Jump to content

bruker mere diesel med større vridning propell?


Superkul

Recommended Posts

Hva er nytt maks turtall?

 

DU har endret propell stigning fra 12 til 18 det er i utgangspunktet tidligere beregnet oppimot 1200 omdreinger mindre en før. Før hadde du ca 3200? nå har du da 2000? Det blir og tyne en motor veldig.

 

Det er forskjell på og endre litt og endre veldig mye.

Link to post

Mener å huske at min onkels Perkins 4.108 (eller var det 4.107?) hadde oppgitt 3400 som maks turtall....

 

Så jab, ser for meg ut som at du har byttet fra en propell som er for lett til en som er for tung.

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

God morgen,

 

Om du nå har 3000omdr ville jeg marsjet på ja ca 24-26 omdr og så målt forbruket utifra dette.

 

Forrige tråd handlet vel mest om det og kunne bruke båten på et lavere turtall.

 

Jeg er ikke fagmann, men har selv hatt en perkins som fikk tusle på 24-26 omdr og den jobbet ikke tungt overhodet. Som tidligere nevnt den brukte ca 4liter pr time. Ble målt mange ganger, gjennom og toppe tank, bruke båten en stund og fylle opp til topps igjen(2x20liter plastkanner brukte jeg da).

 

Med en sandvik deplasement båt vil du ikke få den til og gå fortere da den har en gitt grense pga skrog lengde ol.

 

Eneste du vil kunne vinne her er og marsje på laverer turtall, vinner ikke mere fart.

Du vil og få en motor som jobber på et lavere turtall.

Noen mener som du så i tidligere tråd at dette er tull, jeg erfarte at en gammel perkins ble finere behandlet med og la den tusle på et lavere turtall. Perkins 4108 på ca 3200 omdr høres altfor godt!

 

Som tidligere nevnt er jo en kurrant proppel du ar så velger du og selge blir du nokk kvitt den!

 

Har selv en 17x19 helt ny 4bladers som jeg vet jeg vil slite med og bli kvitt.....båt er dyrt!

Link to post
Har selv en 17x19 helt ny 4bladers som jeg vet jeg vil slite med og bli kvitt....
Omsetning av en brukt propell er problematisk, man må treffe en som trenger akkurat den propellen du har der og da.

Derfor har vi en egen "propellbank". Legg de inn her så vil man til slutt treffe en kjøper.

Jo flere som benytter seg av dette jo bedre vil det fungere.

Link to post

nå har vi kjørt litt og funnet ut at vi beholder denne propellen vi har kjørt i 7 knop og 2100 omdr og vi ser ikke forskjell på forbruket

Det kan umulig være skadende og gå litt tyngre, presset vi den i 3ooo og opp før ble den litt varmere også, nå kjennes det riktig ut og betydlig hyggeligere og kjøre, alle trailere osv jeg har kjørt går jo tungt og lavt turtall, de soter ikke ned.......

Link to post

Det var betryggende å høre og som forventet..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post

Har "lekt" litt med tallene som er lagt inn. Det bekrefter det du har målt. :smiley:

 

Toretisk tilsier det at den hastigheten du oppnådde med 12" stigning ved 3200rpm

vil du oppnå ved 2133rpm med 18" stigning.

 

prop_slipp.jpg

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...