Jump to content

Volvo TAMD22p rister og ryker ved oppstart


Tobben10

Recommended Posts

Det samme gjør den jeg også skal\har kjøpt. Som står i en Polar 770.

Rister\vugger frem og tilbake på tomgang når den er kald. Og ryker mye hvit røyk.

 

Er det bare glødepluggene som kan være årsaken?

Vet forrige eier gløder ikke særlig lenge. Han hører det kommer noen pip, så starter han. Hvor lenge bør man gløde? 5-7sek?

 

Håper det er noen VP spesialister her som kan komme med noen tips og hint :)

Link to post

Tenkte bare jeg skulle si fra hvordan det gikk etter vi bytta gløde plugger.

den RYKER ikke lengre!! Startet opp i 14 tiden med helt nye plugger, da kom det litt

røyk, stod i gikk på tomgang en liten stund så forsvant den. Var en tur ute på fjorden

for å lufte den, kom inn i havna igjen å det var ikke antydning til røyk. Dette synest vi

nesten var litt for sant til å være sikkert, så vi måtte ha en ny tur for å sjekke. Kom

akkurat derfra nå, fyrte opp den grønne å vips startet den med engang, ikke tegn

til risting eller noe, så nå trenger vi ikke tåkelur for å komme oss ut av havna!

 

Bare for å si hva som har blitt gjort for vi fikk tips om dette av en motormann i Trondheim

 

Dette har blitt sagt av volvo sitt eget verksted. Stoler ikke helt på de luringene der lengre.

bytta dyser

sjekka turbo

sjekka mellomkjøler

sjekka kompresjon

sjekka diverse ditt og datt.

 

:cheers:

 

 

Hva måtte du gi for gløde pluggene?

Er nok det som er galt med den jeg oxo skal kjøpe.

Ryker veldig hvit når den er kald. Men det er ikke så veldig lenge eieren gløder når han starter.

Hvor lenge gløder du?

Link to post

Hvor lenge gløder du da Arild? Har du ingen hvit røyk?

 

Jeg pleier å telle til 6, så ca 6-7 sek. Står vel maks 7 sek i instruksjonsboka.

Klart litt ryker den, men når jeg tittet på båten og eier startet motoren, røyk la han hele brygga. Hjelp heller ikke når han gir litt pådrag og lar den gå på ca 1000omdr.

 

Men jeg starter den nå helt på tomgang og den ryker mer "normalt" Litt hvit røyk som siger forsiktig ut av eksosrøret.

Var redd at jeg måtte til å skifte glødeplugger før jeg kjøpte båten, men etter å ha startet den selv så vil jeg ikke bry meg. Mye mindre vibrering og vugging av motorenm, enn når forrige eier startet og viste frem båten :p

 

Har du selv problemer? Samme motoren?

Link to post

Nei, har ikke lagt merke til noe spesiell risting ved kaldstart, men så står jeg heller ikke på hodet i motorrommet hver gang jeg starter. Skal følge det opp de neste gangene jeg starter.

 

Men skrev du ikke selv at Polar'en din ristet mye ved kaldstart? Men det løste seg også ved tilstrekkelig lang nok glødetid, eller?

Redigert av Terje_F (see edit history)
Link to post
  • 2 uker senere...

Har nå for første gang startet motoren :) Et stort skritt for menneskeheten.

Fikk masse hvit røyk......... Etter mye testing roterte jeg dieselpumpen fra ene siden til den andre, og fant riktig posisjon. Starter nå kjapt med og uten gløding, med så godt som ingen røyk. Muligens noe prøve dersom registerreim har vært av....

NB jeg er ikke ekspert på dette.

Link to post

Har nå for første gang startet motoren :) Et stort skritt for menneskeheten.

Fikk masse hvit røyk......... Etter mye testing roterte jeg dieselpumpen fra ene siden til den andre, og fant riktig posisjon. Starter nå kjapt med og uten gløding, med så godt som ingen røyk. Muligens noe prøve dersom registerreim har vært av....

NB jeg er ikke ekspert på dette.

 

Bytter du noen av glødepluggene?

Er det noen form for merke der dieselpumpa skal stå?

 

Bra at du fant ut av det hvertfall. :)

 

Vet du om det er noen form for zink anode på denne motoren?

Kan ikke finne noe om det i boka....

Link to post

Tror det er kun sink utvendig. På riser er det en plugg, den kan muligens byttes til sink, men tror ikke det er meningen. Byttet alle glødepluggene som nevnt over.

Ellers kan du lage et merke der den står i dag, og prøve litt. Tror ikke det er fasitsvar da posisjonen er litt avhengig hvor flink man har vært ved bytte av registerreim. Motoren går selv med ganske ulik rotering av dieselpumpen. Tror riktige fremgangsmåten er å ta båten innom noen med riktig utstyr for kontroll av tenning. Jeg har ett utgangspunkt der det er lite å "tape" på litt testing.

 

Planla å teste båten på vannet i dag men den startet ikke i det hele tatt. Mistenker luft i dieselsystemet eller dårlig fødepumpe. Får "grise" litt diesel i morgen.....

 

PS du finner alle delene til motoren her:

 

http://www.marinepartseurope.com/en/volvo-penta-cat-7746710.aspx

 

Prisene samsvarer godt med norske VP forhandlere.

Redigert av Robert S (see edit history)
Link to post

Tror det er kun sink utvendig. På riser er det en plugg, den kan muligens byttes til sink, men tror ikke det er meningen. Byttet alle glødepluggene som nevnt over.

Ellers kan du lage et merke der den står i dag, og prøve litt. Tror ikke det er fasitsvar da posisjonen er litt avhengig hvor flink man har vært ved bytte av registerreim. Motoren går selv med ganske ulik rotering av dieselpumpen. Tror riktige fremgangsmåten er å ta båten innom noen med riktig utstyr for kontroll av tenning. Jeg har ett utgangspunkt der det er lite å "tape" på litt testing.

 

Planla å teste båten på vannet i dag men den startet ikke i det hele tatt. Mistenker luft i dieselsystemet eller dårlig fødepumpe. Får "grise" litt diesel i morgen.....

 

PS du finner alle delene til motoren her:

 

http://www.marinepartseurope.com/en/volvo-penta-cat-7746710.aspx

 

Prisene samsvarer godt med norske VP forhandlere.

 

Kjipt å høre at den ikke startet. Håper det ordner seg, og kun er litt luft i systemet.

 

Får se om jeg også prøver litt justering til våren.

Pleier du å bestile deler fra linken du la ut?

Link to post
  • 5 måneder senere...

Tror det er kun sink utvendig. På riser er det en plugg, den kan muligens byttes til sink, men tror ikke det er meningen. Byttet alle glødepluggene som nevnt over.

Ellers kan du lage et merke der den står i dag, og prøve litt. Tror ikke det er fasitsvar da posisjonen er litt avhengig hvor flink man har vært ved bytte av registerreim. Motoren går selv med ganske ulik rotering av dieselpumpen. Tror riktige fremgangsmåten er å ta båten innom noen med riktig utstyr for kontroll av tenning. Jeg har ett utgangspunkt der det er lite å "tape" på litt testing.

 

Planla å teste båten på vannet i dag men den startet ikke i det hele tatt. Mistenker luft i dieselsystemet eller dårlig fødepumpe. Får "grise" litt diesel i morgen.....

 

PS du finner alle delene til motoren her:

 

http://www.marinepartseurope.com/en/volvo-penta-cat-7746710.aspx

 

Prisene samsvarer godt med norske VP forhandlere.

 

Hvordan gikk det?

Fikk du start på den til slutt?

Fant du noen feil?

 

Har du noen gang byttet noe zink på motoren?

Link to post
  • 3 uker senere...

Med basis i Biltema sin glødeplugg, spurte jeg AutoParts i Bodø om tilsvarende del fra Denso f.eks, som jeg har mye større tiltro til.

(Har hørt om tilfeller der biltemaplugger har gått i stykker og ført til motorhavari)

Denso DG010 benyttes på ymse Mercedeser, har gjenger M12x1,25, totallengde 70mm og er 11,5V-plugger.

Skal teste om disse passer overens med Volvo sine. Koster 145 pr stk, kontra Volvo sine 1000 og Biltema sine 99,90.

Ev. om noen er før meg å teste, skriv! :)

Redigert av vinni (see edit history)

Vidar Breivik

"GALANT" - LA2008 - 91376075 - Neverdal båtforening
'87 Saga 25 CC HT med '96 AD31P-A og DP-D1, J6
 
 
Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...