Rune Braadland Startet 13.April.2007 Del på Facebook Startet 13.April.2007 Har en 4hk Tohatsu på seilbåten min. Fungerer strålende, men motoren har jo litt å jobbe med når den må flytte 25 fot med båt. Nå står det en standard propell på motoren, så spørsmålet blir om jeg gjør den en tjeneste med å få en annen propell(med mindre stigning)? Synspunkter mottas med takk, for propeller kan jeg fint lite om! Sitér dette innlegget Link to post
Boywonder Svart 13.April.2007 Del på Facebook Svart 13.April.2007 Den går nok lettere i vannet med en mindre propell, men du må bare være obs på turtallet... Sitér dette innlegget En gang trodde jeg at jeg ikke hadde rett, men jeg tok feil... Link to post
Rune Braadland Svart 13.April.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.April.2007 Fornuftig det, ja. Noen som vet hva slags propell som sitter på påhengere beregnet på seilbåter (ala Sailmaster/sailpower eller hva de kalles) Sitér dette innlegget Link to post
Fred Svart 13.April.2007 Del på Facebook Svart 13.April.2007 Trenger ikke kjøpe en dyr "seilbåt propell". Grunnleggende er jo at høyere stigning flytter båten lenger pr omdreining. Jo mindre båt og større motor desto mer stigning må du ha. En standard 4hk påhenger har jo en midt i mellom propell som både kan skyve en jolle i plan og som kan dytte en større båt sakte. Du bør kanskje velge en treblads med et par hakk mindre stigning. Man bør tross alt kunne få opp et visst turtall på motoren også. Kanskje du også kan gå et lite hakk opp i diameter? Pass på at turtallet blir høyt nok på maks! Velg en som har gode bakke-egenskaper. Jeg ville kanskje vurdert en justerbar! så kan du prøve ut hvilken posisjon som er best! finnes rimelige plast varianter også.. så kan du ha den originale du har i reserve ifall du skulle ødelegge den. Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 13.April.2007 Del på Facebook Svart 13.April.2007 Det du egentlig trenger er å øke diameteren samtidig som du går ned i stigning. Men på en påhenger er diameteren allerede maksimal. Sjekk maks turtall først, som du er inne på har en standard propell sannsynligvis for høy stigning hvilket vil føre til at du ikke oppnår det anbefalte turtallet. (Biltema har en rimelig strobe turteller.) Sitér dette innlegget Link to post
Fred Svart 13.April.2007 Del på Facebook Svart 13.April.2007 Ja stemmer, og du har vel ikke lyst til å bruke vinkelsliperen på undervannshuset for å trykke inn en større propell! :) Justerbar er nok bra.. da kan du justere den til maks stigning, om du engang får en junior som blir lysten på å kjøre fort i jolle... Sitér dette innlegget Link to post
Rune Braadland Svart 14.April.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.April.2007 Takker for svar! Noen som vet hvor de selger justerbare propeller? Eventuelt pris... Sitér dette innlegget Link to post
Fred Svart 14.April.2007 Del på Facebook Svart 14.April.2007 søk på gulesider.no etter båtutstyr,marinaer, osv.. i nærheten av der du bor. Husk også å se etter brukt på finn.no eller autodb.no kanskje billigkjedene har noe? clas ohlson / biltema... Finn ut om andre merker bruker samme propell som deg selv, slik at du kan søke etter et større marked. Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 14.April.2007 Del på Facebook Svart 14.April.2007 Sjekk turtallet først. Så lenge det ikke er veldig galt er det neppe noe særlig å hente. Tviler på at det finner så små justerbare propellere, de er heller ikke så effektive som en vanlig propeller. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.