Jump to content

Bytte propell på påhenger?

Rune Braadland

Recommended Posts

Har en 4hk Tohatsu på seilbåten min. Fungerer strålende, men motoren har jo litt å jobbe med når den må flytte 25 fot med båt.

Nå står det en standard propell på motoren, så spørsmålet blir om jeg gjør den en tjeneste med å få en annen propell(med mindre stigning)?

Synspunkter mottas med takk, for propeller kan jeg fint lite om!

Trenger ikke kjøpe en dyr "seilbåt propell".

Grunnleggende er jo at høyere stigning flytter båten lenger pr omdreining. Jo mindre båt og større motor desto mer stigning må du ha.

En standard 4hk påhenger har jo en midt i mellom propell som både kan skyve en jolle i plan og som kan dytte en større båt sakte.

Du bør kanskje velge en treblads med et par hakk mindre stigning. Man bør tross alt kunne få opp et visst turtall på motoren også.

Kanskje du også kan gå et lite hakk opp i diameter? Pass på at turtallet blir høyt nok på maks! Velg en som har gode bakke-egenskaper.

Jeg ville kanskje vurdert en justerbar! så kan du prøve ut hvilken posisjon som er best! finnes rimelige plast varianter også.. så kan du ha den originale du har i reserve ifall du skulle ødelegge den.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...