Andrine Startet 10.April.2007 Del på Facebook Startet 10.April.2007 Hei. Har kjøpt og montert hydraulisk styring på min Fjord 30 weekender, og har fått anlegget dimensjonert av leverandøren. I båten sitter det to VPTAMD40 på 280 drev. Til min store forskrekkelse får jeg over 6 omdr på rattet fra borde til borde. Dette synes alt for mye og jeg er redd for at båten blir vond å kjøre ved tilegging og i sjø. Finnes det en god tommelfinger regel for dette? Jeg mistenker leverandøren for å ha gjort en feil Sitér dette innlegget Link to post
static Svart 10.April.2007 Del på Facebook Svart 10.April.2007 Synes dette høres ganske normalt ut jeg. Altså 3 tørn til hver side fra senter. Hvis du mener du bør ha færre omdreininger må du muligens ha en større rattpumpe... Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 10.April.2007 Del på Facebook Svart 10.April.2007 Jeg synes også dette høres normalt ut for en hydraulisk styring. I og med at Hulda, som er en seiler ikke kan akseptere så langsom snuing, kjøpte jeg mekanisk styring fra Lewmar. Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 10.April.2007 Del på Facebook Svart 10.April.2007 Det er helt normalt med 6 ratturninger fra 30 grader BB til 30 grader SB. Under vanlig seilas er det stort sett vanlig å holde seg innenfor 10 grader til BB og SBB i forhold til midtskips. Dersom du synes det blir for mye ratting, kan du montere reversibel eller konstantgående hydralikkpumpe og styre denne med joystick. Sitér dette innlegget Link to post
Anonym Svart 10.April.2007 Del på Facebook Svart 10.April.2007 Når jeg hører slikt blir jeg veldig glad jeg har mekanisk styring.. Ca 2 turn fra borde til borde.. Da ca 40 graders rorutslag. Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 10.April.2007 Del på Facebook Svart 10.April.2007 Noen av oss som blir glade i å kjøre båt over lengre strekninger investerer etterhvert i autopilot. Min erfaring er at bruk av autopilot med haudralisk styring fungerer enklere og mer pålitelig (rettere "kjølvann") i forhold til mekanisk styring. Men nå har jeg trukket tråden til siden for hovedtemaet. Sitér dette innlegget Link to post
Kefa Svart 10.April.2007 Del på Facebook Svart 10.April.2007 Jeg har 4 + 3/4 tørn fra borde til borde, på mitt SX-drev med hydraulisk styring. Under enkelte forhold synes jeg dette kan være for mye, f.eks manøvrering i trange havner o.l. Under vanlig kjøring synes jeg dette fungerer fint. Sitér dette innlegget Link to post
Xerb Svart 10.April.2007 Del på Facebook Svart 10.April.2007 Hei. Har kjøpt og montert hydraulisk styring på min Fjord 30 weekender, og har fått anlegget dimensjonert av leverandøren. I båten sitter det to VPTAMD40 på 280 drev. Til min store forskrekkelse får jeg over 6 omdr på rattet fra borde til borde. Dette synes alt for mye og jeg er redd for at båten blir vond å kjøre ved tilegging og i sjø. Finnes det en god tommelfinger regel for dette? Jeg mistenker leverandøren for å ha gjort en feil Synes det virker helt greit med 6 turn på utveksling dette får jo båten til og bli retningsstabil ved man.styring. Har gått en hel del med sjark i dårlig vær der var også ca 6 turn og det var OK bare en vanesak. Sant nokk virker det mye om man kommer fra tekstil racer. Sitér dette innlegget Link to post
TNS Svart 10.April.2007 Del på Facebook Svart 10.April.2007 (redigert) Dette virker litt i overkant spør du meg. Om du skal overleve sommeren er RATTKULE tingen her. En slik en. Redigert 10.April.2007 av TNS (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
emilskj Svart 10.April.2007 Del på Facebook Svart 10.April.2007 Hei På M/K Straumingen (60 fot kutter), er det et eller annet sted mellom 10 og 15 tørn fra borde til borde, har aldri tellt, men man blir god og svett av litt havnemanøvrering. Rorindikator er et must, da det er lett å sveive seg bort Rattet har en ekstra knagg i messing montert vinkelrett på rattet. Det ville rett og slett ikke vært mulig å manøvrere i havn uten denne, og enda tar det kanskje 5 sekunder å sveive fra borde til borde. Mvh Emil Sitér dette innlegget Tur- og dugnadsblogg for M/K Straumingen her.Medlem av Forbundet Kysten Link to post
Tine IV Svart 10.April.2007 Del på Facebook Svart 10.April.2007 Bare sånn for å nevne det , så har jeg 3 til SB og 3 til BB . altså det samme som deg , 6 tilsammen som jeg mener er helt normalt etter det jeg kan huske av andre båter jeg har vært borti . Egentlig så har jeg uendelig begge veier , vis jeg tar i litt .Men jeg har jo luft eller kaputte pakkninger i styresylinder'n. Tine III Sitér dette innlegget Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBFVi sees på sjøen og lytter på K-77 Link to post
SveinHa Svart 10.April.2007 Del på Facebook Svart 10.April.2007 Det henger jo også sammen med rattstørrelsen. I seilbåten min har jeg 2 tørn fra borde til borde men vil vel si at "normalen" i motorbåt er 4-6 tørn. Sveiv er nok et must ved 6 og flere tørn og gjerne ønskelig også ved 4. Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle. Link to post
Majali Svart 10.April.2007 Del på Facebook Svart 10.April.2007 jeg har også ca 6 tørn og hydralisk og det i Majali som trenger alle omd nesten hele tiden i medsjø... ja, jeg har rattkule!! og er veldig glad for hyd. styring er så lett! kan nesten gi rattet fart og vente til det tar i bordet!! Men det er jo såre enkelt å justere det?. det er jo bare å flytte festet for stempelarmen leger inn på braketten?? ble usikker på hordan drevene er laget i så måte....? Erik Sitér dette innlegget Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre Link to post
SveinHa Svart 10.April.2007 Del på Facebook Svart 10.April.2007 Men det er jo såre enkelt å justere det?. det er jo bare å flytte festet for stempelarmen leger inn på braketten??Mnja. For så vidt riktig nok det men rorutslaget må uansett begrenses til 30 grader til hver side. Har du større rorutslag mister du styreeffekt men får mer en bremseeffekt. Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle. Link to post
krl Svart 10.April.2007 Del på Facebook Svart 10.April.2007 For å sjekke at du har fått ut all luften finner du ut størrelsen på sylinderen og på pumpa. Når du da deler cm3 på sylinderen på cm3 på pumpa får du antall omdreininger. Går ikke an å bomme så mye på dette fra leverandøren sin side. Jeg er på utkikk etter en større rattpumpe til min, har nå 29 cm3, hvis du ønsker å bytte. På min forrige båt hadde jeg 3,5 omdr. og var svært enkel å manøvrere. Sitér dette innlegget Link to post
static Svart 11.April.2007 Del på Facebook Svart 11.April.2007 Det henger jo også sammen med rattstørrelsen. I seilbåten min har jeg 2 tørn fra borde til borde men vil vel si at "normalen" i motorbåt er 4-6 tørn. Sveiv er nok et must ved 6 og flere tørn og gjerne ønskelig også ved 4. Her tror jeg nok du skal tenke deg om en gang til SveinHa... Om rattet ditt har en diameter på 5 cm eller 5 m så er og blir ett turn - ett turn. Men ett ratt på 5 meter ville jo være utrolig tungvint da... Mye kjappere med et mindre ratt. Kan jeg spørre trådstarter hva slags styring han har fått montert Er det Teleflex rattpumpe er det ihvertfall to størrelser å velge i. For den minste er det ca 5,9 (kommer litt ann på diverse faktorer...men ikke et uvanlig tall) turn borde til borde. Og ca 3,5 - 4 turn på den største. Sitér dette innlegget Link to post
Sira Svart 11.April.2007 Del på Facebook Svart 11.April.2007 Jeg monterte utestyring på båten nå i påsken og satte i en sleipner 29cm3. Rattutslaget er 3stb og 3 bb, så jeg ser på det som normalt. Forresten en ganske omfattende jobb ettersom den gamle pumpa var tommer og den nye cm. Sitér dette innlegget Samme hvor jeg er , bare jeg er i båten Link to post
SveinHa Svart 11.April.2007 Del på Facebook Svart 11.April.2007 Her tror jeg nok du skal tenke deg om en gang til SveinHa... Om rattet ditt har en diameter på 5 cm eller 5 m så er og blir ett turn - ett turn. Men ett ratt på 5 meter ville jo være utrolig tungvint da... Mye kjappere med et mindre ratt.Joda, et tørn er et tørn men et lite ratt er har gjerne (eller bør i alle fall ha) større utveksling og kan lettere dreies flere tørn. Antall tørn eller rattdiameter sier ikke så mye om "styrebekvemmeligheten", disse må sees i sammenheng. Tror jeg tenkte nok første gang jeg Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle. Link to post
static Svart 11.April.2007 Del på Facebook Svart 11.April.2007 Joda, et tørn er et tørn men et lite ratt er har gjerne (eller bør i alle fall ha) større utveksling og kan lettere dreies flere tørn. Antall tørn eller rattdiameter sier ikke så mye om "styrebekvemmeligheten", disse må sees i sammenheng. Tror jeg tenkte nok første gang jeg ...men er ikke noen utveksling på hydrauliske rattpumper...er bare det skjønner du... Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 11.April.2007 Del på Facebook Svart 11.April.2007 ...men er ikke noen utveksling på hydrauliske rattpumper...er bare det skjønner du... Feil igjen Der er utveksling ja, men igjen må ting sees i sammenheng:Har du en rattpumpe som gir 1 dl olje pr omdreining og en styresylinder på 1 dl så får du 1 tørn på rattet fra borde til borde. Samme rattpumpe og en sylinder på 4dl gir 4 tørn på rattet, det er der utvekslingen ligger Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle. Link to post
Hulda Svart 11.April.2007 Del på Facebook Svart 11.April.2007 (redigert) Feil igjen Der er utveksling ja, men igjen må ting sees i sammenheng: Og en annen sammenheng, som sikkert noen kommer til å lure på er: Da kan jeg vel bare sette inn større pumpe, eller mindre sylinder, og så vil jeg få færre tørn på rattet? I utgangspunktet riktig tenkt. Men så har vi noe som heter krefter, nå er det krefter fra roret på systemet som teller. Det blir tungt jo mindre utveksling man får. Det kan vi leve med, setter på større ratt, og utvekslingen er fikset. Neste er viskositet, eller hvor mye olje kan jeg med rimelig kraft trykke gjennom systemet pr tidsenhet, uten at strømmen blir turbulent? Et eller annet sted vil man få et krysningspunkt. Og det punktet lander på rundt om 6 omdreininger fra borde til borde. Slik er det bare. Jeg var gjennom det hele med styringen på Hulda. Jeg ville ha to omdreininger fra borde til borde. Mener jeg med rimelighet kunne komme ned i 5 omdreininger med ustyr fra diverse leverandører. Jeg ble nødt til å sette inn mekanisk styring fra Lewmar. Kreftene som virker på rormannen er nå ivaretatt av et ratt med dia. på ca. 1 meter. Og nå har jeg sjekket facts: Hydraulikk fra Sleipner (også en på Vestlandet) landet på 5 omdreininger over 70 grader utslag som minimum anbefalt. Lewmar (Withloc) som jeg har nå, tar 70 grader på 2,8 omdreininger. Redigert 11.April.2007 av Hulda (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
asunde Svart 11.April.2007 Del på Facebook Svart 11.April.2007 6 Omdreininger høres mye ut, jeg skiftet rattpumpe på min Selby 27 og synes at et sted mellom 3 og 4 omdreininger er riktig, så jeg valgte en rattpumpe som leverer nokk olje per omdreining i forhold til lengden på styresylinder og lengde rorpinn ytterpunkter. Utregning for riktig pumpe finner du i de fleste båtdelekataloger som selger hydraulisk styring. Hilsen Arild Sitér dette innlegget Link to post
static Svart 11.April.2007 Del på Facebook Svart 11.April.2007 Feil igjen Der er utveksling ja, men igjen må ting sees i sammenheng:Har du en rattpumpe som gir 1 dl olje pr omdreining og en styresylinder på 1 dl så får du 1 tørn på rattet fra borde til borde. Samme rattpumpe og en sylinder på 4dl gir 4 tørn på rattet, det er der utvekslingen ligger Fy f... er du politiker du eller...snakker om å padle hardt... Cluet i denne tråden var at trådstarter mente han hadde for mange turn borde til borde. Så peker du på at rattstørrelsen spiller inn... Og det er da jeg bemerker at han ikke får gjort noe med antall turn ved å bytte ratt. Det du har kommet med etter dette er ei bøtte full av selvfølgeligheter som de fleste er klar over. Men jeg ser muligheten her for at vi begge er smertelig klar over hvordan ting fungerer...men ikke kan dy oss for en liten ordtvist Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 11.April.2007 Del på Facebook Svart 11.April.2007 (redigert) Jeg har standard VP hydralisk styring. D4/D6 har dette som std. 2 turn hver vei. Og et litet ratt også Styrmannen som lyder navnet Arne Petter (En Simrad AP 25) sveier ikke på rattet i det hele tatt - han jobber rett på pumpa. I havn tar vi det så rolig at antall turn på rattet ikke har så stor betydning. Bruker for det meste motorkraftn og av og til baugpropell for manøvrering Redigert 11.April.2007 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 11.April.2007 Del på Facebook Svart 11.April.2007 (redigert) Fy f... er du politiker du eller...snakker om å padle hardt... Cluet i denne tråden var at trådstarter mente han hadde for mange turn borde til borde.Trådstarter lurte på om leverandøren hadde gjort en feil da han syntes 6 tørn var mye. Det er ingen av oss her som kan si noe eksakt om dette da vi ikke har alle fakta tilgjengelig men vi kan mene en del og anta en del men samme hvordan vi snur på det så må dette sees i en større sammenheng enn bare "6 tørn". Siden du spør: Jeg er IKKE politiker, jeg diskuterer ALDRI for diskusjonens skyld og jeg MÅ IKKE ha siste ordet :smash: Redigert 11.April.2007 av SveinHa (see edit history) Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.