Odd Thomas Startet 14.April.2007 Del på Facebook Startet 14.April.2007 Har anker med vanlig tau til båten (ikke blytau altså) Veit da at det er å anbefale kjetting siste stykket på ankeret for å få litt ekstra vekt for sikring av godt feste. Ankeret er et ploganker på 10 kilo. har ca 30 meter tau og båt på 30 fot og 3 tonn. Hvor lang kjetting anbefales (minimum) ? Sitér dette innlegget Link to post
loffern Svart 14.April.2007 Del på Facebook Svart 14.April.2007 Mange ville nok sagt 10m men jeg mener det holder lenge med 3-4 m kjetting. Det skal jo løftes opp også og man har jo dessverre bare en rygg. Så kan du heller slenge på en dauman i tillegg. Sitér dette innlegget Link to post
Odd Thomas Svart 15.April.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.April.2007 Den er grei! Jeg har fire meter med galvanisert kjetting, så da klarer jeg meg med den :) Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 15.April.2007 Del på Facebook Svart 15.April.2007 Dersom du ønsker å ligge trygt for anker om natta, må du bårde ha: - et brukbart anker /dette diskuteres stadig, men det er greit å benytte Bruce kopi, - en del kjetting mot ankeret, eller blytau, eller dødmann - minst 3 - 4 ganger kjettinglengde i forhold til dybden - minst 5 - 6 ganger taulengden i forhold til dybden Sitér dette innlegget Link to post
Sail S Svart 16.April.2007 Del på Facebook Svart 16.April.2007 Det er mange meninger om dette og her er min: Det er en fordel å ha kjetting i enden av tauet av to årsaker: - det gir tyngde nederst som holder ankeret langs bunnen og unngår at det bikker opp - du unngår at ttauet gnages over av en stein eller vrakgods Hvis du ikke har vinsj, men rygg vil jeg anbefale at du bruker 2-3 meter litt tung kjetting feks 8mm Så ville jeg benyttet et lodd slik at du kan dra opp vekten i to omganger Hvis du synes det blir tungt kan du montere en stang med trinse som du folder ut den hjelper ryggen mye I tillegg ville jeg hatt et ekstra anker som du kan bruke når du er utrygg Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 16.April.2007 Del på Facebook Svart 16.April.2007 Jeg bruker 2m 10mm kjetting i enden. I tillegg pleier jeg å fire ut en daumann på tauet for å få litt fjæring i det. Fungerer greit for meg i alle fall, har ikke opplevd at den har sluppet taket ennå! Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Odd Thomas Svart 16.April.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.April.2007 Jeg bruker 2m 10mm kjetting i enden. Er 10mm målt i ståltykkelsen på lenken? Sitér dette innlegget Link to post
Marwin Svart 16.April.2007 Del på Facebook Svart 16.April.2007 Min mening: Kutt ut kjettingen og heller senk ned en daumann langs ankertauget. Dermed tvinges ankeret ned og du sparer ryggen når du skal ta det opp. (Ta opp daumannen først og ankeret etterpå). Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
roaldbj Svart 16.April.2007 Del på Facebook Svart 16.April.2007 Spørsmål om ankring er et svært viktig tema. Det er svært mange erfaringer som viser at værforholdene kan endres meget hurtig når man ligger for anker. Hovederfaringen mange seilende har gjort er at det er viktig å ha et godt fungerende ankringssystem. Dette innebærer at man må ta hensyn til båtens form (tyngde, bredde, vindfang) og tyngde. Dessuten er ankringen avhengig av bunnforhold - her er nok beskrivelsen av svenske havner på vestkysten godt beskrevet i forhold til mange andre steder? Jeg har alltid med et 50 meter tau som kan brukes for motvirkning av ekstreme vindforhold. Det kan nok også være lurt å ta med et tau med lav "verdi" som kan ofres dersom man må gå fra kai med spring, og ikke regne med å få alt tauverkj tilbake til båten. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.