Jump to content

290 dp drev som synker


catano

Recommended Posts

Hei.

Hvor står de ventilene som gjør at drevet synker?

Der er 2 store skruer med en fjær bakenfor på siden av pumpen eller er det de 2 som står på undersiden (etter selve tanken er tatt av) som gjør jobben med å holde drevet ute/oppe?

Mvh

Catano

 

Dette har ikke jeg greie på men jeg fant denne artikkelen Link

Link to post
  • 3 år senere...

Ventilene sitter ikke i oljebeholderen men på begge sider av pumpehuset i høyde med hvor slangene er tilkoblet.

Inenfor sitter en fjær og en ventil. Selve pakningen er en flat ring som er av tynn gummi 1,5 - 2 mmm.

Man får ikke kjøpt denne pakningen men kan med hell kjøpe gummi og banke disse ut med hullpipe.

Best er å få dreid en hullpipe med størrelsene til både ytter og innerhull i samme verktøy.

 

Lykke til............. :cheers:

Link to post

Har gjort dette på Halcoen vi hadde tidligere med pakningsark og hullpiper fra Biltema.

 

Tror tykkelsen på pakningsarket var 2 mm, men er ikke helt sikker på det. Mål tykkelsen på den gamle pakningen så er du sikker. Jeg brukte først 8 mm hullpipe for å stanse ut selve pakningen. Deretter brukte jeg den minste hullpipen i settet, tror denne er 1 mm, til å stanse ut hullet i midten. Det er ikke helt enkelt å treffe nøyaktig i midten, men det er bare å lage en 10 - 20 pakninger så får du noen blandt disse som er perfekte.

 

Dette hjalp slik at drevet holdt seg stabilt den tiden vi hadde denne båten.

 

Brigg

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post

Det er snakk om den nye typen pumpe med hvit oljebeholder under.

 

Pakningen det er snakk om tetter med flatsiden, om du forstår hva jeg mener. Jeg kan ikke helt se at dette skal kunne løses med en o-ring.

 

Brigg

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post

Ikke på annen måte enn at den var blitt hard. Ingen synlig slitasje annet enn et merke etter annlegget inne i pumpa.

 

Men min erfaring er at disse pakningnene ofte er årsaken til at 290-drev siger inn under belastning. I alle fall så lenge det ikke er oljelekkasje fra systemet. Jeg anbefaler, basert på egene erfaringer, å sjekke/bytte disse først før det startes med kostbare reperasjoner.

 

Volvo kan ikke skaffe disse pakningene, de selger heller hele bunndelen i pumpa. Men det kan være at spesialiserte forretninger inne maskin eller hydraulikk kan ha slike i sitt sortiment. Litt merkelig dersom dette er pakninger som ikke brukes andre steder enn i disse pumpene.

 

Brigg

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
  • 3 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...