Jump to content

Sabb G 8hk umulig og dreie rundt


M/B Shanty

Recommended Posts

Som alle andre trebåt idioter har det skjedd. <kjøpte sammen med min far idag enda en trebåt. Grunnen til kjøpet er at alternativet var att båten ble solgt til en barnehage. skulle ha den som lekestativ. Det hadde værtfor galt. åten ligger på vannet og er skrogmessig bra. MEN... det står en sabb g 8hk i den, denne har håndsveiv. -denne håndsveiven står bom fast. tenker derfor med engang på at stemplet står fast . men kan det være noe annet? kom med forslag!

 

Alf kåre

Min hjemmehavn - Feda Småbåthavn

Link to post
Gratulerer! Trebåtgalskap har lett for å balle på seg :wink:

 

Du burde kanskje først sjekke om du kan bevege på svinghjulet, det kan jo hende at mekanismen (kjede?!) til sveiva har satt seg...

 

 

Had a dog and BINGO......Flottings :yesnod: da tørner maskinen! vrei en kvart omdreining på svinghjulet, så funket sveiva!! i helga skal jeg fylle vann på kjølingen, bytte oljer, bytte diesel og lufte kjøling og diesel, så prøve å starte sabben.

 

Kan bli morro dette. noen som har noen start råd? hvor smøre og hvor startgass?? Walter_S?

Min hjemmehavn - Feda Småbåthavn

Link to post

Sabb G har vel muligens vekesmøring av ventilene via en liten kopp på toppdekselet. Inni denne koppen skal det være olje. I tillegg skal det være et lite rør som går inn til innsuget. Der kan det slåes i en liten oljeskvett oppi. Oljen vil bli sugd inn/renne inn i sylinderen, slik at den hjelper til med å holde kompresjonen i startøyeblikket.

Ellers skal det vel være en plugg beregnet for startsigarett (hvis du har det) ett sted på siden av topplokket, hvis jeg ikke husker feil.

Link to post

Tror jeg ville ha tatt av regulatordekselet og smurt opp regulatoren litt slik at den går lett, tatt ut glødepluggen og gitt den fire-fem pump på oljekanna i sylinderen, smurt opp driften til sveiven og litt olje i smørekoppen på toppdekselet. Rengjort bunnpannen og fylt på ny olje, og deretter startet opp motoren! Om den har stått lenge kan man jo ta av toppdekselet og dynke ventiler og løftere med olje for at de skal gå lettere. Det burde ikke være noe i veien for å få denne i gang relativt lett, dette er enkle motorer så det er ikke så mye som kan svikte egentlig...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Hei. når det gjelder startingen, så etter å ha luftet dieselen og justert ventilene(dersom de ikke er justert fra før) så sveiver du endel runder med sveiven uten å slå over kompresjonshendelen. når dette er gjort skrur du ut den pluggen fremme på sylinderen og sprøyter inn litt olje før du skrur den inn igjen og starter opp motoren.

Mvh . Kristoffer

Link to post
Vet ikke om slike sigaretter er i handel nå.

 

Joda, sigaretter får man fortsatt kjøpt. Tror faktisk jeg har en boks i kjelleren også, når jeg tenker meg om! Jeg pleide ikke å bruke sigaretter da jeg hadde en Sabb 2H, gav den heller fire-fem pump på oljekanna inn i hver sylinder før start. Funket fint som bare det, og så slipper man sigarettrester som legger seg på ventilene!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Etter at du har luftet så sveiver du 65 ganger rundt med kompresjonshendelen nede. På 66. turn strammer du hendelen og motoren starter. Alt i følge instruksjonsboken til Sabb. Og det stemmer faktisk. Jeg skal se om jeg har instruksjonsboken hjemme, så kan jeg sende deg den dersom du er interessert.

 

mvh tuffff

Link to post
Etter at du har luftet så sveiver du 65 ganger rundt med kompresjonshendelen nede. På 66. turn strammer du hendelen og motoren starter. Alt i følge instruksjonsboken til Sabb. Og det stemmer faktisk. Jeg skal se om jeg har instruksjonsboken hjemme, så kan jeg sende deg den dersom du er interessert.

 

mvh tuffff

 

 

Takk for tilbudet! men originalboken fulgte faktisk med! Har ikke hatt tid til å lese den perm til perm enda :-) Når er komprisjons hendelen koblet inn? er det når den står i sporet, eller er det når den ligger på "Høyden". dårlig forklaring, men de avdere som kjenner motoren forstår sikkert hva jeg mener !

Min hjemmehavn - Feda Småbåthavn

Link to post

Den er koblet inn når den er løftet (altså på tvers av sporet). Når den står i sporet er det åpen passasje. Det kan hende du må trykke den litt ned i sporet for å kunne sveive lett rundt.

Du merker det ellers lett, for dersom du har god kompresjon så klarer du ikke å sveive rundt med hendelen stengt.

 

mvh tuffff

Link to post

Glem den gamle dritten, en sylindret sabb er helt grei motor bare du slipper å ha den selv i båten. Se heller om du finner en 2 sylindret sak. Sabben kan du pusse opp å sette på en palle til pynt. Disse gamle motorene rister så det er ubehagelig å være ombord. Det er en lettelse hver gang motoren stoppes. Bruksgleden ved å ha en bår er jo også at det er behagelig å være ombord.

Link to post

:nono: :nono: :nono:

 

En ensylindret sabb oppfører seg faktisk ganske fint i en trebåt, så dette er ikke noe problem! I plastbåt derimot kan det bli litt mer vibrasjoner, særlig hvis ikke installasjonen er korrekt utført.

 

Men å kalle en Sabb for noe gammelt dritt da... :nono: :nono:

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

:smiley:

 

Morro med forskjellige meninger! I hvertfall så lenge alle andre tar feil:-) Litt av poenget med Sabben er at, den er original i båten. denne båten er kun en "Reddet fra barnehage lekestativ livet" Når du sier jeg bør skifte maskinen.... er dette ett råd du gir til forlk som pusser opp eldre biler og motorsykkler også? Når det gjelder bruksgleden, tror jeg ikke jeg er enig. men om jeg får startet maskinen og finner ut at dette er det værste jeg har vært med på, kan jeg jo heller ta en tur i:

 

-Pioneer 13 med 15 hk. mercury viking.

-8 foteren med 6 hk fisherman hentet i dag!

-Jørgensen snekke med Yanmar 2qm.

-Presse stumpen ned i min optimistjolle som jeg vokste ut av for 15 år siden.

-Vente til Shanty er ferdig senere i sommer med min 4 sylindrede perkins 4.236.

 

eller benytte noen av de andre påhengerne vi har tilgjengelige......

 

Poenget mitt er vel at det er morro med gamle båter og motorer.

 

Alf Kåre

Min hjemmehavn - Feda Småbåthavn

Link to post

Jeg mente det jeg skreiv. Men når du har en hel flåte så kan jeg forstå. Som guttunge var vi med hele dagen ombord hos en par yrkesfiskere. Det var ikke moro å være i den båten som hadde sabb ombord. De rister og bråker så det er et lite hel.... å være ombord noen timer. Fåpå en sylinder til så hjelper det.

De gjør seg best i andres båter er konklusjonen min.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...