Jump to content

Hvor lenge tør dere forlate båten ved oppankring?


Avsluttet2

Recommended Posts

Enten en ligger på svai eller oppankret i en uthavn er det alltid en sjanse for at ankeret sliter eller forskyver seg.

Selv er jeg så pysete at om det er litt vind slipper jeg ikke båten av syne etter jeg har ankret opp. Kanskje det er psykisk, men synes jeg relativt ofte er borte og justerer på fortøyningene for at båten skal ligge best mulig.

 

Er dere så trygg på oppankringen at dere ville dratt fra båten for 3-4 timer? Eller ville dere fortøyd på denne måten og overnattet i hytte lengre inne på land??

Link to post
Share on other sites

Det kommer jo helt an på hvor man ankrer, og ikke minst hvorledes ankringsplassen er utsatt for vind, bølger fra andre fartøy og tidevann.

 

Jeg har ingen problem å dra fra båten hvis den ligger lunt og trygt. Ligger det andre i nærheten kan man jo informere dem og spørre om de kan holde et øye med båten.

Link to post
Share on other sites

Når jeg har ankret opp, gjerne til land, gjør jeg det så skikkelig at jeg kunne vært borte hele dagen om det så var. Er du usikker på om dregg eller tau skulle svikte slenger du bare ut ekstradreggen og drar ut noen ekstra tau. Da bør du være trygg......

Hva slags dregg har du som sliter eller forskyver seg ?

Redigert av båtdilla (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ja, ja.. så er det nok bare meg da som ikke gjør det skikkelig og er pysete i tillegg....

 

Jeg har skiftet fra paraplydreggen til 5 kg brucekopi. Testet for første gang på lørdag. Det blåste godt, sjøen gikk god og kvit og vinden kom inn fra siden da båten var fortøyd. Båten dro ankeret to tre meter avgårde.

Link to post
Share on other sites

Joda, har fem meter kjetting og tviler ikke på at utstyret er mer enn godt nok. Det er nok meg som ikke har fått kjørt ankeret godt nok nedi før jeg gikk i land med fortøyningen.

 

Men dersom ankeret sitter så stoler dere slik på fortøyningen at dere kan fortøye slik, gå på jobb (eller noe annet gøy:-) og ha fulstendig roen selv om det blåser litt opp??

Link to post
Share on other sites

Jeg kjenner folk som bor i båt og ligger på svai i hele sommerhalvåret pga. manglende båtplass. Det går nok litt med erfaring, men han ene er på jobb og tar jolla inn hver dag. Det har visstnok skjedd to ganger i fjor at båten har flyttet seg 10-20 meter. Det er en 44 fots motorseiler.

Link to post
Share on other sites

Er kanskje litt pysete, men jeg stoler ikke på dreggen når jeg ligger på svai. Jeg vil alltid ha en tamp i land hvis jeg skal sove eller forlate båten for en stund. Ved å ha landfeste har jeg mer føling med hvor godt feste dreggen har fått. En tidligere båt hadde skålanker. Det er det eneste som har sluppet for meg gjennom mange år i båt. Jeg var veldig kjapp til å bytte til Bruce etter det. Da sover jeg godt. :sleep:

Link to post
Share on other sites

Jeg ankrer for det første aldir opp på svai og forlater båten. Da blir det i tilfelle bare for korte stopp for ett bad eller en matbit som kokka disker opp med.

Når jeg ligger forknytt med diverse antall meter tau både hit og dit i land sammens med en 12 kilos dregg og 5m. kjetting ligger jeg så trygt at jeg kan forlate båtn i mange timer.

Link to post
Share on other sites

Vet ikke helt hva dere mener når dere skriver "dregg". For min del tenker jeg da på en sånn paraply-sak og ville ikke forlatt båten ett sekund med en sånn. Mener alle burde ha minst et skikkelig anker om bord. Når det gjelder å forlate båten ville jeg brukt det tyngste ankeret jeg hadde og feks brukt et av de andre som en skikkelig daumann. Hvis jeg da hadde ligget mot land med baugen ville jeg bare ha sluppet båten noen meter ut fra land og tatt det helt med ro. Man må selvfølgelig sjekke at ankeret har fått skikkelig feste. Når man ligger på svai er det jo ikke så farlig om ankeret beveger seg noen meter på bunnen hvis du sørger for å ha god nok plass rundt deg.

 

Men poenget er at man aldri kan være 100% sikker verken i en uthavn, i en bøye eller hjemme i båthavna for den saks skyld. Tau og fester har jo røket før og det kommer til å skje igjen men det er om å gjøre å minske risikoen for at det gjelder din båt. Tenker med gru på alle de båtene som ligger fortøyd hjemme i havna med det mest lurvete tauverket de har om bord og atpåtil uten avfjæring.

Link to post
Share on other sites

En ting er å skaffe seg et anker som er ett nummer større enn anbefalt, men det er viktigere å ha mer kjetting. Skal man ligge lenge og bruke forkatting kan det være lurt med en dykkermaske, så kan du sjekke at begge ankere ligger som de skal.

 

Er man bekymret for hvordan det står til med en båt som ligger for anker så går det an å kjøpe en alarm med ankervakt basert på GPS-posisjonen. Noen alarmer kan også sjekke vindstyrke og sende deg en tekstmelding hvis det blåser opp.

Link to post
Share on other sites

Et spørsmål ang. kjetting/blytau: På min forrige båt hadde jeg ankervinsj med kjetting. Nå har jeg båt med blytau og en vinsj beregnet for dette. Kan jeg likevel bruke noen meter kjetting på denne vinsjen? Selve rulla mangler jo sporene som drar kjettingen opp. :confused:

Not like everybody else----owner of metal boat and plastic car (Think) + MGB 68 mod.

Link to post
Share on other sites

Hvis du er ute på langtur med båt, har du ikke noe særlig annet valg enn å forlate båten av og til om du skal se noe annet enn bare den. Det går selvsagt som regel bra, men jeg har hatt noen kilne opplevelser:

 

1. Var på stranda ved hovedstaden på Grenada en dag. Båten lå ankret opp bak et nes et stykke unna, sammen med et tjue-tall andre båter. Vi hadde ligget der i mange dager allerede. Da vi kom tilbake var den ikke lenger på samme sted. Etter noen øyeblikk panikk, fant vi henne igjen kanskje 150 meter unna. I løpet av dagen hadde ankeret sluppet, og dregget hele veien over ganske hard korallbunn før det hadde funnet en nye sandflekk hvor det hadde gravd seg ned. Det blåste nokså friskt, rundt 10 sekundmeter ved dette tilfellet. På en annen ankringsplass der det raskere blir dypt, hadde båten trolig vært på god vei mot Mexico...

 

2. En kveld ved Dominica vi satt nede under dekk og tok et glass rødvin så vi det vi trodde var topplanterna på en annen båt som ankret opp, men båten bare fortsatte sakte videre. Når vi oppdaget at stjernene også beveget seg ganske mye i forhold til horisonten, begynte vi å lure. Da jeg gikk ut for å sjekke ankeret, viste det seg at ankertauet var tvers av. Det var nesten vindstille, og vi drev bare sakte nedover kysten. Jeg må innrømme at jeg ikke skjønte mye, men vi ankret opp på nytt med nr. 2-ankeret.

Dagen etter fant vi tilbake til der vi hadde ankret opp kvelden før(jeg pleier alltid å krysspeile mot land når jeg slipper ankeret). Det viste seg at det var gjørmebunn helt uten stein, men det var masse digre muslinger som sto opp fra mudderet. Siden det var nesten vindstille, har tauet lagt seg på bunnen, og en av muslingene må ha klappet sammen rundt tauet og rett og slett klippet det av. Det var bare rundt fire meter dypt der, så det var ikke noe problem å få opp ankeret igjen..

 

Disse to erfaringene, og noen andre, gjør at jeg ikke forlater båten på svai uten å ha to ankere ute. Ting kan godt skje med ett anker, men du skal ha mange ganger mer uflaks for at båten skal komme i drift om du har dobbel sikring. Jeg har riktignok opplevd å drive av med to ankere også, men det var under helt ekstreme vindforhold(55 knop vind målt på ankringsplassen), og med relativt dårlig ankerbunn.

Link to post
Share on other sites

Hvordan ville dere ankret opp hvis det var 3 meter mellom flo og fjære ?

Jeg pleier å ligge på svai med bruceanker, tau og daumann, men jeg har sett flere som ligger med en fortøyning mot land.

Skulle tro at de måtte passe på fortøyningen hele tiden. Ikke lett å komme fra da.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...