New Attitude Startet 16.April.2007 Del på Facebook Startet 16.April.2007 Jeg har en kjenning som har kjørt en liter diesel i oljen på sin Audi 80, kjørte motoren i 5 min, og så byttet olje. I tillegg til at det kom ut utrolig mye skit så gikk motoren atskillig bedre enn før, og ventiltikking forsvant. Er dette bedre lykke enn forstand - eller kunne dette være aktuelt på en Volvo Penta MD2b (eh, min motor...) Takkar Sitér dette innlegget Dufour 40 Performance Link to post
skibsplast ohoi Svart 16.April.2007 Del på Facebook Svart 16.April.2007 Jeg vet at enkelte har gjort dette, og med hell. Menjeg hadde ikke tatt sjansen på dette. Årsaken er ganske enkel. Kostnaden er for stor, hvis noe går galt, i forhold til innsparingen. Jeg brukte motorens fra QMI på min motor. Om dette produktet fins det vel like mange meninger som i politikken Men jeg fikk ihvertfall ut mye guffe. Ta et søk på QMI på Båtplassen så finner du div info om både motorrens og motorbehandling. Sitér dette innlegget River 350 med 10 hk mercury Suzumar 320 med 6 hk Suzuki Motor stjålet. Link to post
Sleipner93 Svart 16.April.2007 Del på Facebook Svart 16.April.2007 Har hørt at de vasker med diesel med "malerkos" inni motoren o.l men å sette det inn i olja ville jeg ikke tatt sjangsen på! Hørtes ganske så skummelt ut. Tikker ventilene er det vel bedre å sjekke først om de er riktig innstilt? Sitér dette innlegget Link to post
New Attitude Svart 16.April.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.April.2007 Tikker ventilene er det vel bedre å sjekke først om de er riktig innstilt? Ventilene tikker ikke på min motor - det var på audi bilmotor jeg refererte til hvor de tikket... Sitér dette innlegget Dufour 40 Performance Link to post
Sleipner93 Svart 16.April.2007 Del på Facebook Svart 16.April.2007 Ok, slik som du refererte det hørtes det ut som din også tikket. Sitér dette innlegget Link to post
Hydrox Svart 16.April.2007 Del på Facebook Svart 16.April.2007 En liter på en maskin som normalt har ti liter i sumpen gjør ikke skade, har gjort dette selv mange ganger til sjøss. Jeg lærte dette av min far som er maskinist, han lærte det av sin far som var maskinst og jeg er nå tredje generasjon maskinst i familien. Smøroljen som brukes på en dieselmotor er blandbar med diesel og det er den fordi innblanding lett kan forekomme under drift. Det skal faktisk en god dose innblanding med diesel før oljen mister smøreevnen. Sitér dette innlegget Link to post
hschrde Svart 16.April.2007 Del på Facebook Svart 16.April.2007 Har hørt om dette mange ganger - men da med 100% diesel og et halvt minutt eller så før den fjernes. Er det ikke sånn at lagre kan ta skade av innblandet diesel? Tenker det er lurt å kjøre motoren skikkelig varm først, sånn at alt renner lettere ut. Samt gjerne skifte olje en ekstra gang etter noen gangtimer? En annen ting som sies om veteranbiler, er at det er veldig risikabelt å gå over til helsyntetisk olje. Dette fordi alle urenheter som finnes blir rotet opp og tilstopper smørekanalene. Kan det ikke være fare for at noe tilsvarende skjer med denne metoden??? Sitér dette innlegget Link to post
Speedy Svart 16.April.2007 Del på Facebook Svart 16.April.2007 Jeg har ufrivillig prøvd dette i min motor sist høst. Returrøret for diesel sprakk og jeg fikk fyllt opp blokka med sikkert 20 liter diesel + den olje som motoren skal ha (12 liter) Dette fikk ligge å vaske seg i motoren over 2 timer uten at jeg merket noe. Når jeg så tilslutt så på oljetrykket at dette sank så begynte jeg å ane ugler i mosen. Etter at feil var funnet og motoren tømt for denne guffen samt ny olje ble fylt opp igjen kan jeg ikke si å ha merket noen forskjell på motoren. Min konklusjon er at motoren tåler diesel i oljen men det bør vel ikke kjøres så lenge som det jeg gjorde. Her har flaksen vært større enn forstanden og hellet... Skal også nevnes at motoren ikke gikk på så høyt turtall (1400 omdr) under de 2 timene jeg ufrivillg hadde dette problemet. Hvorfor skal du rense motoren med diesel? "kødd ikke med det som virker"... Sitér dette innlegget Link to post
Arnstein Svart 16.April.2007 Del på Facebook Svart 16.April.2007 På noen av Ford-motorene har man funnet det fortreffelig å legge dysene under toppdekselet. En diesellekkasje her merker man ikke før enn at oljenivået stiger. Har sett eksempel på dette uten at motor har tatt skade. Et annet spørsmål er om det rett og slett kan være fare for at motoren raser ut med for mye diesel i smøreoljen Sitér dette innlegget mvh Arnstein M/B JAVA Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve. Link to post
mitsu Svart 16.April.2007 Del på Facebook Svart 16.April.2007 Før i tiden ble ofte motorer kjørt med 50% diesel/50%motorolje i 5-10 minutter hvis de skulle overhales/plukkes ned.. Sparte mye rengjøring med det. Sitér dette innlegget Link to post
Motordoktoren Svart 16.April.2007 Del på Facebook Svart 16.April.2007 På noen av Ford-motorene har man funnet det fortreffelig å legge dysene under toppdekselet. En diesellekkasje her merker man ikke før enn at oljenivået stiger. Detroit Diesel (tidligere GM) har kombinert brennstoffpumpe/brennstoffventil under dekslet. I Marinen (norske, amerikanske og etiopiske) var maks. 5% dieselolje i smøreoljen grense for smøreoljeskift den tiden jeg var der. Viskositeten er da så lav at det oppstår fare for at smøreoljefilmen i lagrene blir for tynn. Hvis det skjer, får du "renset" lagrene for belegget (hvitmetall) som skal ligge mot tappen når det oppstår grensesmøring. Sitér dette innlegget Link to post
Hydrox Svart 17.April.2007 Del på Facebook Svart 17.April.2007 Stemmer dette som motordoktoren skriver, 5 til 10% innblanding av diesel i SMO så skal den byttes. Men dette gjelder for vanlig drift. Å blande 50/50 eller å kjøre motoren med ren diesel i sumpen vil jeg strekt fraråde. Oljen blir all for tynn til at det kan opprettholdes oljefilm i lagrene. Man vil også se at SMO trykk faller ved så mye innblanding. Dels fordi oljen løper lettere gjennom systemet og dels fordi pumpen ikke klarer å bygge opp høyt nok trykk med så tynntflytende væske. Maks 20% innblanding av diesel for en liten rengjøring. Da skal motoren være god og varm før dieselen tilsettes i oljen og maskinen skal ikke kjøres mer en ca 5 minutter før den stoppes og tappes. Vil også legge til at dette er helt unødvendig på maskiner som går med syntetisk olje, den oljen renser mye bedre enn mineraloljer. Sitér dette innlegget Link to post
hifo Svart 17.April.2007 Del på Facebook Svart 17.April.2007 man kan jo også fylle 100 prosent diesel, for så og kinne motoren gjentatte ganger (med dyserørene koblet av eller stopperen på) . Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
Tore B Svart 17.April.2007 Del på Facebook Svart 17.April.2007 Hvis man har en gammel sliten motor er det kanskje ikke så lurt og rense den for godt. Hadde en lastebil med TD 70 motor som jeg begynte å kjøre på helsyntetisk olje, den renset så godt at oljetrykket nesten forsvant. Sitér dette innlegget Link to post
Superkul Svart 17.April.2007 Del på Facebook Svart 17.April.2007 hvis motoren har så mye avleiringer og shit innvendig løsner det flak og biter uansett av seg selv så det er vel bedre å rense motoren på land eller kai slik at evnt skaden skjer der?? Jeg har selv brukt diesel som vask innvendig og kjørt motoren litt varm for så tømme av, men 5 min høres litt i overkant lenge ut! Hvis det er så mye avleiringer og shit skyldes det ofte slappt vedlikehold - bytter man olje regelmessig renser dette i seg selv motoren innvendig! i gamle dager var det anderledes da kunne man bruke spill olje til understellsbehandling/oljebehandling men gjør man det nå rustner det fortere en uten.... netopp pga syrer osv som er i olja for at ting skal renses i motoren Sitér dette innlegget Prosjekt Draco-2100 Link to post
TMe Svart 17.April.2007 Del på Facebook Svart 17.April.2007 Mye teorier om dette. For Sabb type G er dette anbefalt å gjøre i henhold til instruksjonsboka. Men vær oppmerksom på at Sabb type G er en rullelagret motor som tåler slik behandling. Men kun tomgangsturtall i et fåtall minutter. På glidelagret motor (de langt fleste er glidelagret) er diesel i oljen ikke å anbefale. For dem som vil rense motoren innvendig er det kun å kjøpe en "flakong" med "motor flush" og følge bruksanvisningen til punkt og prikke. Moderne motorolje har veldig god renseevne og behovet for flushing er lite. Dagens olje holder urenhetene oppløst slik at disse tappes ut sammen med oljen ved skift. Slam og bunnfall er i dag et "ikkeproblem". Sitér dette innlegget Link to post
Silje4 Svart 17.April.2007 Del på Facebook Svart 17.April.2007 Brukte diesel 50% i mineral- motorolja på ein eldre 50 hk båtmotor, gjekk i ca 1-2 min på tomgang. Etter å ha tømt slushen kjørte eg et oljeskift med billig olje i kort tid før nytt oljeskift. Det var et godt råd fra en erfaren båtmotormekaniker ved synkende oljetrykk, og det virka heilt bra. Sitér dette innlegget Link to post
Daffy Svart 18.April.2007 Del på Facebook Svart 18.April.2007 Har hørt at de vasker med diesel med "malerkos" inni motoren o.l men å sette det inn i olja ville jeg ikke tatt sjangsen på! Hørtes ganske så skummelt ut. Tikker ventilene er det vel bedre å sjekke først om de er riktig innstilt?Motorer med hydrauliske ventilløftere har lett for å tikke litt og spesiellt når det er tid for oljeskift.De kan jo ikke justeres. Sitér dette innlegget Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk. 2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5. Link to post
Superkul Svart 19.April.2007 Del på Facebook Svart 19.April.2007 hydrauliske ventiler kan justeres med fks shims på 140/145 motorene Sitér dette innlegget Prosjekt Draco-2100 Link to post
hifo Svart 19.April.2007 Del på Facebook Svart 19.April.2007 det er vel tønner som ligner på hyd ventilløftere . Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.