Arild81 Svart 6.September.2010 Del på Facebook Svart 6.September.2010 Det samme gjør den jeg også skal\har kjøpt. Som står i en Polar 770. Rister\vugger frem og tilbake på tomgang når den er kald. Og ryker mye hvit røyk. Er det bare glødepluggene som kan være årsaken? Vet forrige eier gløder ikke særlig lenge. Han hører det kommer noen pip, så starter han. Hvor lenge bør man gløde? 5-7sek? Håper det er noen VP spesialister her som kan komme med noen tips og hint :) Sitér dette innlegget Link to post
Arild81 Svart 8.September.2010 Del på Facebook Svart 8.September.2010 Tenkte bare jeg skulle si fra hvordan det gikk etter vi bytta gløde plugger. den RYKER ikke lengre!! Startet opp i 14 tiden med helt nye plugger, da kom det litt røyk, stod i gikk på tomgang en liten stund så forsvant den. Var en tur ute på fjorden for å lufte den, kom inn i havna igjen å det var ikke antydning til røyk. Dette synest vi nesten var litt for sant til å være sikkert, så vi måtte ha en ny tur for å sjekke. Kom akkurat derfra nå, fyrte opp den grønne å vips startet den med engang, ikke tegn til risting eller noe, så nå trenger vi ikke tåkelur for å komme oss ut av havna! Bare for å si hva som har blitt gjort for vi fikk tips om dette av en motormann i Trondheim Dette har blitt sagt av volvo sitt eget verksted. Stoler ikke helt på de luringene der lengre. bytta dyser sjekka turbo sjekka mellomkjøler sjekka kompresjon sjekka diverse ditt og datt. Hva måtte du gi for gløde pluggene? Er nok det som er galt med den jeg oxo skal kjøpe. Ryker veldig hvit når den er kald. Men det er ikke så veldig lenge eieren gløder når han starter. Hvor lenge gløder du? Sitér dette innlegget Link to post
Arild81 Svart 12.September.2010 Del på Facebook Svart 12.September.2010 Fant ut at det bare var forrige eier som ikke "kunne" starte motoren på en skikkelig måte. Han drev og glødet kanskje 2-3 sek. og startet med litt pådrag, da røyk det veldig!!!! Sitér dette innlegget Link to post
Terje_F Svart 12.September.2010 Del på Facebook Svart 12.September.2010 Hvor lenge gløder du da Arild? Har du ingen hvit røyk? Sitér dette innlegget Link to post
Arild81 Svart 12.September.2010 Del på Facebook Svart 12.September.2010 Hvor lenge gløder du da Arild? Har du ingen hvit røyk? Jeg pleier å telle til 6, så ca 6-7 sek. Står vel maks 7 sek i instruksjonsboka. Klart litt ryker den, men når jeg tittet på båten og eier startet motoren, røyk la han hele brygga. Hjelp heller ikke når han gir litt pådrag og lar den gå på ca 1000omdr. Men jeg starter den nå helt på tomgang og den ryker mer "normalt" Litt hvit røyk som siger forsiktig ut av eksosrøret. Var redd at jeg måtte til å skifte glødeplugger før jeg kjøpte båten, men etter å ha startet den selv så vil jeg ikke bry meg. Mye mindre vibrering og vugging av motorenm, enn når forrige eier startet og viste frem båten :p Har du selv problemer? Samme motoren? Sitér dette innlegget Link to post
Terje_F Svart 13.September.2010 Del på Facebook Svart 13.September.2010 Ja, det ryker en del, som jeg skriver lenger opp. Røyklegger også hele brygga når jeg ikke har kjørt den på en stund (2-3 uker), men det gir seg når jeg har kjørt en tur. Det er bedre om sommeren når den i jevnlig bruk. Skal forsøke å gløde litt lenger, men jeg er ikke langt unna 6 sekunder tror jeg. Sitér dette innlegget Link to post
Arild81 Svart 13.September.2010 Del på Facebook Svart 13.September.2010 Rister den ekstra mye når den er kald og ryker, nesten som at den vugger litt frem og tilbake? Det vil jeg tro kan tyde på at den ikke går på alle sylinderne, og da kan det være en av glødepluggene som ikke gløder som den skal. Sitér dette innlegget Link to post
Terje_F Svart 13.September.2010 Del på Facebook Svart 13.September.2010 (redigert) Nei, har ikke lagt merke til noe spesiell risting ved kaldstart, men så står jeg heller ikke på hodet i motorrommet hver gang jeg starter. Skal følge det opp de neste gangene jeg starter. Men skrev du ikke selv at Polar'en din ristet mye ved kaldstart? Men det løste seg også ved tilstrekkelig lang nok glødetid, eller? Redigert 13.September.2010 av Terje_F (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Arild81 Svart 13.September.2010 Del på Facebook Svart 13.September.2010 Det har hjulpet litt på ristinga oxo. Men rister litt enda når den er kald. Tror kanskje det kan ha noe med litt for myke vibrasjonsdempere(motorfeste) Uten at jeg er noen spesialist. :) Er hvertfall ikke den voldsome røyken Sitér dette innlegget Link to post
Robert S Svart 14.September.2010 Del på Facebook Svart 14.September.2010 Har ikke testet ennå, men fant glødeplugg på biltema til 99 kr stk :) Mener det var delenummer 75-928. Sitér dette innlegget Link to post
Arild81 Svart 15.September.2010 Del på Facebook Svart 15.September.2010 Har ikke testet ennå, men fant glødeplugg på biltema til 99 kr stk :) Mener det var delenummer 75-928. glødeplugg 75-928 er til merce, passer de? Til 99kr så kan du kjøpe en del for det en fra VP koster ;) Sitér dette innlegget Link to post
Robert S Svart 15.September.2010 Del på Facebook Svart 15.September.2010 Gjengene passer, Stiften er 22,5 mm mot 23 mm orginalt, stopper fint mot setet i bunn og gløder som bare det. Vurderte først orginale, men prisen er altfor høy. (Samme gjaldt turbo, 12000 hos VP og 7000 hos GIK) Sitér dette innlegget Link to post
Arild81 Svart 15.September.2010 Del på Facebook Svart 15.September.2010 Gjengene passer, Stiften er 22,5 mm mot 23 mm orginalt, stopper fint mot setet i bunn og gløder som bare det. Vurderte først orginale, men prisen er altfor høy. (Samme gjaldt turbo, 12000 hos VP og 7000 hos GIK) Det hørtes jo genialt ut :) Sitér dette innlegget Link to post
Robert S Svart 24.September.2010 Del på Facebook Svart 24.September.2010 Har nå for første gang startet motoren :) Et stort skritt for menneskeheten. Fikk masse hvit røyk......... Etter mye testing roterte jeg dieselpumpen fra ene siden til den andre, og fant riktig posisjon. Starter nå kjapt med og uten gløding, med så godt som ingen røyk. Muligens noe prøve dersom registerreim har vært av.... NB jeg er ikke ekspert på dette. Sitér dette innlegget Link to post
Arild81 Svart 24.September.2010 Del på Facebook Svart 24.September.2010 Har nå for første gang startet motoren :) Et stort skritt for menneskeheten. Fikk masse hvit røyk......... Etter mye testing roterte jeg dieselpumpen fra ene siden til den andre, og fant riktig posisjon. Starter nå kjapt med og uten gløding, med så godt som ingen røyk. Muligens noe prøve dersom registerreim har vært av.... NB jeg er ikke ekspert på dette. Bytter du noen av glødepluggene? Er det noen form for merke der dieselpumpa skal stå? Bra at du fant ut av det hvertfall. :) Vet du om det er noen form for zink anode på denne motoren? Kan ikke finne noe om det i boka.... Sitér dette innlegget Link to post
Robert S Svart 26.September.2010 Del på Facebook Svart 26.September.2010 (redigert) Tror det er kun sink utvendig. På riser er det en plugg, den kan muligens byttes til sink, men tror ikke det er meningen. Byttet alle glødepluggene som nevnt over. Ellers kan du lage et merke der den står i dag, og prøve litt. Tror ikke det er fasitsvar da posisjonen er litt avhengig hvor flink man har vært ved bytte av registerreim. Motoren går selv med ganske ulik rotering av dieselpumpen. Tror riktige fremgangsmåten er å ta båten innom noen med riktig utstyr for kontroll av tenning. Jeg har ett utgangspunkt der det er lite å "tape" på litt testing. Planla å teste båten på vannet i dag men den startet ikke i det hele tatt. Mistenker luft i dieselsystemet eller dårlig fødepumpe. Får "grise" litt diesel i morgen..... PS du finner alle delene til motoren her: http://www.marinepartseurope.com/en/volvo-penta-cat-7746710.aspx Prisene samsvarer godt med norske VP forhandlere. Redigert 26.September.2010 av Robert S (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Arild81 Svart 26.September.2010 Del på Facebook Svart 26.September.2010 Tror det er kun sink utvendig. På riser er det en plugg, den kan muligens byttes til sink, men tror ikke det er meningen. Byttet alle glødepluggene som nevnt over. Ellers kan du lage et merke der den står i dag, og prøve litt. Tror ikke det er fasitsvar da posisjonen er litt avhengig hvor flink man har vært ved bytte av registerreim. Motoren går selv med ganske ulik rotering av dieselpumpen. Tror riktige fremgangsmåten er å ta båten innom noen med riktig utstyr for kontroll av tenning. Jeg har ett utgangspunkt der det er lite å "tape" på litt testing. Planla å teste båten på vannet i dag men den startet ikke i det hele tatt. Mistenker luft i dieselsystemet eller dårlig fødepumpe. Får "grise" litt diesel i morgen..... PS du finner alle delene til motoren her: http://www.marinepartseurope.com/en/volvo-penta-cat-7746710.aspx Prisene samsvarer godt med norske VP forhandlere. Kjipt å høre at den ikke startet. Håper det ordner seg, og kun er litt luft i systemet. Får se om jeg også prøver litt justering til våren. Pleier du å bestile deler fra linken du la ut? Sitér dette innlegget Link to post
Arild81 Svart 3.Mars.2011 Del på Facebook Svart 3.Mars.2011 Tror det er kun sink utvendig. På riser er det en plugg, den kan muligens byttes til sink, men tror ikke det er meningen. Byttet alle glødepluggene som nevnt over. Ellers kan du lage et merke der den står i dag, og prøve litt. Tror ikke det er fasitsvar da posisjonen er litt avhengig hvor flink man har vært ved bytte av registerreim. Motoren går selv med ganske ulik rotering av dieselpumpen. Tror riktige fremgangsmåten er å ta båten innom noen med riktig utstyr for kontroll av tenning. Jeg har ett utgangspunkt der det er lite å "tape" på litt testing. Planla å teste båten på vannet i dag men den startet ikke i det hele tatt. Mistenker luft i dieselsystemet eller dårlig fødepumpe. Får "grise" litt diesel i morgen..... PS du finner alle delene til motoren her: http://www.marinepartseurope.com/en/volvo-penta-cat-7746710.aspx Prisene samsvarer godt med norske VP forhandlere. Hvordan gikk det? Fikk du start på den til slutt? Fant du noen feil? Har du noen gang byttet noe zink på motoren? Sitér dette innlegget Link to post
vidarbre Svart 21.Mars.2011 Del på Facebook Svart 21.Mars.2011 (redigert) Med basis i Biltema sin glødeplugg, spurte jeg AutoParts i Bodø om tilsvarende del fra Denso f.eks, som jeg har mye større tiltro til. (Har hørt om tilfeller der biltemaplugger har gått i stykker og ført til motorhavari) Denso DG010 benyttes på ymse Mercedeser, har gjenger M12x1,25, totallengde 70mm og er 11,5V-plugger. Skal teste om disse passer overens med Volvo sine. Koster 145 pr stk, kontra Volvo sine 1000 og Biltema sine 99,90. Ev. om noen er før meg å teste, skriv! :) Redigert 21.Mars.2011 av vinni (see edit history) Sitér dette innlegget Vidar Breivik "GALANT" - LA2008 - 91376075 - Neverdal båtforening '87 Saga 25 CC HT med '96 AD31P-A og DP-D1, J6 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.