Jump to content

selco 18.ht.   lang stamme ?


johnson_90

Recommended Posts

Heisann.

har nylig kjøpt meg en selco 18 ht .

Har også kjøpt ny motor(89 mod),en johnson 70 med lang stamme.

Hekkhøyden på båten er ca 54 cm mens stamma er ca 50 til kavitasjonsplata.

Er det noen som har erfaringer med denne båten og lang stamme.Ultra lang stamme blir vel litt vel lang vil jeg tru.

Det satt en 35 mercury med lang stamme på den når jeg kjøpte den og det gikk forsovit greit,men ikke fort.

Kjølinga så ut til å være grei.men er nå redd for at propellem kommer litt høyt og bare vil sprute opp vannet med liten fremdrift.

Er helt ny her inne og vil gjerne høres andre erfaringer med denne båttypen.

Link to post
Share on other sites

Det må da være noen av brukerne her som har kjennskap til denne båten/problemstillingen :yesnod:

Hei! Ser ikke ut som du får særlig respons! Er du klar over denne Selco 18 - "klubben" på nettet? Ser svensk ut, men kanskje du kan finne info, eller stille spørsmål der?

http://groups.msn.com/Selco18Cabin/_messageboard.msnw

Lykke til uansett!  :santa:

Link to post
Share on other sites

Det høres veldig rart ut når du sier at det forsåvidt gikk greit.

Normalt vil det ikke være mulig å kjøre en båt i planefart hvis kavitasjonsplaten ligger over bunnen av båten.

Sikker på at det ikke er en misforståelse her? Har du mulighet til å ta et bilde?

 

Så lenge du ikke har kavitasjonsproblemer er det bare å kjøre ivei, kjølingen trenger du ikke å tenke på, vannet taes inn under kavitasjonsplaten.

Link to post
Share on other sites

Det bør vel nevnes at båten ikke gikk i plan med 35 hestern.

Kavitasjonsplata ligger ca 3-4 cm over  kanten,og vanninntaket ligger jo under der,så det blir nok ingen problem med kjølinga,men jeg er redd jeg ikke får nok framdrift med propellen så høyt.

Når selco lagde denne båten,så regner jeg med at dem viste om de forskjellige stammelengdene som er standard.(merkelig greier)

Link to post
Share on other sites

Sorry, jeg overså at det var en annen motor du refererte til.

Du kan definitivt ikke bruke 70-hesteren uten å gjøre noe med akterspeilet.

Antagelig er det ikke verre enn at du kan kutte det, i utgangspunktet slik at plata flukter med bunnen. Sannsynligvis må den også noe lavere enn dette.

Jeg vil anta at båten egentlig er beregnet for ultralang stamme, men at speilet er for lavt.

 

Ikke noe ukjent fenomen, selv i dag. Dykkerklubben her i Søgne har en Steady jolle og denne har for kort speil. Man skulle tro at de legger litt ekstra arbeide i å få dette korrekt på rotasjons-støpte båter da det koster endel å modifisere formen i etterkant.

De har iallfall oppdaget problemet nå, og selger et heve-sett i syrefast.... :wink:

Link to post
Share on other sites

Hei

Jeg ville montert motoren så lavt på båten at kavitasjonsplata ligger 1-2 cm over bunnen av båten.

Men prøv slik som du har den nå.

Den vil vel kanskje kavitere når du gir store rattutslag og da får du se om du bør senke motoren.

Du trenger ikke ha mer enn nødvendig av motoren i vannet, det blir bare motstand av det.

Lykke til.

Link to post
Share on other sites

Takk igjen for svar.

Her er det noe som ikke stemmer.

Åssne kan jeg klare å kutte akterspeilet,det er ikke mye å gå på nede i "kummen" som fra før sitter veldig lavt.

Hvis det er ultra lang stamme jeg egentlig trenger,så ville vel den stikke altfor dypt.

Skal prøve å få tatt bile av hekken i helga og måle skikkelig. Legger ut bilde til uka,så følg med.

Kanskje jeg må annonsere påhengeren min og skaffe en med lenger stamme.(har ennå tilgode å se en 70 hester med ultra lang stamme).  Dette lover ikke bra for min del.

Jeg får tenke hardt i helga :cheers: :cheers:

Link to post
Share on other sites

Snakka med en som har greie på det,og han sa at det ikke var noe problem med den motoren på den båten,siden den hadde ganake dyp v-bunn.og at kavitasjonsplata ikke behøvde å gå helt ned til bunnen.

Flere av dagnes båter med dyp v-bunn har vistnok ca samme "hekkhøyde", så jeg prøver til våren og satser på at det går greit.

Nå drar jeg snart på tur til kjøben,  :puke:   :lol:    :lol:    :yesnod:    :lol:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...