Jump to content

Signalbehandling - ledningsavstander


roaldbj

Recommended Posts

Jeg har en rs kontakt av et eller annet slag, vanlig 9 pin ut av AIS'en og skal koble denne til plotterens nema ingang.... har koblet pinne 5 til jord og bruker pinne 2 og 3 til nema, dette i følge manualen til plotteren... har ikke sjekket om det fungere ennå... siden jeg koblet litt feil på nema inn og ut da jeg forsøkte sist søndag (dog efter kirketiden).. Er det noen som kenner til om dette med pinne 3 og 3 er standard nmea... AIS'en er en SR161. Det er ca. 5 meter fra AIS'en og til plotteren og kabelen er en nettverkskabel.... Er det noe håp om at dette kan fungere eller må jeg ha en annen kabel..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Nå kan jeg ta nema i 38400 baud på plotteren som SR161 sender med, så det er ikke noe problem, men frågan er tilkoblingen mot rs kontakten som jeg lurer på og ledningelengden..

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Nå kan jeg ta nema i 38400 baud på plotteren som SR161 sender med, så det er ikke noe problem, men frågan er tilkoblingen mot rs kontakten som jeg lurer på og ledningelengden..

Når inngangen til plotteren er rs422 (+ og -) takler den både rs232 og 422. Kjør på.

Link to post
Share on other sites

Spør igjen:"Er det Lemming 3 jeg trenger da?"

 

Finnes ikkeno Delfisk svar på det Marwin.

Hvis ikke jeg husker helt feil, så har du en GP32.

Den har både RS232 og RS422 utgang.

 

Bruker du RS232 utgangen, så skal du ha en Lemming 4.

Bruker du RS422 utgangen skal du ha en Lemming 5.

 

Lemming 3 er RS422 til RS422.

Link to post
Share on other sites

Har tatt en titt på forbruksmåleren (NavMan 3000) som jeg kjøpte fra USA og der står det NMEA-signalet er + og - og derfor går jeg ut fra at det er strømsløyfe eller RS-422.

I så fall trenger jeg "Lemming 3 (NMEA til 422) :rolleyes:

 

En telefon til Furuno (har radar 1715) resulterte i en anbefaling av en dippdutt til 3 laken!! Bruksanvisningen sier ikke noe om hvilket grensesnitt radaren...

 

Lurer på om den samme "Lemming" vil takle den... :rolleyes: :rolleyes:

 

Kommentar?

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...