Jump to content

Rattomdreininger-hjelp


Andrine

Recommended Posts

snikende lappeteppe jeg.. når jeg holder rattet stille rett frem tar det sikkert 10 sec så begynner båten å svinge til høyre.. da må jeg styre etter .. hva kan det være.. lekasje i pumpe eller sylinder?? kommer ikke olje ut noen vei. eller luft..??

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Link to post
Share on other sites

Du må prøve å sette blindplugger på henholdsvis styresylinder og rattpumpe for så å belaste disse. Ville begynt med styresylinderen. Blend igjen på begge sider og se om du klarer å tvinge drevet/roret til en av sidene. Bør kanskje ikke dra til alt for kraftig med en gang. Min erfaring med slike lekkasjer er at det holder med håndmakt. Det virker tett med en gang, men hvis du holder presset over litt tid så merker du etterhvert at det siger.

Uansett...klarer du bevege drevet da lekker sylinderen din olje internt, fra den ene siden av stempelet til den andre med andre ord. Da kan du sikkert få tak i nytt pakningssett til denne. Ganske enkel operasjon dersom pakningssettet kan skaffes. Er det en Teleflex kan jeg sjekke dette for deg om du sender meg en IM.

 

Rattpumpen kan du sikkert teste på samme måten, uten at jeg har prøvd det noen gang. Jeg regner med at dersom du blender rattpumpen på begge tilkoblinger (pass på at pumpen er full av olje) så burde rattet være ganske stivt. Altså at du ikke klarer rotere rattet. Vet ikke hvordan det er med overtrykksventiler på rattpumpa di. Men det finner du ut av. Hvis den plutselig slipper så kan det jo muligens tenke at det er en overtrykksventil som har åpnet. Men sikkert noen som her på forumet som kan fortelle om det er overtrykksventiler i forbindelse med en rattpumpe. Og om denne da eventuellt blør olje over internt. Tviler på den blør ut i friluft uansett... Men tror vel egentlig ikke det er noen overtrykksventil i det hele tatt på et slikt system...det ville jo være ganske risky dersom denne feilet...

 

Blei litt nyfiken selv her nå. Dette skal jeg sjekke litt på...

Link to post
Share on other sites

...10 sec så begynner båten å svinge til høyre.. da må jeg styre etter ..
I tillegg til internlekkasjer som er nevnt så kan det også være at du har stor belastning på ror/drev i marsjfart. Jeg har aldri sett en hydraulisk styring som er 100% tett. Har selv montert flere fabrikknye styringer og samtlige har jeg kunnet sveive roret helt i borde og fortsatt kunne dreie rattet videre, dog veldig langsomt. Om du har påhengs eller hekkaggregat så pleier der å være en liten styrefinne som du kan justere slik at påhenger/drev er nøytralt i marsjfart og da betyr ikke en ørliten internlekkasje noe særlig. Korreksjon etter 10 sekund høres ut som noe du burde gjøre noe med, ikke at jeg tror det er noe farlig men det høres plagsomt ut. Redigert av SveinHa (see edit history)

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

takk for svar .. veldig irriterende dette. jo mer gass på motoren jo fortere må jeg ratte.. da ratter jeg litt hele tiden.. synes det blindplugg trikset høres fornuftig ut,, prøver på pumpa først, hvis den er ok , bestiller jeg ett pakningsett til sylinderen.. fast aksel dette.. bosvik hyd styring,,

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Link to post
Share on other sites

I tillegg til internlekkasjer som er nevnt så kan det også være at du har stor belastning på ror/drev i marsjfart. Jeg har aldri sett en hydraulisk styring som er 100% tett. Har selv montert flere fabrikknye styringer og samtlige har jeg kunnet sveive roret helt i borde og fortsatt kunne dreie rattet videre, dog veldig langsomt.

 

 

Min Bosvik er helt tett, ikke mulig å bevege rattet i hele tatt også ved veldig sakte bevegelse etter endestopp.

Link to post
Share on other sites

Jeg har en Lecomble & Schmitt (L&S) styresylinder,

 

 

styresylinder.jpg

 

 

 

to L&S rattpumper (dvs to styreposisjoner),

 

 

og en L&S hydralikkpumpe.

 

 

hydralikkpumpe.jpg

 

 

 

Jeg har senest i dag forsøkt å registrere om jeg har noen lekkasje i systemet.

 

 

 

Det synes for megt å være helt tett selv når jeg bruker ganske stor kraft og presser hardt på rattet.

 

 

 

Min observasjon på nåværende båt er derfor ikke i samsvar med erfarinmgene til SveinHa på dette punktet.

Link to post
Share on other sites

Jeg har senest i dag forsøkt å registrere om jeg har noen lekkasje i systemet.

Samme hos meg. Ingen lekkasje. Men det er en "sikkerhetsventil" på toppen av tanken til hydraulikkolja. Det hender at det er litt fuktig her - særlig om vi har kjørt med Arne Petter (autopiloten) til rors i litt stor sjø. Da går pumpa mye og oljen blir nok litt varm og utvider seg litt. En dråpe eller to kan det vel være snakk om

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...