Jump to content

Ladac 1204 problem


sharko

Recommended Posts

Hei, skuta har følgende problem

Ved start må motoren ruses før ladelampa slutter, og "ladingen" starter iflg voltmeteret på instrumentpanelet. Ladelampa forblir deretter slukket intil ny start av motor.

 

1) Er det Ladac 1204 som ikke tenner/våkner, siden det må "ruses"? Har sett i forumet at det kan ha noe med ladelampas effekt å gjøre; at motstanden må økes....?

 

2) Hvis det er tilfelle, hvordan øker man motstanden og hvilke deler får man tak i hvor?

 

3) Ladingen er 12,3V med motor på tomgang - 14.3V ved turtall. Hvorfor passer ikke Ladacen på her (tomgang), er det dynamofeil eller Ladacfeil?

Link to post
Share on other sites

Ikke uvanlig at en må ruse litt for å få ladingen til å starte. Større ladelampe KAN hjelpe. Om ikke du kan bruke større lampe kan du koble til en ekstra i parallell (som du gjemmer i dashbordet en eller annen plass).

 

Ingen lading på tomgang er høyst sannsynlig for lavt turtall på dynamoen dersom ladingen ellers er normal. Større reimskive på motoren eller mindre på dynamoen burde hjelpe. Du kunne jo også prøve å øke tomgangsturtallet på motoren litt om det ikke er så mye som skal til.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Ganske vanlig med Ladac. På min så mener jeg at jeg byttet fra 2w til 4w pære. Det kan vel også ha noe med valg av remskive på dynamo å gjøre tror jeg. :smiley:

Det kan stemme ganske bra med en 4W pære. Har montert ladac og det stod ibruksanvisningen at ladelampen måtte være 3 til 5W for å får ladingen til å starte. alternativt kan man bruke en motstand parallellt med lampen som står der fra før.

 

Total motstand for parallellkoblingen med pæren bør ikke være lavere enn 30 ohm.

Link to post
Share on other sites

Du mener vel høyere?

(PS: man kan ikke måle motstand i en glødelampe direkte, den må beregnes ut fra måling av strøm/spenning. Dette fordi motstanden øker kraftig når pæra varmes opp.)

 

At spenningen er lav på tomgang sier ikke noe om ladingen. For å finne ut noe om den må man måle ladestrømmen. Er batteriet utladet kan det gå mye ladestrøm selv om batterispenningen er lav.

Link to post
Share on other sites

I stedet for å bytte ladelampe er det et meget godt alternativ å montere en effektmostand i parallell med ladelampa. Det var det som skulle til for min del, med Iskra dynamo og nevnte Ladac regulator.

 

Type motstand og eksakt størrelse kan finnes ved behov.

Hvorfor vi ikke har kjøpt bobil eller campingvogn? Jammen de flyter jo så dårlig..

Link to post
Share on other sites

Hvorfor gjøre det vanskelig når det kan gjøres enkelt?

 

Som foreslått tidligere.

Hvorfor ikke skifte pøre til 4 Watt. Viss dette ikke går så en ny 2watts pære parallel med den pæren som står fra før? Lyspære er jo den billigstste og enkleste effekt mortstanden som finnes. Kanskje det er det som menes i tidligere innlegg at det egentlig er en lyspære som er satt inn i kretsen?

Ivertfall skal en passe på effektmotstanden, den kan bli bra varm.

 

Hilsen Smaapala

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Jeg har en ladac 1204 montert for to år siden av fagfolk, skiftet også til ny dynamo 70A, forbruksside 2x110A og motor 65A, bruker også et Bosch skillerele. Den har fungert fint frem til nå, men for to uker siden opplevde jeg at ladespenningen var 15.1V hele tiden, uavhengig om batterier var fulladet eller ikke. Har sjekket at sense ledningene er korrekt montert og det er de. For ikke å koke batteriene har jeg nå topp ladet batteriene og justert Ladac ned til 14.4V. Det jeg lurer på er om Ladac er defekt og om det finnes en test prosedyre for å sjekke om den oppfører seg slik den skal. Er litt "grønn" på hvordan spenningen skal endre seg i et ladeforløp når batteriene er sultne? mvh Gabba

Link to post
Share on other sites

Hvis det er en periodisk feil har du to muligheter, skifte ut regulatoren eller vente å se om feilen kommer tilbake.

Skulle det skje kan du sjekke om feilen virkelig ligger i regulatoren ved å måle direkte på pluggen som sitter på denne, mellom rød og sort.

 

Hadde det ikke vært fordi systemet var i orden tidligere ville jeg vært sikker på at årsaken til måleresultatet var at Ladac og dynamo ikke var tilkoblet samme batteri.

En typisk måte å forenkle installasjonen er å la dynamo oppkoblingen være som den er, dvs at den er tilkoblet startbatteriet.

Hvis man så kobler ladac'en til forbruk og måler spenningen på startbatteriet vil den ligge høyere enn den ladac'en er innstilt på.

Dette pga spenningsfall i relé og kabler mellom batteriene.

Ladac MÅ være tilkoblet samme batteri som dynamo, ellers så kan det skje verre ting enn det du har beskrevet.. Dette fordi dynamoen ved en feil i forbindelsen mellom batteriene vil lade 100% og batteri og annet utstyr som ikke tåler høye spenninger kan bli ødelagt.

Link to post
Share on other sites

Takk Ingar for utfyllende svar. Nå som jeg har justert ned til 14.4V gir regulatoren dette på toppladet batteri ved 20C.

Hvordan skal regulatoren justere spenningen når batteriet skal lades opp etter en helg igjen? Begynner det med en kort periode med høy spenning som synker eller hvordan ser dette bildet ut? Hvis regulatoren gir 14.4 uansett kan man da slå fast at noe er defekt?

Link to post
Share on other sites

Er spenningen under den innstille spenningen skal regulatoren kjøre dynamoen 100%. Men det betyr ikke at spenningen spretter rett opp til 14.4V. Det kan hende at batteriene drar så mye strøm at dynamoen ikke klarer å følge med, da vil spenningen ligge lavere enn 14.4. Hvor mye lavere, og hvis lang tid det tar til man når 14.4v, er avhengig av dynamoens kapasitet, batterienes kapasitet og hvor mye de er utladet.

Når man når 14.4 vil Ladac skru av ladingen, spenningen synker og ladingen skrues på igjen. Dette ser man ved at strømmen pulserer. Etterhvert bli "på" perioden kortere og "av" perioden lenger. Til slutt er på-perioden så kort at man ikke ser det på ett analogt instrument.

Regulatoren fungerer altså som en av/på bryter. Faktisk så kunne man ved hjelp av et voltmeter og en bryter mellom batteri pluss og ankeret regulert det hele manuelt.

Vippereléene i biler "før i tiden" fungerte vhj av en mekanisk bryter, fungerte helt fint det, mye bedre lading enn mange av dagens elektroniske regulatorer.

Link to post
Share on other sites

Mange takk, hvis jeg har skjønt dette rett så skal ikke spenningen under noen omstendigheter nå gå over de justerte 14,4V.

Jeg er litt på jakt etter å få validert om Ladac regulatoren fungerer slik den skal nå eller om den har fått seg en trøkk av en eller annen grunn.

Et eller annet må jo ha skjedd siden ladespenningen var på over 15V konstant, selv med utladede og ladede batterier. Kan jeg måle dette på noen god måte? Hvis ladacen har feilet så vil jeg sende den inn på reklamasjon da den bare er gått to sesonger.

Link to post
Share on other sites

Det har du rett i. Men da snakker man altså om spenningen på selve Ladac'en. Måler man andre steder kan spenningen være høyere. Den vil alltid være høyere enn 14.4 ut av selve dynamoen.

Iom at spenningen var konstant må det bety ar Ladac'en regulerte, men på feil settpunkt.

Link to post
Share on other sites

Min ladac er fort oppe på 14,4 volt hvis jeg har en del forbruk på, selv om batteriene er fulle. Dette ringte jeg ladac om, og de bekreftet at det var vanlig....

GEL batteriene mine har spec på "max 14,4 volt" , så jeg er veldig spent på om jeg seiler rundt på en tikkende bombe. :lol:

Link to post
Share on other sites

Men på batteriet vil det vel ikke måles verdier høyere enn settpunktet 14,4V. Var i kontakt med verkstedet som monterte for meg og de sa at de hadde hatt noen tilfeller hvor settpunktet i Ladac'en plutselig ble feil og måtte derfor justeres manuellt igjen, litt tvilende til dette..... Får vel bare følge med på hvordan det utvikler seg. Har en Batterimonitor liggende som skal på plass til neste sesong, den vil ihvertfall fortelle meg amperen inn i under ladingen.

Link to post
Share on other sites

På baksiden av regulatoren under merkelappen er det en liten skrue som man kan stille (med en nensom hand) på mens man lader på et fulladet batteri.

Jeg stillte ned fra 15.05 til ca 14.4 deretter kjøres det en 5-10 min. for å se om det stabiliserer seg på nytt nivå. Bruk et voltmeter på batteriet der sense ledningene er.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...