Marwin Startet 27.November.2003 Del på Facebook Startet 27.November.2003 Er i ferd med å vurdere å bytte påhengeren til nyere utgave. Trenger en motor på 70 - 80 Hk. (Båtfart 18 - 25 Kn.) Mange fabrikat å velge mellom, men hvilken er best i dag? (Vekt, forbruk, slitestyrke, støy, pris) Kommentarer? Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
kristian Svart 28.November.2003 Del på Facebook Svart 28.November.2003 Hadde Honda 90 HK på min gamle båt, fra 1997 til 2001 (høst) kjørte denne vel ca. 350 timer, ABSOLUTT INGEN PROBLEMER , den bare gikk og gikk, tok vinterservice selv, var bare innom forhandler for ventiljustering (skims) på 200 timer. Kan anbefales på det sterkeste, går billig, og svært støysvak . Kan få denne i 75 HK, det er lik motor, men forskjellige innsug, forgassere. Det er en Civic motor på høykant, på 1,6 liter, på min båt en 18,5 foter gikk den med forbuk på 0,65 liter pr.nm, gjennom en sesong. Men de veier jo litt, ca 165 kilo, så pass på å ha nok HK til den båten du skal bruke den til. God andrehåndsverdi også. Ellers ville jeg holde en knapp på Yamaha, hvis du vil ha noe annet, men det er synsing fra min side. Lykke til Sitér dette innlegget Link to post
Allan E Svart 28.November.2003 Del på Facebook Svart 28.November.2003 Undersøk nøye med Yamaha, hørt om et par stk som har fått sjøvann inn i motordelen. Den skal jo være adskilt fra sjøvannsiden Gjelder 100 hk i allefall Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 28.November.2003 Del på Facebook Svart 28.November.2003 Jeg hadde en Uttern D55 med Mariner 75 hk 4 taker. Blokka på denne er samme som Yamaha 80 hk 4 taker. Jeg var veldig fornøyd med Marineren jeg hadde. Den var billig i bruk, rask og stille. Ulempen med denne motoren er at den er stor - men til gjengjeld har den god kraft fra lavt turtall Sitér dette innlegget Link to post
jada Svart 28.November.2003 Del på Facebook Svart 28.November.2003 Vet ikke så mye om påhengere, men ett er sikkert: Bortimot ALT som blir stjålet er YAMAHA Vel har Yamaha stor markedsandel, men ikke SÅ stor. Sitér dette innlegget Link to post
Allan E Svart 29.November.2003 Del på Facebook Svart 29.November.2003 Hørte i dag at den 100 hk som hadde lekkasje har fått det igjen. 16 Uker på verksted gjør noe med humøret. Undersøk nøye dette kan jo gjelde fler modeller. Sitér dette innlegget Link to post
terron Svart 30.November.2003 Del på Facebook Svart 30.November.2003 Grunnmotoren som brukes i 80 / 100 HK Yamaha 4t. benyttes også av Mercury og Mariner, men da som 70 / 90 HK, alt. 75 HK. Denne "grunnmotoren" på 1,6 liter benyttes også i bilbransjen (bl.a. zuzuki). Har vært i produksjon fra i hvertfall 1999 uten særlige endringer. Re Sitér dette innlegget Link to post
Mazda6 Svart 30.November.2003 Del på Facebook Svart 30.November.2003 Jeg hadde vurdert godt Yamaha, Suzuki, Honda og Mercury. Trolig hadde jeg vel valgt Yamaha alt i alt, i og med at Yamaha-motoren jeg har nå er utrolig bra og det samme er det med alle motorer fra det merket. Det dreier seg vel om åssen erfaringer man har fra før. Evinrude har jeg ingen gode erfaringer med, fant aldri løsning på problemet på den når jeg hadde den, og servicen var helt ELENDIG! Solberg-butikken ved Strømmen dette altså. Hold dere langt unna den butikken, dere er advart... En gjeng apekatter som ikke har orden på noenting, og gidder ikke å hjelpe deg.. Peilling har de heller ikke. Sitér dette innlegget Link to post
tema Svart 1.Desember.2003 Del på Facebook Svart 1.Desember.2003 Bare min lille skjerv i diskusjonen... Jeg har en Mariner 50 Hk EFI 4-takter, altså med elektronisk innsprøytning, og det anbefales på det sterkeste. Det er to ting du trenger å tenke på, det er å vri nøkkelen til høyre for å starte, til venstre for å stoppe. Mellom de to operasjonene bare går den. Ingen choke, ingen kaldstartproblemer, ingen tomgangsproblemer, ingen aksellerasjonsproblemer. Lavt bensinforbruk. Jeg har kjørt den i to sesonger nå, og har ikke hatt et eneste problem på noe område fra start til stopp. Bortsett fra at propellen måtte skiftes pga. at den kom i konflikt med et skjær, men det er min skyld, ikke mortorens. Så jeg har god erfaring med 4-takter EFI, og tenker du på å kjøpe 4-takter, så vurder EFI, enten det er Mariner eller et annet merke. For motorer i størrelsesorden 50 til 150 Hk er dette ideelt, for større motorer er vel for øyeblikket Ficht/Optimax det beste alternativet. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.