Crescent 535 HT Startet 17.April.2007 Del på Facebook Startet 17.April.2007 Jeg har akkurat gått til innkjøp av en 99 mod Mariner 40 hk totakt. Jeg har ikke tidligere hatt motor med separat oljeblanding. Det jeg lurte på var om det er noen som kan svare meg på følgende spørsmål: 1. Går alarmen kun når nivået i oljetanken er lavt, eller går den når motoren faktisk ikke får olje? 2. Er det evt. noe man kan gjøre for å forsikre seg om at motoren får olje? 3. Krever dette systemet noe ettersyn/vedlikehold? 4. Er det noen om har erfaringer med problemer med dette systemet, eller er det skuddsikkert? Jeg blir litt svett av å tenke på en motor på 5500 o/min uten smøring... Vil helst unngå det. Takk for alle tilbakemeldinger! Sitér dette innlegget Link to post
Espen C Svart 17.April.2007 Del på Facebook Svart 17.April.2007 Jeg har kunn hatt Yamaha motorer med denne løsningen alarmen gikk da lenge før tanken er tom, motoren ble også sperret med en turtallsperre slik at man ikke kunne kjøre på full fart før man har fylt olje igjen. Problemet med noen Yamaha 25-30 hk var at alarmen gikk alt for tidlig pga feil med flotør eller noe Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 17.April.2007 Del på Facebook Svart 17.April.2007 Har ikke erfaring med Mariner/Mercury, men med Johnson/Evinrude. På ca 15 år har jeg kun opplevd at alarmen har gått en gang (på totalt fire forskjellige motorer) og da var det faktisk varslingsenheten som var feil! Mener at alarmen går både hvis det er lite olje på tanken og hvis den ikke gir/får olje. Ved oppstart så vil den vil gi signal/lamper lyse som viser at alarmfunskjonen fungerer? Det gjør det i hvertfall hos meg. Sjekk hva manualen sier for forskjellige alarmer gir forskjellig informasjon om hva som er feil! Garantere at motoren får olje - vel da må man vel blande olje i bensinen? Jeg har aldri gjort det (annet enn ved innkjøring av motorene) og heller aldri vært bekymret for det - dette er ingen garanti! Hvis motoren ikke får olje så skal den vel også automatisk redusere turtallet til idle eller i hvertfall meget lavt turtall. Skjønner dine betenkeligheter, men er så vant til denne seperate oljetanken at jeg tenker svært lite på det! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Arvid_A Svart 17.April.2007 Del på Facebook Svart 17.April.2007 Hei! Jeg har i drøyt 10 år "hatt et godt liv" med en '92-modell, 60hk Mariner med separat oljetank. Jeg har aldri hatt noen problemer med dette. Et par ganger har det skjedd at alarmen har varslet om for lavt nivå i oljetanken, men som det sies foran her, så skjer dette lenge før noen krisetilstand oppstår. På denne motoren tror jeg ikke det var noen annen kontroll på oljeinnblandingen enn nivådetektoren i oljetanken, men det må jo fremgå av brukerhåndboka. I tillegg til å ta en kontroll nå og da av at oljenivået i tanken minker på en "naturlig" måte, så må man vel bare stole på at slike systemer fungerer. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.