Tobiasen Startet 12.April.2007 Del på Facebook Startet 12.April.2007 Har sluregir på en Yanmar. Lurer litt på hvordan dette egentlig skal fungere. Merker jo godt at det fungerer, men jeg må stå og holde i spaken hele tiden. Er det riktig eller? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Høvdingen Svart 12.April.2007 Del på Facebook Svart 12.April.2007 Nei Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Seilaren Svart 12.April.2007 Del på Facebook Svart 12.April.2007 Nei Godt svar... Sitér dette innlegget God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse. Fritjof Brandt Link to post Share on other sites More sharing options...
Arnstein Svart 12.April.2007 Del på Facebook Svart 12.April.2007 Hei, skal prøve å gi deg et mer utfyllende svar. Tar det litt fra grunnen av. Sluregir betyr at det er satt inn en omløpsventil i gearkassen slik at det er mulig å redusere det hydrauliske trykket på koplingslamellene (cutch). Litt enkelt fortalt er det lameller som trykkes mot hverandre, en på drivakselen og en på drivverket i girkassa. Når du du drar i spaken, åpner slureventilen og lamellene begynner å slure mot hverandre slik at propellakselen roterer saktere enn ved laveste omdreining på tomgang. Inngrepet eller sluringen kan justeres trinnløst fra fri, altså ingen omdreinig, til fullt inngrep. Det krever at du er fin på hånden dersom du vil at propellakselen skal rotere veldig sakte. Derfor kan du kankje føle at du må jobbe litt med ventilen/hendelen før enn at du får rette hastigheten. Det er enklest å slure når oljen på gearkassen er varm. Derfor er noen kasser utstyrt med termostat (tilleggsutstyr) på hydraulikkoljen for å unngå at den skal bli for kald. Sluring, altså åpning av slureventil, må kun foretas på tomgang. ZF-Hurth Marine oppgir maks. 1200 omdr. på motoren. Sluring ved høyere turtall kan føre til at lamellene blir brent og dermed ødelagt. Sluring på høyt turtall kan føre til havari på gearkassen etter 5-6 sek. Prosedyren er ellers at du setter båten i gear forover eller akterover på tomgang og så operere slureventilen. Du kan sette gearkassen i fri med ventilen åpen. Ikke bruk slureventilen ved tillegging. Da kan det fort gå i ball med panikk på gasshendelen og brent gear og kanksje en kollisjon i brygga som resultat. Håper dette er litt mer oppklarende. Sitér dette innlegget mvh Arnstein M/B JAVA Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve. Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.