Jump to content

Hva er ei "konta"?


Sabrina

Recommended Posts

Fra guttedagene i havgapet ved Stavanger husker jeg et uttrykk som ofte gikk igjen om enkelte fartøyer.  "Det e' ei rektige konta".  

 

Kjenner noen til hvordan dette uttrykket er oppstått, eller hva ordet egentlig betyr.

 

Jeg antar det refererer til ei skute som er trett og mett av dage, men det hadde vært interessant å forstå den direkte betydningen.

 

Mvh

sabrina

Link to post

Hei Sabrina,

 

I min terminologi så er "ei konta" den store og uformelige støpte metallklumpen som i praksis er mutter for de kraftige gjennomgående boltene som holder motoren på plass i gamle trefartøyer.

 

Denne mutteren ligger på utsiden av huden, og er støpt i en skråfasong som stemmer med skråning og fasong på skroget. Den svære bolten som er skrudd inn i "kontå" på utsiden går gjennom huden, spantene, garneringen og motorfundamentet. Slike bolter kan godt være en meter lange og 2" diameter. "Kontå" er gjerne 15-20 cm i diameter og 6-8-10 cm tykk.

 

Jeg kan godt se for meg at hvis et fartøy bare var stygt og uformelig nok  -  så kunne det beskyldes for å se ut som "ei konta".

 

For folkevittigheten har som vi vet aldri vært nådig når det gjaldt å henge økenavn på både folk og fartøyer  :wink:

 

mvh

Poseidon

"hobbyfilolog"

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post

Følgende har jeg lest meg til: Konta, avledet av det gammelnorske ordet 'kunta', er bl.a. brukt i betydningen 'et hulrom som er forholdsvis trangt og dypt'. Er blitt brukt som navn på trange sund hvor navnet beskriver formen av sundet: Kontesund. Videre står det at 'kunta' også betyr kvinnelig kjønnsorgan :eek:, altså dypt trangt hulrom :wink:   Om dette har noe med de nevnte fartøy å gjøre..... :wink: :wink:

Link to post

Følgende har jeg lest meg til: Konta, avledet av det gammelnorske ordet 'kunta', er bl.a. brukt i betydningen 'et hulrom som er forholdsvis trangt og dypt'. Er blitt brukt som navn på trange sund hvor navnet beskriver formen av sundet: Kontesund. Videre står det at 'kunta' også betyr kvinnelig kjønnsorgan :eek:, altså dypt trangt hulrom :wink:   Om dette har noe med de nevnte fartøy å gjøre..... :wink: :wink:

 

Du er antakelig inne på noe her.  Jeg husker også at gamle sjuskete fartøyer ble referert til som "fenta".    Da ligger det vel mer oppe i dagen at de tilårskomne sjøulkene benyttet beskrivende ord som de formodentlig var opptatt av og hadde inngående kjenskap til.

 

Mvh

sabrina

Link to post

Sabrina,

 

Som kjent er fartøyer vanligvis omtalt i hunkjønn. "Fenta" er jo ganske enkelt den feminine varianten av "Fant"  -  som sjelden ble brukt som en hedersbetegnelse. Fanten finner vi også igjen i sammensetninger som "Fantajekt" og "Fantalørja", som begge ble brukt svært nedsettende om fartøyene, og minst like nedsettende som stylen ombord.

 

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post

Hei

 

Om ikke mine gamle Stavanger språklige evner er helt ødelagt etter mange år i utlendighet, betyr "kontre" enkelt og greit å velte. Så brukes det på en båt, er det vel en ganske så ustabil båt som lett velter, går rundt? Og litt mer språkfinurlig, har en jo ordet "kontra". Det betyr vel noe slik som helt motsatt? Og å velte er vel det helt motsatte av å være på rett kjøl?

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Men her ser det ut for at du har lest inn en "-r-" som ikke var med i det ordet som Sabrina spurte om, og det kan jo forandre nokså meget.....

Det har du så retti i, men hva med dette da. Mener at vi brukte ordet "kontet" om noe klumpet, uformelig? Husker ikke helt hvilke ting det ble brukt på lenger. Det passer jo godt at en klumpete, kuntete båt da skulle kunne kalles en kunte? Men jeg flyttet fra byen i -69, så en del dialektiske ord er nok borte eller blitt litt uklare etter hvert.  Har aldri bevisst lagt om dialekten, men enkelte spesielle ord måtte en bare kutte ut. Det nyttet ikke å gå inn i en butikk på østlandet å be om en "stikkedåse" (for de uinvidde: en eske fyrstikker, stikker=>fyrstikker, dåse=>eske).

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Hei

 

Om ikke mine gamle Stavanger språklige evner er helt ødelagt etter mange år i utlendighet, betyr "kontre" enkelt og greit å velte. Så brukes det på en båt, er det vel en ganske så ustabil båt som lett velter, går rundt? Og litt mer språkfinurlig, har en jo ordet "kontra". Det betyr vel noe slik som helt motsatt? Og å velte er vel det helt motsatte av å være på rett kjøl?

 

Lars H.

 

Lars,

 

Dette begynner å bli en interessant debatt.  Jeg tror du forveksler med "kantre" som er kjent i lokal sjargong som å velte.

 

Mvh

sabrina

Link to post

Har hørt begrepet bjønnkunte brukt om pelsluer som var populært og mye brukt på 50 og 60 tallet. Skal vel bety bjønnf*tte regner jeg med. En viss likhet er det kanskje uten at jeg har studert sistnevnte særlig inngående.

 

Apropos Stavanger Lars H. Jeg planlegger en tur til Stavanger for å se på ny båt. Hva er greieste framkomstmiddel hvis man vurderer ut fra økonomi og komfort. Fly, tog eller kanskje buss? Har søkt på nettet, men har vanskelig med å finne et bra nettsted. Utreise fra Oslo og helst uten overnatting. Nattog OK.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post

Har hørt begrepet bjønnkunte brukt om pelsluer som var populært og mye brukt på 50 og 60 tallet. Skal vel bety bjønnf*tte regner jeg med. En viss likhet er det kanskje uten at jeg har studert sistnevnte særlig inngående.

 

Apropos Stavanger Lars H. Jeg planlegger en tur til Stavanger for å se på ny båt. Hva er greieste framkomstmiddel hvis man vurderer ut fra økonomi og komfort. Fly, tog eller kanskje buss? Har søkt på nettet, men har vanskelig med å finne et bra nettsted. Utreise fra Oslo og helst uten overnatting. Nattog OK.

Å ta tog fra OSLO til Stavanger er en lang og kjedelig tur, vil anbefale fly!

Ta en titt på www.norwegian.no eller www.sas.no for billetter.

Hva slags båt skal du se på, og hvor ligger den?

Link to post

Å ta tog fra OSLO til Stavanger er en lang og kjedelig tur, vil anbefale fly!

Ta en titt på www.norwegian.no eller www.sas.no for billetter.

Hva slags båt skal du se på, og hvor ligger den?

Takk Espen. Skal se på de nettstedene du oppgir.

Hvor båten ligger aner jeg ikke bortsett fra at det skal være i Stavanger. Båten er en Princess 35 fra tidlig -90 tallet. Hvis det blir kjøp må den fraktes hjem til Asker. Er det noen som har erfaring med å gå langs kysten på vinterstid? Spesielle ting jeg bør være obs. på?

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post

Hei REM,

 

Dette høres spennende ut!

 

Den siste som jeg kjenner til gikk sørlandskysten med lystbåt er "Nils" her på forumet. Han var med og (motor)seilte en båt hjem fra Oslo for 2-3 uker siden. Der ligger en egen tråd på den turen.

 

Noe problem skulle det absolutt ikke være, med pålitelig(e) motor(er) og rene dieseltanker, selv om du jo må være forberedt på litt "WOW"  -   Waiting on Weather  -  på de åpneste strekkene som Jæren og Lista.

 

Lykke til i alle fall!

 

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post

Takk Espen. Skal se på de nettstedene du oppgir.

Hvor båten ligger aner jeg ikke bortsett fra at det skal være i Stavanger. Båten er en Princess 35 fra tidlig -90 tallet. Hvis det blir kjøp må den fraktes hjem til Asker. Er det noen som har erfaring med å gå langs kysten på vinterstid? Spesielle ting jeg bør være obs. på?

da jeg bor her er jeg gjerne hjelpsom om det er mulig.. ta gjerne kontakt om det er noe du lurer på.

 

mvh

Espen

Link to post

Følgende har jeg lest meg til: Konta, avledet av det gammelnorske ordet 'kunta', er bl.a. brukt i betydningen 'et hulrom som er forholdsvis trangt og dypt'. Er blitt brukt som navn på trange sund hvor navnet beskriver formen av sundet: Kontesund. Videre står det at 'kunta' også betyr kvinnelig kjønnsorgan :wink:, altså dypt trangt hulrom :wink:   Om dette har noe med de nevnte fartøy å gjøre..... :wink: :wink:

Hei

Cunt er et engelsk ord for ovennevte organ.

mvh

giver

Link to post

Det ble mye griseprat her  :wink: men tar sjansen å henge meg på...

Fra guttedagene i havgapet ved Stavanger husker jeg et uttrykk som ofte gikk igjen om enkelte fartøyer.  "Det e' ei rektige konta".  

Selv er jeg oppvokst i Ålesund, og der hadde vi gutane samme oppfatningen av uttrykket som sabrina. Jeg innbiller meg at konter egentlig betydde digre, store, svarte lasteprammer, lektere, som lå i havna utenfor fiskebuene. Men jeg vet ikke om dette er den opprinnelige og korrekte betydningen, for det er mange ord og uttrykk som går over til å bety noe helt annet i dagligtale. Men det jeg vet 100% sikkert, er at uttrykket fra vår side var et nedsettende uttrykk om andre båter. Hvis vi sa om en båt at det var en konte, eller den var kontete, så betydde det at den var stygg, klumpete, ufiks, osv. Altså nærmest et skjellsord brukt om båt. Ordet brukes fortsatt (tror jeg...), så jeg passer nøye på å ikke være i besittelse av en kontete båt!  :sailing:
Link to post

Hei igjen.

 

Snakker vi egentlig her om to nesten like ord, men med vidt forskjellig betydning? Spurte kona som er fra Kristiansund, og hun mente at kunte (med u) var en spesiell smal og spiss båt, mens kontete (med o) skulle bety uformelig eller klumpete, som også jeg mener at vi kunne si hjemme i Stavanger.

 

Lars H.

 

Rettelse: Trude presiserer at kunte, fremdeles med u, er mer en pram, tverr både bak og så vidt også foran, men likevel en smal og smekker båt.

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Fra "gamle" fiskere på Helgelandskysten, har jeg hørt ordet "Finnkunta" (uttales: finnkuinta). Dette ble brukt om små Uer, og reflekterte til det kvinnelige kjønnsorgan. "Finn" er kortutgaven for "en Finne", altså en Same...

 

Man kan sammenligne "ting" med så mangt. :sailing:

Da jeg som helgelending kjøpte min første tre parm ble denne benevnt som kuinta, det kan jo stemme med noe som kommer fram, kort, ustabil, trang

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...