Jump to content

Ladac 1204 problem

sharko

Recommended Posts

Men på batteriet vil det vel ikke måles verdier høyere enn settpunktet 14,4V.
Det stemmer. Men forutsetter at du måler på det batteriet Ladac'en er koblet til. Og at det ikke er noe spenningsfall mellom denne og batteriet.

Som nevnt, du må måle på selve Ladac'en for å teste hva den regulerer på. Og du må måle med tilnærmet fulle batterier. Dette for å være sikker på at batteriene ikke overbelaster dynamoen. (Ref det jeg skrev tidligere)

At settpunktet endre seg av seg selv er veldig lite sannsynlig, så dersom verkstedet har hatt "noen" tilfeller tidligere høres det merkelig ut.

Ladac har vært på markedet i nærmere 30år, muligens enda lenger, og alle svakheter burde være eliminert nå.

Jeg har jo Mastervolt sin BTM-3 monitor koblet opp mot forbruksbanken, og Ladac sense 'en sitter også på denne banken. ( 80 A generator fra Yanmar'en )

( Har også en 30A ladac landstrømslader mot denne banken )

Startbatteriene er adskilt med skillediode, og jeg har eget opplegg for å lade denne banken. (Til og med egen landstrømslader her )

Konklusjon:

1. Lader opp 100% på forbruksbank

2. Fyrer opp Yanmar'en , med 2000 omdreininger

3. Sjekker Ladac'en, at spenningen ligger på 13,6 - 13,8 volt

Hei, hiver meg på denne selv om det er litt på siden :smiley:

Noen som vet hvor en får tak i en "børsteholder" som kan erstatte intern regulator på dynamo'en. Skal kople til Ladac 1204 og har søkt i forumet, og har funnet at Ingar nevner Biltema art. nr. 63-6010011, men den eksisterer ikke lenger :sad:.

Mvh,

Carmencita (som fremdeles er på plenen :nonod: )

Noen som vet hvor en får tak i en "børsteholder" som kan erstatte intern regulator på dynamo'en. Skal kople til Ladac 1204 og har søkt i forumet, og har funnet at Ingar nevner Biltema art. nr. 63-6010011, men den eksisterer ikke lenger :sad:.

Ved montering av en Ladac hadde jeg samme problemet. Etter en ringerunde fikke jeg kontakt med et lokalt firma som hadde børsteholder. Den orginale regulatoren var defekt og kunne ikke brukes sammen med Ladac. Mener også at Ladac bør stå alene.

I stedet for å kjøpe børsteholder, loddet jeg av den defekte regulatoren. Satt da igjen med en børstebro som Ladac ble tilkoblet og det gikk helt fint. Årsaken til at jeg ville sjekke om det var mulig å kjøpe ny børstebro var faren for at den gamle ble skadet ved demontering.

:seeya:

OK , og en edru kaptein, som skrur først mot klokka på skruen ?

Gabba III,viden kjent under navnet Sjøsamen så ikke helt våken ut i dag :discuss::discuss::discuss: Dette vil nok bli tatt opp i Sikkerhetsrådet når Sjøsamen og Patruljeføreren nærmer seg å bli tilregnlige. :eek: Pælm Ladacen på sjøen. Kjøp Sterling !!

Pælm Ladacen på sjøen. Kjøp Sterling!!

:lol:

:rolleyes::rolleyes:

:lol::lol::lol::lol::lol::lol:

:yesnod: ...men i alle fall noe annet enn disse feilkilder "per excellance".

Ærlig talt, jeg har aldri hørt så mye om (i antall) så mange problemer.

Bortsett av Sterling finnes det jo en god del regulatorer av andre produsenter også,

men av ingen av disse hører man så mye bråk / problemer / følgeskader osv. og dette i hele Europa.

Hva altså i all verden kan være grunn av at akkurat den produsenten blir hevet i himmelen og favorisert uansett?

Dette ville jeg virklig gjerne har forklart en gang hvis dere finner lit tid inni mellom, er dere snill.

:cheers:

Jørg (3. øl og pga. det helt privat akkurat nå: lover jeg !)

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...