Jump to content

Ferie i Møre og Romsdal

JonInge

Recommended Posts

Hei.

Kommer til å feriere mye i Møre og Romsdal denne sommeren. Er det noen som har gode tips til greie havner i dette fylket? Har havneguiden til Båtmagasinet og Redningsselskapet, men skulle gjerne hatt flere tips til uthavner - gjerne for hele fylket. Kanskje til og med i grenseområdet mot Sør-Trøndelag. Gjerne tips om havner ellers også som er et "must" i dette området.

Kommer til å ferdes noen uker i området med seilbåt, kombinere familiebesøk og tur! Båten er ca 16 meter høy og ca 1,8 meter dyp. (Mao seilbåt :lol: )

Takker på forhånd for de forhåpentligvis mange tips :flag:

Velkommen til det vakreste fylket i landet! :yesnod: I tillegg til Ålesund må du selvsagt til Molde - byen med fylkets eneste eliteserielag i fotball 2008... :wink:

Masse fine fjorder, bl.a. Geirangerfjorden. Husk at ute ved øyene på kysten er det mye urent farvann med grunner overalt. Skal du til Kristiansund og Nordmøre må du over den beryktede Hustadvika.

Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet.

Siden du nevner grenseområdet mot Sør-Trøndelag så regner jeg med at du skal begi deg både sør og nord for Hustadvika. På sørsida av Hustavika så har jeg erfaring med gjestehavnene i Bud og Bjørnsund som er verdt et besøk. Like etter Hustavika så er det fint å gå innerleia hvor du har Håholmen og Sveggesundet i Averøy kommune med gjestehavn, overnatting og restaurant. Antar du skal innom Kristiansund også? Videre så har du også Ringholmen Gjestehavn som faktisk er tilsalg for et 8 sifret beløp. I stedet for å følge Trondheimsleia nordover kunne du gått inn Vinjefjorden og fulgt denne nordover. Her mindre fjorder på begge sider som f.eks. Skålvikfjorden som ble kjent da spekkhoggeren Keiko slo seg til der en periode. Her er det ubetjent gjestehavn på innersida av Bårdsetøya. Litt nordover har du Valsøyfjorden med gjestehavn ved Valsøyfjorden Camping og Otnesbrygga Gjestehavn. Det er også en del gjestehavner rundt Aure (f.eks. Mjosundet).

Ferie i M&R.... :crazy:

Min mor er fra Elnesvågen, og i min barndom var ferie å dra på besøk til Bestemor og Bestefar i 3 uker.

Det gikk greit i flere år....

Etter sommer nr to med 3 uker sammenhengende regnvær i Juli(vi snakker slutten av 70-tallet her) satte fatter'n ned foten.. :smash::smash::smash:

Så resten av barndommens sommere ble tilbrakt hos bestemor og bestefar nr 2 i Grimstad i stedet :fishing::sailing::diving::cool::fishing::diving::diving::fishing::sailing::cool::cool:

Når jeg tenker tilbake på barndommens sommerferier... Elnesvågen=regn...Grimstad= sol og bading

Regner med at det sikkert var noen soldager i M&R og noen regnværsdager på sørlandet. Men jeg husker ingen... :wink:

Forresten var det også snø hele vinteren i Fredrikstad når jeg var liten....

Ferie i M&R.... :crazy:

Min mor er fra Elnesvågen, og i min barndom var ferie å dra på besøk til Bestemor og Bestefar i 3 uker.

Det gikk greit i flere år....

Etter sommer nr to med 3 uker sammenhengende regnvær i Juli(vi snakker slutten av 70-tallet her) satte fatter'n ned foten.. :smash::smash::smash:

Hyllest te hjæmtraktan mine

Dæm syng om skjæran heilt sør i landet

om smeigedaga og solgangsbris.

Dæm syng om pilsen dæm legg i vannet.

Dæm syng om sommer på sørlandsk vis

Dæm stanse opp og dæm står og glane

når i fortæl i ska dra nordvest !

For det dæm slett ikkje veit å ane

e ka slags sted som e aller best.

Nei, dæm veit ikkje om alle fjella

på andre sida av fjorden vår

og heller ikkje om lyse kvelda

før sola ned bakom Varden går.

Om holman våre som ligg å smile

med lune vika og mange trær.

Og om i sei det, så vil dæm tvile

på det at vi og har fine skjær.

Å nei, dem e ikkje særlig lysten

på det å reise fra sør til vest.

Dæm tror så sikkert at Romsdalskysten

e bare kuling og storm og blest.

Det kan så være. Det e slik laga.

Vi veit sørvesten han høre med.

Vi veit han held ut i mange daga.

Men ættepå, du kor fint det e !

Det veit dæm ikkje der sør i landet.

Dæm ane ikkje at vi har alt!

Men om dæm kom hit, så fikk dæm sanne

det i i visa mi har fortalt.

I veit kor graset e aller grønnast

I veit kor fisken bit aller best

I veit kor vatnet e aller skjønnast

Jau - uten tvil - e det i nordvest

Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet.

En av perlene på Nordmøre er uten tvil Veiholmen på nordspissen av Smøla.

Trang innseiling både fra øst og vest, men godt merket og ingen problemer.

Inn på havna er det 2 gjestebrygger med plass til en god del båter.

2 kroer/puber og svært hyggelige mennesker.

Et av mine favorittsteder, utrolig velholdt og helt ut mot storhavet.

Videre nordover Fylkesgrensa til Trøndelag ligger Sula med Terna Pub og videre nordøstover min barndoms Mausund med to gjestehavner hvorav den på Aursøya ved kroa Den Muntre Matros er den største og beste.

En er da på utsida av Frøya, men du verden for et alveland ( om været er noenlunde :)

Mange valg her i fylket. Er det godvær ved kysten anbefalest Runde, Alnes (På Godøya utanfor Ålesund), Finnøy, Ona,

Håholmen, Grip. Da har dere fått med dere mye av det fantastiske kystlandskapet. Ålesund med brosundet er verdt et besøk. Er det dårlig vær ved kysten ligger fjordene og lokker. Min favorittfjord er Hjørundfjorden. Her kan du besøke på bb side innover; Trandal (Kristiangard er et serveringssted med nyanlagt flytebrygge midt i ingenmannsland). Videre innover har dere Sæbø. Juvelen er å ta turen videre til Øye med sitt berømte hotell Union. Her kan dere også ta en topptur til fjellet Slogen. Sæbø og Øye har fine havner. Selvsagt kan man dra inn Storfjorden til Geiranger. Det er 60 nm fra Ålesund.

Redigert av jm (see edit history)

Tusen takk for tips så langt. Kjenner til noen av plassene som dere skriver om. Har vært i Ålesund og Molde med båt tidligere (ganske lenge siden) Kjenner dere til noen fine uthavner som ikke står omskrevet? Ser at Romsdalsfjorden er ganske lang, har aldri vært lenger inn enn Molde. Noen steder der som er verdt et besøk? Hjørundfjorden og Geirangerfjorden har jeg forøvrig besøkt, Hjørundfjorden var kanskje største overraslelsen - NYDELIG!!

Redigert av JonInge (see edit history)
  • 2 uker senere...

:blush:

Hei,

jeg vil også nevne Nordmøre, Aure, Lurvika, Tustna, Smøla Averøya, det er mange fine plasser.

Karihavet er en lun fin plass, likedan Langøya i samme kommune.

Vi feriere i fylket selv. Hustadvika er en opplevelse i fint vær, går helt oppe i fjæresteinene, mange staker å forholde seg til.

Kanskje vi treffes???

Jonn

• 2 måneder senere...
:blush:

Hei,

jeg vil også nevne Nordmøre, Aure, Lurvika, Tustna, Smøla Averøya, det er mange fine plasser.

Karihavet er en lun fin plass, likedan Langøya i samme kommune.

Vi feriere i fylket selv. Hustadvika er en opplevelse i fint vær, går helt oppe i fjæresteinene, mange staker å forholde seg til.

Kanskje vi treffes???

Jonn

Noen som kan gi meg posisjonen til "Karihavet"??

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...