Jump to content

Diesel som innvendig motorrens?


New Attitude

Recommended Posts

Jeg har en kjenning som har kjørt en liter diesel i oljen på sin Audi 80, kjørte motoren i 5 min, og så byttet olje. I tillegg til at det kom ut utrolig mye skit så gikk motoren atskillig bedre enn før, og ventiltikking forsvant.

 

Er dette bedre lykke enn forstand - eller kunne dette være aktuelt på en Volvo Penta MD2b (eh, min motor...)

 

Takkar

Dufour 40 Performance

Link to post

Jeg vet at enkelte har gjort dette, og med hell. Menjeg hadde ikke tatt sjansen på dette. Årsaken er ganske enkel. Kostnaden er for stor, hvis noe går galt, i forhold til innsparingen. Jeg brukte motorens fra QMI på min motor. Om dette produktet fins det vel like mange meninger som i politikken :wink:

Men jeg fikk ihvertfall ut mye guffe.

Ta et søk på QMI på Båtplassen så finner du div info om både motorrens og motorbehandling.

River 350 med 10 hk mercury

Suzumar 320 med 6 hk Suzuki Motor stjålet.

Link to post

En liter på en maskin som normalt har ti liter i sumpen gjør ikke skade, har gjort dette selv mange ganger til sjøss. Jeg lærte dette av min far som er maskinist, han lærte det av sin far som var maskinst og jeg er nå tredje generasjon maskinst i familien. Smøroljen som brukes på en dieselmotor er blandbar med diesel og det er den fordi innblanding lett kan forekomme under drift. Det skal faktisk en god dose innblanding med diesel før oljen mister smøreevnen.

Link to post

Har hørt om dette mange ganger - men da med 100% diesel og et halvt minutt eller så før den fjernes.

 

Er det ikke sånn at lagre kan ta skade av innblandet diesel?

 

Tenker det er lurt å kjøre motoren skikkelig varm først, sånn at alt renner lettere ut. Samt gjerne skifte olje en ekstra gang etter noen gangtimer?

 

En annen ting som sies om veteranbiler, er at det er veldig risikabelt å gå over til helsyntetisk olje. Dette fordi alle urenheter som finnes blir rotet opp og tilstopper smørekanalene. Kan det ikke være fare for at noe tilsvarende skjer med denne metoden???

Link to post

Jeg har ufrivillig prøvd dette i min motor sist høst. Returrøret for diesel sprakk og jeg fikk fyllt opp blokka med sikkert 20 liter diesel + den olje som motoren skal ha (12 liter) Dette fikk ligge å vaske seg i motoren over 2 timer uten at jeg merket noe. Når jeg så tilslutt så på oljetrykket at dette sank så begynte jeg å ane ugler i mosen. Etter at feil var funnet og motoren tømt for denne guffen samt ny olje ble fylt opp igjen kan jeg ikke si å ha merket noen forskjell på motoren. Min konklusjon er at motoren tåler diesel i oljen men det bør vel ikke kjøres så lenge som det jeg gjorde. Her har flaksen vært større enn forstanden og hellet...

Skal også nevnes at motoren ikke gikk på så høyt turtall (1400 omdr) under de 2 timene jeg ufrivillg hadde dette problemet.

 

Hvorfor skal du rense motoren med diesel? "kødd ikke med det som virker"... :wink:

Link to post

På noen av Ford-motorene har man funnet det fortreffelig å legge dysene under toppdekselet. En diesellekkasje her merker man ikke før enn at oljenivået stiger. Har sett eksempel på dette uten at motor har tatt skade.

 

Et annet spørsmål er om det rett og slett kan være fare for at motoren raser ut med for mye diesel i smøreoljen

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Link to post
På noen av Ford-motorene har man funnet det fortreffelig å legge dysene under toppdekselet. En diesellekkasje her merker man ikke før enn at oljenivået stiger.

Detroit Diesel (tidligere GM) har kombinert brennstoffpumpe/brennstoffventil under dekslet. I Marinen (norske, amerikanske og etiopiske) var maks. 5% dieselolje i smøreoljen grense for smøreoljeskift den tiden jeg var der. Viskositeten er da så lav at det oppstår fare for at smøreoljefilmen i lagrene blir for tynn. Hvis det skjer, får du "renset" lagrene for belegget (hvitmetall) som skal ligge mot tappen når det oppstår grensesmøring.

Link to post

Stemmer dette som motordoktoren skriver, 5 til 10% innblanding av diesel i SMO så skal den byttes. Men dette gjelder for vanlig drift. Å blande 50/50 eller å kjøre motoren med ren diesel i sumpen vil jeg strekt fraråde. Oljen blir all for tynn til at det kan opprettholdes oljefilm i lagrene. Man vil også se at SMO trykk faller ved så mye innblanding. Dels fordi oljen løper lettere gjennom systemet og dels fordi pumpen ikke klarer å bygge opp høyt nok trykk med så tynntflytende væske.

 

Maks 20% innblanding av diesel for en liten rengjøring. Da skal motoren være god og varm før dieselen tilsettes i oljen og maskinen skal ikke kjøres mer en ca 5 minutter før den stoppes og tappes. Vil også legge til at dette er helt unødvendig på maskiner som går med syntetisk olje, den oljen renser mye bedre enn mineraloljer.

Link to post

hvis motoren har så mye avleiringer og shit innvendig løsner det flak og biter uansett av seg selv så det er vel bedre å rense motoren på land eller kai slik at evnt skaden skjer der?? Jeg har selv brukt diesel som vask innvendig og kjørt motoren litt varm for så tømme av, men 5 min høres litt i overkant lenge ut! Hvis det er så mye avleiringer og shit skyldes det ofte slappt vedlikehold - bytter man olje regelmessig renser dette i seg selv motoren innvendig! i gamle dager var det anderledes da kunne man bruke spill olje til understellsbehandling/oljebehandling men gjør man det nå rustner det fortere en uten.... netopp pga syrer osv som er i olja for at ting skal renses i motoren

Link to post

Mye teorier om dette. For Sabb type G er dette anbefalt å gjøre i henhold til instruksjonsboka.

 

Men vær oppmerksom på at Sabb type G er en rullelagret motor som tåler slik behandling. Men kun tomgangsturtall i et fåtall minutter.

 

På glidelagret motor (de langt fleste er glidelagret) er diesel i oljen ikke å anbefale.

 

For dem som vil rense motoren innvendig er det kun å kjøpe en "flakong" med "motor flush" og følge bruksanvisningen til punkt og prikke.

 

Moderne motorolje har veldig god renseevne og behovet for flushing er lite. Dagens olje holder urenhetene oppløst slik at disse tappes ut sammen med oljen ved skift. Slam og bunnfall er i dag et "ikkeproblem".

Link to post
Har hørt at de vasker med diesel med "malerkos" inni motoren o.l men å sette det inn i olja ville jeg ikke tatt sjangsen på! Hørtes ganske så skummelt ut. Tikker ventilene er det vel bedre å sjekke først om de er riktig innstilt?
Motorer med hydrauliske ventilløftere har lett for å tikke litt og spesiellt når det er tid for oljeskift.

De kan jo ikke justeres.

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...