Jump to content

FM 4hk, hvor få tak i messingrør til propellanlegg?

JuB

Recommended Posts

Hei,

har en gammel FM 4hk, ytterrøret på akslingen er helt tynnslitt/sprekt bak ved propellen. Så jeg prøver å få tak i nytt rør, har fått nummer til en i Østfold, men ha skulle ha 500kr i maskinering og 400kr meteren for messingrør (alle priser + mva). Synes dette er litt dyrt, så jeg prøver nå å få tak i messingrør i diameter 28mm, må være ca 250cm langt.

Er det noen som vet hvor dette kan skaffes til en grei peng?

Eventuelt noen som har dette røret liggende? Lite sannsynlig men..

Hilsen

Tor-André

Redigert av JuB (see edit history)

Jeg syntes ikke prisen var gal i det heletatt, med tanke på at jeg betalte nesten kr 400,- for delefortegnelsen og brukerveiledningen til FM'en min. Da er det snakk om ca 40 sider med tekst :crazy: Men helt klart, hvis du kan skaffe røret til kr 55,- for meteren fungerer jo det best.

med tanke på at jeg betalte nesten kr 400,- for delefortegnelsen og brukerveiledningen til FM'en min.
Ille.. Var dette fra Motorfabrikken?

Hvis jeg kan få låne den etpar dager skal jeg scanne og legge den inn i arkivet.

(Vi har en FM manual der, men den er bare på noen få sider)

Ille.. Var dette fra Motorfabrikken?

Hvis jeg kan få låne den etpar dager skal jeg scanne og legge den inn i arkivet.

(Vi har en FM manual der, men den er bare på noen få sider)

Jepp.. Dette var fra fabrikken. Han jeg snakket med var veldig imøtekommende og utrolig hyggelig så jeg gleder meg til forsatt å ha kontakt med de, så det er ikke noe å si på servicen. Men da jeg så på faktura spesifikasjonen, slo det meg at selve manualene ikke kostet så mye, men det var gebyret de hadde tatt for å sende det og den rekomanderte portoen som gjorde at det var så dyrt. hehe...

Ikke noe problem. Selvfølgelig kan du få låne de. Kanskje det er lettere hvis jeg scanner de inn i PDF format og sender de enten på cd eller mail. :smiley:

Den i arkivet er en forholdsvis gammel motor. Den som jeg har er S type, disse finnes som både en- og tosylindrete versjoner og ble produsert til utpå 80-tallet. Her også en riktig gammel en, tror det er C type den heter. Har bruksanvisninger til begge og delekatalog til den nyeste.

Den vi har i arkivet heter "8-12 Type L".

De to manualene som jeg har, er FM 6-8 type L2 2 sylindret 4 takter. er ikke helt sikker på årstall.. Både delefortegnelse og brukermanual med vedlikehold og alt det derre..... :crazy:

Så jeg kan bare laste opp. Kjempe bra. Jeg skal prøve å få gjort det i løpet av morgendagen. :smiley: Skal prøve å ikke dyppe den i bensin før jeg skanner :wink: som den ene opplastningen som er her på båtplassen ser ut til å være. hehe...

jeg så nærmere på dokument arkivet og kan ikke finne den opplastningen som var rosa og så ut som det var sølt bensin på den. hehe.. jeg har nok lastet den ned fra et annet sted. Desuten så leste jeg nærmere på delefortegnelsen. Type L5 og ikke L2 som jeg sa. Jeg legger det ut på baatplassen.no i morgen uansett. :smiley:

jeg så nærmere på dokument arkivet og kan ikke finne den opplastningen som var rosa og så ut som det var sølt bensin på den.
Jo, den kommer fra oss, vet ikke hvorfor den ikke var med. Har lastet den opp på nytt. Dessv. er kvaliteten, som du er inne på, ikke den beste. Men definitivt bedre enn ingen manual. :smiley:

Liten tvil om at denne manualen er noen år gammel, pakninger i asbest omtales uten reservasjoner... :rolleyes:

Noen som vet hva som er den korrekte betegnelse på de motorer som våre to manualer omhandler?

I følge mekkern :

L-2: 8-12 Hk 2-sylindret motor med manuell start og magnet-tenning motoren har 10 muttere på topplokk og 2 muttere på manifold. Dynastart kan være ettermontert.

L-5: 6-8 Hk 2-sylindret motor med manuell start og magnet-tenning motoren har 9 muttere på topplokk og 3 muttere på manifold. Dynastart kan være ettermontert. (den jeg har med dynastart)

Hvis det var dette du mente :smiley: Begge er vel 4 taktere tror jeg.. I hvrtfall L5

Jeg har sett litt igjennom tegningene til maskinene, og de er ganske like. Altså 2 sylindrene.. :smiley:

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...