Jens_P Svart 21.April.2007 Link til dette innlegget Svart 21.April.2007 Om du henter strømmen på startmotoren bør du nok være forsiktig med å starte motor mens du drar inn med vinsjen. Summen av disse strømmene kan bli stor. Hovedbryter og kabling mellom batteri og starter vil være de svake punktene. Du bør sjekke at disse tåler strømmen i "worst-case" scenariet. Det vil bli ekstra spenningsfall i dette tilfellet. Om vinsjen henter styrestrøm fra dette punktet kan en stor dipp i spenning kanskje føre til at releer slipper/klaprer. Neppe noe problem i praksis, men kan være greit å ha i bakhodet om det skulle oppstå rare hendelser med vinsjen. Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
SveinHa Svart 21.April.2007 Link til dette innlegget Svart 21.April.2007 Om du henter strømmen på startmotoren bør du nok være forsiktig med å starte motor mens du drar inn med vinsjen.Det skulle ikke være noe problem å hente strøm fra startmotoren. Hos meg er vinsjstrømmen hentet direkte fra batteri via egen hovedbryter men der er vel bare 20-30 cm å spare på på å hente strøm fra starteren. Start og vinsjing samtidig er nok ikke helt gunstig men om du likevel skal ha motoren i gang er det en absolutt fordel å starte denne først, da tapper du vesentlig mindre fra batteriene og du har litt mer futt i vinsjen også. Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Barnevaksiner Link to post
blueline Svart 21.April.2007 Link til dette innlegget Svart 21.April.2007 Hei. Holder akkurat nå på med å montere en Quick genius vinsj bak på en Bavaria 30 cr. Jeg henter strøm fra startmotor og - fra blokka hvor minus til batterier går. Det man gjør når man skal kjøre vinsjen bak er å starte motor før man begynner å kjøre vinsjen. Gi litt turtall på motoren slik at du får hjelp av generatoren. Da får vinsjen gode arbeidsforhold med god spenning. Jeg velger 35 mm kabel og har brukt det ved tidligere installasjon/strekk i en Nimbus med 1000 W Engbo og det fungerte utmerket. Du bør/må ha en sikring/strømbryter mellom uttaket fra starteren og vinsjen. I min installasjon fulgte det med en kombinert sikring/bryter. Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 21.April.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.April.2007 Jeg kan vanskelig se for meg at jeg kommer til starte motoren samtidig som vinsjen jobber.. Formoder jeg har litt annet å stri med da enn å drive med å starte motoren på dette tidspunktet.. Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
roaldbj Svart 21.April.2007 Link til dette innlegget Svart 21.April.2007 Har Sydvesten fått GPS posisjon til å "gå" til VHFen? Dersom ikke, er det viktig at Raymarines setup system for NMEA settes opp tio korrekt baud-rate. Vanligvis har Raymarine minst 4 NMEA instillinger. Har nå erfart at bruk av AIS fører til at NAVMAN VHF ikke mottar tilfredsstillende NMEA signaler fra Raymarine navigasonssystemet. Jeg måtte derfor montere ny aktiv GPS montenne separat for VHFen. Her er det mange utfordringer. Sitér dette innlegget Link to post
Jens_P Svart 21.April.2007 Link til dette innlegget Svart 21.April.2007 Jeg kan vanskelig se for meg at jeg kommer til starte motoren samtidig som vinsjen jobber.. Tror nok heller ikke det. Om det skulle skje så er det trolig i en stress-situasjon. Da kan det være greit å vite at anlegget tåler det og at et eventuelt lite feilslag fra vinsjen ikke behøver å bety at noe er galt. Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
Sydvesten Svart 27.April.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.April.2007 (redigert) Legger opp til litt montasjearbeid i helgen, som blant annet innbærer innstøping av forsterkningsplate for vinsj og ankerdavit. Tenker her å støpe inn en finerplate av "så stor størrelse" som det er plass til både for vinsjen og ankerdaviten, for å fordele kraften over størst mulig areal. Hvor tykk bør så denne platen være, har noe 20mm kryssfinerplate liggende i heimen som jeg vurdrer å bruke begge steder... Frågan er hvordan bør jeg feste denne platen til akterspeilet før glassfiberen skal på... Er det greit en med skvett sikflex og lime den fast, og deretter glassfiber utenpå... eller det noe annet jeg bør gjøre.. Om det i tillegg finnes en "lett" krabat som veier mindre enn rederen med sine gode 0,1 tonn og som er i nærheten av Grenland og ikke redd får å dinlge i en mast 17 meter over havet, så kom gjerne innom... så kan du hjelpe til med å montere VHF antennen i masten... Redigert 27.April.2007 av sydvesten (see edit history) Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Tutti Frutti Svart 27.April.2007 Link til dette innlegget Svart 27.April.2007 Jeg brukte en syrefast plate som jeg borret etter malen til ankervinsjen. Platen ble så tredd inn på boltene med sikaflex rundt boltehullene. Dermed slapp jeg sølet med treverk som råtner etc. :)Sverre Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 27.April.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.April.2007 En god ide med den syrefaste platen, men så er det slik at det ligger ikke å sløneger hjemme hos meg... Så jeg satser på på en 20mm finerplate i første omgang og den holder vel sommeren over og vel så det.... men tror ikke jeg kommer til å plaste noe, kun sikaflex. Det er tørt og fint i akterrommet på båten... Har også kikket meg litt om, og kommet til at jeg må ha vinsjen på styrbord side pga. gassflasken på bb side.... Så blir det vinsj og dieseltank på denne siden sammen med noen batterier en 5-6 meter lengere frem. Vektøkningen blir nok på rundt 120kg tenker jeg (20 kg vinsj, 20kg anker og 80kg kjetting)... men dette blir ikke mere enn halvmeter unna skipets senterlinje så det vil neppe gjøre så mye ugang ugang.. Normalt så krenger min båt noe mot bb så dette kan vel bli en fordel vil jeg tro Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Sydvesten Svart 1.Mai.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2007 Driver med siste rest av planlegging av feste for ankerdavit i forbindelse med vinsjmontering. Er litt usikker på hvordan jeg skal feste dette... ser i grunnen for meg to måter å gjøre det på.. Det ene er å benytte en form davit løsning som ankeret henger i som er vippebar og kan vippes litt opp. Dette kan sees på de to bildene under som viser en B39 øverst og B42 under. Jeg kommer til å montere vinsjen innvendig som B42 har med en rulle til kjettingen som går gjennom aktersepilet. Hvorfor lurer jeg litt på dette da, vel for dette har utelukkende med styrken å gjøre.. Jeg har opplevd storm tidligere og ønsker ikke å vurdere om innfestingen til ankerdaviten holder om vinden komme fra siden. Med en slik davitløsning som er 50cm lang fra feste og frem til kraftens angrepspunkt (fra ankerkjettingen) så er jeg litt i tvil på om dette er sterkt nok, eller om det vil være en stor fare for at noe svikter her. Har lært med å fortøye for storm, kar kjøpt inn vinsj, anker og kjetting som også burde tåle dette... Da gjenstår det en ting her... Det er denne davit/ankerulle saken. Her er et par bilder av saken.. selve ankerrullen som det er boret et hull for 10mm bolt helt til venstre.. Selve innfestningen mot båten, løftebraketten Her er noen bilder av innstallasjoner på Bavaria Bavaria 39C Bavaria 42C Dette er en B36 som ikke har en davit, men her er hele sulamitten (ankerrullen) skrudd fast i badeplattformen. Bavaria 36 Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
baatsman Svart 1.Mai.2007 Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2007 Jeg har innstallasjon som den B39. Om det er sterkt nok for "storm", aner ikke. Men uansett har jeg ett ekstra Bruce anker som jeg ville rodd ut med. Dette for å sikre. Men ser tanken. Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
Sydvesten Svart 2.Mai.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2007 Har filosofert lenge og vel over dette i går, det gikk med opptil flere under den harde jobben. Jeg tror jeg kommer til å foreta en liten modifikasjon på feste til båten. Kommer til å benytte noe lignede som den nederste båten har, denne B36 kombinert med det samme vippebeslaget som de to andre båtene har. Skal i dag eller i morgen få "bukket" en 3mm syrefast plate til en u-kanal som er 80mm bred og ca. 400mm lang, denne vil jeg skru fast i badeplattformen med 6 bolter. Vil så borre to hull et eller annet sted midt på denne u-kanalen til montering av det vippebeslaget jeg alt har kjøpt Trenger en god avstand for at ankeret som på 17kg ikke skal ta borti skroget ved innvinsjing. Vippebeslaget vlir da slik at jeg kan vippe det helt opp når det ikke er i bruk.. Dette er greit formoder jeg, da ankeret vil være helt ute av sjøen ved seilas og ikke minst ved bakking til brygge som vi stort sett benytter der det er mulig Noe slikt som jegt fant på finn.no Jeg skal ha den korte biten på bildet betydelig lengere, 400mm for at den skal kunne ta opp mere sideveis krefter ved sterk sidevind.. Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Leading Edge Svart 6.Mai.2007 Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2007 Håper ikke det er frekt å låne denne tråden. Synes problemstillingen er meget lik selv om det ikke passer helt inn i overskriften. Spekulerer i likhet med Sydvesten på plassering etc. av ankervinsj. Båten er vel også mer eller mindre den samme. Har kommet frem til at den beste løsningen vil være en plassering som vist på bildet under. Her er beslagene forsøkt tegnet inn. Jeg vil da måtte støpe igjen cocpitdreneringen men legger den inn sammen med gassdreneringen vha et T-stykke på slangen. Kjører også drenering til ankerkassen inn i samme. Vil absolutt ha vinsjen på babord side grunnet at jeg skal ha inn en større batteribank til styrbord etterhvert. Dette passer dårlig grunnet dusjen som er plassert på babord side men ser ut som det skal gå akkurat likevel..... Det ideelle hade vært å flytte mer mot senter men det går ikke grunnet gassflasken på innsiden. Utfordringen slik jeg ser det er som Sydvesten påpeker at vridningsmpmentet på daviten eller løftearmen til ankeret kan bli formidabel. Jeg vil måtte lage en "formavstøpning" over dreneringshullet som gjør at jeg får en plan flate mot beslaget. Dette tenker jeg å gjøre ved å legge plastfolie over skroget, smøre på epoxyfiller av den sterke sorten (armert med noe) og trykke beslaget inntill. Når dette herder har jeg en formfit som ligger perfekt mot skroget og beslaget. Denne finslipes i kantene så den ikke stikker utenfor beslaget og bores ihht hullene i beslaget. Skrus med gjennomgående bolter. På baksiden støper jeg inn en størst mulig syrefast plate for å fordele kraften best mulig. Ser egentlig ikke mange alternativer til denne plasseringen. Det er vel også den som er valgt på bildet av B42C som Sydvesten viser i et tidligere innlegg i denne tråden. Vinsjen er en Quick Genius frifall 800W med 8mm kjetting og 20kg. Bruce. Løftearm som vist på bildet 56cm lang. Noen som har gjort noen erfaringer som kan være til nytte her? Sitér dette innlegget You are only as big as the dreams you dear to live------go for it------------ Link to post
bjorngb Svart 7.Mai.2007 Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2007 Hvor blir tau/kjetting lagret i slike løsninger som dere skisserer, hva med drenering? Jeg har hørt at dersom dette lagres i nærheten av kabiner kan det gå lukt inn i kabinene. Eller er ikke dette noe problem? Hvor mye kjetting/tau er vanlig å bruke her? Tenker når akteranker brukes er det som regel en tamp i land, så det er gjerne ikke så dypt. Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 7.Mai.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2007 Jeg kommer til å ha kjettingen i en murerbøtte av plast plassert rett under vinsjen, med en avstand på liten meter fra vinsj til bunnen av bøtta. Når det er snakk om drenering så filooferer jeg litt over dette for tiden, siden bunnen av bøtta havner i vannlinjen så blir det nok en manuell løsning tenker jeg. Monterer i allefall inn en stuss i bunnen av bøtta slik at jeg har mulighet til bli kvitt sjøvannet og alskens andre ting som måtte følge med opp, om det skulle bli mengder av det. Eller så kan man jo vaske dette med litt ferskvann før dette pumpes ut igjen, Jeg har 50m med 8mm kjetting som skal inn etterhvert. Det hele vil bli plassert helt akterut i båten, i et skott bak begge akterlugarene. Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Leading Edge Svart 7.Mai.2007 Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2007 (redigert) Jeg havner nok på samme løsning som Sydvesten men jeg tror jeg vil forsøke å ha murerbøtta høyt nok oppe til at jeg akkurat kan få fall til dreneringen ut samme hull som gassdreneringen (som er det laveste). For å klare dette håper jeg å finne en murerbøtte som er bred nok slik at den ikke trenger å være så dyp fra vinsjen og ned. Dette er noe usikkert så her vil det bli å prøve seg frem. Ser at Biltema har noen trekantede murerbøtter som er nokså vide. Det som gjør det vanskeligst for meg er plasseringen av dusjen på babord side. Dette gjør at jeg ikke kan løfte vinsjen høyere og dermed få den ønskede fallhøyden. Braketten er også en bekymring. Ville gjerne montert slik som sydvesten med et forsterket beslag horisontalt på badeplattformen men da måtte jeg hatt vinsjen veldig lavt (under gripehåndtaket) grunnet gassflasken på innsiden. Da hadde automatisk drenering vært utelukket. (Det er valget mellom pest og kolera ) Braketten jeg har virker kraftig men jeg er mer bekymret for skroginnfestningen dersom jeg ikke klarer å forsterke godt med syrefast på baksiden. Må nok uansett belage seg på et ekstra 15kg Bruce til å legge ut som "assistent" ved ille dårlig vær. Når det gjelder bekymringen med lukt så hadde jeg ikke tenkt på det men det kan vel være et problem. Nå er det relativt godt ventilert i bakskottet og relativt tett inn mot kabinen men man kan jo ikke være for sikker på at det ikke blir noe lukt nei. Som sagt her får man ikke i pose og sekk.... Vi får bare krysse fingre og håpe det beste Vil også bruke 50m 8mm kjetting. Redigert 7.Mai.2007 av Leading Edge (see edit history) Sitér dette innlegget You are only as big as the dreams you dear to live------go for it------------ Link to post
Leading Edge Svart 8.Mai.2007 Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2007 Har det beslaget som er vist på B39 i bildet. Det er klart det blir stor belastning på armen. Har 15 kg Bruce kopi akter. Ellers har jeg også et 10 kg bruce som brukes i tilfeller hvor vinden dreier. Det ros ut. Vil det si at det er dette beslaget du har Baatsmann Har du i tilfelle plassert det over cocpit dreneringshullet og hvordan løste du i tilfelle problemet med å få en jevn anleggsflate for beslaget? Sitér dette innlegget You are only as big as the dreams you dear to live------go for it------------ Link to post
blueline Svart 8.Mai.2007 Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2007 Jeg holder akkurat på å ferdigstille montering av over nevnte Quick Genius vinsj i min Bavaria 30 cr. Marginene var små men det ser ut til at montasjen fungerer bra. Holder nå på å finne ut hvordan jeg skal gjøre det med murebøtte el. I en tidligere båt brukte jeg en rustfritt stål utslagsvask med dertil drenering Dette går ikke nå pga. rund hekk. For meg er det en gåte at de som selger vinsjer ikke selger "kar" eller lignende for å ha tau/kjetting i med muligheter for drenering. Det samme gjelder forsterkningsplater/mellomlegg i passende størrelser. Sitér dette innlegget Link to post
baatsman Svart 8.Mai.2007 Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2007 (redigert) Helt korrekt. Litt dårlig bilde men. Dette ble montert i Danmark. Jeg bestilte båten ferdig med utstyr. Redigert 8.Mai.2007 av baatsman (see edit history) Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
Leading Edge Svart 8.Mai.2007 Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2007 Ser at du har vinsjen utvendig montert noe som gjør at du ikke kommer i konflikt med gassflaska slik som jeg. Det betyr at du kan ha vinsjen lenger opp og på den måten lett får godt fall på dreneringen. I tillegg så kan den da monteres lenger mot senter som gjør at du unngår dreneringshullene. Ser forøvrig ut som dreneringshullene på 46 sitter noe tettere enn 42 så jeg hadde kanskje kommet i konflikt med gassdreneringen selv om jeg hadde valgt samme plassering. Vet du om du har 56 eller 49cm løftebrakett? Sitér dette innlegget You are only as big as the dreams you dear to live------go for it------------ Link to post
baatsman Svart 9.Mai.2007 Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2007 Det er jeg usikker på, skal måle neste gang jeg er nedover. Hadde tatt kontakt med LP Yachts/Lars å hørt. De har nok vært borte i mye. Ellers mener jeg Anchorlift har monteringer på sine hjemmesider(vet du har Quick) Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
Sydvesten Svart 9.Mai.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2007 Jeg har fortsatt valget mellom utvendig montering av vinsjen slik som baatsman eller innvendig på brakett. Siden vinsjen min er stor kladas på 1200W så tar den plass innvending også. Selve vinsjen som man ser på bildet til baatsman er nesten 30cm lang på Mako vinsjene på 12 og 1500W Hva skal man velge mon tro... ved en slik montering som baatsman har så har en god tilgang til vinsjen om noe skulle gå galt med det elektriske, da kan man vinsje inn manuellt. Gjemmer man hele greien på innsiden så mister i allefall jeg denne muligheten pga plassering. Ved innvendig montering så blir det mindre greier på yttersiden da.. kun et hull til kjettingen og fire boltehull til feste av braketten.. Avgjørelsen må tas i løpet av morgendagen.. Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Bavaria 40 Svart 9.Mai.2007 Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2007 Hvor blir tau/kjetting lagret i slike løsninger som dere skisserer, hva med drenering? Jeg har hørt at dersom dette lagres i nærheten av kabiner kan det gå lukt inn i kabinene. Eller er ikke dette noe problem? I vår båt har vi brukt løsningen med en murerbøtte under vinsjen, har en Ilas inside 1000W det har aldri vært noe problem med lukt, bare pass på og rengjør ved høstlagringen så går det greit. Sitér dette innlegget Link to post
Bavaria 40 Svart 9.Mai.2007 Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2007 Hvis du ikke har kjøpt vinsj ennå sydvesten så se litt på Ilas sin løsning og skroggjennomføring den er veldig fin ingen skruer synlig i fra utsiden Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 9.Mai.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2007 Alt ligger hjemme til vinsjen, det elektriske er montert, gjenstår bare å koble til strømmen på motoren. Selve ankerdaviten blir montert i kveld eller i morgen (gjenstår bare noen hull som skal borres i en 316 brakett til badeplattformen), vinsjen montres på fredag... testtur på lørdag til søndag Jeg har kikket på mange skroggjennomføringer og har for lenge siden besluttet å bruke en med ruller, dermed falt Ilas bort og jeg har valgt Engbo sin kjettinggjennomføring... Ville kun ha med ruller siden jeg ikke liker at kjettingen skraper mot et eller annet fast, enten plast eller metall. Men denne blir ikke brukt om jeg går for løsningen som baatsman har på sin båt.. Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.