lano2 Svart 7.Juli.2007 Del på Facebook Svart 7.Juli.2007 OK , og en edru kaptein, som skrur først mot klokka på skruen ? Sitér dette innlegget Link to post
thogab Svart 7.Juli.2007 Del på Facebook Svart 7.Juli.2007 Du ser fort på voltmeteret hvilken vei du skal skru. Til høyre lavere spenning, venstre høyere spenning intervallet er 13-15,5V. Ja og jeg ville definitivt være edru under arbeidet. Det var svært fort gjort. Du treffer sansynligvis ikke akkurat 14,4, men godt nok. Sitér dette innlegget Link to post
lano2 Svart 7.Juli.2007 Del på Facebook Svart 7.Juli.2007 Jeg har GEL batterier, så jeg tenkte å legge meg på 14,3 for være på den sikre siden.... Noen kommentarer ? Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 7.Juli.2007 Del på Facebook Svart 7.Juli.2007 Du skal ned fra 14,4 til 14,3 ? Jeg ville sagt 14,325 V ville være akkurat passe v 19,276 grd Celsius. Sitér dette innlegget Link to post
lano2 Svart 7.Juli.2007 Del på Facebook Svart 7.Juli.2007 Jeg må nok skru litt til .... Vedlikeholdslading skal ligge mellom 13,6 og 13,8 volt for GEL batterier.... Det er 14,4 som er max .... Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 7.Juli.2007 Del på Facebook Svart 7.Juli.2007 Men på batteriet vil det vel ikke måles verdier høyere enn settpunktet 14,4V.Det stemmer. Men forutsetter at du måler på det batteriet Ladac'en er koblet til. Og at det ikke er noe spenningsfall mellom denne og batteriet.Som nevnt, du må måle på selve Ladac'en for å teste hva den regulerer på. Og du må måle med tilnærmet fulle batterier. Dette for å være sikker på at batteriene ikke overbelaster dynamoen. (Ref det jeg skrev tidligere) At settpunktet endre seg av seg selv er veldig lite sannsynlig, så dersom verkstedet har hatt "noen" tilfeller tidligere høres det merkelig ut. Ladac har vært på markedet i nærmere 30år, muligens enda lenger, og alle svakheter burde være eliminert nå. Sitér dette innlegget Link to post
lano2 Svart 7.Juli.2007 Del på Facebook Svart 7.Juli.2007 Jeg har jo Mastervolt sin BTM-3 monitor koblet opp mot forbruksbanken, og Ladac sense 'en sitter også på denne banken. ( 80 A generator fra Yanmar'en ) ( Har også en 30A ladac landstrømslader mot denne banken ) Startbatteriene er adskilt med skillediode, og jeg har eget opplegg for å lade denne banken. (Til og med egen landstrømslader her ) Konklusjon: 1. Lader opp 100% på forbruksbank 2. Fyrer opp Yanmar'en , med 2000 omdreininger 3. Sjekker Ladac'en, at spenningen ligger på 13,6 - 13,8 volt Sitér dette innlegget Link to post
carmencita Svart 7.Juli.2007 Del på Facebook Svart 7.Juli.2007 Hei, hiver meg på denne selv om det er litt på siden Noen som vet hvor en får tak i en "børsteholder" som kan erstatte intern regulator på dynamo'en. Skal kople til Ladac 1204 og har søkt i forumet, og har funnet at Ingar nevner Biltema art. nr. 63-6010011, men den eksisterer ikke lenger . Mvh, Carmencita (som fremdeles er på plenen ) Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 7.Juli.2007 Del på Facebook Svart 7.Juli.2007 Hvis det er den vanlige "Bosch typen" du trenger så hør med Bilelektrik på Kartheia, de hadde det iallfall tidligere. Går også an å modifisere holder med regulator. Står litt mer her. Sitér dette innlegget Link to post
Nemo Svart 7.Juli.2007 Del på Facebook Svart 7.Juli.2007 Noen som vet hvor en får tak i en "børsteholder" som kan erstatte intern regulator på dynamo'en. Skal kople til Ladac 1204 og har søkt i forumet, og har funnet at Ingar nevner Biltema art. nr. 63-6010011, men den eksisterer ikke lenger . Ved montering av en Ladac hadde jeg samme problemet. Etter en ringerunde fikke jeg kontakt med et lokalt firma som hadde børsteholder. Den orginale regulatoren var defekt og kunne ikke brukes sammen med Ladac. Mener også at Ladac bør stå alene. I stedet for å kjøpe børsteholder, loddet jeg av den defekte regulatoren. Satt da igjen med en børstebro som Ladac ble tilkoblet og det gikk helt fint. Årsaken til at jeg ville sjekke om det var mulig å kjøpe ny børstebro var faren for at den gamle ble skadet ved demontering. Sitér dette innlegget Link to post
Slagskibet Svart 7.Juli.2007 Del på Facebook Svart 7.Juli.2007 OK , og en edru kaptein, som skrur først mot klokka på skruen ? Gabba III,viden kjent under navnet Sjøsamen så ikke helt våken ut i dag Dette vil nok bli tatt opp i Sikkerhetsrådet når Sjøsamen og Patruljeføreren nærmer seg å bli tilregnlige. Pælm Ladacen på sjøen. Kjøp Sterling !! Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 7.Juli.2007 Del på Facebook Svart 7.Juli.2007 Pælm Ladacen på sjøen. Kjøp Sterling!! ...men i alle fall noe annet enn disse feilkilder "per excellance". Ærlig talt, jeg har aldri hørt så mye om (i antall) så mange problemer. Bortsett av Sterling finnes det jo en god del regulatorer av andre produsenter også, men av ingen av disse hører man så mye bråk / problemer / følgeskader osv. og dette i hele Europa. Hva altså i all verden kan være grunn av at akkurat den produsenten blir hevet i himmelen og favorisert uansett? Dette ville jeg virklig gjerne har forklart en gang hvis dere finner lit tid inni mellom, er dere snill. Jørg (3. øl og pga. det helt privat akkurat nå: lover jeg !) Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.