Jump to content

Hva er alternativene til vinduslist i gummi på trebåt


skibsplast ohoi

Recommended Posts

Jeg skar ut vinduene fra gummilisten på Skorgnesen i påsken. Gummilistene som var brukt, bar tydelig preg av at de var forsøkt tettet, men uten hell.

Jeg har ikke lyst til å bruke nye gummilister når vinduene skal inn igjen, men er litt usikker på hva jeg skal bruke, og hvordan det skal gjøres.

 

Det ser ut som om det ikke var gummilister orginalt, da mahognien rundt vinduet har en fals.

Så har du noen gode råd å komme med, mottas de med takk

River 350 med 10 hk mercury

Suzumar 320 med 6 hk Suzuki Motor stjålet.

Link to post
Share on other sites

Har du runde hjørner? I så fall hvordan har du tenkt å gjøre listingen der?

paaske_009.jpg

 

Som du ser på bildet er mahognien bak listen ganske så mørk. Den virket ikke helt rotten, men den var betydelig løsere i veden enn ellers. Ser ut som om gummilisten har pakket inn fukten. Har noen tips om hva jeg kan gjøre her?

Har vurdert den ekstreme varianten med å frese vekk det som er skadet, men vet ikke helt om jeg har lyst til det.

River 350 med 10 hk mercury

Suzumar 320 med 6 hk Suzuki Motor stjålet.

Link to post
Share on other sites

Henger meg på her.

 

Nyinnkjøpte Tora har også fals i mahonien rundt vinduene. Jeg tror det har vært gummilister originalt og at falsen er for å få riktig karmtykkelse for gummilistene.

Etter å ha kommet i gang med første vårpussen har jeg oppdaget to av trebåtenes klassiske svakheter: Lekkasje i dekksnater og lekkasje rundt vinduer.

 

Jeg legger for tiden om akterdekket. Så står vinduene for tur. Glassene er blit matte, så de skal ut. I den anledning er jeg interessert i gode forslag til erstattning for gummilister. Jeg vurderer også seriøst å bruke Tec7. Tror det kan bli seende bra ut hvis en maskerer nøyaktig og legger pene falser på begge sider. Regner med at glassene da må lages større for å få anlegg mot karmfalsen.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Skibsplast Ohoi, det at mahognyen er mørkere i fals vil jeg tro er som følge av åresvis fuktgjennomtrenging, men ikke på grunn av gummilist.

 

Husk på, en båt får ofte kondens på vinduene inni båten i regnvær. Den fuktigheten renner nedover til fals.

 

Jeg må ærlig innrømme at hverken trelister, gummilister eller annet finner sted på våre båter. Tech7 duger, både til å lime fast vindu, såvel som å lage kanter i stedet for andre remedier.

 

Sålangt jeg kan vurdere, har dette ført til at den kondens jeg eventuelt får i båten, ikke renner ned i falsen......

 

Nilspils, i og med at du bytter vinduer, kan jeg fortelle at jeg på min forrige båt ble meget fornøyd med herdet plexiglass. Dette holdt meget bra. Prisforskjeller kjenner jeg ikke til.

Link to post
Share on other sites

Takk Perlen. Dette er godt nytt.

Tror nok jeg gå for Tec7-løsningen, ja. Tror det kan bli seende penere ut også.

Skal sjekke prisene på diverse glasskvaliteter i løpet av uken. Foreløpig har jeg ca. pris på herdet glass: ca kr 400 pr stk. for frontvinduer 40 x50 cm.

De gamle glassene tror jeg er laminert glass som er blitt matte innvendig, spesielt i underkant.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

På min Furuholmen som jeg pusset opp var det gummilister fra før, og der måtte jeg lage til nye glass...litt større enn de som var der. Et trivelig stykke arbeide med papp-maler på 13 vinduer - alle selvfølgelig med en trebåts sjarmerende små forskjeller! :lol:

 

Disse limte jeg mot falsen med tec7 - brukte små skruer som hold under herdeprosessen, og etterpå lagde jeg pene og tette kanter med tec7 rundt hvert vindu.

 

Et par dårlige bilder men dere skjønner prinsippet. Jeg hadde også trelister i tankene, men forkastet tanken, med samme grunn som Perlen nevner...kun en årsak til vannansamling...det blir pent uten!

 

Skilt.jpg

 

Etter3_stroek3.jpg

 

På disse er jeg ikke helt ferdig med finishen, så muligens blir det noe misvisende. Jeg la på tec7`n i flere omganger, da jeg var litt redd for å ta på for mye i første omgang. Men med en liten kopp med godt zalo-vann og masse tørkestoff, så er det ikke noe problem å legge en fin kant i full størrelse med en gang.

 

Jeg ville nok hatt limt fast vinduet og sikret med skruer - og latt dette herde først. (husk å fjerne skruer før finishen! :lol: )

Redigert av vikers (see edit history)

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Dette bildet viser ikke helt godt, men jeg laget meg en pappmal, som senere ble skåret ut i 4mm bjørkefiner. Denne rammen limte jeg utenpå vinduet og stiftet rundt kanten med små messingstifter. Endeveden på rammen ble forseglet med klar TEC-7. Tett og ser ikke så værst ut. (Det er vinduene i kabinen som er fikset)

DSCF0038.jpg

I am the Captain of this ship, and I have my wifes permission to say so...

Kragerø 26 med Sole SM616 

Link to post
Share on other sites

Skibsplast Ohoi, det at mahognyen er mørkere i fals vil jeg tro er som følge av åresvis fuktgjennomtrenging, men ikke på grunn av gummilist.

 

Husk på, en båt får ofte kondens på vinduene inni båten i regnvær. Den fuktigheten renner nedover til fals.

 

Jeg må ærlig innrømme at hverken trelister, gummilister eller annet finner sted på våre båter. Tech7 duger, både til å lime fast vindu, såvel som å lage kanter i stedet for andre remedier.

 

Sålangt jeg kan vurdere, har dette ført til at den kondens jeg eventuelt får i båten, ikke renner ned i falsen......

 

Det rare var et det var den stående vindusstolpen som var verst. Men det har hanskje noe med veden å gjøre.

 

Er det hvit tec7 som du har brukt til vindustettingen Vikers?

 

Likte vinduslistene i finer, men er redd de vil stjele for mye av lysåpningen siden enkelte av vinduene er relativt små. Håper å vinne litt med å fjerne gummilisten

River 350 med 10 hk mercury

Suzumar 320 med 6 hk Suzuki Motor stjålet.

Link to post
Share on other sites

Hvit tec7, ja..

 

La først en god stripe i falsen og presset ruta på plass...skrudde inn noen små skrue på skrått opp i helveden for å holde press rundt ruten, og ventet til det hele herdet. Skrudde så ut skruene og la fine striper både innvendig og utvendig - ble litt søl før jeg "fikk teken på det", men med god tilgang på rene pussekluter (gamle t-skjorter) og en kopp med tykt zalo-vann som jeg holdt fingrene gode å våte med, så gikk det greit etterhvert. Red. : En i havna sa at ufarget olivenolje gjør samme nytte som zalo...kanskje bedre...men ikke utprøvd.

 

Tok nesten ikke noe av ruten og ble både "pent nok" og helt tett!

Redigert av vikers (see edit history)

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Er i ferd med å "liste" vinduer med Tec7. Ser det blir tildels tykkt og lurer på å dele pålegging i to omganger.

Går dette greit, eller får jeg problemer med fest når jeg legger mer Tec7 oppå første laget?

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Jeg gjorde dette i to omganger på rutene i kabinen, men pass på at det første laget er helt rent og tørt ved legging av lag to.

Bilder? :smiley:

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Hvit tec7, ja..

 

med tykt zalo-vann som jeg holdt fingrene gode å våte med, så gikk det greit etterhvert. Red. : En i havna sa at ufarget olivenolje gjør samme nytte som zalo...kanskje bedre...men ikke utprøvd.

 

Tok nesten ikke noe av ruten og ble både "pent nok" og helt tett!

 

Jeg bruker vanlig jif eller ajax på sprayflaske, slike dere ser kona bruke på benker og vindu til rengjøring. Lærte dette av flisleggeren på jobben og er mye bedre og rensligere å holde på med en zalo vann

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Bilder? :smiley:

Her er årsaken til at noe må gjøres. Det er brukt disse trekantede plastlistene som "spikres" fast med messingstift. Ruta er limt, men det er ikke noe tetningsstoff bak trekantlista. Lekker som fy gjennom dette, og sola denne plasten. Frontvinduene er maskert og klar for forsøk, men med 4 grader ute blir det ikke i dag.

 

vindu_1.jpgvindu_2.jpg

 

 

 

Bilder sa du? Dette er båten vinduene sitter på. Ser ikke så værst ut på litt avstand og i dårlig belysning. :smiley:

 

baat_2007.jpgbaat_i_2007.jpg

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

  • 4 år senere...

Hei

 

Jeg har festet vinduene i min With 15 fots mahogny med Tek7. Dette ble gjort for to sesonger siden. Vinduene var i pleksiglass av en eller annen type. Jeg har nå fått sprekker i alle vinduene. Rutene sprekker opp ca 90 grader mot karmen. Tror dette skyldes at treverket i karmen beveger seg når båten er i bruk og under trutning på våren. Min teori er at Tek7 limer for godt til rutene slik at disse ikke kan bevege seg uavhengig av treverket og sprekker.

 

Har noen erfaringer med dette eller gode råd for å unngå problemet? Ville det hjulpet med laminert glass isteden?

 

Hilsen Hans

Link to post
Share on other sites

Jeg solgte båten min for 2 år siden, så hvordan det er i dag vet jeg ikke.

Jeg hadde ingen problemer i de to sommerene jeg hadde båten med denne innfestingen.

 

Mener å huske at jeg ikke limte ruta på innsiden mot treverket.

Rutene satt bare i Tec7 som ligger på yttersiden.

Jeg erstattet i praksis plast trekantlisten med Tec7, tilsvarende sånn som gamle vinduer kittes.

 

Kjent problem ved "hel-liming" av ruter er at treverket rundt sprekker fordi glasset ikke er fleksibelt.

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...