M/B Shanty Startet 17.April.2007 Del på Facebook Startet 17.April.2007 Som alle andre trebåt idioter har det skjedd. <kjøpte sammen med min far idag enda en trebåt. Grunnen til kjøpet er at alternativet var att båten ble solgt til en barnehage. skulle ha den som lekestativ. Det hadde værtfor galt. åten ligger på vannet og er skrogmessig bra. MEN... det står en sabb g 8hk i den, denne har håndsveiv. -denne håndsveiven står bom fast. tenker derfor med engang på at stemplet står fast . men kan det være noe annet? kom med forslag! Alf kåre Sitér dette innlegget Min hjemmehavn - Feda Småbåthavn Link to post
Gabba III Svart 17.April.2007 Del på Facebook Svart 17.April.2007 Gratulerer! Trebåtgalskap har lett for å balle på seg Du burde kanskje først sjekke om du kan bevege på svinghjulet, det kan jo hende at mekanismen (kjede?!) til sveiva har satt seg... Sitér dette innlegget Link to post
M/B Shanty Svart 18.April.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.April.2007 es is nice! det skulle jeg jo ha skjekket på plassen...... noen andre forslag?? Sitér dette innlegget Min hjemmehavn - Feda Småbåthavn Link to post
vanntrivsel Svart 18.April.2007 Del på Facebook Svart 18.April.2007 Rusta hull i topplokket ( ikke uvanlig på saltvannskjølte motorer) ? Saltvann har kommet inn i sylinderen og stempelet sitter bom fast .... ? Sitér dette innlegget Link to post
M/B Shanty Svart 18.April.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.April.2007 Gratulerer! Trebåtgalskap har lett for å balle på seg Du burde kanskje først sjekke om du kan bevege på svinghjulet, det kan jo hende at mekanismen (kjede?!) til sveiva har satt seg... Had a dog and BINGO......Flottings da tørner maskinen! vrei en kvart omdreining på svinghjulet, så funket sveiva!! i helga skal jeg fylle vann på kjølingen, bytte oljer, bytte diesel og lufte kjøling og diesel, så prøve å starte sabben. Kan bli morro dette. noen som har noen start råd? hvor smøre og hvor startgass?? Walter_S? Sitér dette innlegget Min hjemmehavn - Feda Småbåthavn Link to post
Sleipner93 Svart 18.April.2007 Del på Facebook Svart 18.April.2007 Skal du starte med sveiv? Kan du filme mens du gjør det da? Har så lyst å se når en slik motor startes med sveiv ettersom jeg aldri har sett det? Sitér dette innlegget Link to post
GeirFrode Svart 18.April.2007 Del på Facebook Svart 18.April.2007 Sabb G har vel muligens vekesmøring av ventilene via en liten kopp på toppdekselet. Inni denne koppen skal det være olje. I tillegg skal det være et lite rør som går inn til innsuget. Der kan det slåes i en liten oljeskvett oppi. Oljen vil bli sugd inn/renne inn i sylinderen, slik at den hjelper til med å holde kompresjonen i startøyeblikket. Ellers skal det vel være en plugg beregnet for startsigarett (hvis du har det) ett sted på siden av topplokket, hvis jeg ikke husker feil. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 18.April.2007 Del på Facebook Svart 18.April.2007 Tror jeg ville ha tatt av regulatordekselet og smurt opp regulatoren litt slik at den går lett, tatt ut glødepluggen og gitt den fire-fem pump på oljekanna i sylinderen, smurt opp driften til sveiven og litt olje i smørekoppen på toppdekselet. Rengjort bunnpannen og fylt på ny olje, og deretter startet opp motoren! Om den har stått lenge kan man jo ta av toppdekselet og dynke ventiler og løftere med olje for at de skal gå lettere. Det burde ikke være noe i veien for å få denne i gang relativt lett, dette er enkle motorer så det er ikke så mye som kan svikte egentlig... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
kritrov Svart 18.April.2007 Del på Facebook Svart 18.April.2007 Hei. når det gjelder startingen, så etter å ha luftet dieselen og justert ventilene(dersom de ikke er justert fra før) så sveiver du endel runder med sveiven uten å slå over kompresjonshendelen. når dette er gjort skrur du ut den pluggen fremme på sylinderen og sprøyter inn litt olje før du skrur den inn igjen og starter opp motoren. Mvh . Kristoffer Sitér dette innlegget Link to post
Allan E Svart 18.April.2007 Del på Facebook Svart 18.April.2007 Den pluggen fremme på sylinderen er vel til startsigaretter. En erstatning for gløding. Vet ikke om slike sigaretter er i handel nå. Sitér dette innlegget Link to post
Sleipner93 Svart 18.April.2007 Del på Facebook Svart 18.April.2007 (redigert) Denne posten kan nok bli nyttig når jeg får en Sabb tenker jeg! EDIT : Innlegg 100!! :flag: Redigert 18.April.2007 av Sleipner93 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 18.April.2007 Del på Facebook Svart 18.April.2007 Vet ikke om slike sigaretter er i handel nå. Joda, sigaretter får man fortsatt kjøpt. Tror faktisk jeg har en boks i kjelleren også, når jeg tenker meg om! Jeg pleide ikke å bruke sigaretter da jeg hadde en Sabb 2H, gav den heller fire-fem pump på oljekanna inn i hver sylinder før start. Funket fint som bare det, og så slipper man sigarettrester som legger seg på ventilene! Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
M/S Bastard Svart 19.April.2007 Del på Facebook Svart 19.April.2007 Ja, jeg brukte også bare olje i stedet for sigaretter, det sto også i manualen. (2g) Som startgass brukte vi olje, til første oppstart av dyret etter sjauen vi hadde med den Sitér dette innlegget Link to post
tuffff Svart 19.April.2007 Del på Facebook Svart 19.April.2007 Etter at du har luftet så sveiver du 65 ganger rundt med kompresjonshendelen nede. På 66. turn strammer du hendelen og motoren starter. Alt i følge instruksjonsboken til Sabb. Og det stemmer faktisk. Jeg skal se om jeg har instruksjonsboken hjemme, så kan jeg sende deg den dersom du er interessert. mvh tuffff Sitér dette innlegget Link to post
M/B Shanty Svart 19.April.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.April.2007 Etter at du har luftet så sveiver du 65 ganger rundt med kompresjonshendelen nede. På 66. turn strammer du hendelen og motoren starter. Alt i følge instruksjonsboken til Sabb. Og det stemmer faktisk. Jeg skal se om jeg har instruksjonsboken hjemme, så kan jeg sende deg den dersom du er interessert. mvh tuffff Takk for tilbudet! men originalboken fulgte faktisk med! Har ikke hatt tid til å lese den perm til perm enda :-) Når er komprisjons hendelen koblet inn? er det når den står i sporet, eller er det når den ligger på "Høyden". dårlig forklaring, men de avdere som kjenner motoren forstår sikkert hva jeg mener ! Sitér dette innlegget Min hjemmehavn - Feda Småbåthavn Link to post
tuffff Svart 19.April.2007 Del på Facebook Svart 19.April.2007 Den er koblet inn når den er løftet (altså på tvers av sporet). Når den står i sporet er det åpen passasje. Det kan hende du må trykke den litt ned i sporet for å kunne sveive lett rundt. Du merker det ellers lett, for dersom du har god kompresjon så klarer du ikke å sveive rundt med hendelen stengt. mvh tuffff Sitér dette innlegget Link to post
Allan E Svart 19.April.2007 Del på Facebook Svart 19.April.2007 Glem den gamle dritten, en sylindret sabb er helt grei motor bare du slipper å ha den selv i båten. Se heller om du finner en 2 sylindret sak. Sabben kan du pusse opp å sette på en palle til pynt. Disse gamle motorene rister så det er ubehagelig å være ombord. Det er en lettelse hver gang motoren stoppes. Bruksgleden ved å ha en bår er jo også at det er behagelig å være ombord. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 19.April.2007 Del på Facebook Svart 19.April.2007 :nono: :nono: :nono: En ensylindret sabb oppfører seg faktisk ganske fint i en trebåt, så dette er ikke noe problem! I plastbåt derimot kan det bli litt mer vibrasjoner, særlig hvis ikke installasjonen er korrekt utført. Men å kalle en Sabb for noe gammelt dritt da... :nono: :nono: Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
nab Svart 19.April.2007 Del på Facebook Svart 19.April.2007 Men å kalle en Sabb for noe gammelt dritt da... :nono: :nono: Enig med deg, Index (Skyll munnen din, Gladiator !) Sitér dette innlegget Link to post
fredriksen Svart 19.April.2007 Del på Facebook Svart 19.April.2007 Men å kalle en Sabb for noe gammelt dritt da... Muligens hadde du et par trykkleifer og egentlig mente en gammel rusten Saab? Se da kan vi være enige med deg :-) steinar Gml PV-eier :-) Sitér dette innlegget Link to post
M/B Shanty Svart 19.April.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.April.2007 Morro med forskjellige meninger! I hvertfall så lenge alle andre tar feil:-) Litt av poenget med Sabben er at, den er original i båten. denne båten er kun en "Reddet fra barnehage lekestativ livet" Når du sier jeg bør skifte maskinen.... er dette ett råd du gir til forlk som pusser opp eldre biler og motorsykkler også? Når det gjelder bruksgleden, tror jeg ikke jeg er enig. men om jeg får startet maskinen og finner ut at dette er det værste jeg har vært med på, kan jeg jo heller ta en tur i: -Pioneer 13 med 15 hk. mercury viking. -8 foteren med 6 hk fisherman hentet i dag! -Jørgensen snekke med Yanmar 2qm. -Presse stumpen ned i min optimistjolle som jeg vokste ut av for 15 år siden. -Vente til Shanty er ferdig senere i sommer med min 4 sylindrede perkins 4.236. eller benytte noen av de andre påhengerne vi har tilgjengelige...... Poenget mitt er vel at det er morro med gamle båter og motorer. Alf Kåre Sitér dette innlegget Min hjemmehavn - Feda Småbåthavn Link to post
Sleipner93 Svart 19.April.2007 Del på Facebook Svart 19.April.2007 Skjønner heller ikke helt hvorfor han skulle tenke på å bytte ut sabben? Enkel motor er det og det skal MYE til for at de ikke vil mer. Sitér dette innlegget Link to post
Gabba III Svart 19.April.2007 Del på Facebook Svart 19.April.2007 Som nevnt her er nok ikke vibrasjoner noe problem i en trebåt, den "tar opp" dette på en fin måte Og så er det jo så flott lyd i en slik ensylindret Sabb Sitér dette innlegget Link to post
Allan E Svart 19.April.2007 Del på Facebook Svart 19.April.2007 Jeg mente det jeg skreiv. Men når du har en hel flåte så kan jeg forstå. Som guttunge var vi med hele dagen ombord hos en par yrkesfiskere. Det var ikke moro å være i den båten som hadde sabb ombord. De rister og bråker så det er et lite hel.... å være ombord noen timer. Fåpå en sylinder til så hjelper det. De gjør seg best i andres båter er konklusjonen min. Sitér dette innlegget Link to post
tuffff Svart 19.April.2007 Del på Facebook Svart 19.April.2007 (redigert) neida - på tusen - tolvhundre omdreininger er den slett ikke så ille. Opp mot seksten-attenhundre så begynner den og bli litt vel livlig Det kan jeg være med på. mvh tuffff Redigert 19.April.2007 av tuffff (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.