Jump to content

Hva er beste 4-takts-motor 70/80 Hk


Marwin

Recommended Posts

Hadde Honda 90 HK på min gamle båt, fra 1997 til 2001 (høst) kjørte denne vel ca. 350 timer, ABSOLUTT INGEN PROBLEMER :cheers:, den bare gikk og gikk, tok vinterservice selv, var bare innom forhandler for ventiljustering (skims) på 200 timer. Kan anbefales på det sterkeste, går billig, og svært støysvak :drink:. Kan få denne i 75 HK, det er lik motor, men forskjellige innsug, forgassere.

Det er en Civic motor på høykant, på 1,6 liter, på min båt en 18,5 foter gikk den med forbuk på 0,65 liter pr.nm, gjennom en sesong. Men de veier jo litt, ca 165 kilo, så pass på å ha nok HK til den båten du skal bruke den til. God andrehåndsverdi også.

 

Ellers ville jeg holde en knapp på Yamaha, hvis du vil ha noe annet, men det er synsing fra min side.

 

Lykke til

Link to post

Jeg hadde vurdert godt Yamaha, Suzuki, Honda og Mercury. Trolig hadde jeg vel valgt Yamaha alt i alt, i og med at Yamaha-motoren jeg har nå er utrolig bra og det samme er det med alle motorer fra det merket. Det dreier seg vel om åssen erfaringer man har fra før. Evinrude har jeg ingen gode erfaringer med, fant aldri løsning på problemet på den når jeg hadde den, og servicen var helt ELENDIG! Solberg-butikken ved Strømmen dette altså. Hold dere langt unna den butikken, dere er advart... :cheers: En gjeng apekatter som ikke har orden på noenting, og gidder ikke å hjelpe deg.. Peilling har de heller ikke.  :yesnod:

Link to post

Bare min lille skjerv i diskusjonen... Jeg har en Mariner 50 Hk EFI 4-takter, altså med elektronisk innsprøytning, og det anbefales på det sterkeste. Det er to ting du trenger å tenke på, det er å vri nøkkelen til høyre for å starte, til venstre for å stoppe. Mellom de to operasjonene bare går den. Ingen choke, ingen kaldstartproblemer, ingen tomgangsproblemer, ingen aksellerasjonsproblemer. Lavt bensinforbruk. Jeg har kjørt den i to sesonger nå, og har ikke hatt et eneste problem på noe område fra start til stopp. Bortsett fra at propellen måtte skiftes pga. at den kom i konflikt med et skjær, men det er min skyld, ikke mortorens. Så jeg har god erfaring med 4-takter EFI, og tenker du på å kjøpe 4-takter, så vurder EFI, enten det er Mariner eller et annet merke. For motorer i størrelsesorden 50 til 150 Hk er dette ideelt, for større motorer er vel for øyeblikket Ficht/Optimax det beste alternativet.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...