arnulfs Startet 16.April.2007 Del på Facebook Startet 16.April.2007 Har tenkt å flytte batteriene (2stk) fra sin plassering rett forran motor til under benk framme i båten. Dette for å få litt mer vekt i framskipet uten å fylle på med ekstra vekt utover det som allerede befinner seg i båten. Mitt spørsmål i denne sammenheng er som følger: Er det begrensninger på hvor langt strekk jeg kan ha på kabelene ved en slik flytting? Sitér dette innlegget Link to post
Hallaron Svart 16.April.2007 Del på Facebook Svart 16.April.2007 blir strekket vesentlig lenger, må du kanskje bytte til kabler med tykkere tverrsnitt... Ellers er det vel ikke så store problemer Sitér dette innlegget Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005. Link to post
OT-flyktning Svart 16.April.2007 Del på Facebook Svart 16.April.2007 Du kan i alle fall beregne hvilken kabeltykkelse du burde bruke dersom du vet hvor mye spenningsfall systemet kan tåle. Til dette har vi en kabelkalkulator. Sitér dette innlegget Link to post
salhus Svart 16.April.2007 Del på Facebook Svart 16.April.2007 Hei så lenge dimmensjonene på kabelene er er store nok er det vel ok Rune Sitér dette innlegget Link to post
arnulfs Svart 6.Mai.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Mai.2007 Ok...da tolker jeg dette slik at jo tykkere jo bedre, og aldri blir det for tykk kabel. Har lurt på å bruke 45 kv "sveise-kabel" til dette. Strekket på kabelen blir ca 4,5/5 meter langt. Dette bør vel holde til det meste, eller? Det lengste strekket blir fra dynamo til batteri og fra batteri til starter... Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 6.Mai.2007 Del på Facebook Svart 6.Mai.2007 Jeg hadde brukt 70 kvmm - koster hos Seatronic 20 kr mer per meter i forhold til 50 kvmm. Sitér dette innlegget Link to post
Nemo Svart 7.Mai.2007 Del på Facebook Svart 7.Mai.2007 Ok...da tolker jeg dette slik at jo tykkere jo bedre, og aldri blir det for tykk kabel. Har lurt på å bruke 45 kv "sveise-kabel" til dette. Strekket på kabelen blir ca 4,5/5 meter langt. Dette bør vel holde til det meste, eller? Det lengste strekket blir fra dynamo til batteri og fra batteri til starter... Dersom dette er brukte sveisekabler kan de ofte være et dårlig valg. Ofte er en del av de tynne trådene skadet innvendig i kabelen. Har gjort målinger flere ganger og sett at de er kraftig redusert med tanke på ledningsevne. Hva kom du til ved valg av kvadrat med kabelkalkulatoren da? Sitér dette innlegget Link to post
Sail S Svart 8.Mai.2007 Del på Facebook Svart 8.Mai.2007 Jeg gjorde denne operasjonen selv i vinter. Ble veldig bra. Holdt meg til standard tykke batterikabler. Merker ingen forskjell hverken på ladespenning eller el.winsjer. Passe på utluftingen. Batterier utvikler knallgass. Sitér dette innlegget Link to post
ole-m Svart 6.Mars.2012 Del på Facebook Svart 6.Mars.2012 monterer en 60 amp lader i disse dager fra Promariner, og i maualen står det: bruk aldri sveisekabler eller høytalerkabler til 12 volt oplegget verken fra lader eller ellers å båten. Sitér dette innlegget Link to post
RSL Svart 6.Mars.2012 Del på Facebook Svart 6.Mars.2012 En annen viktig ting å tenke på er vel å forlenge den gule lederen fra dynamoen også. Da måler du spenningen over batteribanken i stedet for ut fra dynamoen og regulatoren vil da øke spenningen til du har optimal lading av batteriene. Ang. kvadrat på kabler, går det greit å legge dobbelt om du misstenker at de første kablene du trakk er i tynneste laget. Jeg kom over noen meter med 25mm2 som jeg la i tillegg til kablingen jeg allerede hadde når jeg utvidet batteribanken et par år tilbake og det ble langt billigere enn å bytte eksisterende kabler med nye med større tverrsnitt. RSL Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
taunus Svart 6.Mars.2012 Del på Facebook Svart 6.Mars.2012 Som nevnt tidliger, jeg ville montert lufteslange på batteriene om du har bly\syrebatterier. Særlig hvis du landstrøm med lader. Det er ikke greit å fylle båten med knallgass. Ekkel lukt, og eksplosivt. Står de nede i en tett rom kan du legge luftelange ut fra dette ut i friluft. Gassen du vil fjerne er lettere enn luft. Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 7.Mars.2012 Del på Facebook Svart 7.Mars.2012 monterer en 60 amp lader i disse dager fra Promariner, og i maualen står det: bruk aldri sveisekabler eller høytalerkabler til 12 volt oplegget verken fra lader eller ellers å båten. Er det noen som vet hvorfor??? Sitér dette innlegget Link to post
boati Svart 7.Mars.2012 Del på Facebook Svart 7.Mars.2012 Er det noen som vet hvorfor??? Ja de vil vel selge kabler, Med golf belagte kontakter. :) http://www.google.com/products/catalog?hl=en&q=Promariner+wire&bav=on.2,or.r_gc.r_pw.r_qf.,cf.osb&biw=1920&bih=1048&um=1&ie=UTF-8&tbm=shop&cid=13607214965825284214&sa=X&ei=Fe1XT5WTCs3Y4QTX8N3fDw&ved=0CC4Q8gIwAg Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.