Jump to content

Lakk som levrer seg

Finn Erik

Recommended Posts

Hei!

Hjelp!!!! Er det noen som kan gi meg et fornuftig svar på hvorfor lakken levrer seg?

Jeg lakket en bordplate samtidig som jeg lakket en hel dørk (se: Windyklubben.com Finn Erik sitt dørkprosjekt) Dørken blei helt fin, men på en av klaffene på bordet så levret lakken seg. :cryin:

Jeg trodde da, at det var på grund av at lakklaget der måtte ha blitt for tykt, eller at lakken under ikke kunne være tørr nok, ( Dette var strøk nr:4 ).selv om det gikk 48 timer mellom strøkene. Jeg måtte fjerne all lakken på stedet for så å begynne og bygge det opp igjen. Den lakken jeg fjernet virket helt seig og tyggegummiaktig.

Nå har jeg laget ny motorluke, samme problemet oppstår etter strøt nr: 3 Jeg er sikker på at lagene ikke er for tykke, passet meg for det, da jeg fikk problemet på bordplata. det har igjenn gått 48 timer mellom strøken. Jeg la idag videre merke til: Steder det var dryppet på gulvet så var det noen som hadde tørket helt slett mens andre hadde levret seg. :blush:

Jeg bruker samme lakken nå som jeg brukte på dørken ( Epifanes blank teaklakk) jeg har ikke tykkere lag. Hva f!!!!!!!!! er det som skjer ? :headbang:

Mulig den har begynt og koke.var nok en annen lakk på plata fra før som ikke tålte denn nye.Hvis det forsetter er det viktig og pusse plata så ren som mulig og mulig prime med ett eller annet lakk.Prøv først og rengjør årntlig eller så må du mulig bytte merke lakk til borde som tåler denne gamle lakk. :sailing: Mvh Bjørn

Jeg er også en klakkør og er stolt av dette.

Med Epifanes lakker er det avgjørende for godt resultat at du også bruker Epifanes tynner. Jeg har forsøkt med white spirit og Jotun tynner/lynol med svært dårlig resultat. Lakken ble skjoldete og stygg, og brukte laaang tid på å herde. Et annet tips. Ikke legg på for tykt, og tynn (alltid) ut lakken. Start med 50/50 lakk/tynner, og avslutt med 10-20% avhengig av temperatur.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Kan kokingen komme av at du har tilsatt noe tynner ( white sprite) i den ene og ikke til den andre lakkjobben? Har selv lakket, dog ikke med samme type lakk, men oljebasert var den, og der kokte det stedvis når siste strøket var tynnet et lite granne med white sprite. Tørketiden må være så lenge at lakken er gjennomherdet og ikke bare berøringstørr. Ufattelig surt å måtte begynne en slik jobb på nytt, fatt mot :flag:

Cirkeline

Redigert av Cirkeline (see edit history)

Omrøring er uhyre viktig mens man arbeider. Selvsagt ikke så mye at luftblærer oppstår, men slik at væskene blander seg.

Når du ser an blandede væsker, vil du se denne skiller seg etter litt.

Kan dette ha vært årsak til levringen ?

Har lakken vært utsatt for kulde ? Vil da det nederste innholdet i boksen være "ødelagt" i forhold til resten ?

Har du hatt mere stillestående luft under tørk på bord fremfor andre gjenstander?

Har eventuelle varmelamper vært nærmere levrede områder fremfor andre arealer ?

En kompis hadde slike levringsskader i fjor. Dette på grunn av høy varme inne i båten for å sikre god heft og tørk for arealet han lakket. Imidlertid var temperaturen på overflate så annerledes i forhold til under, at hele båten "ble som gummi å gå på".

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...