Avsluttet2 Startet 16.April.2007 Del på Facebook Startet 16.April.2007 Enten en ligger på svai eller oppankret i en uthavn er det alltid en sjanse for at ankeret sliter eller forskyver seg. Selv er jeg så pysete at om det er litt vind slipper jeg ikke båten av syne etter jeg har ankret opp. Kanskje det er psykisk, men synes jeg relativt ofte er borte og justerer på fortøyningene for at båten skal ligge best mulig. Er dere så trygg på oppankringen at dere ville dratt fra båten for 3-4 timer? Eller ville dere fortøyd på denne måten og overnattet i hytte lengre inne på land?? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Espen C Svart 16.April.2007 Del på Facebook Svart 16.April.2007 Det spørs jo på hvor man har ankret opp men ligger man på en en ganske lun plass så er det ikke noe farlig å forlate båten noen timer, man sover jo gjerne hele natten i båten også uten at det skjer noe Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
olpi Svart 16.April.2007 Del på Facebook Svart 16.April.2007 Det kommer jo helt an på hvor man ankrer, og ikke minst hvorledes ankringsplassen er utsatt for vind, bølger fra andre fartøy og tidevann. Jeg har ingen problem å dra fra båten hvis den ligger lunt og trygt. Ligger det andre i nærheten kan man jo informere dem og spørre om de kan holde et øye med båten. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Christina 3 Svart 16.April.2007 Del på Facebook Svart 16.April.2007 (redigert) Når jeg har ankret opp, gjerne til land, gjør jeg det så skikkelig at jeg kunne vært borte hele dagen om det så var. Er du usikker på om dregg eller tau skulle svikte slenger du bare ut ekstradreggen og drar ut noen ekstra tau. Da bør du være trygg...... Hva slags dregg har du som sliter eller forskyver seg ? Redigert 16.April.2007 av båtdilla (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Ben Sin Svart 16.April.2007 Del på Facebook Svart 16.April.2007 Når jeg har ankret opp er jeg så trygg på at båten ligger i ro at jeg selv også kan gå til ro. Ankrer man opp skikkelig slipper man å tenke på det resten av tiden man skal ligge. En god regel er å fortøye for uvær. Hver gang. Ben Sin Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Avsluttet2 Svart 16.April.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.April.2007 Ja, ja.. så er det nok bare meg da som ikke gjør det skikkelig og er pysete i tillegg.... Jeg har skiftet fra paraplydreggen til 5 kg brucekopi. Testet for første gang på lørdag. Det blåste godt, sjøen gikk god og kvit og vinden kom inn fra siden da båten var fortøyd. Båten dro ankeret to tre meter avgårde. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Espen C Svart 16.April.2007 Del på Facebook Svart 16.April.2007 Har du noen meter med kjetting på dreggen? 5 kilo skal holde opp til 2 tonn har jeg lest. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Avsluttet2 Svart 16.April.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.April.2007 Joda, har fem meter kjetting og tviler ikke på at utstyret er mer enn godt nok. Det er nok meg som ikke har fått kjørt ankeret godt nok nedi før jeg gikk i land med fortøyningen. Men dersom ankeret sitter så stoler dere slik på fortøyningen at dere kan fortøye slik, gå på jobb (eller noe annet gøy:-) og ha fulstendig roen selv om det blåser litt opp?? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Kaftein ØL Svart 16.April.2007 Del på Facebook Svart 16.April.2007 Jeg kjenner folk som bor i båt og ligger på svai i hele sommerhalvåret pga. manglende båtplass. Det går nok litt med erfaring, men han ene er på jobb og tar jolla inn hver dag. Det har visstnok skjedd to ganger i fjor at båten har flyttet seg 10-20 meter. Det er en 44 fots motorseiler. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Marø Svart 16.April.2007 Del på Facebook Svart 16.April.2007 Er kanskje litt pysete, men jeg stoler ikke på dreggen når jeg ligger på svai. Jeg vil alltid ha en tamp i land hvis jeg skal sove eller forlate båten for en stund. Ved å ha landfeste har jeg mer føling med hvor godt feste dreggen har fått. En tidligere båt hadde skålanker. Det er det eneste som har sluppet for meg gjennom mange år i båt. Jeg var veldig kjapp til å bytte til Bruce etter det. Da sover jeg godt. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sande (exSkjælø) Svart 16.April.2007 Del på Facebook Svart 16.April.2007 Er vel pysete vi også da Stiller klokken og deler på å stå opp å sjekke at vi ligger godt, når vi ligg på svai. Sitér dette innlegget Sandefjords hjemmeside Mvh Lena Link to post Share on other sites More sharing options...
Tommy R Svart 16.April.2007 Del på Facebook Svart 16.April.2007 Ville nok hatt ein dreg som er litt sørre en det båten tilsier, den skal jo tåle litt ruske vær. Vist ein få motor stopp er det dreggen som teller, og ville økt kjetting til 10 meter. Kjetting er j viktig Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Fred Svart 16.April.2007 Del på Facebook Svart 16.April.2007 Hva er minimum å ha i en båt da? 2 dregger med en god del kjetting på hver? lurer på å skaffe en ekstra.. kjekt med 2.. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
hifo Svart 17.April.2007 Del på Facebook Svart 17.April.2007 lå hele fjor sommer med dregg. (når jeg ikke brukte båten .)blåsa var punktert. Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post Share on other sites More sharing options...
eysteind Svart 17.April.2007 Del på Facebook Svart 17.April.2007 på vestlandet er det ganske stor tidevannsforskjell som gjør det vanskelig å ankre opp. Bør vel neste ha "daumann" på tauet... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
vivvi Svart 17.April.2007 Del på Facebook Svart 17.April.2007 Jeg ankrer for det første aldir opp på svai og forlater båten. Da blir det i tilfelle bare for korte stopp for ett bad eller en matbit som kokka disker opp med. Når jeg ligger forknytt med diverse antall meter tau både hit og dit i land sammens med en 12 kilos dregg og 5m. kjetting ligger jeg så trygt at jeg kan forlate båtn i mange timer. Sitér dette innlegget Tidligere båt: 27' Skaar snekke med VP MD11D 30' Spjærøykrysser prosjekt Nåværende båt: 40 fot Risørskøte fra 1931 http://mystatus.skype.com/smallclassic/flekkum Link to post Share on other sites More sharing options...
bliss X Svart 17.April.2007 Del på Facebook Svart 17.April.2007 Har ikke noe problem med å forlate båten i lengre perioder enten den ligger på svai eller med anker som akterfortøyning, men jeg forlater ikke båten lenge hvis jeg nettopp har ankret opp eller fortøyd. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
roaldbj Svart 17.April.2007 Del på Facebook Svart 17.April.2007 Denne sesongen skal jeg prøve ut forkatting. Jeg vil ikke ha noe problem med å forlate båten på svai både for en dag og to. Jeg kommer trolig til å bruke 5 meter kjetting mellom hovedanker og "forkattings"-anker Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
kurth Svart 17.April.2007 Del på Facebook Svart 17.April.2007 Jeg tror forkatting er tingen hvis en ligger på svai og er usikker , med en 4 dobling av holdekraften kan en føle seg trygg. Kommer også til å prøve ut denne metoden i sommer Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
loffern Svart 17.April.2007 Del på Facebook Svart 17.April.2007 Vet ikke helt hva dere mener når dere skriver "dregg". For min del tenker jeg da på en sånn paraply-sak og ville ikke forlatt båten ett sekund med en sånn. Mener alle burde ha minst et skikkelig anker om bord. Når det gjelder å forlate båten ville jeg brukt det tyngste ankeret jeg hadde og feks brukt et av de andre som en skikkelig daumann. Hvis jeg da hadde ligget mot land med baugen ville jeg bare ha sluppet båten noen meter ut fra land og tatt det helt med ro. Man må selvfølgelig sjekke at ankeret har fått skikkelig feste. Når man ligger på svai er det jo ikke så farlig om ankeret beveger seg noen meter på bunnen hvis du sørger for å ha god nok plass rundt deg. Men poenget er at man aldri kan være 100% sikker verken i en uthavn, i en bøye eller hjemme i båthavna for den saks skyld. Tau og fester har jo røket før og det kommer til å skje igjen men det er om å gjøre å minske risikoen for at det gjelder din båt. Tenker med gru på alle de båtene som ligger fortøyd hjemme i havna med det mest lurvete tauverket de har om bord og atpåtil uten avfjæring. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
atletico1 Svart 18.April.2007 Del på Facebook Svart 18.April.2007 Mener jeg nettop leste en artikkel i PBO om en båt som dregget og drev på land pga. ankret opp med forkatting. Årsaken var visstnok (hvis jeg husker riktig?) at forkattankret hindret hovedankeret i å grave seg ordentlig ned. Korriger meg hvis jeg husker feil! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sjøtummel Svart 18.April.2007 Del på Facebook Svart 18.April.2007 En ting er å skaffe seg et anker som er ett nummer større enn anbefalt, men det er viktigere å ha mer kjetting. Skal man ligge lenge og bruke forkatting kan det være lurt med en dykkermaske, så kan du sjekke at begge ankere ligger som de skal. Er man bekymret for hvordan det står til med en båt som ligger for anker så går det an å kjøpe en alarm med ankervakt basert på GPS-posisjonen. Noen alarmer kan også sjekke vindstyrke og sende deg en tekstmelding hvis det blåser opp. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Figaro Svart 18.April.2007 Del på Facebook Svart 18.April.2007 Et spørsmål ang. kjetting/blytau: På min forrige båt hadde jeg ankervinsj med kjetting. Nå har jeg båt med blytau og en vinsj beregnet for dette. Kan jeg likevel bruke noen meter kjetting på denne vinsjen? Selve rulla mangler jo sporene som drar kjettingen opp. Sitér dette innlegget Not like everybody else----owner of metal boat and plastic car (Think) + MGB 68 mod. Link to post Share on other sites More sharing options...
elna Svart 18.April.2007 Del på Facebook Svart 18.April.2007 Hvis du er ute på langtur med båt, har du ikke noe særlig annet valg enn å forlate båten av og til om du skal se noe annet enn bare den. Det går selvsagt som regel bra, men jeg har hatt noen kilne opplevelser: 1. Var på stranda ved hovedstaden på Grenada en dag. Båten lå ankret opp bak et nes et stykke unna, sammen med et tjue-tall andre båter. Vi hadde ligget der i mange dager allerede. Da vi kom tilbake var den ikke lenger på samme sted. Etter noen øyeblikk panikk, fant vi henne igjen kanskje 150 meter unna. I løpet av dagen hadde ankeret sluppet, og dregget hele veien over ganske hard korallbunn før det hadde funnet en nye sandflekk hvor det hadde gravd seg ned. Det blåste nokså friskt, rundt 10 sekundmeter ved dette tilfellet. På en annen ankringsplass der det raskere blir dypt, hadde båten trolig vært på god vei mot Mexico... 2. En kveld ved Dominica vi satt nede under dekk og tok et glass rødvin så vi det vi trodde var topplanterna på en annen båt som ankret opp, men båten bare fortsatte sakte videre. Når vi oppdaget at stjernene også beveget seg ganske mye i forhold til horisonten, begynte vi å lure. Da jeg gikk ut for å sjekke ankeret, viste det seg at ankertauet var tvers av. Det var nesten vindstille, og vi drev bare sakte nedover kysten. Jeg må innrømme at jeg ikke skjønte mye, men vi ankret opp på nytt med nr. 2-ankeret. Dagen etter fant vi tilbake til der vi hadde ankret opp kvelden før(jeg pleier alltid å krysspeile mot land når jeg slipper ankeret). Det viste seg at det var gjørmebunn helt uten stein, men det var masse digre muslinger som sto opp fra mudderet. Siden det var nesten vindstille, har tauet lagt seg på bunnen, og en av muslingene må ha klappet sammen rundt tauet og rett og slett klippet det av. Det var bare rundt fire meter dypt der, så det var ikke noe problem å få opp ankeret igjen.. Disse to erfaringene, og noen andre, gjør at jeg ikke forlater båten på svai uten å ha to ankere ute. Ting kan godt skje med ett anker, men du skal ha mange ganger mer uflaks for at båten skal komme i drift om du har dobbel sikring. Jeg har riktignok opplevd å drive av med to ankere også, men det var under helt ekstreme vindforhold(55 knop vind målt på ankringsplassen), og med relativt dårlig ankerbunn. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Tom J. Svart 18.April.2007 Del på Facebook Svart 18.April.2007 Hvordan ville dere ankret opp hvis det var 3 meter mellom flo og fjære ? Jeg pleier å ligge på svai med bruceanker, tau og daumann, men jeg har sett flere som ligger med en fortøyning mot land. Skulle tro at de måtte passe på fortøyningen hele tiden. Ikke lett å komme fra da. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.