roaldbj Svart 13.April.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.April.2007 Jeg har vært i egen båt i dag og ikke fulgt med i hva som skjer her på BP i forbindelse med den tragiske ulykken ved Burbon Dolphin. Jeg forstår godt dersom noen her på BP er kritiske dersom de oppfatter at det går en parallell diskusjon her på BP begrenset for et 50-talls aktive medlemmer på D5L-avdelingen. Jeg er ikke oppdatert på alle de ca 2.200 innleggene på D5L-avdelinjgen, men disse innleggene kjennetegnes ved å være knyttet til de 6 fagene som inngår i D5L eksamen. Vi har på dette avgrensede D5L-forumet hatt endel betrakninger omkring stabilitetslære og forsøker å trekke inn aktuelle saker for å gjøre temaet mer forståelig. For min egen del vil jeg gjerne uttrykke at diskusjonene på D5L-forumet er knyttet til sertifikatet. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Hydrox Svart 13.April.2007 Del på Facebook Svart 13.April.2007 Ikke for å kaste stein i glasshus, men D5L er en så lav nautisk utdannelse at det ikke gir noen som helst kompetanse til å utale seg i denne saken. Synes folk her inne på forumet som innehar D5L er veldig flinke til å smøre brystet med kokkusolje og banke seg på brystkassen. Gjekk dere litt ned er dere snill. R.I.P. kolegaer på Dolphin, mange tanker går til dere og de som sitter tilbake. Nordsjøen er tydelig preget av det som har hendt.... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
roaldbj Svart 13.April.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.April.2007 Er det slik at det utvikler seg to "temaer" på denne tråden som jeg startet: - den ene knyttet til den tragiske Burbon Dolphin ulykken ? - den adre knyttet til D5L deltagerne ? Det er ingen tvil om at Burbon Dolphin ulykken er tragisk. Jeg har ikke klart å få tak i hva som er innholdet i det eventuelt andre "temaet"? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
ok67 Svart 13.April.2007 Del på Facebook Svart 13.April.2007 Tragisk ulykke. En intern krangling her på baatplassen om hvor diskusjonen skal foregå etc. er ikke baatplassen verdig. Forøvrig så har VG et oppslag om årsaken: De overlevende etter skipsforliset utenfor Shetland forteller at skipet gikk rundt på få minutter etter at ankerkjettingen kom over på skutesiden og dro båten ned. Det blir sikkert nedsatt diverse offisielle granskingskomisjoner også, slik at årsaken kan bli kartlagt og lignende ulykker forhåpentligvis kan unngås i fremtiden. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Blåsa Svart 13.April.2007 Del på Facebook Svart 13.April.2007 En intern krangling her på baatplassen om hvor diskusjonen skal foregå etc. er ikke baatplassen verdig. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
rogeri Svart 13.April.2007 Del på Facebook Svart 13.April.2007 (redigert) Av respekt for de forulykkede lar jeg for min del denne prinsippsaken "ligge" nå!! Av samme årsak foreslår jeg at D5L'erne finner andre eksempler "å regne stabilitet" på, det finnes sikkert andre tilfeller/caser en kan utvide sin maritime horisont på! Redigert 14.April.2007 av rogeri (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Hydrox Svart 13.April.2007 Del på Facebook Svart 13.April.2007 Enig med deg rogeri, la denne saken ligge av ren respekt for de etterlatte og de som er gått bort. Og til dere D5L'ere som mener dette er et godt og praktisk regnestykke for å beregne stabilitet så må jeg skuffe dere. Her spiller det inn mange faktorer som dere ikke har peiling på. Ikke finnes det konstanter dere kan bruke i utregningene deres heller. Regnetykket vil inneholde variabler som motorkraft, sjøens svell, lengde og vekt på sleper minus oppdrift i vann i forhold til løpende lengde og dybde. En trenet ingeniør på området vil nok sikkert kunne regne seg fram til et eller annet, men selv ikke han vil komme fram til noe håndfast. Vis respekt og la det ligge... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
reisa_mann Svart 14.April.2007 Del på Facebook Svart 14.April.2007 granskingskomisjoner trenges ikke. den blir jo gransket her på båtplassen Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
mitsu Svart 14.April.2007 Del på Facebook Svart 14.April.2007 Med tanke på at pårørende og innvolverte kan være medlemmer her/lese dette tror jeg ikke spekulasjoner er så lurt. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Seilaren Svart 15.April.2007 Del på Facebook Svart 15.April.2007 Nå har båten synket til 1100 meters dyp. Dette er triste greier... Synes alle medlemmer av BP skal ha 1 minutts stillhet klokken 12 i morgen! Sitér dette innlegget God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse. Fritjof Brandt Link to post Share on other sites More sharing options...
Blåsa Svart 15.April.2007 Del på Facebook Svart 15.April.2007 Enig! Ingen fortjerner dette. Da tenker jeg selvfølgelig på de pårørende til de som ennå ikke er funnet. Veldig sørgelig... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Apollo32 Svart 15.April.2007 Del på Facebook Svart 15.April.2007 Enig med deg rogeri, la denne saken ligge av ren respekt for de etterlatte og de som er gått bort. En trenet ingeniør på området vil nok sikkert kunne regne seg fram til et eller annet, men selv ikke han vil komme fram til noe håndfast. Vis respekt og la det ligge... :yesnod: Kloke ord fra en vis mann ! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Capitaine Svart 12.Mars.2009 Del på Facebook Svart 12.Mars.2009 Statsadvokaten fastholder Bourbon-bot. Statsadvokaten fastholder foretaksstraffen på 5 millioner kroner til rederiet Bourbon Offshore i Herøy på Sunnmøre, og det er satt en endelig svarfrist til førstkommende tirsdag klokken 12. Sitat: Bakgrunnen for foretaksstraffen er at rederiet - etter påtalemyndighetens mening - ikke ga kapteinen på Bourbon Dolphin tilstrekkelig tid til å bli kjent med skipet, mannskapet og oppdraget. Påtalemyndigheten fastslo dessuten at rederiet ikke hadde gode nok sikkerhetsrutiner. Åtte personer omkom da ankerhåndteringsfartøyet Bourbon Dolphin kantret og sank utenfor Shetland i april 2007. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
2nd Trikker'n Svart 12.Mars.2009 Del på Facebook Svart 12.Mars.2009 Bakgrunnen for foretaksstraffen er at rederiet - etter påtalemyndighetens mening - ikke ga kapteinen på Bourbon Dolphin tilstrekkelig tid til å bli kjent med skipet, mannskapet og oppdraget. Påtalemyndigheten fastslo dessuten at rederiet ikke hadde gode nok sikkerhetsrutiner. En "supplybåt" som driver med anker håndtering er i mitt syn en slepebåt. Kingsea - har du noen synspunkter om dette? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Fru Jacobsen Svart 12.Mars.2009 Del på Facebook Svart 12.Mars.2009 En "supplybåt" som driver med anker håndtering er i mitt syn en slepebåt. Kingsea - har du noen synspunkter om dette? Jeg skal være litt forsiktig med alt for bastante uttalelser rundt dette men en ankerhandler er vel pr. definisjon en slepebåt ja. AHTS (anchor handling tug supply) I motsetning til rene supplyfartøy har jo disse blant annet slepevinsjer,tauepinner og haikjefter samt åpen hekk med rulle. Sitér dette innlegget "Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe" Link to post Share on other sites More sharing options...
2nd Trikker'n Svart 13.Mars.2009 Del på Facebook Svart 13.Mars.2009 Jeg synes denne er informativ. Og konklusjonen: The Commission concludes that the proximate causes of the accident were the vessel’s change of course to port (west) so as to get away from mooring line no. 3, at the same time as the inner starboard towing pin was depressed, causing the chain to rest against the outer port towing pin. This gave the chain an altered point and angle of attack on the vessel. Together with the vessel’s current load condition, the fact that the roll reduction tank was probably in use, and the effect on the vessel and chain of external forces, caused the vessel to capsize. Jeg spør av uvitenhet og nysjerrighet, ikke for å diskutere eller synse, men hvor kommer "haikjeftene" inn i denne sammenheng? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Capitaine Svart 23.Januar.2010 Del på Facebook Svart 23.Januar.2010 Forbereder rettssak mot Bourbon Dolphin-rederiet De etterlatte vil prøve å bevise at rederiet hadde skylden for forliset. Sitat: Flere av de etterlatte etter forliset til Bourbon Dolphin i april 2007 vil gå til rettssak mot rederiet Bourbon Offshore. De vil prøve å bevise at rederiet hadde skylden for forliset. Åtte personer mistet livet da skipet kantret og sank under håndtering av flyteriggen Transocean Rather 12. april 2007. - Skyldspørsmålet blir sentralt i en rettssak, sier de etterlattes advokat Inge E. Grøndalen til Sunnmørsposten. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
M/S Malene Svart 23.Januar.2010 Del på Facebook Svart 23.Januar.2010 Tragisk hvis det norske rettssystemet skal brukes på sånt. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
lgboat Svart 23.Januar.2010 Del på Facebook Svart 23.Januar.2010 Hva "sånt"? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Kasund Svart 23.Januar.2010 Del på Facebook Svart 23.Januar.2010 "Sånt" som i å finne ut kven som egentleg hadde skyld i at det blei brukt ein båt som var for liten for arbeidet, og for at det var for lite tid rundt mannskapsbytte? Synes det er bra at dette blir tatt opp, havarikommisjonsrapporten hadde vel ikkje tatt stilling til skyldspørsmåle, mer at dette var "ei serie med uheldige omstendigheite?" Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
lgboat Svart 23.Januar.2010 Del på Facebook Svart 23.Januar.2010 VELDIG bra at det norske rettssystemet brukes til "sånt". Kom tilbunns i tingene hvis mulig. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Capitaine Svart 30.November.2010 Del på Facebook Svart 30.November.2010 Full støtte til norsk forslag om ankerhåndteringsfartøy Norge fikk gjennomslag for sitt forslag om utvikling av stabilitetskriterier og skipsspesifikke retningslinjer for fartøy som er engasjert i tauing og ankerhåndteringsoperasjoner. Sitater: Norge fikk i dag full støtte fra FNs sjøfartsorganisasjon IMO for sitt forslag om at IMOs underkomité for stabilitet, lastelinje og sikkerhet på fiskefartøy (SLF) skal utvikle globale stabilitetskriterier for fartøy engasjert i tauing og ankerhåndteringsoperasjoner, slik at skipsspesifikke operasjonelle retningslinjer for disse fartøyene kan utarbeides. Forslaget er en oppfølging av anbefalingene fra undersøkelseskommisjonen som ble nedsatt etter ulykken med Bourbon Dolphin i 2007 der åtte mennesker mistet livet. På en diplomatkonferanse i Manila i juni i år, vedtok IMO å inkludere retningslinjer for opplæring av offiserer på fartøy som er engasjert i ankerhåndteringsoperasjoner i den reviderte STCW-konvensjonen. Dette var også etter forslag fra Norge, som en del av oppfølgingen etter Bourbon Dolphin-ulykken. Hmm! Burde ikke emnetittelen ha blitt endret da den ikke er i tråd med foraets retningslinjer? Eventuelt skulle vel tråden strengt tatt vært stengt fra starten av samme grunn? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bitteliten Svart 30.November.2010 Del på Facebook Svart 30.November.2010 Den viktigste læringen fra dette havariet er vel at man ikke skal ta på seg jobb som båten ikke er konstruert for. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Per T Kålin Svart 30.November.2010 Del på Facebook Svart 30.November.2010 Flatbunnede baljer på sjøen vil alltid ha en tendens til å tippe rundt... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Hansi Svart 30.November.2010 Del på Facebook Svart 30.November.2010 Den viktigste læringen fra dette havariet er vel at man ikke skal ta på seg jobb som båten ikke er konstruert for. For de som ikke har vært med på ankerhåndtering av plattformer tidligere kan jeg opplyse om at forholdene kan fort forandre seg underveis i en slik operasjon, både når det gjelder vær, strøm, sjø og andre årsaker. Kan være temmelig røffe greier til tider. Heldigvis har skipene, rutinene og ikke minst prosedyrene blitt forbedret de senere år. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.