Jump to content

Vedlikehold firtaktere...


Crescent 535 HT

Recommended Posts

Hei båtfolk!

 

Jeg har til nå kun hatt med totaktere å gjøre. Nå øker naturlig nok båtstørrelse og krav til ytelse med årene. I tillegg kan det bli nok med totaktsbråk og skrangling. Jeg vurderer derfor å prøve med en firtakter (50-60 HK klassen). En ting jeg har likt med totakterene er hvor lite vedlikehold som kreves. Siden jeg ikke har peiling, og forhandlere ikke alltid gir de mest objektive svar, spør jeg entusiastene om hvordan vedlikeholdsnivået på en firtakter er. Er det noen spesielle store operasjoner som må gjøres med jevne eller ujevne mellomrom? Får man negative overraskelser ved å kjøpe f.eks. en 7-8 år gammel motor?

 

Setter pris på tilbakemeldinger!

Redigert av josse79 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det er ikke mye vedlikeholdt med firetaktere heller, liker Honda motorene godt, stillegående og behagelige. De er jo ikke like spreke som en totakter, men men..

 

Forskjellen er vel bare å bytte olje og filter, samt å justere ventiler avogtil. Er usikker på når registereimen skal byttes på de forskjellige motorene.

 

Du trenger heller ikke bytte plugger like ofte som gamle totaktere.

 

Jon

Link to post
Share on other sites

Bytte olje på undervannshus, må gjøres på begge.

Spyle ferskvann gjennom kjølesystem, må gjøres på begge.

Eventuelt impellerbytte, må gjøres på begge.

Bytte tennplugger, slipper du på 4-takter.

Bytte motorolje og oljefilter, må gjøres på 4-takter.

Ellers varierer det med fabrikanten (eller mer nøyaktig, om du har hydrauliske ventilløftere...) om du har intervaller for ventiljustering på firetaktere. Står i serviceheftet i så fall. Sammen med eventuelle prosedyrer for registerkjedet. Vanligvis vedlikeholdsfritt.

 

Jeg har sikkert glemt noe, men det kommer nok flere svar.

baatplassen.no

Din kommunistiske hjemmehavn på nettet!

Link to post
Share on other sites

Har disse motorene registerrem da :confused:

Min Honda BF75 (samme blokk som BF90) har registerreim, i alle fall er jeg 95% sikker. Det er en Honda Civic motor, har jeg forstått (har ikke den reim da?).

 

Fikk høre at registerreim ikke var "noe pes", men at jeg evt. kunne te det opp til diskusjon ifb. med en form for større "hovedservice" som man anbefalte at jeg tok etter 7-10 år.

 

Sagt på en annen måte: Jeg opplevde ikke dette med reg.reim skifte som noe særlig å bekymre seg for, i alle fall ikke slik vi er vant til fra bil. Dette var fra et aut. Honda-verksted.

 

Ronald.

Redigert av Ronald (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ca hvor ofte skal reg.reima byttes, og hvor mye koster det? En slik ventiljustering, koster det mye?

 

Har en 6-7 år gammel Honda 115 hk som jeg kjøpte ifjor. Snakket med aut. verksted om det med reg.reim og de sa at det aldri hadde vært noe problem. Jeg skrudde av toppdekselet for å sjekke om reima så oppfliset el. slitt ut, men alt så ut som nytt. Men uansett er det kanskje smart å bytte etter en del år...? Suzuki-motorene har vel reg.kjede, men tror ikke det med reim vs kjede er så viktig når en skal vurdere motor.

 

Så om ventiljustering. Har hørt noe om automatisk justering av ventiler, kan det også gjelde for utenbordsmotorer?

Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet.

Link to post
Share on other sites

For Hondamotorer kan man laste ned alle manualer gratis her: (engelsk)

http://www.honda-marine.com/owners/OwnerManuals.aspx

 

Kamreimene byttes kun når de begynner å bli dårlige. Kamreinenes tilstand og stramming skal sjekkes hver 200t. Når reima begynner å virke dårlig på en eller annen 200t sjekk, skal den skiftes... altså ikke noe bestemt intervall slik det ser ut i manualen. Forøvrig har jeg enda til gode å høre at noen har skiftet reimer rutinemessig (overkill?)

 

Reg reimer på outboardere er forøvrig bedre beskyttet/(lettere å sjekke) mot sjøvannskader (ikke reim men strammehjul) som kan ødelegge strammehjulet - enn på innenbordsmotorer med reg reim. Der er normalt alt kapslet og vanskeligere tilgjengelig og etter en spray med sjøvann kan ettervirkningen være at strammehjulets lagre ruster og at strammehjulet etterhvert ikke går rundt. DA ryker kamreima før eller siden.

 

Hondamotorer benytter forøvrig stillskruer for ventiljustering og en kyndig person kan gjøre dette selv med vanlig verktøy på en god 1/2 time.

Alle andre outboard 4T merker må man bytte shims på for å justere = normalt 8 timer på verksted (ikke de minste motorene)

 

Det viktigste er imidlertid å sjekke at klaringene er innenfor fabrikkens toleranser. For små klaringer kan medføre brente ventiler. Litt store klaringer er normalt ikke noe problem med mindre det er en indikasjon på sot på ventilseter = "normaly not" på moderne motorer.

Sjekk = viktigst - i hht fabrikkens anbefalte intervaller.

 

Ingen outboardere har selvjusterende ventiler - US V6 6 V8 innenbords har.

Redigert av The Scrutinizer (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Hei, En firetakter er teknologisk mye det samme som motoren på en bil (bensinmotor, vel å merke...). Normalt følger det vel med et servicehefte (servicelogg het det på min Johnson). I den står det hva som skal utføres ved hver service. Kjøper man brukt 4-takter så bør denne fremvises spesielt med tanke på de årene som garantien gjelder (selv om ikke garantien gjelder lenger, så er det greit å vise til at man faktisk har gjort bra vedlikehold i denne perioden dersom man får trøbbel med motoren senere.....og evt oppgjør med forsikringsselskapet eller kommende eiere begynner å bråke).

 

Rent prinsipielt er vedlikeholdet litt av det samme som for totakteren, dvs kjølevannsystemet i ferskvann, konservering av motor, smøre alle ledd, skifte tennplugger, etc, men i tillegg er det registerreimer etc som tidvis skal sjekkes og justeres.

Link to post
Share on other sites

Var med på å ta service på en BF 115 -2003 modell i går. Slett ingen heksekunst, alt var vel forberedt og tilrettelagt i fra fabrikk.

 

Bytte av motorolje/oljefilter, gearolje, oljebytte powertrim, nye plugger (Veldig lang 17mm pluggnøkkel) Av med regremdeksel for inspeksjon - intet påfallende - på med deksel, av med fuelpumpe og ventildeksel, måle ventilklaring - OK, bytte termostat, fuelliner inn til fordamper og injektorer inspisert - OK, bytte av 3 stk fuelfiltere. Stag inspisert og justert for slakk. Zinkanode festet ifbm powertrim nederst på brakett byttet. Motor prøvekjørt i ferskvannsdunk.

 

Motor har gangtid på 92 timer. Meget bra kvalitet på motor, eneste negativt var noe rust på skruer inne i motorhus og på startmotor og styrearm. Eier burde spraye innvendig med 5-56 etter hver tur; båten ligger ute 6-7 mnd i året, og er kun i bruk en 8-10 ganger pr. år.....

 

Tar du en slik service hvert år, kan du f.eks levere inn til forhandler til en større service hvert 5. år. Bytte av rem (Selv om dette er enkelt) justere ventiler og få kontrollert/renset injektorene (EFI) Kostnadene er ikke vesentlig større enn på en totakter.

....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO...

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...