Jump to content

Volvo TAMD22p rister og ryker ved oppstart


Tobben10

Recommended Posts

Kommentar fra moderator:

Emnetittelen er endret, var opprinnelig Volvo TAMD22p.

 

Emnetittelen skal fortelle hva emnet handler om. Produktnavn skal være med og CAPSLOCK skal unngås. For informasjon, se dette innlegget samt Etikette

Har en Volvo penta TAMD22p som rister og gir mye eksos, når den startes.

men etter ca et par min. så går den fint.

Har sjekket innsprøyningsdysen for diese.tre av de var tørre mens den ene var

fuktig.Har testet de i benk og da åpner alle på 220 bar som er riktig.

Har noen tips hva problemet skyldes

Link to post
Share on other sites

Hei og velkommen til Båtplassen :cheers:

 

Hvit, blå, grå eller sort røyk?

 

Hvis jeg gjetter på hvit røyk er glødeplugger en mulighet. En eller flere som er defekte, evt glødereleet.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Hei..

 

Det samme problemet har jeg, har du kommet noe lengre i saken din?

Når min motor blir varm, ryker det ingenting lengre.

Jeg fikk ett tips i dag om å sjekke glødepluggene å bytte desse, grunnen til det muligens kunne

være de er att når motoren kommer opp i temperatur, vil kompresjonen klare å "tenne" den

siste glødepluggen, skal bestille desse i morga med vp, så blir det vel bytting til helga

viss de ikke har de på lager

Link to post
Share on other sites

22 motoren er basert på Perkins og er en forkammermotor.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

I "Instruction book 22 series" lastet ned for MD22P i linken over er i alle fall beskrevet glødeprosedyre for kaldstart. Den må jo da finnes i både forkammer og direkteinnsprøytet versjon.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Eneste jeg kan se ut av dokumentasjonen er at MD22 er direktesprøytet og at den har samme boring og slaglengde som TAMD22. De har glødeplugger som da må sitte i inntaksmanifolden.

Så at kompresjonen skal spille inn her tror jeg du kan se bort ifra. Da er det nok heller en eller flere plugger som er defekte, det kan føre til mye hvit røyk etter oppstart.

Link to post
Share on other sites

De har glødeplugger som da må sitte i inntaksmanifolden.
Det merkelige er at produktbladet du henviser til for noen innlegg siden er fra 1989. Jeg har en 1992 modell Perkins Prima som MD22 definitivt er basert på (bortsett fra manifoldene er den 100% identisk) og denne er forkammermotor med konvensjonelle glødeplugger montert i forkammeret...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

På side 10 i produkt katalogen står dette: Orienteringsbilderna viser INTE alle kombinationer av motorer och backslag respektive drev. Ber er derfor muligt att informationen om ditt vackslag eller drev kan finnas under annan motor modell en den aktuella.

 

På teknisk data står denne modellen

Link to post
Share on other sites

Min far har en slik TMD 22, 78 hk (uten aftercooler som det heter i VP verden). Den ryker kraftig og går svært ujevnt ved oppstart. Vi har lenge hatt planer om å sjekke glødepluggene, men det har blitt med tanken og nå står den i opplag og blir nok stående til neste år.

 

Blokka skal stamme fra London-Taxiene var det en eller annen som fortalte. Selv om det er turtallsmonstre skal det være bra greier... Vi har problem med wasten på turboen, denne henger seg opp hele tiden og medfører for høyt turbotrykk over 3500 o/min... Det endte med en sprukket slange... Dette har vi heller ikke fått fikset... Noen av dere som har opplevd det samme?

Redigert av bjoris (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Har selv hatt en GP700 med VP TAMD 22 - 1997 modell tror jeg det var.

Hadde få eller ingen problemer med den, hverken røyk eller kaldstart. Muligens med et lite unntak rett før den ble solgt i 2005.

Det var seint på høsten, og motoren røyk en del, pluss virket litt "slækk". - Normalt dro den skuta greit opp til mellom 19 og 22 knop, avhengig av hvor lenge den hadde ligget i sjøen, mens denne seinhøsten fikk jeg vel ikke mer enn 17-18 knop ut av den.

Husker både kjøper og jeg var litt forundret over dette.

 

Så til dette med betegnelser.

Denne motoren kommer i tre varianter fra VP.

Den minste heter MD 22 og yter ca 60 hk. Vanlig Marine Diesel.

Så kommer TMD 22, som har Turbo og yder 75 hk eller deromkring.

Så TAMD 22, som har Turbo OG Aftercooler og gir ca. 100 hk.

 

Den har glødehoder, - ihverfall måtte man vri start-nøkkelen ett hakk, og vente i 5 -7 sekunder, før man slo inn starteren.

 

Det har versert en mengde tråder på forkjellige forum, om røyk ved start av denne motoren, så det synes å være et generelt problem.

Vet ikke om "min" båt fikk fikset problemet, men har ikke hørt noe fra ny eier på snart to år.

 

Morty

Redigert av Morty (see edit history)

Mvh Morty

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Vi ligger på ca 17-18 knop i masj..

 

Skal sta å bytte glødepluggene i kveld. Håper vi får tid til å starte opp i løpet av kvelden.

Men det blåser noe inni pokker her i dag så røyken forsvinner vel av den grunn hehe.... :crazy:

 

Skal legge inn rapport i kveld viss vi får starta opp, noen som vet om det er en stor jobb forresten??

Link to post
Share on other sites

Glødeplugger generelt er ofte et mareritt for i alle fall en av de. Min Perkins Prima (som er samme basismotoren som 22) kommer jeg veldig greit til om jeg har en 12mm (?) pipe med universalledd, litt mer kronglete uten universalledd...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Dette gikk rett den veien som kua sparker.. 3 stk gikk kjempe fint, null problemer!

Så kommer vi til nr 4 skrur opp 8 mm muttern tar av ledningene skrur ut hele pluggen

Setter inn en ny en skrur denne ned har på ledningene setter på 8mm mutteren, starter å

skru denne ned, å vips før jeg har fått startet å teite vries hele skruen av :eek:

 

Dette skal da ikke være mulig, hadde skralle 2 extra ledd å et vribart ledd, HALLO

var ikke mye volvo kvalitet her nei, denne skal de få i retur, her skal vi ha en ny.

 

 

:cryin: :cryin:

Link to post
Share on other sites

Tenkte bare jeg skulle si fra hvordan det gikk etter vi bytta gløde plugger.

den RYKER ikke lengre!! Startet opp i 14 tiden med helt nye plugger, da kom det litt

røyk, stod i gikk på tomgang en liten stund så forsvant den. Var en tur ute på fjorden

for å lufte den, kom inn i havna igjen å det var ikke antydning til røyk. Dette synest vi

nesten var litt for sant til å være sikkert, så vi måtte ha en ny tur for å sjekke. Kom

akkurat derfra nå, fyrte opp den grønne å vips startet den med engang, ikke tegn

til risting eller noe, så nå trenger vi ikke tåkelur for å komme oss ut av havna!

 

Bare for å si hva som har blitt gjort for vi fikk tips om dette av en motormann i Trondheim

 

Dette har blitt sagt av volvo sitt eget verksted. Stoler ikke helt på de luringene der lengre.

bytta dyser

sjekka turbo

sjekka mellomkjøler

sjekka kompresjon

sjekka diverse ditt og datt.

 

:cheers:

Link to post
Share on other sites

  • 6 måneder senere...
Så til dette med betegnelser.

Denne motoren kommer i tre varianter fra VP.

Den minste heter MD 22 og yter ca 60 hk. Vanlig Marine Diesel.

Så kommer TMD 22, som har Turbo og yder 75 hk eller deromkring.

Så TAMD 22, som har Turbo OG Aftercooler og gir ca. 100 hk.

 

Morty

 

Jeg har en MD22 L som yter 48 HK. Den ble installert i båten i 1997. Jeg opplever også at motoren går ujevnt noen ganger ved oppstart, men det er bare når den har stått ubrukt en stund. Dette varer imidlertid bare ca 10 sek, så går den helt jevnt og fint. Noe særlig hvit røyk kommer bare når motoren er kald.

Link to post
Share on other sites

  • 2 år senere...
  • 3 måneder senere...

Har nøyaktig det samme problemet på min TAMD22 (98 modell) :headbang: I tillegg så synes jeg det ryker laaaaaaangt mer når motoren ikke har vært startet på 2-3 uker. Noen synspunkter på det? (ryker hvitt, men MYE).

 

Men til spørsmålet:

 

Er det noen måte å ENKELT kontrollere om glødepluggene er defekte, eller må alle byttes for å se om det hjelper?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...