orkan Startet 11.April.2007 Del på Facebook Startet 11.April.2007 Tjohei.. I min båt har jeg 2 batteri,ca 115Ah hver.Disse står bak i båten og forsyner i tillegg til alt annet baugpropellen med strøm.Vil anta det er et kabelstrekk på ca 8 meter fram til baugpropellen. Under manøvrering med baugpropellen opplever jeg at at denne kjapt mister turtall, den går på maks i noen få sekunder før den gradvis svekkes. Kan det være hensiktsmessig for meg å montere et batteri framme nært baugpropellen som kobles direkte på eksisterende strømkabler som går fram for å forsyne propellen? Eller vil det kanskje være tilstrekkelig å montere et kondensatorbatteri? Sitér dette innlegget Link to post
nab Svart 11.April.2007 Del på Facebook Svart 11.April.2007 Et ekstra batteri vil nok gjøre susen, da 8 meter fort vil gi (for) mye spenningsfall. Kondensatorbatteri er ubrukelig til slike strømstyrker over flere sekunder. Du bør vel også montere en sikring på det nye batteriet. Sitér dette innlegget Link to post
Linn Christina Svart 11.April.2007 Del på Facebook Svart 11.April.2007 (redigert) Hvis du har en 4 hk baugtruster så må kablene som går frem være minst 70mm2. Har selv montert baugtruster i 2 båter, der av typen Sleipner sp55. I manualen stod det 70mm2 ledninger frem. Sikringen er da på 250amper som er koblet på + ledning. Jeg hadde 9 meter strekk fra batteri og truster, uten noe form for nedsatt turtall på den.. Redigert 11.April.2007 av Linn Christina (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
orkan Svart 11.April.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.April.2007 det gikk kjapt å få svar ja:) jo har 70mm2 ledninger fram,men det holder åpenbart ikke. baugpropellen er en ql bp450,husker ikke i farta hvor mye den yter. Vil batteriet jeg monterer framme motta ladding fra dynamo via ledningsstrekket fram,eller må det trekkes opp egne ledninger for dette.. strøm er ikke min greie Sitér dette innlegget Link to post
nab Svart 11.April.2007 Del på Facebook Svart 11.April.2007 70mm2 som du allerede har er mer enn kraftig nok for å lade batteriet. Sitér dette innlegget Link to post
Lotus Svart 11.April.2007 Del på Facebook Svart 11.April.2007 Siden baugpropellen har greit turtall til å begynne med, kan problemet kanskje være at batteriet ikke klarer å levere 250A i mer enn noen sekunder før spenningen detter som en stein. Hvis lange ledningsstrekk har gjort at spenningen til baugpropellen i utgangspunktet er f.eks en volt lavere enn den bør være, vil et slapt batteri gjøre det skikkelig ille. Tror du bør sjekke batteriet ditt etter å ha sjekket kabeldimensjoner. Sitér dette innlegget Link to post
Linn Christina Svart 11.April.2007 Del på Facebook Svart 11.April.2007 Det ville jeg prøvd. Da du har så tykke ledninger allerede, vil jeg ha nyttet dei som lading fra dynamo og frem. Noen har batteri ved trusteren og 10mm2 ledning bak til batteribanken, det er ikke bra der du får mye spenningsfall på trusterbatteriet og ledningen blir overopphetet. Sitér dette innlegget Link to post
orkan Svart 11.April.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.April.2007 batteriene var nye for 3 sesonger siden,men skal sjekke de opp. De var angivelig nye da jeg overtok båten,og baugpropellproblematikken var lik dagens situasjon. Det mest hensiktsmessige blir vel kanskje å få et nytt batteri av samme type som de jeg har i dag og montere nærmest mulig baugpropellen da Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 11.April.2007 Del på Facebook Svart 11.April.2007 Jeg går ut i fra at kablene er to ganger 70mm² og at batteriene dine får regelmessig topplading, slik at ikke batteriene er sulfatert allerede? I tillegg: er det startbatterier, eller forbruksbatterier? Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
catano Svart 11.April.2007 Del på Facebook Svart 11.April.2007 Hei. Dersom man setter ett batteri fremme, blir det i forhold det samme som et til battari bak koblet i serie. Det kan hjelpe på drift og fart på propell, men husk skal man koble sammen flere batterier bør de ha samme egenskap, størrelse og alder. Det fører gjerne til mer problemer mellom batteriene en man ønsker. Mvh CAtano Sitér dette innlegget Mvh catano Link to post
Zach Svart 11.April.2007 Del på Facebook Svart 11.April.2007 Hei! Har skaffet meg en Side-Power SP40, men enda ikke montert. Jeg planlegger å bruke startbatteriet som står bak i båten (Viksund 800) og enten 70 mm2 eller 95 mm2 kabel. Kabel t/r er ca 15 meter og da skal 70 mm2 være OK, (men "grensen" er 15 m for 70 mm2 - så mulig jeg vil bruke 95 mm2 for å være sikker). Det er viktig at batteriet har tilstrekkelig kaldstartkapasitet (CCA)*, ikke Ampere. Får du lite turtall kan det godt tenkes at det er batteriet som er av feil type. QL bp 450 står kanskje for 45 kg trykk, og stemmer i så fall bra med SP40, og vil da kunne sammenlignes i forhold til kabeltykkelse. *300 CCA din, eller 570 SAE (iflg. instruksjonsboka). Sitér dette innlegget Link to post
orkan Svart 11.April.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.April.2007 har bare de 2 batterien i båten,er usikker på hvordan disse er koblet men har 2 hovedsikringer,den ene bryter startstrømmen mens den andre bryter strømmen til forbruk ellers. kablene fram er 2 x 70 mm2 ja. batteriene har i tillegg en lader tilkoblet når jeg ligger med landstrøm slik at de blir toppladet når denne er tilkoblet Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 11.April.2007 Del på Facebook Svart 11.April.2007 Na, da synes jeg at du skulle gjøre det som Zach sa: sjekk batteriene på CCA. Hvis turtallet tar av, som du sier, da tyder det på for lite kraft på batteriene. I tillegg skulle du måle spenningsfall, også "live". Jeg kan god tenke meg at spenningen minker akkut mens du trykker på knappen. Og når du er ferdig med å sjekke både kappasiteten og strøm, da skulle du sjekke både ladingen og ladingsforløp også. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
orkan Svart 11.April.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.April.2007 ok så det er ikke utenkelig at det er for slappe batteri som er problemet..skal prøve å få gjort en inspeksjon av disse i morgen Sitér dette innlegget Link to post
hermansen Svart 12.April.2007 Del på Facebook Svart 12.April.2007 Jeg tror du må sjekke batteriene. I min forrige båt (en 25 fots) hadde jeg en Sleipner SP40 og kabellengde fra batteri til SP40 var ca 5 meter pr vei. Brukte 70 kvadrat kabler og det funket ok. Batteri var Sønnak 140AH Geltype. En kamerat hadde da en Scand 29 Baltic. Den var fabrikk-utstyrt med en SP55. Batteriene (inkl for baugprop). var plassert 3/4 bak i båten . Kabellengde ble anslått til ca 7 meter pr vei. Den hadde 90 kv kabler. Batteri var Sønnak 115Ah Freeline. Jeg har større tro på batteriproblem enn kabeldimensjon dersom baugpropell bare går et par sekund eller ikke går i det hele tatt. Husk at batteriet skal klare å levere 250 Amp (for SP55) over lengre tid for å drive baugpropellen. Sitér dette innlegget Link to post
ole-m Svart 6.Mars.2012 Del på Facebook Svart 6.Mars.2012 bruk redtop batteri det gir 1000 amp startstrøm, jeg har 8 m frem og har batt i motorrom og AWG1 (50mm2) kab., med redtop'en går den så den hviner, aldri problemer. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 6.Mars.2012 Del på Facebook Svart 6.Mars.2012 Det kan hende at han har fikset problemet. Ikke minst siden det er 5 år siden han spurte om råd Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
ole-m Svart 6.Mars.2012 Del på Facebook Svart 6.Mars.2012 tiden går, men er sikker på at det er mange andre som lurer på det samme i dag Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.