Jump to content

Bytte propell på påhenger?

Rune Braadland

Recommended Posts

Har en 4hk Tohatsu på seilbåten min. Fungerer strålende, men motoren har jo litt å jobbe med når den må flytte 25 fot med båt.

Nå står det en standard propell på motoren, så spørsmålet blir om jeg gjør den en tjeneste med å få en annen propell(med mindre stigning)?

Synspunkter mottas med takk, for propeller kan jeg fint lite om!

Trenger ikke kjøpe en dyr "seilbåt propell".

Grunnleggende er jo at høyere stigning flytter båten lenger pr omdreining. Jo mindre båt og større motor desto mer stigning må du ha.

En standard 4hk påhenger har jo en midt i mellom propell som både kan skyve en jolle i plan og som kan dytte en større båt sakte.

Du bør kanskje velge en treblads med et par hakk mindre stigning. Man bør tross alt kunne få opp et visst turtall på motoren også.

Kanskje du også kan gå et lite hakk opp i diameter? Pass på at turtallet blir høyt nok på maks! Velg en som har gode bakke-egenskaper.

Jeg ville kanskje vurdert en justerbar! så kan du prøve ut hvilken posisjon som er best! finnes rimelige plast varianter også.. så kan du ha den originale du har i reserve ifall du skulle ødelegge den.

Det du egentlig trenger er å øke diameteren samtidig som du går ned i stigning. Men på en påhenger er diameteren allerede maksimal.

Sjekk maks turtall først, som du er inne på har en standard propell sannsynligvis for høy stigning hvilket vil føre til at du ikke oppnår det anbefalte turtallet.

(Biltema har en rimelig strobe turteller.)

Ja stemmer, og du har vel ikke lyst til å bruke vinkelsliperen på undervannshuset for å trykke inn en større propell! :)

Justerbar er nok bra.. da kan du justere den til maks stigning, om du engang får en junior som blir lysten på å kjøre fort i jolle...

søk på gulesider.no etter båtutstyr,marinaer, osv.. i nærheten av der du bor.

Husk også å se etter brukt på finn.no eller autodb.no

kanskje billigkjedene har noe? clas ohlson / biltema...

Finn ut om andre merker bruker samme propell som deg selv, slik at du kan søke etter et større marked.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...