Jump to content

Montering av hekkagregat


9100

Recommended Posts

Du sier ikke noe om hvilket drev du skal montere, eller om det er førstegangsmontering. Uansett, ring rundt til de forskjelige verksteder, og hør om ikke de har en mal ligende, dette følger med hvert drev, men mange verksteder bruker ikke denne, da de har en mer permanent mal, gjene mer avansert for å si det på den måtten.

Går du ifra merc. til Volvo, er det ingen problem, hullet blir større. Andre veien har du to valg , enten støpe i , eller bruke en slags adapterplate.

Uansett dette fikser alle som kan bruke et metermål, løsvinkel og er passe nøye.

Terje

Nidelv 300 sport
Volvo penta D6

Link to post
Share on other sites

:smash: Jeg byttet drev og motor i høst. Det gamle drevet var Volvo 280 og det ble byttet med et Volvo 290 drev (det har power trim). Fordi det nye drevet har en annen bakplate (den som drevet henger i på båten) måtte jeg borre ut nye hulltil boltene og skjære et større hull i akterspeilen.

 

Jeg hadde håpet at det bare var å sette den nye bakplaten opp mot det gamle hullet i speilen og modifisere hullet litt, men den gang akk.

 

Jeg fikk låne en papirmal av et Volvo penta verksted. Denne malen kan du sette/klistre opp på speilen på båten din og tegne ut de nye hullene til bolter og også hoved hullet i speilen.

 

På denne malen er det flere linjer og et x-punkt. ( det var det ingen som fortalte meg på verkstedet.- Holdt på gjøre en kjempe blemme.) -Fordi vinkelen på akterspeilen din bestemmer hvor høyt opp du skal montere bakplata i forhold til bunnen av båten din utvendig.

 

På pappmalen er det laget et skjema som viser grader og så hvor mange mm du skal ha bakplata opp fra bunnen. I mitt tilfelle tror jeg at speilen var på 10-12 grader og at høyden ble ca 350-352mm.( dvs fra bunnen av båten og opp til punkt x).

 

Grunnen til at du bør bruke malen når du skal skjære ut hullet er at: drevet skal stå etter montering slik at bunnen på båten flukter med undersiden av antikavitasjonsplata.

 

For høyt montert drev gir god fart, men jg menerå huske at det er fare for kavitasjon; propell skade og tap av kraft/fart ved sving etc.

 

Lavt montert drev gir bla lavere toppfart og høyere bensinforbruk.

 

Bruk derfor god tid så du får drevet i rett høyde med en gang. Og så slipper du å oppdage at du har bommet på utskjæringen. Det er nemlig ikke mye mulighet for justering av bakplaten etter å ha laget hullet.

 

Ps. bruk marine silicon og ikke sikaflex til å supplere med rundt bakplata ved montering. Sikaflexen sitter nemlig så godt at du river med deg gelcoaten hvis du skal ha bakplaten av engang senere.

 

Lykke til.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...