstår, men slik at væskene blander seg. Når du ser an blandede væsker, vil du se denne skiller seg etter litt. Kan dette ha vært årsak til levringen ? Har lakken vært utsatt for kulde ? Vil da det nederste innholdet i boksen være "ødelagt" i forhold til resten ? Har du hatt mere stillestående luft under tørk på bord fremfor andre gjenstander? Har eventuelle varmelamper vært nærmere levrede områder fremfor andre arealer ? En kompis hadde slike levringsskader i fjor. Dette på grunn av høy varme inne i båten for å sikre god heft og tørk for arealet han lakket. Imidlertid var temperaturen på overflate så annerledes i forhold til under, at hele båten "ble som gummi å gå på". Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.