Jump to content

Tragisk kantring


roaldbj

Recommended Posts

Jeg har vært i egen båt i dag og ikke fulgt med i hva som skjer her på BP i forbindelse med den tragiske ulykken ved Burbon Dolphin.

 

Jeg forstår godt dersom noen her på BP er kritiske dersom de oppfatter at det går en parallell diskusjon her på BP begrenset for et 50-talls aktive medlemmer på D5L-avdelingen.

 

Jeg er ikke oppdatert på alle de ca 2.200 innleggene på D5L-avdelinjgen,

 

men disse innleggene kjennetegnes ved å være knyttet til de 6 fagene som inngår i D5L eksamen.

 

Vi har på dette avgrensede D5L-forumet hatt endel betrakninger omkring stabilitetslære og forsøker å trekke inn aktuelle saker for å gjøre temaet mer forståelig.

 

For min egen del vil jeg gjerne uttrykke at diskusjonene på D5L-forumet er knyttet til sertifikatet.

Link to post
Share on other sites

Ikke for å kaste stein i glasshus, men D5L er en så lav nautisk utdannelse at det ikke gir noen som helst kompetanse til å utale seg i denne saken. Synes folk her inne på forumet som innehar D5L er veldig flinke til å smøre brystet med kokkusolje og banke seg på brystkassen. Gjekk dere litt ned er dere snill.

 

R.I.P. kolegaer på Dolphin, mange tanker går til dere og de som sitter tilbake. Nordsjøen er tydelig preget av det som har hendt....

Link to post
Share on other sites

Er det slik at det utvikler seg to "temaer" på denne tråden som jeg startet:

 

- den ene knyttet til den tragiske Burbon Dolphin ulykken ?

 

- den adre knyttet til D5L deltagerne ?

 

 

Det er ingen tvil om at Burbon Dolphin ulykken er tragisk.

 

Jeg har ikke klart å få tak i hva som er innholdet i det eventuelt andre "temaet"?

Link to post
Share on other sites

Tragisk ulykke. En intern krangling her på baatplassen om hvor diskusjonen skal foregå etc. er ikke baatplassen verdig.

 

Forøvrig så har VG et oppslag om årsaken:

De overlevende etter skipsforliset utenfor Shetland forteller at skipet gikk rundt på få minutter etter at ankerkjettingen kom over på skutesiden og dro båten ned.

 

Det blir sikkert nedsatt diverse offisielle granskingskomisjoner også, slik at årsaken kan bli kartlagt og lignende ulykker forhåpentligvis kan unngås i fremtiden.

Link to post
Share on other sites

Enig med deg rogeri, la denne saken ligge av ren respekt for de etterlatte og de som er gått bort.

 

Og til dere D5L'ere som mener dette er et godt og praktisk regnestykke for å beregne stabilitet så må jeg skuffe dere. Her spiller det inn mange faktorer som dere ikke har peiling på. Ikke finnes det konstanter dere kan bruke i utregningene deres heller. Regnetykket vil inneholde variabler som motorkraft, sjøens svell, lengde og vekt på sleper minus oppdrift i vann i forhold til løpende lengde og dybde. En trenet ingeniør på området vil nok sikkert kunne regne seg fram til et eller annet, men selv ikke han vil komme fram til noe håndfast.

 

Vis respekt og la det ligge...

Link to post
Share on other sites

Enig med deg rogeri, la denne saken ligge av ren respekt for de etterlatte og de som er gått bort.

 

En trenet ingeniør på området vil nok sikkert kunne regne seg fram til et eller annet, men selv ikke han vil komme fram til noe håndfast.

 

Vis respekt og la det ligge...

 

:yesnod: :yesnod: Kloke ord fra en vis mann !

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Statsadvokaten fastholder Bourbon-bot. Statsadvokaten fastholder foretaksstraffen på 5 millioner kroner til rederiet Bourbon Offshore i Herøy på Sunnmøre, og det er satt en endelig svarfrist til førstkommende tirsdag klokken 12.

 

Sitat:

 

Bakgrunnen for foretaksstraffen er at rederiet - etter påtalemyndighetens mening - ikke ga kapteinen på Bourbon Dolphin tilstrekkelig tid til å bli kjent med skipet, mannskapet og oppdraget. Påtalemyndigheten fastslo dessuten at rederiet ikke hadde gode nok sikkerhetsrutiner.

 

Åtte personer omkom da ankerhåndteringsfartøyet Bourbon Dolphin kantret og sank utenfor Shetland i april 2007.

Link to post
Share on other sites

Bakgrunnen for foretaksstraffen er at rederiet - etter påtalemyndighetens mening - ikke ga kapteinen på Bourbon Dolphin tilstrekkelig tid til å bli kjent med skipet, mannskapet og oppdraget. Påtalemyndigheten fastslo dessuten at rederiet ikke hadde gode nok sikkerhetsrutiner.

 

En "supplybåt" som driver med anker håndtering er i mitt syn en slepebåt.

Kingsea - har du noen synspunkter om dette?

Link to post
Share on other sites

En "supplybåt" som driver med anker håndtering er i mitt syn en slepebåt.

Kingsea - har du noen synspunkter om dette?

Jeg skal være litt forsiktig med alt for bastante uttalelser rundt dette men en ankerhandler er vel pr. definisjon en slepebåt ja. AHTS (anchor handling tug supply)

I motsetning til rene supplyfartøy har jo disse blant annet slepevinsjer,tauepinner og haikjefter samt åpen hekk med rulle.


"Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe"

Link to post
Share on other sites

Jeg synes denne er informativ.

 

Og konklusjonen:

The Commission concludes that the proximate causes of the accident were the vessel’s change of course to port (west) so as to get away from mooring line no. 3, at the same time as the inner starboard towing pin was depressed, causing the chain to rest against the outer port towing pin. This gave the chain an altered point and angle of attack on the vessel. Together with the vessel’s current load condition, the fact that the roll reduction tank was probably in use, and the effect on the vessel and chain of external forces, caused the vessel to capsize.

 

Jeg spør av uvitenhet og nysjerrighet, ikke for å diskutere eller synse, men hvor kommer "haikjeftene" inn i denne sammenheng?

Link to post
Share on other sites

  • 10 måneder senere...

960x.jpg

Forbereder rettssak mot Bourbon Dolphin-rederiet

De etterlatte vil prøve å bevise at rederiet hadde skylden for forliset.

 

Sitat:

 

Flere av de etterlatte etter forliset til Bourbon Dolphin i april 2007 vil gå til rettssak mot rederiet Bourbon Offshore. De vil prøve å bevise at rederiet hadde skylden for forliset.

 

Åtte personer mistet livet da skipet kantret og sank under håndtering av flyteriggen Transocean Rather 12. april 2007.

 

- Skyldspørsmålet blir sentralt i en rettssak, sier de etterlattes advokat Inge E. Grøndalen til Sunnmørsposten.

Link to post
Share on other sites

"Sånt" som i å finne ut kven som egentleg hadde skyld i at det blei brukt ein båt som var for liten for arbeidet, og for at det var for lite tid rundt mannskapsbytte?

 

Synes det er bra at dette blir tatt opp, havarikommisjonsrapporten hadde vel ikkje tatt stilling til skyldspørsmåle, mer at dette var "ei serie med uheldige omstendigheite?"

Link to post
Share on other sites

  • 10 måneder senere...

Full støtte til norsk forslag om ankerhåndteringsfartøy

Norge fikk gjennomslag for sitt forslag om utvikling av stabilitetskriterier og skipsspesifikke retningslinjer for fartøy som er engasjert i tauing og ankerhåndteringsoperasjoner.

 

Sitater:

 

Norge fikk i dag full støtte fra FNs sjøfartsorganisasjon IMO for sitt forslag om at IMOs underkomité for stabilitet, lastelinje og sikkerhet på fiskefartøy (SLF) skal utvikle globale stabilitetskriterier for fartøy engasjert i tauing og ankerhåndteringsoperasjoner, slik at skipsspesifikke operasjonelle retningslinjer for disse fartøyene kan utarbeides.

 

Forslaget er en oppfølging av anbefalingene fra undersøkelseskommisjonen som ble nedsatt etter ulykken med Bourbon Dolphin i 2007 der åtte mennesker mistet livet.

 

På en diplomatkonferanse i Manila i juni i år, vedtok IMO å inkludere retningslinjer for opplæring av offiserer på fartøy som er engasjert i ankerhåndteringsoperasjoner i den reviderte STCW-konvensjonen. Dette var også etter forslag fra Norge, som en del av oppfølgingen etter Bourbon Dolphin-ulykken.

 

Hmm! Burde ikke emnetittelen ha blitt endret da den ikke er i tråd med foraets retningslinjer? Eventuelt skulle vel tråden strengt tatt vært stengt fra starten av samme grunn?

Link to post
Share on other sites

Den viktigste læringen fra dette havariet er vel at man ikke skal ta på seg jobb som båten ikke er konstruert for.

For de som ikke har vært med på ankerhåndtering av plattformer tidligere kan jeg opplyse om at forholdene kan fort forandre seg underveis i en slik operasjon, både når det gjelder vær, strøm, sjø og andre årsaker. Kan være temmelig røffe greier til tider. Heldigvis har skipene, rutinene og ikke minst prosedyrene blitt forbedret de senere år.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...