Jump to content

Tenningsrekkefølge for 3, 4 og femsylindret motor.

Sinus_nor

Recommended Posts

Nei, de går nok ikke likt. Da ville en firesylindret motor i prinsippet fungere som en tosylindret.

Dessuten vil jeg nok påstå at en firesylindret moror går "penere" enn en tresylindret. Fem og sekssylindrede går etter min mening enda "penere".

Edited by Javi (see edit history)
Nei, de går nok ikke likt. Da ville en firesylindret motor i prinsippet fungere som en tosylindret.

OK, da har jeg tatt helt feil der. Men er det ikke slik på 5-syl da at de alle går "hver for seg" f.eks

2-4-1-5-3 osv.

Hva med 6 eller 8-syl da? går ingen av disse sylinderne "likt"?

Så det er ikke 2 og 2 sylindre som går likt da, på en 4-syl? Trodde det var 1+4 samtidig og så 2+3 jeg.

Ja, de går ofte samtidig opp og ned; men de er i forskjellige takter. Dvs hvis cyl 1 går opp for å komprimere så går samtidig cyl 4 opp for å blåse ut eksosen. Dermed vil stemplene være oppe samtidig, men de tenner ikke dermed samtidig. For når den ene cylinderen tenner, så vil den andre som er oppe begynne å suge inn luft.

Edited by Poseidon (see edit history)

Med vennlig hilsen POSEIDON

Tenningsrekkefølgen varierer kanskje også fra modell til modell? Jeg tittet for eksempel på manualen for Ford 2400 serien, som er en gammel sliter. Her er rekkefølgen for firesylindret 1-2-4-3, og for sekssylindret 1-5-3-6-2-4.

På bensinmotorer med fordelerlokk, kan en finne tenningsrekkefølgen der. Og som nevnt i tidligere innlegg så tenner motorene i en fast rekkefølge. Ingen sylindere tenner samtidig, da måtte man hatt flere fordelerlokk pr. motor...

Mvh Rune.