Jump to content

To takt, starter den begge veier?


Sleipner93

Recommended Posts

Husker ikke hvem av Messerschmitt eller BMW Isetta det var, men en av dem eller begge hadde også den typen revers. Skulle man rygge, måtte motoren stoppes. Så måtte man trykke nøkkelen lenger inn, og starte på nytt. Da gikk motoren baklengs.

 

Det morsomme var at man da hadde fire gir og et fartspotensiale på ca 80km/t baklengs også...

baatplassen.no

Din kommunistiske hjemmehavn på nettet!

Link to post
Share on other sites

Visst jeg da setter et stort svinghjul på motorsaga mi vil jeg da kunne starte denne ved å "vugge" den igang? Det vil si at man drar svinghjulet bakover til jeg får kompresjon og så får jeg kraft til å skue det fraomover igjen. Var litt dårlig forklart men de som har litt peiling på gamle semidiesler forstår nok hva jeg mener. Er litt redd at sylinderen er for "kort"??

Link to post
Share on other sites

Semidiesel'er kan også starte feil vei.

Ja, gjett om!

Husker fortsatt den gangen vi starta opp, slapp fortøyinger, og drev litt fra brygga før vi koblet inn propellen. Oppdaget litt forundra at vi ikke kom ordentlig fra brygga - kanskje heller litt mot uten at jeg tenkte helt hvorfor. Ga så på enda mer jo nærmere brygga kom. Skal si det endte med fliser som spruta... :blush:

Link to post
Share on other sites

En gang i min forrige ungdom hadde jeg en '55-modell IFA personbil med 3-sylindret 2-taktsmotor. Ved å slå av tenningen med motoren i gang og så slå den på igjen i det rette øyeblikket (rett før motoren stoppa), så "hikka" motoren litt og tørna plutselig feil veg. Som nevnt i et innlegg foran her, var det ganske morsomt med 4 gir bakover... :smiley:

Link to post
Share on other sites

En påhengs av nyere dato tenner kun på "topp", dvs. når stempelet er på topp.......
finnes det noen som ikke gjør det?

 

 

Ga så på enda mer jo nærmere brygga kom. Skal si det endte med fliser som spruta... :blush:
:lol: Hørtes ut som en fortvilet situasjon.

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

Vet ikke hva dere kaller det men jeg kaller det vugge start. Drar fek.s svinghjulet til venstre til du får motkompresjon som da gir deg fart til å slå det over andre veien :wink: Vil dette gå med stort nok svinghjul på den eller har den for liten "slaglengde" (er det ikke det det heter?) :crazy:

 

Ørjan

Redigert av Sleipner93 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg har en ensylindret motor ja, og starter den som du har beskrevet. Min motor har ingen sveiv, kun en fjærbelastet tapp i svinghjulet som jeg trekker ut. Den har da nesten en runde uten kompresjon, men dette vil vel bli annerledes på en tosylindret motor siden stemplene ikke beveger seg likt.

 

Om du har en slik tapp kan du jo prøve, men husk å være forsiktig! Det er lett å få seg en smell på fingrene fra svighjulet om motoren slår tilbake. :boxing: Å sette en sveiv direkte på svighjulet høres direkte farlig ut, ikke prøv det!

 

Det tryggeste er å starte med rearstarteren :smiley:

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Tenning på topp og bunn er ganske så vanlig. Har en repp håndbok til min Vetra 99'. I en del av motorvariantene der så tenner den også når stempelet er på topp i utblåsningsfasen. I praksis så sitter to tennplugger tilkoblet hver sin ende av høyspenningsspolen på coilen og begge pluggene tenner til jord for å få en slutta krets. Er nok ganske så vanlig på mange motorer, da dette er en enkel (og sikkert billig) løsning.

Link to post
Share on other sites

Går det ikke litt galt visst det er brennstoff som ikke er brent opp da igjenn inne i sylinderene?

 

Er ikke noe trykk når stemplet er i bunn ( eller når ventilene er åpne ved TDC på en 4-takter ), derfor ingen forbrenning .

Mange bilmotorer har også gnist hver gang stemplet er på topp ( waisted spark ), antagelig fordi det forenkler konstruksjonen endel ( modeller uten fordeler ).

 

 

 

Kan også ta med at enkelte større Mercury motorer kom med 2 startere, en til normal fremdrift og en til reverse ( tenningen ble ogå endret ihenhold til motoren gangretning .

 

Disse motorene hadde benevnelsen DR ( Direct Reversing ), også kalt "Dockbusters" :wink: , wonder why ....

 

 

 

Arne Kjetil

Link to post
Share on other sites

Totaktere starter begge veier ja. Vet ikke om det gjelder alle riktignok. Har sett at mange snøscootere har reversering som virker ved at motoren startes i "gal" retning, så da er det vel ikke skadelig for motoren heller :confused:

 

Eneste som trengs er at tennkurven blir tilpasset dette, samt at oljepumpa blir tilpasset slik at den pumper olje også baklengs.

Vet om flere mopeder det gikk å starte baklengs også, det hjalp at tenninga ikke var særlig godt innstilt...

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Jeg ser at mange speedbåter stopper motoren for så og starte den i revers for å bakke opp når de skal inn til brygga hvorfor er det slik :confused:

 

Mange av disse båtene har så mye stignig på propellen + det faktum at propellene ofte er av typen " solid hub" , dette kan gi girkassa en kraftig smell hver gang de settes i gir, ved å stoppe motoren før en girer unngår en dette problemet .

 

Samme problemet på båter med innenbords maskiner, men her har de også gjerne annen uteksling på giret

( propellen går forr fort på tomgang til at giret tåler inn/ut kobling mens motoren er i gang )

 

 

Arne Kjetil

Redigert av Droll (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...