Jump to content

Frittfall ankervinsj eller ikke

SRA

Recommended Posts

Er litt på titteren etter ankervinsj og da ser jeg at blant annet Seatronic har gode tilbud på Quick vinsjer.

Sakser litt fra teksten:

Velg om du vil bruke vinsjen som frittfall

eller ikke med enkelt å trykke inn en knapp

på kabelaret.

Fordelen med begge deler er at når du slipper vinsjen for å fortøye til land bruker du vinsjen som fritt fall. Når du har fortøyet båten og skal gå i land og har med radiokontrollen, trykker du bare inn knappen på vinsjen slik at du lett kan trekke båten ut og inn uten at vinsjen slipper fritt.

Denne vinsjen selges også for innvendig montering, hva er da vanligst å sette den på?

frittfall eller ei??

fordeler ulemper, blir for tungvint og krype ned i båten for å trykke inn knappen.

Er det kun hvis en har radiokontroll det er noen hensikt å ikke bruke frittfall??

Denne fordelen som Seatronic referer til betinger at man har enkel tilgang til kabularet, hvis ikke så kan man ikke skifte enkelt mellom frittfall og utkjøring på en enkel måte. Hva en velger blir vel litt etter smaken vil jeg tro, og jeg har en mistanke om at en venner seg til begge deler.

Jeg velger hurtigutkjøring(40 m/min), og tror det vil passe meg og min båt bra.. men det er litt med smak og behag.

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Sydvesten har et godt poeng:

Bruk av vinsjer dreier seg mye om erfaring.

Like fullt vil jeg tilføye ut fra min erfaring at utviklingen av effektive fjernkontroller, eksempelvis 4 kanals kontroller med heving og senking av vinsj både foran og bak på samme kontrollenhet,

gjør at jeg foretrekker hurtigutkjøring - og ikke fritt fall.

Om båten eksempelvis i løpet at en lengre periode er dratt fra land med den ene vinsjen, er min erfaring at det er lettere å få kontrollert inndragning mot land ved gradvis utkjøring av den andre vinsjen.

Bruk av fritt fall system innebærer at større lengder renner ut og man må kjøre kontra for å hindre videre fritt fall.

Men dette er min erfaring med vinsj foran og akter og som jeg noen ganger bruker begge parallellt.

I Tyskland var det noen som mente at dette var en "uhøvisk" måte å trekke båten henholdsvis bort fra og til land mens jeg selv ikke var ombord.

Selv har jeg etter en del øving blitt komfortabel med parallell fjernkontrollkjøring av to vinsjer mens jeg selv står på land.

Nei, jeg går for en Anchorlift 1200W med fjernkontroll og 8mm kjetting, monterer den innvendig og henger et 20 kg "Bruce" i andre enden av kjettingen. Betillingen er klar på pc'en, drøye 750 pund (for vinsj, fjernkontroll og el.pakke) pluss frakt fra UK og en skvett moms til Fru Halvorsen

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført

Har Quick genius vinsj med begge mulighetene. Det har endt opp med at jeg bruker kontrollert utkjøring. Synes det passer godt. Nå har jeg også spandert elektronisk kontroll på vinjen slik at jeg på forhånd kan bestemme hvor mye som skal spoles ut. Vurderer å bytte ut kjettingen med tau for å spare vekt bak på plattformen. Er litt usikker på hvordan det eventuelt vil virke på utkjøringen.

Nå har jeg også spandert elektronisk kontroll på vinjen slik at jeg på forhånd kan bestemme hvor mye som skal spoles ut.

Kan kontrollert utspoling styres med fjernkontrollen, eller må dette gjøres fra kontrollpanel med ledningsopplegg?

Kan fjernkontrollert utspoling eventuelt gjøres for begge vinsjer - om man har det?

Hvem er leverandør av forhåndsbestemt utspoling?

Bruk av fritt fall system innebærer at større lengder renner ut og man må kjøre kontra for å hindre videre fritt fall.

Er ikke enig med deg her Roald.

Jeg har frittfall akter med blytau. Det går kanskje ut et par meter mer enn jeg trenger. Jeg vil ikke ha noe annet akter - jeg slenger ut ankeret på vei inn når jeg er i rett posisjon - og glemmer det hele til vi er på plass. Alternativt ror jeg ut ankeret etterpå - også da er det praktisk. Kjører vinsjen sakte inn til jeg merker at ankeret tar godt tak.

Foran har jeg 50 meter kjetting og utkjøringsvinsj. Har da meterteller på kjettingen så jeg kan legge ut 5xdybden. Fungerer aldeles utmerket. Ligger i ro, legger ut 3-4x dybden. Bakker sakte akterut mens jeg slipper utlitt mer. Når ankeret tar tak gir jeg litt ekstra gass og bakker det godt fast.

Ankerene er 21 kg Engbo patent anker bak og 15kg Bruce foran.

Gjentar hva jeg nevte tidligere:

Sydvesten har et godt poeng:Bruk av vinsjer dreier seg mye om erfaring.

Jeg har 30 kg anker og 10 mm kjetting forran - og den raser veldig fort ut med fritt fall - kjettingen alene veier ca 2 1/4 kg per meter - blutau er trolig atskillig lettere per meter.

Akterut har jeg 20 kg anker og 8 mm syrefast kjetting ( ca 1.35 kg per kjettingmeter) - her raser det også fort ut.

Det sentrale for meg er at samtidig bruk av to vinsjer med fjernkontrroll for å få båten til å gå til og fra land krever erfaring - som Sydvesten sier.

Det er etter mitt skjønn ikke hensiktsmessig å si hva som er korrekt: fritt fall eller kontrollert kjøring av vinsjene.

Nei, jeg går for en Anchorlift 1200W med fjernkontroll og 8mm kjetting, monterer den innvendig og henger et 20 kg "Bruce" i andre enden av kjettingen. Betillingen er klar på pc'en, drøye 750 pund (for vinsj, fjernkontroll og el.pakke) pluss frakt fra UK og en skvett moms til Fru Halvorsen

Er ikke Anchorlift et norsk firma? Underlig at vinsjen blir billigere når den tar en ekstratur Norge-England - Norge!

Ellers tror jeg du har gjort et bra valg. Jeg har valgt Anchorlift både foran og bak, håndbåret fra Norge til Thailand.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Er ikke Anchorlift et norsk firma? Underlig at vinsjen blir billigere når den tar en ekstratur Norge-England - Norge!

Du kan så si, har fått priser fra begge land... men norsk kjøtt og flesk er også billigere i Sverige enn det er i Norge..

Det sentrale for meg er at samtidig bruk av to vinsjer med fjernkontrroll for å få båten til å gå til og fra land krever erfaring - som Sydvesten sier.

Hva slags land er du ligger til da? Jeg pleier å ha anker bak og fortøyningstau foran jeg. Dreggen på brygga blir liksom litt snublete for omgivelsene :wink:

Har aldri brukt begge vinsjene samtidig. Har tenkt å teste å ligge på svai med to anker til sommeren når vi ligger på svai over natten.

Har erfaring med frittfall på blytau på tidligere båter og har vendt meg til dette, men får nå vinsj med kjetting og utkjøring (40 m/min) akter på den nye båten. Var i utgangspunktet litt skeptisk til dette til jeg så en del erfaringer i en annen tråd her. Flere peker på at kjetting lett "raser ut" med frittfall selv etter at anker har nådd bunn. Dette synes jeg høres logisk ut og er atskillig med positiv til å teste ut vinsj med utkjøring. Med så pass rask utkjøring vil jeg tro at det heller ikke er noe problem at jeg får ut for lite kjetting før jeg når land. Tror derfor at det kan være stor forskjell om du har kjetting eller blytau. Blir spennende å prøve nytt system og kjetting denne gangen.

Litt på siden, men i båten min sitter det montert en "kombi" vinsj akter og en utkjøringsvins i baug. Vinsjen akter har jeg mulighet til å både kjøre ut og inn samtidig som jeg kan frikoble den. Prinsippet på vinsjen er egentlig enkelt. Tauet går mellom to bånd (ala samlebånd). En kontroll styrer hvor hard disse båndene skal presses sammen og på den måten "gripe" over tauet. En annen kontroll er for å kjøre båndene den ene eller andre veien. Jeg nærmer meg et sted, båndene glir fra hverandre og ankeret faller fritt. Etter en tid velger jeg å stramme båndene og deretter småjustere ut eller inn.

Har i grunn aldri sett tilsvarende vinsjer i salg i dag (denne er fra 88), men fungerer egentlig helt knirkefritt og så har man mulighet til begge deler avhengig av bruken. Noen som kjenner til disse vinsjene? (Vet ikke navn på produsent).

Er det via nett du har kjøpt?? i såfall kan du oppgi hvilken nettbutikk??

Kan kontrollert utspoling styres med fjernkontrollen, eller må dette gjøres fra kontrollpanel med ledningsopplegg?

Kan fjernkontrollert utspoling eventuelt gjøres for begge vinsjer - om man har det?

Hvem er leverandør av forhåndsbestemt utspoling?

# Kontrollert utspoling (forhåndsvalgt lengde) kan jeg kun gjøre fra styreplass, men det finnes fjernkontroll for å gjøre dette i handelen. Utkøring kan i alle tilfeller avbrytes eller forlenges med fjernkontrollen.

kjettingteller_ny.jpg

# Med 4 kanal fjernkontroll, ja. Om du mener forhåndsbestemt antall meter mener jeg dette er knyttet opp mot en spesifikk vinsj. Instrumentent har nemlig minne som husker hvor mye kjetting som er ute, og det ville bli kluss om du veksler mellom to. Ser du bort fra det, antar jeg du kunne laget din egen svitsj som velger vinsj fremme eller bak. Og velge den som skal brukes. Det vil da være viktig med likt kabular på vinsjene da det er antall omdreininger som forteller hvor mange meter som går.

# Seatronic i Moss, importerer og selger Quick vinsjer og tilbehør. De har dette instrumentet, som også inneholder klokke, kalender og voltmeter +.

Redigert av h2o (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...