Jump to content

Hvor lenge tør dere forlate båten ved oppankring?

Avsluttet2

Recommended Posts

Mener jeg nettop leste en artikkel i PBO om en båt som dregget og drev på land pga. ankret opp med forkatting. Årsaken var visstnok (hvis jeg husker riktig?) at forkattankret hindret hovedankeret i å grave seg ordentlig ned. Korriger meg hvis jeg husker feil!

Jeg antar at forkatting er det samme som i offshore terminologien kalles for piggy-backing. I så fall er dette en teknikk som betinger at hovedankeret har satt seg/blitt kjørt fast før det ytterste ankeret settes. Dette gir en øket holdekraft, men ikke så mye som en fordobling av hovedankerets holdekraft. Når Roaldbj sier i et tidligere innlegg at han skal ligge for forkatting, bør han derfor gjøre det på følgende måte for å unngå samme hendelse som er nevnt i sitatet ovenfor:

1. Sette ut hovedankeret (innerste anker) og forsikre seg om at dette sitter skikkelig ved å kjøre litt akterover.

2. Benytte en ankerline med lengde på minimum 1,5 ganger vanndypden for å kunne sette på det ytterste ankeret uten å samtidig gi løft i hovedankeret. Denne ankerlinen vil være bindeleddet melom ankrene og må ha en bruddstyrke som er tilnærmet lik hovedankerets ankerline.

3. Kjøre ut det ytterste ankeret med lettbåten og sette det på bunnen i samme retningen mot båten som hovedankeret ved hjelp av en forløper eller line festet i krona på ankeret. Om denne linen skal bøyes av, tas tilbake til båten eller trekkes tilbake til lettbåten, avhenger hvilken metode som skal benyttes for å få ankrene opp igjen.

Metoden benyttes offshore ved oppankring av rigger i områder med vekslende bunnforhold innenfor et relativt snevert område hvor hovedankeret kan havne i et område med dårlig holdebunn og sikres ved bruk av anker nr. 2. Utallge forsøk både praktiske i Nordsjøen og i testtank viser at holdekraften kun økes med 50-75% avhengig av hvilken type anker som benyttes.

Har et tips når det gjelder oppankring som jeg har brukt med hell ved urolig vind:

Etter å ha kjørt ankeret fast, så hender det særlig med seilbåt at man pendler endel på vinden. Dette er i seg selv ofte nok til at man starter å dregge fordi vinkelen på ankeret varierer. Det vrir seg rett og slett løs.

Har prøvd dette et par ganger i Kroatia under ganske mye vind, særlig siste gangen var det umulig å få skikkelig feste. Til slutt så det ut til å holde, men vi pendlet som sagt endel. Løsningen er å senke reserveankeret ned fra baugen i en nesten helt stram line. Dette vil da slepe langs bunnen og virke som en demper. Det skal ikke SÅ mye kraft til for å dempe pendlingen, og med denne løsningen i tillegg lå vi endelig rolig...

Det neste som skjedde var selvsagt at en katamaran uten mannskap ombord slet seg og dundret inn i oss... Tvinnet ankerkjettingene sammen, og lagde et livlig helvete for oss en lengre stund... Til slutt ble jeg forbanna og kjørte oss løs i 7 knop, hehe - vi tok dekning i cockpiten og lot det stå til...

I norske farvann der været er relativt forutsigbart og forholdene er kjent så vil jeg ikke nøle med å stikke avgårde noen timer. Men i Kroatia der det kan komme MYE vind når som helst så er det ankervakt som gjelder! Alt er jo avhengig av forholdene der og da uansett...

• 4 måneder senere...

Jeg har også testet ut forkatting noen ganger. Har et 5 kilos anker som jeg har i et 10mm tau 4 meter bak hovedankeret, som er et 15 kilos bruce. Opplevde en gang at tauet på forkattings ankeret gikk under hovedankeret til tross for at begge 2 ble lagt ut med sig i båten. Har derfor lagt inn den rutinen at jeg i utgangspunktet ikke stoler mer på ankringen med mindre jeg kjører ankerene ned skikkelig, og dermed får bekreftet at ikke noe er galt.

Jeg har festet forkattingsankeret i det lille hullet bak på brucen, (markeringsbøye hull?) Noen som har meninger om det? Da skal det mindre til for at tauet kommer i konflikt med hovedankeret, men det kan kanskje hjelpe hovedankeret med å brekkes opp? Eller er det like ille om man fester i andre enden av ankeret? Skulle jo egentlig tro det.

Mitt kjerringråd som ikke er i henhold til boka...er å ha 2 dregger med hvert sitt tau.

På enkelte dagsturer til øyer har jeg brukt en ekstradregg i tillegg til hoved-dreggen. Det har fungerte bra. Ekstradreggen som jeg har slengt ut nær båten har såpass slakt tau at det bare kommer drag på ekstradreggen hvis båten driver mye sideveis eller hvis hoveddreggen skulle miste feste. Da har jeg med lettere hjerte forlatt båten ut av synsfeltet. Har også slengt ut ekstradreggen (i motsat retning av hoveddreggen) en rolig dag jeg lå på svai og lei av at badeplatformen (båten) hele tiden flyttet seg.

Noen vil sikkert si at å bruke to dregger er pysete og undøvendig, men det er ikke noe tvil at om båtens "bevegelsesfrihet" da blir begrenset og at man fortsatt har håp hvis hoveddreggen skulle miste ankerfeste.

Redigert av salt (see edit history)
Mener jeg nettop leste en artikkel i PBO om en båt som dregget og drev på land pga. ankret opp med forkatting. Årsaken var visstnok (hvis jeg husker riktig?) at forkattankret hindret hovedankeret i å grave seg ordentlig ned. Korriger meg hvis jeg husker feil!

Jeg kjenner ikke denne artikkelen. Men jeg har forsøkt to teknikker i sommer. Først har jeg kastet ut forkattingsankeret med ca 7 meter kjetting. Dette har vært sjaklet til hovedankeret. Deretter har jeg sluppet hovedankeret . De legger seg da ned omtrent samme sted, men jeg lar båten gå noe akterover slik at det nok blir noen meter avstand mellom hovedankeret og forkattingsankeret på bunnen. Deretter går jeg mer akterover, legger ut ønsket kjettinglengde og går ytterligere akterover inntil hovedankeret setter seg. Jeg vet da ikke hvordan forkattingsankeret ligger på bunnen.

Den andre teknikken (riktignok bare utprøvd en gang) har vært å feste fender til forkattingsankeret med line, deretter følge samme prosedyre som ovenfort. Så gå ut i lettbåten og trekke forkattingsankeret bort fra hovedankeret.

Men vindforholdene har aldri vært slik at jeg har sett om dette har gitt godt feste eller ei. Bunnforholdene har alltid vært sand/leire. Ikke fjell.

Jeg antar at forkatting er det samme som i offshore terminologien kalles for piggy-backing. I så fall er dette en teknikk som betinger at hovedankeret har satt seg/blitt kjørt fast før det ytterste ankeret settes. Dette gir en øket holdekraft, men ikke så mye som en fordobling av hovedankerets holdekraft. Når Roaldbj sier i et tidligere innlegg at han skal ligge for forkatting, bør han derfor gjøre det på følgende måte for å unngå samme hendelse som er nevnt i sitatet ovenfor:

1. Sette ut hovedankeret (innerste anker) og forsikre seg om at dette sitter skikkelig ved å kjøre litt akterover.

2. Benytte en ankerline med lengde på minimum 1,5 ganger vanndypden for å kunne sette på det ytterste ankeret uten å samtidig gi løft i hovedankeret. Denne ankerlinen vil være bindeleddet melom ankrene og må ha en bruddstyrke som er tilnærmet lik hovedankerets ankerline.

3. Kjøre ut det ytterste ankeret med lettbåten og sette det på bunnen i samme retningen mot båten som hovedankeret ved hjelp av en forløper eller line festet i krona på ankeret. Om denne linen skal bøyes av, tas tilbake til båten eller trekkes tilbake til lettbåten, avhenger hvilken metode som skal benyttes for å få ankrene opp igjen.

Metoden benyttes offshore ved oppankring av rigger i områder med vekslende bunnforhold innenfor et relativt snevert område hvor hovedankeret kan havne i et område med dårlig holdebunn og sikres ved bruk av anker nr. 2. Utallge forsøk både praktiske i Nordsjøen og i testtank viser at holdekraften kun økes med 50-75% avhengig av hvilken type anker som benyttes.

Beklager, har ikke lest dette innlegget før i dag. Her fikk jeg noe å fundere på. Jeg har lært mye av dette innlegget og må finne ut hvilke implikasjoner det får for mine ankringsprosedyrer når det er spådd økende vind. Er det mulig å finne mer informasjon om "piggy-backing". Da jeg søkte på dette ordet fikk jeg mange referanser, men de var så langt jeg kunne se ikke knyttet til oppankringsprosedyrer.

Salt:

Samme prosedyre mode 2 anker har jeg også ofte brukt. Har en ulempe med at båten pendler mye i vind med anker i baugen. For å få stabilisere båtens akterende mot solen så bruker jeg ofte en dregg foran samtidig med et anker bak. Ulempen med dette er at dersom det ligger mange båter for svai i samme området, så vil alle forvente at din båt skal dreie med vinden. Noe den da ikke vil gjøre...

Sover best med en tamp i land uansett.

SailorBoy

Roald, her har du en pdf på 145 sider om ankerhåndtering offshore. Har ikke vadet gjennom alle sidene, men på side 108 er det en prinsipptegning. Mvh,Kjell

Takk Kjell. Denne var verdifull. Ser umiddelbart at "forkattingsankeret" festes til hovedankeret anderledes enn hva jeg gjør. Kommer tilbake med flere synspunkt når hele rapporten er skrevet ut og gjennomlest.

Jeg har nå gått gjennom rapporten ganske raskt. Det kan synes som at omtalen av Piggyback systemet er det mest aktuelle for meg. Jeg ser at kes lenger oppe i tråden skriver: Utallge forsøk både praktiske i Nordsjøen og i testtank viser at holdekraften kun økes med 50-75% avhengig av hvilken type anker som benyttes. Er det noe mer informasjon fra målinger i testtank, slik at jeg ikke fremover lever i villfarelsen om at forkatting øker holdekraften utover disse angitte prosentene?

slik gjør jed det:

bruker alltid kjetting, fordi det er vekten som er viktig. ankeret i seg selv er kun en "lås"...

bruker alltid godt med kjetting ute, for å unngå napping i ankeret, og gi dreiemuligheter for festet...

søker alltid etter bunn som er egnet. altså, er det snakk om hvor jeg kan ligge, og ikke hvor jeg vil ligge...

etter ankret har falt, så settet jeg maskinen i dead slow, for å se om det er hold og sørge for at klørne graver seg godt ned....

beregner og god plass når jeg ankrer, ikke for nære andre båter og land. dette fordi skulle ankret slippe, så er det plass til at ankeret setter seg igjen....

sporadisk tilsyn er også en selvfølge. en kjapp krysspeiling gir svar.....

værmelding er obligatorisk!

har man et godt anker, så er det normalt at ankeret slipper igjennom noe av bunnen. med dette mener jeg at et anker som har store brede klør (frks. engo) vil bli fylt opp, og ikke slippe bunnen igjennom. derfor mister man festet, og dregging er et faktum...

La falle... :yesnod:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...